Anoppi ei suostu järjestämään juhlia ammattikoulusta valmistuvalle!
Voitteko kuvitella: anopilla on yhteensä 3 lasta, joista 2 vanhinta on käynyt lukion. Näistä toinen, mieheni, kirjoitti hyvin heikot paperit. Näille kahdelle vanhimmalle järjesti isot juhlat ja oli heistä ylpeä. Siis jopa miehestäni, jolla paperit olivat heikot (on kyllä sittemmin menestynyt elämässään joten älkää takertuko siihen).
Nyt keväällä kuopuksensa valmistuu ammattikoulusta ja vieläpä hyvin paperein. Ja mitä sanoo anoppi? Ettei suostu järjestämään juhlia, koska ainoastaan lukiosta valmistuminen on juhlan arvoista! Siis u-s-k-o-m-a-t-o-n-t-a!
Meni kyllä maku anoppiin. En todellakaan halua, että pääsee kieroutuneilla asenteillaan vaikuttamaan minun lapsiini.
Kommentit (44)
Osuipas aihe kohalle :)
Meillä 2 poikaa valmistuu samana vuonna (2012) ja molemmille järjestetään tasan tarkkaan juhlat. Ja vaikka lukiota käyvä poika on selvästi tiukemmassa ja vaativammassa opinahjossa kuin veljensä, ei se tee toisen pojan saavutuksesta yhtään huonompaa.
Toinen on kauppakoulussa ja valmistuu datanomiksi ja toinen on lukiossa.
Iso ero on poikien opiskelussa ja koulun vaatimuksissa. Molemmat ovat tyytyväisiä valintaansa ja tiesivät jo ennen kouluun hakemista miten haluavat koulunsa käydä, kun oli 2 vuotta vanhempi isosisko neuvomassa. Lukion käynyt haluaa hiukan teoreettisempaan ammattiin ja tähtää tekniseen yliopistoon ja datanomiksi lukeva tähtää tietokoneohjelmointia opiskelemaan ammattikorkeakouluun.
Jos jotakuta kiinnostaa kuulla koulujen erosta, niin voin vastailla. Poikien opiskelussa on suuri ero, vaikka molemmat ovat aika samanlaisia nuoria muuten.
ammattiopistoon ei pääse edes pääsykokeisiin kaikki hyvälläkään keskiarvolla.
Lukio on aikansa elänyt ja nyt pitää kehittää kaksois/kolmoistutkintoa järkevämpään muotoon.
amistodistuksella jää paljon helpommin työttömäksi kuin ylioppilastodistuksella.
Lukio on aikansa elänyt ja nyt pitää kehittää kaksois/kolmoistutkintoa järkevämpään muotoon.
Amikseen pääsee viitosen keskiarvolla.
Voihan se olla valmistumattakin, jää joku näyttö tekemättä tms.
Anoppi tietää, että lukio on ammattiopintoja vaativampi paikka, sillä amikseen pääsee alhaisellakin keskiarvolla. Siellä on myös aika huimat oppilashuoltotoimet, eli lukutaidotonkin saadaan luotsattua metallimieheksi, lukiossa täytyy itse osata lukea ja laskea.
Amikseen pääsee tosiaan niin vähällä vaivalla ja sieltä ulos niin olemattomilla opinnoilla, että sitä ei yksinkertaisesti VOI arvostaa kukaan normaalijärkinen.
Tällä valmistuvalla peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo oli reilusti yli kasin. Tähän mennessä suurin osa arvosanoista on kiitettäviä, muutama hyvä. Ei todellakaan ole mikään tyhmä, eikä ole mitään syytä olettaa etteikö valmistuisi. Ja voihan se lukiolainenkin mokata kirjoitukset.
ap
Amikseen pääsee tosiaan niin vähällä vaivalla ja sieltä ulos niin olemattomilla opinnoilla, että sitä ei yksinkertaisesti VOI arvostaa kukaan normaalijärkinen.
