Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisiä tuntuu ärsyttävän, jos teemme kolmannen lapsen?

Vierailija
02.03.2011 |

Olen tässä pohdiskellut ääneen useammallekin kaverilleni että olemme harkinneet kolmannen lapsen "hankintaa".

Yhtä poikkeusta lukuunottamatta kommentit ja ilmeet ovat olleet omituisia, joita en oikein ymmärrä.

Esimerkiksi yksi kaveri pyöräytti silmiään ja totesi kuivakalla ja ivallisella äänellä että "jahas" ja vaihtoi heti puheenaihetta. (enkä kuvittele sitä äänensävyä, tunnen hänet todella hyvin)

Toinen sanoi ihan suoraan että "haloo, älä ole tosissasi" eikä jatkanut mitenkään, kun kysyin että miksen olisi.

ja esim. omalle äidilleni kun puhuin, tämä oli vaan hiljaa. Täysin hiljaa. (ei normaalia äidilleni, tarkoittaa, että hänellä on jotain asiaa vastaan muttei sano mitään ja se hiljaisuus kyllä puhuu puolestaan)

En käsitä miksi muut ovat näin negatiivisia tällaisesta asiasta? Itsehän me lapsemme kasvatamme. Olemme ihan tavallinen perhe, lapset ovat iloisia ja onnellisia, tavallisia lapsia. Meillä on heille aikaa. Emme "vaivaa" heillä muita esim. lapset ovat ehkä pari kertaa vuodessa hoidossa äidilläni tai miehen vanhemmilla.

Olemme työssäkäyviä, mies kokopäiväisesti ja mä olen taas hoitovapaan jälkeen ollut osa-aikaisena, jotta lapsille ei ole tullut hirveän pitkää hoitopäivää.

Lapset eivät ole siis mitään pikkuvauvojakaan ja heilläkin on 3 vuotta ikäeroa, joten ei ole edes mitenkään raskasta, kotimme on siisti ja tilaakin olisi vielä yhdelle.

Mistä siis kiikastaa?

Ja ei, en odota mitään onnenhihkaisuja ja aiheesta pitkään puhumista, mutta kummastuttaa selkeä negatiivinen vastaanotto.

Ainoastaan yksi kavereistani reagoi myönteisesti, hymyili ja sanoi että lapset ovat kyllä parasta mitä hänelle on suotu, mikä oli mielestäni sellainen mukavan positiivinen reagointi pohdiskeluuni.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämä kertoikin raskaudesta. vähän vaikee oli onnitella, kun tiesi että mies petti minkä kerkisi.

Vierailija
22/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerroimme 3. lapsesta. Parille ystävälle loukkaannuin ja toisen kanssa välit jäätyivätkin yli vuodeksi, kun tulkitsin heidän katseensa, sellaisiksi, että "älkää nyt enempää tehkö, hoitakaa nuo kaksi ensin". Sitten yli vuosi myöhemmin ystäväni kertoi, että he olivat jo yli vuoden yrittäneet vauvaa ja juuri saaneet keskenmenon ja tämä toinen ystävä tiesi tapahtuneesta ja minä vain hehkutin uutta vauvaa ja ihmettelin, kun eivät onnittele...syitä voi olla siis monia, eikä niistä pidä ottaa itseensä.

Isäni ilmoitti uutisen kuultuaan, että tästä en kyllä onnittele ja nyt 1,5v tyttö on papan silmäterä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko oikeasti, että joku hankkii lapsen vaan koska joku läheinen hankkiutuu siunattuun tilaan?

Olen palannut töihin kahden lapsen jälkeen, sitten hankin 2 lasta lisää. Arvaas, menen taas töihin -ja sitten toivottavasti saadaan LISÄÄ lapsia! :D Sitten lisää töitä!

Ei toisten tartte saada lapsia kun me saadaan, kiva jos saavat! Kerran olen odottanut niin mieheni emäntä ja kerran kun veljeni odotti. Matkin varmaan molempia? Vai matkiko he meitä, kun me saatiin ekana lapsia? :)

Ei, kyllä jokanen normaali ihminen hankkii lapsen koska haluaa saada lapsen, ei siksi että joku toinen mamma hankkii! Meillä on tutuissa äkkiseltään 50 mammaa, pitäiskö hankkia lapsi aina kun joku niistä saa lapsen? Aika moni mamma on maha pystyssä nytkin kerho- ja esikoululaisten mammoista. Tässä tulee ihan kiire!! :))

Vaikka viides lapsi on kyllä suunnittelilla. Tosin, taidan taas käydä vähän ensin töissä.

En ole ajatellutkaan että joku ajattelee että hankin lapsia, koska en jaksanut olla töissä.

