Raskausdiabetes: ruokavalioneuvoja
Hei,
minulla todettiin erittäin yllättäen raskausdiabetes, olen vasta rv 15. Kyseessä riskiraskaus sairauteni vuoksi, siksi jouduin testeihinkin. Asiaa komplisoi vielä se, että mulla on keliakia.
Mä olen hoikka, pituus 166 ja painoa 60 kg ennen raskautta. Nyt lienee vähemmän kun on kova raskauspahoinvointi.
Neuvolasta saan lähetteen ravitsemusterapeutille, mutta nyt tosiaan huolettaa millainen ruokavalio pitäisi olla.
Neuvolasta käskettiin käyttämään täysviljatuotteita ja light-tuotteita. Gluteenittomat leivät jne. ovat harvoin täysviljaa, niissä ei juuri ole hyviä hiilihydraatteja. Voin käyttää kauraa ja gluteenittomista valikoimista löytyy täysjyväkaurapuuroa. Sitä siis.
Mutta nyt olen kierrellyt katsomassa niitä light-tuotteita ja niissä kaikissa on ihan hirveästi lisäaineita ja ne on makeutettu niillä kielletyillä makeutusaineita.
Onko oikeasti parempi esim syödä jotain light-jugurttia kuin maustamatonta "täysrasvajugurttia", jota olen tottunut syömään? Valion luomussa on 2,5 g rasvaa.
Ymmärsin niin, että olisi hyvä saada energia proteiinista ja täysjyväviljasta. Mä en saa lihaa enkä kalaa kuin hyvin rajoitetusti alas pahoinvoinnin takia (siis tulee yrjönä ylös), mutta pavut ja linssit kuuluu meillä normaaliin ruokaan.
Oliivi- ja rypsiöljyä olen tähänkin asti käyttänyt ruoanlaitossa. Voita vain jos leivotaan jotain, ehkä kerran kaksi kuukaudessa.
Me ei käytetä kermoja tai juustokuorrutteita normaalissa ruoassa, joten vaikea keksiä mistä sitä "kovaa rasvaa" vähentää. Maito rasvatonta. Liha on kokolihaa tai paistijauhelihaa.
Voinko syödä hedelmiä ja vihanneksia rajattomasti vai pitäisikö niistäkin löytää vähäsokerisia?
Pahoinvoinnin takia olen syönyt paljon kaurapuuroa, maustamatonta jugurttia ja voileipiä, koska niitä olen saanut alas. Samoin syön paljon vihanneksia, koska niitä saan alas. Syön siis yleensä salaattia, niissä papuja, raejuustoja jne.
Gluteenittomat leivät eivät ole todella maailman terveellisimpiä, joten niitä kai pois, mutta mitä tilalle?
Voiko juoda tuoremehua? pitääkö tarkkailla noita hedelmäsokereita?
Viikottaisen karkkipussin jätin pois enkä aio leipoa nyt mitään makeaa. Mutta riittääkö tämä?
Kommentit (23)
Entäs joku keitetty kananmuna, tomaatti sille kaveriksi...?
Joo se paastoarvo mullakin on ongelmana.
Kananmunaa voisin saada alas. Miten pähkinät? Vai ovatko liian rasvaisia?
Mä olen juonut viinimarjamehua, mutta siinä on sokeria. Ne kaikki sokeroimattomat taas sisältää keinotekoisia makeutusaineita. Suo siellä, vetelä täällä.
Etkö saanut ruokaohjeita? Hedelmiä suositellaan maksimissaan 3 päivässä. Ja hedelmistäkin banaaneja saa syödä päivässä vain yhden keskikokoisen ja viinirypäleitä desin. Mehuja (sokeroituja) ei suositella lainkaan.
Ruokavaliosi kuulostaa kyllä jo nyt aika hyvältä. Joka aterialla paljon kasviksia, niitä siis saa syödä ymmärtääkseni mielin määrin. Huonoja hiilihydraatteja tulee välttää eli ehkä joudut vähentämään leivän syöntiä. Ateriarytmit on tärkeää pitää tasaisena ja jatkuvaa puputtamista välttää.