Et taida olla nykymenosta ihan tietoinen :) Siinä olet oikeassa, että amiksesta pääsee ulos helpommilla (ainakin kaveripiirin kokemusten mukaan) opinnoilla. Mutta sisään päästäkseen saa nähdä tosissaan vaivaa suosituimmille aloille. Lukioon pääsee kuka vaan.
Itse käyn nyt vuoden lukiota ja koitan amikseen uudestaan.
eli jos sieltä aikoo valmistua, pitää mennä menneisyyteen.
Riippuu linjasta. Suosituimmat linjat on paljon vaikeammin saavutettavia kuin lukio.
Amiksessa jonnekkin "talouskouluun" eli ns. välikouluun pääsee kuka vaan, mutta se onkin se linja josta koitetaan ponnistaa johonkin parempaan. Myöskin "ammattistartti" yms. "hitaammille" suunnatut linjat on sellasia, että kaikki pääsee, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kuinka kovat arvosanat vaaditaan oikeisiin ammattitutkintoihin.
Nimim. 8,5ka ja en päässyt hakemistani linjoista kuin lukioon :(
Jyväskylässä lukioon pääsi helpomminAmmattiopistoon yhä vaikeampi päästä
A A
12.6.2009 18:43 (Päivitetty 12.6.2009 18:43)
Kuva: Matti Salmi [Reetta Reinikainen (vas.) soittelee ystävälleen, jonka puolesta hän on katsomassa tuloksia. Seuranaan Jenna Taponen. Kuva: Matti Salmi]
Reetta Reinikainen (vas.) soittelee ystävälleen, jonka puolesta hän on katsomassa tuloksia. Seuranaan Jenna Taponen.
Jonna Rusanen
Jyväskylän lukioihin haki ensisijaisesti yhteensä 1 122 opiskelijaa, joka on normaali määrä. Pieni laskutoimitus kuitenkin paljastaa, että ammattikouluihin on jo vaikeampi päästä kuin lukioihin. Kun lukioihin pääsi Jyväskylässä 74 prosenttia hakijoista, ammattikouluun tie aukesi 67,7 prosentille hakijoista.
Ammattiopistoon on vuosi toisensa jälkeen yhä vaikeampi päästä. Kevään yhteishaussa Jyväskylän ammattiopiston oli merkannut ykköseksi lähes 2 600 nuorta. Sisään pääsi 1 760, joten ulos jäi lähes tuhat. Aloituspaikkojen määrää lisätään joka vuosi, mutta siitä huolimatta ilman paikkaa jää aina suurin piirtein samankokoinen joukko.
Tänä vuonna Jyväskylän ammattiopistossa tehtiin hakijaennätys auto-, matkailu-, elintarvike-, hius-, ja pintakäsittelyalalla.
Lue lisää lauantain Keskisuomalaisesta. http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ammattiopistoon-vaikeampi-p%C3%A…
vaikka toki hieman hankalampaa kuin lukiophjalta
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&i…
ammattikoulukin antaa jatko-opiskeluoikeuden (ei toki suoraan yliopistoon). Itse olen opiskellut ensin lähihoitajaksi ja sitten terveydenhoitajaksi. Ja näin ihan siitä syystä, että tiesin alusta alkaen haluavani hoitoalalle, joten lukio olisi ollut kohdallani turha. Olen mm. pystynyt jo vuosia tekemään alani töitä opintojen ohessa. Nyt voisin hakea myös yliopistoon halutessani.
aikansa elänyttä käsitystä.
Eli siis amiksesta voi mennä suoraan yliopistoon, amis antaa ihan samanlaisen jatko-opiskeluoikeuden nykyaikana kuin lukiokin.
ammattikoulukin antaa jatko-opiskeluoikeuden (ei toki suoraan yliopistoon). Itse olen opiskellut ensin lähihoitajaksi ja sitten terveydenhoitajaksi. Ja näin ihan siitä syystä, että tiesin alusta alkaen haluavani hoitoalalle, joten lukio olisi ollut kohdallani turha. Olen mm. pystynyt jo vuosia tekemään alani töitä opintojen ohessa. Nyt voisin hakea myös yliopistoon halutessani.
aikansa elänyttä käsitystä.
