Murehdin jo valvomiseen ja itkemiseen asti tulevaa kesää :´´(
Hirveä dilemma kun olisi todella tarvetta työsuhteeni jatkumiselle edes kesäkuun ajaksi vielä, mutta missäs lapset sitten ovat?? mies ei voi koko kesäkuuta pitää lomaa työnsä luonteen ja pienen tiimin vuoksi, minä olisin töissä ja lapset ovat siis nyt 1-ja 3-luokalla.
Ainoa erittäin hyvä ja läheinen naapuri jolla lapsiemme parhaat kaverit lapsina, muuttavat pian jonkin matkan päähän eikä sekään olisi sanottua että voisivat olla edes viikkoa yhdessä vaikka äitinsä onkin kotona.
Mummoja, vaareja, sukulaisia, kummeja tms ei ole käytössä kuten ei koskaan muulloinkaan.
Leiristä en tiedä, tuossa 5km päässä on eräällä koululla ollut hyvä leiri klo9-15 mutta pääsiskö lapset samalle leirille (+kustantaisi 400e) ja mites kuljetus koska meillä yhteinen työmatka ja työaikani on klo8-15.40
Ja eipä se leirikaan kattaisi kuin sen 1vkon tuosta kesäkuusta.
Tiedän että tämä purkaukseni ärsyttää joitakin täällä mutta en kaipaa nyt ilkeilyä, tämä on oikeasti juuri noin paha tilanne joten koetapa ennen ilkeilyäsi miettiä miltä itsestäsi tuntuisi tässä tilanteessa, on aika helvetin epätoivoinen olotila:´´(
Sitä en edes jaksa nyt miettiä miten jaksan taas uuden työpaikan hakua ja itseni siihen myymistä jos ei nyk työni jatku elo-syyskuussa, vuosien ajan tätäkin epävarmuutta jo jatkunut.
Kai ne sitten olisi juuri 8v täyttänyt ja 9½v kaksin kaikki päivät, kamala ajatus sekin mutta...
Kommentit (61)
Tai sitten kysyt jos pääsisivät kavereilleen "päivähoitoon" esim. 50 e/viikko.
Pärjäämisestä ei siis meilläkään ole kysymys, noin vain koen ja tunnen ja ilm olen omituinen äiti siksi(kin).
Tosin kyllähän se osaksi siihen menee väkisinkin jos työni jatkuu kesäkuun ajan kuten olisi suotavaa, on sekin dilemma, taloudellisista syistä olisi tehtävä täysipäiväistä työtä ja samalla hoitaa ja huolehtia vielä kuitenkin suht pienistä lapsistaan.
ap
Tai sitten kysyt jos pääsisivät kavereilleen "päivähoitoon" esim. 50 e/viikko.
murehtii ja parkuu koko kevään, kuin että yrittäisikään ratkaista asiaa. Noin isot lapset kuitenkin, niin että ei pitäisi olla syytä paniikkiin. Aikaa on asia järjestää, ja ei kuitenkaan ole kyse mistään kokopäivähoidosta, joten helpompi sumplia.
Enkä ole asiasta häneltä kysynyt, tietää kyllä tilanteemme.
ap
ei kuulosta ihan normaalilta toi sun `murehtimisesi`
ja ennnekaikkea oikeutettu sen tietosi ja tuntemuksei pohjalta minua arvostelemaan ja tuomitsemaan.
Kuinka tyypillistä täällä kävijöille.
PS, mitä luulet että olen tässä aamupäivän tehnyt mutta kuin sumplinut asiaa?? olen soittanut siskolle, pariin srk numeroon, plärännyt nettiä leirejä etsien jnejne.
Huomenna taas töihin joten silloin asioiden sumplimiseen ei aikaa/mahdollisuutta ole.
ap
murehtii ja parkuu koko kevään, kuin että yrittäisikään ratkaista asiaa. Noin isot lapset kuitenkin, niin että ei pitäisi olla syytä paniikkiin. Aikaa on asia järjestää, ja ei kuitenkaan ole kyse mistään kokopäivähoidosta, joten helpompi sumplia.