Kyllä minä pidän parempana syödä maustamatonta jugurttia (vähän rasvaisempaakin) kuin noita kevytjugurtteja jotka ovat lisäainepommeja ja aika monessa on sokeriakin lisätty melkoisesti. Tiedä sitten syönkö siinä mielessä väärin. Syön myös maustamatonta viiliä, laitan sekaan päivän hedelmäannoksesta osan. Syön myös juustoa enkä todellakaan aina osta sitä 10%:sta. Mutta näistä saat varmasti parempaa tietoa ravintoterapeutilta. Itse alan epäillä että syön kuitenkin jotenkin väärin.
Itse olin juuri sokerirasituksessa (rv 13). Olen siis syönyt jo raskauden alusta diabetessuositusten (edellisessä raskaudessa raskausdiabetes) mukaisesti mutta silti paastoarvo oli 5,8. Nyt sitten odotan muita tuloksia kauhulla. Pahoin pelkään että olen se erikoistapaus joka ei pärjää ruokavaliollakaan. Ja minäkin olen normaalipainoinen, ei voi edes ylipainoaan syyttää.
Saat varmasti hyviä neuvoja ravintoterapeutilta. Tsemppiä, pärjäät varmasti hyvin :)
niissäkin on sen verran paljon hedelmäsokereita. Ja kuka nyt haluaa light mehuja kitata...
Janojuomaksi vesi ja tee ilman sokeria. Näin lukee minun ohjeissa. maitoakaan ei saisi ylettömästi juoda, ei edes rasvatonta.
että ap.lle ratkaisu olisi insuliini. Jotainhan sun on syötäväkin?
Jos sulla on rahaa, osta vain niitä pähkinöitä! Sekoita salaattiin (tomaattia, suippopaprikaa, haluamaasi salaattia/kaalia) tai syö sellaisenaan. Laita kanan kaveriksi pannulle tai sinne jauhelihan kaveriksi. Tomaattimurskaa joukkoon, niin ei tule suurusteita.
Ota vain hiukan niitä mehuja. Joku ananaspurkki viilin/rahkan/soijavalmisteen kera.
Höyrytettyä/uunissa paistettua seitä.
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/7506/opinnaytety…
Jos linkki ei toimi niin googleta "raskausdiabetes lopputyö" sillä tuo ohjelehtinen tulee ensimmäiseksi. Siinä oli aika hyvät ohjeet joita joudut kyllä valitettavasti vähän soveltamaan.
Mä olen siis syönyt hedelmiä liikaa. Just viinirypäleitä, banaania ja omenia olen syönyt paljon. Samoin olen juonut appelsiinimehua varmaan liikaa.
Sain tulokset perjantaina puhelimessa ja ensi viikolla on neuvola ja sitten tosiaan se ravitsemusterapeutti luvattiin.
Mulla ei tosiaan ole paino ole ollut ongelma kahdessa edellisessä raskaudessakaan ja esikoinen painoi yliaikaisenakin nippa nappa 3,5 kg.
Kiitos
raskausdiabeteksen hoidossa rasvan vähentämisestä ei ole mitään hyötyä, jos odottaja ei ole ylipainoinen. Syöt maustamatonta jogurttia kuten ennenkin ja myös ihan tavallista juustoa. Rasva auttaa kehoa polttamaan sokereita ja minua nimenomaan kehotettiin syömään pähkinöitä ja juustoja päivittäin. Älä rakenna ateriaa pastan tai riisin ympärille, vaan korosta proteiini osuutta. Tärkkelyspituisia ruokia (esim perunaa) täytyy välttää. Jätä marjat, hedelmät ja sokerista herkut minimiin. Jos on PAKKO saada suklaata, syö yksi konvehti hitaasti ja nautiskellen, älä koko levyä. Raskausdiabetes on rajoittava tekijä, ei mikään maailmanloppu. Minulla oli todella paha rd, mutta laskettuna aikana syntynyt tyttäreni oli peloitteluista huolimatta terve ja alle nelikiloinen.
-Insuliinihoitoinen raskausdiabeetikko
Mä olen samanpituinen, mutta painoin 8 kg enemmän. Mullekkin puhkes raskausdiabetes.
Sain kätilöopiston hoitajalta ohjeet.
Ne mitä jäi mieleen, että hedelmiä saa ja pitää syödä, koska ne on terveellisiä ja niiden sisältämä kuitu kompensoi hyvin sitä hedelmäsokeria. Kun sanoin, että netin keskusteluista luin, ettei saa syödä hedelmiä, se sanoi, että hölynpölyä, älä usko mitä ihmiset sinne kirjoittaa. Hedelmät, esim. 2 mandariinia sopii sellaisenaan välipalaksikin.