Eli siis amiksesta voi mennä suoraan yliopistoon, amis antaa ihan samanlaisen jatko-opiskeluoikeuden nykyaikana kuin lukiokin.
jotka ovat menneet amiksesta yliopistoon. Ja huom, menneet, ei ole tarvinnut pääsykoettakaan. :=))
Tosin hän ei järjestänyt juhlia ammattikoulun käyneelle miehelleni eikä hänen veljelleen. Sen sijaan perheen iltatähti prinsessan valmistuessa ammattikoulusta oli juhlat ruokineen ja kuohuviineineen...
Mitä taas noihin vaatimuksiin, ammattikoulusta on teoreettinen tie yliopistoon, mutta aika hankala sieltä on päästä. Ammattikorkeakouluun voi päästä kohtuullisenkin helposti. Monelle alalle matemaattisten kykyjen on oltava huippuluokkaa, koska matematiikka korkeakoulussa ja yliopistossa jatkuu siitä mihin lukion pitkä matematiikka jäi. Ammattikoulun matematiikka on puhtaasti yläasteen kertausta. Tietyille linjoille on ammattikouluun tosiaan vaikeampi päästä kuin joihinkin lukioihin, mutta se työmäärä, etenemistahti ja vaatimustaso lukiossa on kuin eri planeetoilta! Tiedän varmasti koska opetan molemmissa :) Ammattikouluun kyllä itsekkin kaipaisin jonkinlaista valtakunnallista tasokoetta, niin erilaista on arvostelu jo koulun sisällä saati sitten eri ammatiopistojen välillä. Opetussuunnitelma kun on aika väljästi tulkittavaissa. Molemmille on silti paikkansa, niitä on turha vertailla tai laittaa arvojärjestykseen. Omat lapseni tulevat juhlat saamaan, valitsevatpa sitten kumman vaihtoehdon tahansa.
Tosin hän ei järjestänyt juhlia ammattikoulun käyneelle miehelleni eikä hänen veljelleen. Sen sijaan perheen iltatähti prinsessan valmistuessa ammattikoulusta oli juhlat ruokineen ja kuohuviineineen...
Mitä taas noihin vaatimuksiin, ammattikoulusta on teoreettinen tie yliopistoon, mutta aika hankala sieltä on päästä. Ammattikorkeakouluun voi päästä kohtuullisenkin helposti. Monelle alalle matemaattisten kykyjen on oltava huippuluokkaa, koska matematiikka korkeakoulussa ja yliopistossa jatkuu siitä mihin lukion pitkä matematiikka jäi. Ammattikoulun matematiikka on puhtaasti yläasteen kertausta. Tietyille linjoille on ammattikouluun tosiaan vaikeampi päästä kuin joihinkin lukioihin, mutta se työmäärä, etenemistahti ja vaatimustaso lukiossa on kuin eri planeetoilta! Tiedän varmasti koska opetan molemmissa :) Ammattikouluun kyllä itsekkin kaipaisin jonkinlaista valtakunnallista tasokoetta, niin erilaista on arvostelu jo koulun sisällä saati sitten eri ammatiopistojen välillä. Opetussuunnitelma kun on aika väljästi tulkittavaissa. Molemmille on silti paikkansa, niitä on turha vertailla tai laittaa arvojärjestykseen. Omat lapseni tulevat juhlat saamaan, valitsevatpa sitten kumman vaihtoehdon tahansa.
Nykymuotoisessa ammattikoulussa (ja kauppiksessa) on aivan tyhmä se arvosteluasteikko sekä vaatimustaso. Näin kauppista käyvänä (datanomi) ei paljoa motivoi se, että maksimiarvosana (eli 3) tulee niin helpolla, kun taas lukiota käyvät kaverit joutuu oikeasti raatamaan arvosanojensa eteen.
En tajua mitä vittua tuolla ollaan haettu, että arvosanoja ei ole kuin 1, 2 ja 3 ja vaatimustaso noihin sitten alhainen. Joskin siinäkin on eroja, sillä serkkulikka opiskelee kuva-artesaaniksi ja hänellä joutuu tuohon 3:seen jo tekemään töitä ja sitten 2. taas kattaa about kaiken säälittävästä hyvään.
toinen vielä tyhmempi asia on se kuinka numero 1 ansaitaan amitsussa. jos vaan paikalle valuu silloin tällöin, kokeessa osaa kirjoittaa nimensä lähes oikein, niin saa 1:sen.
Kun lukuaineissa lähinnä käydään läpi vieläpä yläasteen asioita, niin miksei tuo arvostelu voi olla 4-10 ? Ja ammatillisissa aineissa myös, jolloin 9-10ka:lla oppilas olisi todella asiansa osaava.
Lukiosta valmistunut ei ole mitään, ammattikoulusta valmistuneella on jo ammatti. Ja minä olen käynyt lukion ja hyvät paperit sieltä, ettei kannata takertua...
älyllisiä panoksia eikä samaa ahkeruutta kuin lukio jos sen hoitaa hyvin. Amikseen menijä yrittää yleensä päästä helpolla ammattiin ja aika moni ei muuten edes saa mitään työtä heti valmistumisensa jälkeen. Moni työnantajakin palkkaa mieluummin ylioppilaan kuin ammattitutkinnon suorittaneen amislaisen, koska ylioppilaaksi selviytyminen osoittaa jonkinasteista ahkeruutta, sitoutumista jne.
sinäkin taidat olla vanhemman kansan ihmisiä, joo kaupan kassalla voit olla ilman koulutusta mutta meneppä vaikka hoitoalalle...
Miten te jaksatte? Ja ap:lle sanoisin, että anoppisi on idiootti ja sinä ihana :)
amis-tutkinnosta.. Kyse on siitä, että oma äiti ei arvosta lastaan eli mielestäni todella törkeää. Toivon toki itsekin, että omat lapseni kouluttautuvat pitkälle, mutta mikäli he valitsevat toisin, aion olla yhtä lailla tukena ja taatusti osoitan hyväksyväni heidän ratkaisunsa ja arvostavani heidän suoritustaan.
Valmistuin aikoinani ammatillisesta opistosta (vastaa siis lähinnä nykyistä amk-tutkintoa) ja vielä alalta, joka pätevöitti minut jatkamaan vanhempieni yrityksessä. Syyksi, miksi juhlia ei pidetty ilmoittivat sen, että olihan oppilaitoksessa valmistujaisjuhlat...
Pikkusisko kirjoitti puolta vuotta myöhemmin ylioppilaaksi ja hänelle pidettiin kaksipäiväiset juhlat kotona.
Olin siskon juhlissa mukana ja jotkut vieraat siinä ohessa sitten onnittelivat minuakin ja toivat lahjoja. Äitini paheksui tätä ääneen, ja sanoi, että yritänkö minä vielä ilon siskoltani hänen juhlapäivänään... No, en kyllä ollut ketään pyytänyt minua muistamaan! :)
Kirjoitin sitten myöhemmin ylioppilaaksi aikuislukiosta. Lakkiaisissa kuulin, että mieheni itse asiassa on tehnyt suuremman työn, kun on hoitanut lapsiamme, että sain opiskella.
Hieman olen noiden tapausten aikaan katkera ollut, mutta toisaalta en ole koskaan ollutkaan varsinkaan äitini suosikki. En jaksa enää nykyisin päätäni tällä vaivata.
Mutta AP:lle sanoisin, että järjestäkää te ne juhlat, kuulostaa ihanalta ajatukselta :)