Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausdiabetes: ruokavalioneuvoja

Vierailija
27.02.2011 |

Hei,

minulla todettiin erittäin yllättäen raskausdiabetes, olen vasta rv 15. Kyseessä riskiraskaus sairauteni vuoksi, siksi jouduin testeihinkin. Asiaa komplisoi vielä se, että mulla on keliakia.

Mä olen hoikka, pituus 166 ja painoa 60 kg ennen raskautta. Nyt lienee vähemmän kun on kova raskauspahoinvointi.

Neuvolasta saan lähetteen ravitsemusterapeutille, mutta nyt tosiaan huolettaa millainen ruokavalio pitäisi olla.

Neuvolasta käskettiin käyttämään täysviljatuotteita ja light-tuotteita. Gluteenittomat leivät jne. ovat harvoin täysviljaa, niissä ei juuri ole hyviä hiilihydraatteja. Voin käyttää kauraa ja gluteenittomista valikoimista löytyy täysjyväkaurapuuroa. Sitä siis.

Mutta nyt olen kierrellyt katsomassa niitä light-tuotteita ja niissä kaikissa on ihan hirveästi lisäaineita ja ne on makeutettu niillä kielletyillä makeutusaineita.

Onko oikeasti parempi esim syödä jotain light-jugurttia kuin maustamatonta "täysrasvajugurttia", jota olen tottunut syömään? Valion luomussa on 2,5 g rasvaa.

Ymmärsin niin, että olisi hyvä saada energia proteiinista ja täysjyväviljasta. Mä en saa lihaa enkä kalaa kuin hyvin rajoitetusti alas pahoinvoinnin takia (siis tulee yrjönä ylös), mutta pavut ja linssit kuuluu meillä normaaliin ruokaan.

Oliivi- ja rypsiöljyä olen tähänkin asti käyttänyt ruoanlaitossa. Voita vain jos leivotaan jotain, ehkä kerran kaksi kuukaudessa.

Me ei käytetä kermoja tai juustokuorrutteita normaalissa ruoassa, joten vaikea keksiä mistä sitä "kovaa rasvaa" vähentää. Maito rasvatonta. Liha on kokolihaa tai paistijauhelihaa.

Voinko syödä hedelmiä ja vihanneksia rajattomasti vai pitäisikö niistäkin löytää vähäsokerisia?

Pahoinvoinnin takia olen syönyt paljon kaurapuuroa, maustamatonta jugurttia ja voileipiä, koska niitä olen saanut alas. Samoin syön paljon vihanneksia, koska niitä saan alas. Syön siis yleensä salaattia, niissä papuja, raejuustoja jne.

Gluteenittomat leivät eivät ole todella maailman terveellisimpiä, joten niitä kai pois, mutta mitä tilalle?

Voiko juoda tuoremehua? pitääkö tarkkailla noita hedelmäsokereita?

Viikottaisen karkkipussin jätin pois enkä aio leipoa nyt mitään makeaa. Mutta riittääkö tämä?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiilareita, kuin kasvikset.

Parsakaalia, sipulia, porkkanaa, linssejä, soijaa, herneitä jne. Kaikkea tuota löytää pakastealtaasta. Ovat usein ulkomaisia, mutta kyllä ravintoarvoltaan taatusti hyviä. Tämä on todettukin tutkimuksissa. Korjataan talteen ja pakastetaan. Ne varastoissa kuukausia muhineet kasvikset tuoretiskissä myytyinä sisältävät mikrobeja (bakteereja ja sieniä).

Vierailija
22/23 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausdiabeteksestä, mutta kun sanoit, että gluteenittomissa tuotteissa on huonosti hyviä hiilareita, niin kävisikö täysjyväriisi? Siis esim. riisipuurona? Tai ihan leiväksikin leivottuna?

Entä tattari, hirssi ja quinoa? Ovatko ne huonoa vai hyvää hiilaria?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolasta ja ohjeen mitata 2 päivänä viikossa ja 6 kertaa kunakin päivänä. Kestää aikansa, että tietää mitkä ruoka-aineet sopivat. Joku ehdotti riisiä. Mulle se ei sopinut ollenkaan. Esim. täyslihapihvi ja 3 ruokalusikallista riisiä nosti verensokerin yli sallittuun. Makaroni ei ollut ihan niin paha ja perunaa saattoi syödä lähes normaalisti.