miten saan 5 kk vauvan nukahtamaan ilman tissiä
Vauvani on 5kk ja tottunut nukahtamaan tissille.vinkkejä miten saan nukuteetua ilman tissiä(mieheni voisi joku ilta nukuttaa ja olla yön vauvan kanssa saisin itse nukuttua kunnolla)
Kommentit (33)
ensimmäinen lapsi kun on niin en tosiaan yhtään tiedä, että miten vauvat yleensä heräilee ja syö öisin..
perheessä kaikki lapset aivan erilaisi,siskon 4 lasta eroavat myös nukkumistavoiltaan,samoin meiän 2 kpl =)kyllä ne viimestään teininä nukkuu =)
Laita se mahalleen röhnöttämään sänkyynsä ja laita suuhun esinmerkiksi tyynynkulma! Näin nukkuu kuin tukki meillä ipana.
Tsemppiä, kun noi kaikki olet kokeillut niin vauvasi on jo paljon vanhempi, kun 5kk. Mä en mikään ekspertti ole, mut jos et kokeilisi ollenkaan nukuttaa nukuttamalla, iskä vois seurailla sitä vauvan normaalia rytmiä ja mennä sen mukaan. Pullolla ruokinta hiljaiseksi ja valvoo sitten vauvan kans jos ei nuku. Tällä systeemillä koittaisin sulle ne yhdet kunnon yöunet saada. Laita ite korvatulpat korviin ja koita nukkua. Ja tietty ei niin, että iskän ei tarvii aamulla mennä työhön. Ja kai se niin, on, että vauva hauaa olla turvassa ja lähellä ruokaa sinun kanssa ja siitä tämä "soppa" syntyy.
Jaksamista ja yhteistyötä toivotellen.
P.S. En lukenut aikaisempia viestejä, joten en tiedä mitä jo muut olivat kirjoittaneet!
Meillä poika alkoi 2 kk iässä nukkumaan yön heräämättä (21-06) ja edelleen tilanne on sama. Poika on nyt 6-v. :)
mut miten teidän vauvat syö noin usein yöllä? Mun kohta 3kk herää kerran yössä syömään ja nukkuu aamuun asti.. ja näin on ollut 1,5 kk asti. Eikä ole tarkoitus vittuilla, olen vain utelias.
En halua masentaa, mutta 4 kk iässä voi alkaa vauvasi herää syömään tunnin välein. Sitä voi jatkua 7kk ikään saakka tai pidempään. Vauvat herää yleensä eniten noin 6kk-10kk välillä. Että sunkin tilantees voi ja varmaan muuttuukin ja paljon!
Kuten täällä jo on kirjoitettu, lapset ovat yksilöitä, älä yleistä. Ap:n lapsi saa läheisyyttä ja turvaa ainakin. Ja toiset vauvat lopettaa ihan itse tissittelyn, ilman että sitä niin tarvii lopettaa, ehkä jopa ne vauvat jotka saavat tissitellä tarpeensa mukaan - tiedä häntä. Väkisin vääntäminen johtaa toiseen ongelmaan sitten vaan. On kyse pienestä vauvasta vielä.
kun vauva oli 4 kk. Illalla annoin pullosta maitoa niin paljon kuin joi ja siirsin sänkyyn. Tutti suuhun ja silittelyä kunnes nukahti. Meillä vauva tottui uuteen tyyliin heti, mutta eihän se aina noin mene. Neuvolasta kuitenkin ohjeistettiin, että kannattaa opettaa pois rinnalle nukahtamisesta ennen 5-6 kk ikää, koska sen jälkeen lapsi omaksuu sen tavan eikä irti pääseminen ole enää mutkatonta. Itse olen erittäin tyytyväinen, että pääsimme tavasta eroon. Rintaa saa kyllä edelleen, mutta ei unituttina.
alkaako lapselleen huvitutiksi. Se imemisen tarve on kuitenkin vauvalla suuri.