Kerran on eräs mamma laukonut, ettei kaikista ole kotona olemiseen kun palasin töihin..

Vierailija
24/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimpia ihmisiä ei kiinnosta paskan vertaa sinun lisääntymisesi. Ihan oikeasti. Useimmille ihmisille se on tärkeysjärjestyksessä sama asia kuin Tuksun häät.

Vierailija
25/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut varsin mielenkiintoista. Töissä minua on haukuttu selän takana sitoutumisen puutteesta, koska meidän kolmas lapsi täyttää vasta kesällä kaksi ja olen taas äitiyslomalla. Tässä äitiyslomienkin välissä olin kuitenkin töissä ja sitä ennen vaikka kuinka monta vuotta, tosin osan ajasta eri työpaikassa. (Kaksi vanhinta lasta olen saanut opiskeluaikoina ja he ovat jo koulussa.)

Sisareni, jonka mies on ehdottoman yhden lapsen politiikan kannattaja, oletti, että neljäs lapsi on vahinko (ei ole). Hän pyöritteli päätään jo kolmannen kohdalla.

Jotkut ystäväni ovat pitäneet hulluna mutta yksi oli sentään ihan innoissaan, kun kerroin.

Äitini oli aikoinaan järkyttyneempi kolmannesta lapsesta kuin tästä neljännestä ja on ihan innoissaan nyt jo saamassa uuden lapsenlapsen.

Vierailija
26/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päpättänyt miehelleni edesvastuutonta tehdä noin monta kasta. Mies oli tuumannut ,kyllä me pidetään huoli omistamme. Ehken oli vain kateellinen, kun eivät itse tehneet kuin yhden. Nyt ovat katkeroituneita ,kun ei ole yhtään lastenlasta .

Vierailija
27/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäis olla jos lapset hoidetaan normaalisti ja saavat KAIKKI vanhemmiltaan riittävästi aikaa. Sellaiseen perheeseen ei vaan rehellisesti lapsia lisää toivo, johon niitä tehtaillaan jostain syystä ja edellistenkin hoidon ja kasvatuksen kanssa on niin ja näin. Kurjinta on nähdä lasten kärsivän aikuisten ajan ja huomion puutteesta ja silti on uusi vauva tulossa lohkaisemaan kakusta oman osansa :/

Vierailija
28/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko oikeasti, että joku hankkii lapsen vaan koska joku läheinen hankkiutuu siunattuun tilaan?

Olen palannut töihin kahden lapsen jälkeen, sitten hankin 2 lasta lisää. Arvaas, menen taas töihin -ja sitten toivottavasti saadaan LISÄÄ lapsia! :D Sitten lisää töitä!

Ei toisten tartte saada lapsia kun me saadaan, kiva jos saavat! Kerran olen odottanut niin mieheni emäntä ja kerran kun veljeni odotti. Matkin varmaan molempia? Vai matkiko he meitä, kun me saatiin ekana lapsia? :)

Ei, kyllä jokanen normaali ihminen hankkii lapsen koska haluaa saada lapsen, ei siksi että joku toinen mamma hankkii! Meillä on tutuissa äkkiseltään 50 mammaa, pitäiskö hankkia lapsi aina kun joku niistä saa lapsen? Aika moni mamma on maha pystyssä nytkin kerho- ja esikoululaisten mammoista. Tässä tulee ihan kiire!! :))

Vaikka viides lapsi on kyllä suunnittelilla. Tosin, taidan taas käydä vähän ensin töissä.

En ole ajatellutkaan että joku ajattelee että hankin lapsia, koska en jaksanut olla töissä.

Kerran on eräs mamma laukonut, ettei kaikista ole kotona olemiseen kun palasin töihin..

kun tämä naapuri kerran itse heti miehen sisaren lapsenyrityksestä kuultuaan sanoi heti että voi kyllä ne on ihania kyllä meillekin täytyy saada! Kai nyt kun anoppi oli onnellisena tästä vauvantekohaaveeseen jo kommentoinut että ihanaa että vihdoin teilläkin tehty tällainen päätös ja että hän sitte hankkii sitä ja tätä. ja ompelee peiton. Pitihän naapurin emännän saada myös se peitto ;) Siitä nimittäin piti kävelylenkillä pitkän puheen.. että katotaan nyt tekeekö anoppi meillekin.

Meitä on kuule moneen junaan..

t.18

Vierailija
29/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmatta tosiaan alkoin odottamaan, veljenikin sai tietää asiasta. Johan alkoi tulemaan tekstiä. Ihmetteli miksi sikiämme "koko" ajan yms. :)

Muuten ei sitten ole ihmettelyä meidän korviimme kantautunut.

Vierailija
30/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo kolmatta odottaessa.

