Hoitolapseni ovat 2v-4v ja kaikki osaavat pukea tosi hienosti itse!
Pienimmät tarvitsevat kengissä apua ja kaikilta lapsilta tarkastan, ettei nilkat, selkä, ranteet tai kaula ole paljaana.
Mutta, mutta!
Mikä siinä on, että vanhemmat kun tulevat hakemaan lapsiaan niin nappaavat aina lapsen syliin ja pukevat hänet?
Kiireestä se ei ainakaan johdu koska jäävät usein jaarittelemaan.
Kommentit (33)
totta tasan 2 v osaa pukea itse kokonaan? Meillä kotihoidettu juuri 2 vuotta täyttänyt on oppinut vasta juuri riisumaan, pukea ei osaa vielä mitään. Olenko tehnyt tuosta ihan avuttoman vai oikeastiko 2-vuotispäivänä pitäisi osata pukea itse kaikki haalarit, kypärämyssyt, hanskat haalarin alle ennen hihoja jne?
t. kotiäiti
Kotonakin kuulemma vaihtaa usein vaatteita.
En pakota ketään pukemaan vaan kannustan. ap
Olen tainnut siis tehdä vähän avuttoman tuosta omasta parivuotiaastani, kun olen aina pukenut ja riisunut. Täytyypä alkaa kannustamaan kokeilemaan itse pukemistakin.
t. kotiäiti
Ainakin mun 2-vuotiaat hoitolapset ovat hyvin oppineet pukemaan. Haalarit, villasukat, kengät ja kypärämyssyt menee hyvin päälle, mutta hanskat laitan sitten viimeisenä, kun lapsi on muuten pukenut, samoin päällyshatun. Monet vanhemmat ovat ihmeissään, kun kerron, miten hyvin heidän lapsensa pukevat.
ensimmäiseksi. Hanskat laitetaan viimeisenä käteen. Et kai sinä pue ensin hanskoja itsellesi?
Tosin pitää välillä katsoa, että menee oikeinpäin. Ja häntä ei saa auttaa ellei hän pyydä, koska haluaa itse pukea. Itse alkoi pukemaan jo alle 2 vuotiaana. :)
totta tasan 2 v osaa pukea itse kokonaan? Meillä kotihoidettu juuri 2 vuotta täyttänyt on oppinut vasta juuri riisumaan, pukea ei osaa vielä mitään. Olenko tehnyt tuosta ihan avuttoman vai oikeastiko 2-vuotispäivänä pitäisi osata pukea itse kaikki haalarit, kypärämyssyt, hanskat haalarin alle ennen hihoja jne?
t. kotiäiti
totta tasan 2 v osaa pukea itse kokonaan? Meillä kotihoidettu juuri 2 vuotta täyttänyt on oppinut vasta juuri riisumaan, pukea ei osaa vielä mitään. Olenko tehnyt tuosta ihan avuttoman vai oikeastiko 2-vuotispäivänä pitäisi osata pukea itse kaikki haalarit, kypärämyssyt, hanskat haalarin alle ennen hihoja jne? t. kotiäiti
Hänellä on vielä vaippakin...
Mikä siinä on, että vanhemmat kun tulevat hakemaan lapsiaan niin nappaavat aina lapsen syliin ja pukevat hänet?
Kiireestä se ei ainakaan johdu koska jäävät usein jaarittelemaan.
Meidän 2v4kk tytön lempileikkejä on pukeminen ja riisuminen. Osaisi siis pukea ulkovaatteetkin villasukkia ja hanskoja myöten itse JOS viitsisi. Välillä viitsii, välillä ei sitten ollenkaan.