Missään en ole sanonut etteikö me mitään hoidosta voitaisi maksaa, olisihan tuo tuttu leirikin jo kustantanut 2 lapselta liki 400e/vkon ajalta. Tuohon mummojen ym puuttumiseen en viitsi edes vastata, jos ei hlö itse pysty ajattelemaan sen verran laaja-alaisesti ettei asiaa ihmettele niin jatkakoon toki ihmettelyään. Minä en esim tilannut 47v äitini kuolemaa enkä sitä että en ole väkivaltaisen alkkisisäni kansa tekemisissä tai anopin vanhuutta ja vaivoja tms jne. Siskoani kysyin mutta hän ei suostunut, olisimme maksaneet 100-150e käteen/5pvältä n.5h pvä. Srksta minulle soitettiin äsken ja juhannusta edeltävän vkon saamme sumplittua 4vrk leirillä jos vain muksut suostuvat siihen. Mitä jonkun tuntemattoman teinin palkkaamiseen tulee niin kynnys siihen on suht korkea, siitä saatte lisää irvailun ja moittimisen aihetta vaikka ihan eri ketjun verran, sen uskon. ap
Itse varmaan palkkaisin jonkun kotiin, kun veisin lapseni leirille, mutta teet niinkuin tuntuu turvalliselta.
Nää on nykyään vaikeita asioita, kun ihmiset on vieraantuneet toisitaan ja tutuistaan. Ennenvanhaan oli itsestään selvyys että lapset ovat mummolassa tai jos sellaista ei ole niin jollain sukulaisella tai tuttavaperheessä.
Ymmärrän kyllä, että mietityttää tällaiset asiat, mutta sitä en, että aikuinen ihminen itkee ja valvoo öitään näiden juttujen takia. Siis tätähän tää lapsiperheen arki on. Jokainen meistä joutuu miettimään kouluikäisten kanssa, että miten ne kesäloma-ajat järkätään. Sinä oot kuitenkin siinä mielessä "onnekas" (, jos niin voi sanoa), että oot heinä- elokuun työttömänä kotona eli sumplittavaksi jää vain tuo kesäkuu.
En tiedä, miten teistä muista, mutta mua mietitytti tässä aloituksessa enemmän tollainen maailmanlopunasenne kuin se varsinainen ongelma..
Aika kiva kesäloma varmaan 1 ja 3 luokkalaisille, jos joutuisivat olemaan yksin päivät pitkät...
...tuon ikäiset jo pärjää 8h itsekseen?
mutta olisiko naapurustossa tms. sen ikäisiä, jotka tunnet jotenkuten tai joiden vanhemmat ovat tuttuja? Sosiaalinen paine olla kunnolla on nuorella paljon kovempi tuollaisessa tilanteessa, kun äidit ovat tuttuja keskenään. Ja tosiaan parikin vuotta tekee paljon, itse luottaisin johonkin 17-vuotiaaseen ihan eri tavalla kuin yläasteikäiseen.
Ja kaikki on niin suhteellista, itse olin kielitaidottomana au pairina yhden kesän ja jotenkin sumplin olemisen 3- ja 5-vuotiaiden lasten kanssa ja olin kaiket päivät yksin lasten kanssa - välillä myös yöt, koska vanhemmat olivat töissä ja me viikot maalla lasten kanssa!! Huhhuh, olen myöhemmin miettinyt että miten ihmeessä vanhemmat luottivat pienet lapsensa hoitooni tuolla tavalla...
T. se itse 7e/h lastenhoidosta aikanaan tienannut
yksi ensi syksyn eskarilainen ja lupasin hoitaa tutun yh-äidin 2 koululaista (7 ja 9) 2 viikkoa klo 10-14 juhannuksesta eteenpäin, kun olen vapaalla ja mies ei.
Saan siitä käteen 600 e + lounasruuat & jos käydään jossain, esim. lippu- & jätskirahat niihin.
Itse olen työtön kesällä, mutta juhannukseen asti päiväleiriohjaaja.
miksi ap:lle ei kelpaa teini lapsenhoitajaksi? Mikä syy?
Terveisin nuorten kanssa työskentelevä. Suurin osa on vastuuntuntoisia ja kunnollisia.
miksi ap:lle ei kelpaa teini lapsenhoitajaksi? Mikä syy? Terveisin nuorten kanssa työskentelevä. Suurin osa on vastuuntuntoisia ja kunnollisia.
Ap:han vastasi tähän ettei halua tuntematonta teiniä lapsenlikaksi.
Äitinä ja opettajana voin sanoa, että yläkouluikäinen esim. 8.-9. luokkalainen voi olla hyvinkin luotettava, niin tyttö kuin poikakin. Ja pystyt kyllä esimerkiksi tunnin juttelun avulla huomaamaan tämän. Voithan jo ennen kesää esimerkiksi sopia, että teini tulisi parina iltana teille lapsenvahdiksi, kun teillä on menoa. Lapsesi ovat jo niin isoja, että osaavat kyllä sanoa, jos ei hoitotäti tai -setä miellytä. Jos vie hopeat pöytälaatikosta ja silleen ...
Lapsenhoitoasiasi järjestyy kun vain rohkeasti ryhdyt tuumasta toimeen!
myös heinäkuu ja n. puolet elokuusta. Ja meillä ainakin koulu loppuu 4.6, joten siinä menee osittain yksi viikko kesäkuusta.
Aika kiva kesäloma varmaan 1 ja 3 luokkalaisille, jos joutuisivat olemaan yksin päivät pitkät...
...tuon ikäiset jo pärjää 8h itsekseen?
Meillä päin ainakin alkaa kaiken näköistä lippusta ja lappusta kesätoiminnasta tulemaan tossa huhtikuun kieppeillä. Seurakunnat, ja monet muut vasta suunnittelee kesätoimintaa, ja ilmoittelevat sitten niistä, kun suunnitelmat ovat valmiit. Usein on käynyt niinkin, että kun on turhan aikaisin hätäpäissään varannut paikan jostain leiristä tai muusta liian aikaisin, jälkeenpäin tulee tietoon paljon mielenkiintoisempia vaihtoehtoja. Siinä olen ap:n kassa samaa mieltä, että noin pieniä ei koko päiväksi yksin pidä kotiin jättä, vaikka varmaan hengissä pysyisivätkin.
Voi tätä hvinvointihteiskuntaa. Tietysti ovat kaksin. Annat puhelinnumeron josta tavoittavat vanhemmat hätätilanteessa. Valmistat ruuan kaappiin ja viet vara-avaimen naapuriin. Olen itse kotona ja ainakin mun naapuri on erikseen käynyt kysymässä, voiko heidän lapset soittaa HÄTÄtilanteessa ovikelloamme, ja tottakai voivat. Jos tällainen on syy työttömyyteen niin en tahdo osallistua kustannuksiin.
Suosittelen kesäleirejä. Siis ihan sellaisia, joissa ollaan yön yli. Monet järjestöt, kunnat yms. järjestävät leirejä. Niillä on myös hauskaa! valinnanvaraakin on.. partioleiri, ratsastusleiri, seurakunnan leirit, jumppaleirit, lasten kerä ry:n leirit jne..
Jos mies saa vähän lomaa, pääsette leirille kodin lähelle, yksi leiri kauempaa. Sitten joku isompi vahtimaan viikoksi. Jonkun yksittäisen päivän voisivat lapset pärjätä keskenäänkin, jos teet ruuan valmiiksi. Kai tuon ikäiset osaavat jo mikrossa annoksen lämmittää?
jotka on sitäpaitsi todella edullisia! Sinne vaan.
Missään en ole sanonut etteikö me mitään hoidosta voitaisi maksaa, olisihan tuo tuttu leirikin jo kustantanut 2 lapselta liki 400e/vkon ajalta.
Tuohon mummojen ym puuttumiseen en viitsi edes vastata, jos ei hlö itse pysty ajattelemaan sen verran laaja-alaisesti ettei asiaa ihmettele niin jatkakoon toki ihmettelyään.
Minä en esim tilannut 47v äitini kuolemaa enkä sitä että en ole väkivaltaisen alkkisisäni kansa tekemisissä tai anopin vanhuutta ja vaivoja tms jne.
Siskoani kysyin mutta hän ei suostunut, olisimme maksaneet 100-150e käteen/5pvältä n.5h pvä.
Srksta minulle soitettiin äsken ja juhannusta edeltävän vkon saamme sumplittua 4vrk leirillä jos vain muksut suostuvat siihen.
Mitä jonkun tuntemattoman teinin palkkaamiseen tulee niin kynnys siihen on suht korkea, siitä saatte lisää irvailun ja moittimisen aihetta vaikka ihan eri ketjun verran, sen uskon.
ap