Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkukoululaisten kesähoidosta (ov)

Vierailija
28.02.2011 |

Tuli vaan mieleen tuosta ketjusta, jossa surraan 1-3 lk lasten hoitoa kesänajan ja ketjun aloittaja kertoi ettei ole sukulaisia/tuttaviakaan avuksi.

Hmmh, muistelkaapa omaa lapsuuttanne. Okei, mä olen ikäloppu kurppana palstamääritelmän mukaan 43 v. ja muistan hyvin kesät kun oltiin alakouluikäisiä siskot ja minä. Meitä oli kolme pienillä ikäeroilla, joten oltiin esim. 7 v, 9 ja 10 v. ja oltiin kyllä yksin kotona kun vanhemmat oli töissä eikä niillä ollut kesälomaa. Sukulaiset oli muilla paikkakunnilla ja useimmilla naapureilla sama ongelma. Yhtenä kesänä oli yks naapurin teinilikka meitä vahtimassa eli huolehti lähinnä siitä että syötiin ruoka, joka oli valmiiks laitettu, lopun ajan luki :=D) mutta muuten oltiin keskenämme.

En muista että edes lähellä olis tilanne ollut että mitään vakavaa olis ollu uhkana sattua. Eikä maailma nyt niin erilainen ollut, jos mietitään turvallisuutta. Kaupungissa asuttiin rivitalossa ihan keskustan tuntumassa, joten liikennettä oli ja varmaan kaikenlaisia hiippareitakin, mutta eipä niitä kukaan ajatellut.

Kun piti käydä töissä niin piti. Kesäsiirtoloihin leireille ei muistaakseni päässeet tuolloin kuin vähävaraisten lapset. Kahtena kesänä olin itse lentisleireillä mutta silloin olin jo yli 10-vuotias ja siskot teinejä.

terveisin, yks Kääkkä

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkin nuori kuin 26v. mutta muistan saman. Molemmat vanhemmat olivat töissä ja vain nuorin meistä oli päiväkodissa. Me vanhemmat lapset, iältämme kaikki alle 12v. olimme keskenämme kotona. Äiti oli aina tehnyt ruuan valmiiksi ja jättänyt vielä lappuakin, jossa oli puh.numeroita joihin soittaa jos tulisi ongelmia.

Ei myöskään ollut sukulaisia liki (tai ainakaan sellaisia, jotka olisivat voineet meifän perään katsoa). Eipä ole mitään traumoja jäänyt =)

Vierailija
2/8 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen koulusta tullut, ja tietty loma-aikoinakin. Omille lapsilleni pyrin tarjoamaan mahdollisimman paljon samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kouluikäisille ole koulun jälkeenkään hoitajaa, ihan itse kipittävät kotiinsa vaikka koulu loppuis klo 12 ja vanhemmat olisivat kotona vasta klo 17

eli YKSIN ovat

ja ihan yhteiskunta tän hyväksyy ja jopa aiheuttaa

kellä vanhemmalla on mahdollisuus jäädä kotiin kun lapsi aloittaa koulunsa, tai vaihtoehtoisesti kellä on varaa palkata noiksi 5 tunniksi kotiin hoitajaa????????????

huutakaapas hep kaikki joilla on kotona hoitaja alle 10v lapselle siis koululaiselle!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SUomessa on mätä järjestelmä

esim tansakassa, kuten monessa muussakain maassa, ala-asteikäiset, siis alle 12 vuotiaat jäävät koulun tiloissa olevaan kerhotilaan eväinensä tekeen läksyja yms mukavaa hoitjien kanssa, silet' vanhemmat hakevat lapsensa töiden jälkeen

siellä i tulisi kuuloonkaan et lapset ihan itse menisivät kotiin ja lorvisivat ties missää

eli yhdistykää kouluikaisten vanhemmat ja vaatikaa lapsillenne turvallisuutta!!!

älkääkä syyllistäkö toisianne

Vierailija
4/8 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen koulusta tullut, ja tietty loma-aikoinakin. Omille lapsilleni pyrin tarjoamaan mahdollisimman paljon samaa.

Ilmeisesti on niin että huonot äidit tekevät huonoja valintoja ja sitten vielä periyttävät niitä omille lapsilleen.

Vierailija
5/8 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikallisessa kioskissa töissä ja kesälomalla pyöritin kiskan pihalla varsinaista päiväkerhoa. Lapsia tuli, sana kiiri, ja ne jäi paikalle tuntikausiksi - niin suuri oli läsnäolevan aikuisen tarve. Mielellänihän minä heille seuraa pidin, mutta kovasti kävi niitä sääliksi.

Vierailija
6/8 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti on niin että huonot äidit tekevät huonoja valintoja ja sitten vielä periyttävät niitä omille lapsilleen.

Vierailija
7/8 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla kaksi pienempää sisarusta.

Minä muistan ihanat lapsuuden kesät, kun sai olla kotosalla sisarusten, äidin ja työssä käyvän isän kanssa. Sukulaisetkin poikkesivat toisinaan. Äitini oli kotiäiti.

Ihanan huoletonta aikaa.

Nyt en haluaisi millään jättää ainokaistani yksin kesällä ja olemmekin onnistuneet miehen kanssa vuorottelemalla/ylityövapaita käyttämällä järjestämään niin, että ainakin toinen meistä on kerrallaan ollut vapaalla lapsen kanssa.

Vierailija
8/8 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenään ensi kesänä kesäkuussa. Olivat joulunakin pari päivää ja hiihtolomalla myös, kun ei sitä lomaa vaan saatu järkättyä.

Pärjäsivät hyvin ja ennen kaikkea tykkäsivät olla keskenään. Teen tosin vain 6h työpäivää+työmatkat.

Keskenään olin aikanaan sisareni kanssa samanikäisenä, mutta päivät olivat pidempiä ja kaipasin kyllä aikuista ihan vaan koska oli tylsää välillä.

Ei tämä musta maailman parasta lastenhoitoa kai ole, mutta en palkkaa omilleni ketään, koska ovat jo jotensakin pärjäilleet ja haluavat pärjätä.