Eka lapsi on voi ihanaaa!!! toinen on ihan kiva ja kolmannesta ei onnittele enää kukaan (vaikka ikäeroa yli 3 v kuopukseen). Mietitään oikeinko lapsi oli haluttu vai vahinko. Kaikista tärkeintä tuntuu olevan tietysti että lapsi olisi ainakin eri sukupuolta kuin kaksi edellistä. Jo tulee kolmas tyttö tai poika, niin ihan turha oli hankkia koko ipanaa:)

Suku ei onnitellut raskaudesta ollenkaan, kaksi lasta olisi äitini mielestä riittänyt. Mitä ne töissäkin sanoo ja nyt siitä tulee kotiäiti-kommenttia tuli heti.

Kuinka ei muka voi palata töihin kolmannen jälkeen kun toisenkin jälkeen olen jo palannut?? Itseasiassa aion palata aikaisemmin kuin ennen ja voi se isikin sitä vauvelia pari kuukautta hoitaa.

Tsemppiä kaikille kolmatta odottaville! lapsi on aina lahja vaikka ei perhe enää "normeihin" mahtuisikaan.

Vierailija
31/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa poiketa muista perheistä!!

Vierailija
32/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukkoni ensimmäinen reaktio oli, kun kerroimme odottavamme toista lasta, että älkää nyt ainakaan enempää enää tehkö! Mutta appiukkoni onkin sivistymätön juntti!

Tehkää vain kolmas jos sille tuntuu älkääkä välittäkö ihmisten puheista.

Vierailija
33/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyhmiä kysymyksiä.

Eniten harmitti kuitenkin suhtautuminen lapseen, niin kuin hän olisi vähemmän toivottu kun on kolmas. Törkeintä on kun sukulaistäti puhui että voi voi, tuli kuitenkin kolmas poika eikä tyttöä. Ihan kun noita voisi valita! Törpöt!

Vierailija
34/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jotkut ajattelee, että pitääkö noidenkin vääntää vielä se kolmas trendimukula.

Vierailija
35/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä tullut mieleenkään ajatella noin kun mietittiin saisiko vielä sitä kolmatta, onko nyt hyvä hetki yrittää lasta jne...

Ei lapsi ole mikää muotivaate. oikeastiko joku ajattelee että toiset hommavat lapsen muodin vuoksi!?????

Vierailija
36/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaverit pyörittelee silmiään just siksi, että tekin haluatte muodikkaasti vähintään kolme lasta.

Kaksi lasta rupeaa olemaan harvinaisuus. Joko jää yhteen tai sitten on vähintään kolme. Ja kaikista trendikkäintähän taitaa olla neljä lasta. Etenkin jos kummatkin vanhemmat on myös uraputkessa. Silloin ihan tosi makeeta!

on ne ihmiset tyhmiä niin tyhmiä..

Vierailija
37/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ei tiedä, mitä sanoa. Odotatko, että alkavat yhdessä kanssasi ääneen miettiä, että kannattaisiko teidän hankkia kolmas lapsi? Voivat ajatella, että niin, mitähän tuo nyt meinaa, mitä tuohon pitäisi sanoa, eiköhän se ole jokaisen oma asia, montako lasta hankkii.

Yleensä ei pohdita kavereiden kanssa lasten hankkimista, kerrotaan vaan, jos raskaana ollaan.

Itse en ole koskaan äidilleni kertonut, jos raskautta olen suunnitellut. Huomaa, ettei sulla ainakaan lapsettomuudesta kokemusta ole...

Vierailija
38/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä siinä on, joskus olen miettinyt olisiko kyse kateudesta jos/kun jollakin muulla on aikaa/varaa/jaksamista/edes mahdollisuutta. Meilläkin saadaan usein silmienpyörittelyjä kun on 3 koiraa ja 1 muksu, mutta mies on "tilannut" kentällisen (+maalivahti XoD). Eihän sitä koskaan tiedä saako edes enempää, mutta jotenkin ihmisillä tuntuu vain olevan mielipiteensä edes harkinnasta. Outoa minustakin, jokainen kai itse saa päättää mikä on se elämän rikkaus.

Vierailija
39/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Suomi velkaantuu vauhdilla, verotus kiristyy ja töitä joudutaan kohta puskemaan 68-vuotiaiksi, niin varmaan vanhemmalla sukupolvella on käynyt mielessä, että jos niitä lapsenlapsia olisi vähemmän niin perintöosuudet eivät silpoutuisi niin pieniksi. Että suuremman perinnön avulla elämä voisi olla vähän helpompaa.

Vierailija
40/40 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei onnitella vaikka kertoisi jo odottavansa sitä kolmatta, eli ei pelkästään haaveilla lapsesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän