Onko rypsiöljy todella terveellisempää kuin oliiviöljy
Kreikassahan juodaan vain oliiviöljyä ja eletään todella terveinä ja pitkään.
Kommentit (49)
Täällä on annettu väärää tietoa öljyjen paisto-ominaisuuksista. Kullakin öljyllä on oma höyrystymispisteensä (smoke point) jolloin alkaa syntyä myrkyllisiä yhdisteitä.
Lista näistä rajoista on mm. täällä, Googlella löytyy lisää: http://www.goodeatsfanpage.com/collectedinfo/oilsmokepoints.htm
Nuo ovat Fahreinheiteina, mutta kuten listasta näkee, korkein höyrystymispiste on avocadoöljyllä. Käytänkin sitä itse paistamisessa ja salaatinkastikkeissa ym. rypsi- ja oliiviöljyjä kylmäpuristettuina.
Listasta käy ilmi myös, että kylmäpuristetun oliiviöljyn höyrystymispiste on alhaisempi kuin "tavallisen", eli paistamiseen se ei ole ihanteellisin öljy.
Canola Oil on ilmeisesti jokseenkin sama kuin rypsiöljy?
mikä on terveellisin öljy paistamiseen??
Sanokaa vaikka öljyn merkki, niin osaan käydä ostamassa: )
mikä on terveellisin öljy paistamiseen?? Sanokaa vaikka öljyn merkki, niin osaan käydä ostamassa: )
Paisto-ominaisuuksiltaan paras on avokadoöljy.
Rasvahapposuhteiltaan sekä kylmäpuristettu oliivi- että rypsiöljy ovat tosi hyviä, itse käytän molempia.
(ja muiden Välimerenkansojen) terveys ja pitkä ikä johtuu myös terveellisestä ruokavaliosta ja siitä, että siellä paistaa aurinko enemmän kuin meillä (D-vitamiinia taivaalta!).
Tiedän, että rypsiöljy on tajuttoman terveellistä, mutta maku ei vain miellytä. Käytän oliiviöljyjä myös ruuanlaitossa, niitä on keittiössä useita.
Oletko kokeillut kylmäpuristettua vai raffinoitua rypsiöljyä? Kylmäpuristetussa rypsiöljyssä on ominaista pähkinäinen maku mutta raffinoitu on menettänyt tämän maun. Itse käytän raffinoitua rypsiöljyä myös leivonnassa, jossa voi tulisi sulattaa. Kylmäpuristettuakin olen kokeillut mutta sen maku on vähän turhan voimakas eikä sovellu kaikkiin leivonnaisiin. Myös eri merkit maistuvat hieman erilaiselle ja mielestäni Virginon kylmäpuristetussa on voimakkaampi maku kuin OMAn kylmäpuristetussa. Kannattaa siis kokeilla vähän useampia merkkejä ennen kuin tyrmää. Tottumiskysymys :) Itse ostin elämäni ensimmäisen oliiviöljypullon jouluna ja se maistuu mielestäni paljon enemmän kuin rypsiöljy :D Täytyy alkaa tehtailemaan salaatinkastikkeita kunhan kotimaisten tomaattien hinnat laskee tuolta taivaista.
Kannattaa tsekata tuolta vertailu: http://petterilindblad.blogspot.fi/2015/09/oliivioljy-ja-rypsioljy-vertailussa.html
Mä muistan kun opettaja joskus sanoi, että molemmat ovat periaatteessa yhtä hyviä, mutta maun vuoksi hän laitta oliiviöljyä, vaikka kotimaisuuden vuoksi pitäisi ostaa rypsiä... :d
Rypsiöljystä monet saa vatsavaivoja ja suolistovaivoja.
Rypsiöljy väitetään aiheuttavan haimatulehdusta ja diabetestä, rasvamaksaa muita maksasairauksia.
Oliivi on turvallisempi käyttää. Turha ottaa riskiä kun niin monet on käyttäjät on sairastuneet
itse otan rkl:n rypsiöljyä aamuisin, mutta paistamiseen ja leivontaan käytän oliiviöljyä tai voita. Kylmäpuristettu extra virgine luomu-versio on hyvää kummastakin, ja kokeilemalla löytää eri merkeistä sen lempparinsa. Merkeillä on eroja!
Ja tuo oliiviöljy on muuten mainiota leivonnassa!