Eli meillä kyllä puetaan silloin kun on motivaatiota. Ja hoidossa ollessa lapset ovat aina sen verran vieraskoreita, että kun kehoitat heitä pukemaan, niin nehän pukevat kun kerta osaavat. Mutta sitten kun äiti tai isi tulee paikalle, niin enpä puekaan. Ja sitten on helpompi vanhemman pukea, että päästään tappelematta kotiin. Nimim. kokemusta on :)
lapsen osaamisesta, kun joku vinkkas että anna sen pukea itse. Kengät pitää laittaa kiinni ja hanskojen reunat haalareiden päälle sekä kädet haalareiden hihoihin. Muuten pukee itse. 2,5v
Kyllähän ne meilläkin pukee itse, vetoketjua tai nappeja eivät ole osanneet laittaa ja kenkien poisottaminen vaatii apua. Päiväkodissakin laitetaan 2v pukemaan ja hyvin onnistuu suurimmalta osin.
Hyvä hoitotäti että kannustat lapsia oma-aloitteisuuteen!
Terv. äiti
lapsen hanskat haalarin alle, en päälle. Pysyvät siten hyvin ja tukevasti paikallaan, mutta haalarin päälle puettuna valuvat ulkoilun aikana ja niitä joutuu korjailemaan.
JA laitan mä itsellenikin joskus hanskat noin, riippuen takin ja hanskojen mallista.
t. kotiäiti
Minäkin puen lapsilla talvihanskat (nahkaiset lyhyempivartiset ja toppaiset vetskarilliset) ensin. Jostain syystä vain tykkään, että ne ovat siellä hihojen sisällä. Meillä 3,5-vuotias pukee näitä vetskarillisia hanskoja, ja kenkiä lukuunottamtta kaiken itse. Talvikenkien remmejä ei myöskään vielä saa itse kengän alle. Tai mistä minä tiedän, kun aina ne itse laitan...
Olisi lapsille liian vaikeaa tuo pukeminen.
Kotiäiti, lapsesi eivät opi tuolla lailla pukemaan!
Meillä 3 lasta tähän mennessä on pukenut vaatteensa 2- vuotiaana.
Esikoinen oppi sitomaan kenkänsä kun täytti 4 ja pikkuveli oppi saman 2 kk tämän jälkeen, oli silloin 3- vuotias.
Nyt olen kotiäitinä ja ainoastaan vauvan puen.
2- vuotiasta autan napeissa, naruissa ja punttien laittamisessa kenkien päälle.
Eskarissa kaikilla muilla on tarrakengät, esikoiseni on alkanut napisemaan että auta laittamaan naruja kiinni vaikka osannut 2 vuotta sitoa. :)
Pysyvät todella paljon paremmin päällä siten. Ja meidän muksu osaa kyllä pukea itsekin. Ne hanskat laitan itse aina viimeiseksi kun muut vaatteet lapsi on itse pukenut päälleen ensin.
Juu minustakin hanskat ensin, pysyy peukalot paremmin oikealla paikalla ja hanskat kädessä. Näin minä ainakin luulen :) Joskus tuon kaksivuotiaan kanssa mietin, että pitäisikö laittaa vielä hanskat villahaalariin kiinni jollain nipistimellä, että pysyis vielä paremmin... Ehkä mun lapsilla on vaan kummalliset peukalot :D
tekeytyy vauvaksi kun mennään hakemaan. Mutta jos ei olla paikalla, ei juuri apua tarvitse.
ootte opettaneet ne lapset tohon, että eka hanskat käteen. Itkua ja porua sitten aina kun mennään ulos.
Olisi lapsille liian vaikeaa tuo pukeminen.
Kotiäiti, lapsesi eivät opi tuolla lailla pukemaan!
Ei kai se sitten opi. Mutta en mä silti nyt aio alkaa laittamaan hanskoja epäkäytännöllisemmin vain siksi, että lapsi oppii heti pukemaan. Minusta se on hankalampaa kuin lapsen pukeminen. Pitää varmaan mennä vielä lukioonkin välitunnilla se pukemaan;)
t. kotiäiti
Niin lasta on iso ikävä ja on mukava häntä päästä heti passata!