Meillä vedettiin maidot tissistä nopeasti, ja muuten oli tyytyväinen tuttiin. Ikinä ei ole tarvinnut tunti tolkulla roikuttaa vauvaa tissillä. Ja hyvin nukahti myös omaan petiinsä.
Kuten täällä jo on kirjoitettu, lapset ovat yksilöitä, älä yleistä. Ap:n lapsi saa läheisyyttä ja turvaa ainakin. Ja toiset vauvat lopettaa ihan itse tissittelyn, ilman että sitä niin tarvii lopettaa, ehkä jopa ne vauvat jotka saavat tissitellä tarpeensa mukaan - tiedä häntä. Väkisin vääntäminen johtaa toiseen ongelmaan sitten vaan. On kyse pienestä vauvasta vielä.
Meidän vauva lopetti rinnasta imemisen 5,5 kk iässä. Olisin halunnut imettää, mutta eipä vauvaa voi pakottaakaan. Sitten loppui maidontulo. Vauvaa piti alkaa hörppyyttää, koska tuttipullokaan ei kelvannut.
voisi n tulla ime määntxt alottajan tissejä
alkaako lapselleen huvitutiksi. Se imemisen tarve on kuitenkin vauvalla suuri.
Meillä vedettiin maidot tissistä nopeasti, ja muuten oli tyytyväinen tuttiin. Ikinä ei ole tarvinnut tunti tolkulla roikuttaa vauvaa tissillä. Ja hyvin nukahti myös omaan petiinsä.
Kaikki vauvat kun ei huoli sitä tuttia, vaikka päällään seisoisi. Silti, kuten itse sanoit, vauvoilla on kova imemisen tarve, toisilla vielä muita enemmän.
Meillä kuopus nukahti laitokselta asti rinnalle. Mitään muuta keinoa en nukahtamiseen löytänyt. Jos laski alas omaan sänkyyn puoliunessa, alkoi kamala huuto. En jaksanut tunnin välein heräilevän lapsen kanssa mitään monen yön kestävää omaan sänkyyn opettelua. Olisikohan se edes toiminut meidän tapauksessa kun vauvalla allergioita, jotka vaivasivat.
Vauva siis nukahti vain ja ainoastaan rinnalle 7kk ikään saakka kunnes en jaksanut enempää ja isä alkoi nukuttamaan. Pulloa eikä tuttia huolinut. Muutaman tunnin aina huusi illalla ja yöllä kun heräsi, mutta parin yön jälkeen oppi nukahtamaan 10minuutissa isänsä kainaloon.
Ap:lle, 5kk ikäistä en vielä vierottaisi pakolla iltatissistä jos se ei suju lempeästi. 3h pätkissä nukuttu yö on myös tosi hyvä eli senkään takia ei vielä kannata lähteä vieroittamaan.
Kysymys: Olen kuullut, että jos vauva tottuu nukahtamaan rinnalle tai isänsä syliin, hän ei herättyään osaa nukahtaa itsekseen. Onko tämä totta?
Tri Searsin vastaus:
Totta, totta – ja entä sitten? (---) Vauva on pieni vain lyhyen aikaa, ja tänä aikana luodaan luottamuksen perusta. Mieti, mitä tapahtuu, jos vauva herää yksin ja hänet pakotetaan, ennen aikojaan, rauhoittamaan itse itsensä.
Koulukunta, jonka mukaan vauvan pitäisi oppia rauhoittamaan itse itsensä ja nukahtamaan ilman äidin ja isän apua jo ihan pienenä, jättää huomiotta tärkeän asian lapsen kehityksessä: tarve, joka on tyydytetty varhaislapsuudessa, poistuu.
Sen sijaan tarve, jota ei ole tyydytetty, ei koskaan poistu kokonaan, vaan ilmenee myöhemmin ’kiintymishäiriöinä’: aggressiona, kiukkuna, eristäytymisenä tai vetäytymisenä ja kurinpito-ongelmina. Meillä on käytännön nyrkkisääntö: ensimmäisen vuoden aikana lapsen halut ja tarpeet ovat yleensä yhtä.” (lyhentäen suomennettu)