Mitäs muuta muistuis mieleen. No enpä nyt muista.
mutta ku kotona mittailin, niin huomasin, että minkä tahansa ruuan kanssa nautittu yksi raaka porkkana piti verensokerin ihmeen alhaalla.
Kiitokset neuvoista. Tuo opinnäytetyö oli hyvä.
Mulla on tosiaan ongelmana ollut se, että mä olen juonut appelsiinimehua ja syönyt hedelmiä ja marjoja varmaan ihan liikaa. Siis mä olen saattanut syödä varmaan 6-7 hedelmää päivässä ja päälle appelsiinimehua. Olen vaan ajatellut, että syön sitä mitä saan alas.
Samoin leipää ja kaurapuuroa olen syönyt paljon.
Tuo wokkivinkki oli hyvä ja vinkki pakastevihanneksista. Helppo tehdä tarvittaessa itselle toinen ruoka kuin muulle perheelle.
Pähkinät jne. tulee kuvioihin mukaan. Mulla on siis tähän asti ollut noita leipiä lukuunottamatta aika vähärasvainen ruoka, kun en ole saanut juuri alas mitään missä on rasvaa.
Kuitutavoite on keliaakikolle todella vaikea, saa nähdä mitä ravitsemusterapeutti siitä sanoo.
Mä muuten epäilen, että mulla on ollut tää raskausdiabetes aiemminkin. Mulla on ollut tää sama kamala jano kaikissa raskauksissa. En ole sokerirasituksessa ollut aiemmin.
Aiemmin on vaan kuitattu, että raskaana on vaan jano. Mutta nyt tämä on niin riskiraskaus, että olen tosi tarkassa seurannassa.
AP
Proteiinia; muna, kana, liha, kala, raejuusto, rahka
Rasva; 25 % päivän energiasta pitää tulla rasvasta.
Paljon kuituja
T. diabeetikko
kuin hedelmät.
Marjat kuuluvat samaan kastiin kuin vihannekset.
Jännä tuo että jollekin Kättärillä oli beuvottu että hedelmiä voi syödä paljon, kun minulle siellä väitettiin että vain 1 per päivä, neuvolassa taas sanoivat että max 3 per päivä.
Jos juot maitoa, vaihda se laktoosittomaan.
Minulla on ollut kahdessa raskaudessa diabetes. Kävin viimeraskaudessa diabetesliiton lääkärin kanssa juttelemassa ruokavaliosta. Hän kehoitti käyttämään ihan normaaleja rasvaisia tuotteita (kevytmaitoa, juustoa, jogurttia) mutta vain vähentämään hiilihydraatteja. Raskaus kestää kuitenkin vain sen tietyn ajan, niin hyvin voi vähentää leivän, perunan, pastan ja riisin syömistä. Sen tilalle proteiineja ja pähkinöitä, paljon vihanneksia ja kasviksia, hillitysti hedelmiä.
Minusta se oli aika kurjaa, koska raskauden loppuvaiheessa meillä oli talous tosi tiukilla ja arvot samaan aikaan huonoimmat. Oli hurjan vaikeaa kehitellä vähähiilarisia halpoja ruokia. Muuten kyllä viihtyisinkin ihan ok sillä ruokavaliolla, kehittelisin vain ihania salaatteja juustoilla ja pähkinöillä.
Mutta paras kuitenkin, että juttelet sen ravintoterapeutin kanssa tarkemmin. Älä ota stressiä liikaa ruokavaliosta, kaikki menee varmasti hyvin!
Mutta jos olisi ollut pahana rd niin kyllä se olisi varmaan näkynyt neuvolan pissakokeessa. Itsellä ei ole koskaan mennyt virtsanäytteeseen asti sokeria. Ja vauvatkinon ollut sulla normaalin kokoisia?
Keliakia ei kyllä ruokavaliota haittaa yhtään. Viljaa et tarvitse välttämättä ollenkaan. Kummallisia ohjeita olit mielestäni saanut. Kevyttuotteet on todella kamalia ja täysrasva jugge on paljon terveellisempää kuin lightit, etenkin kunpaino-ongelmaa ei ole. Itse vain lisäsin kasvisten syöntiä joka aterialla, lisäsin vähän proteiinia ja rasvaa ja jätin hiilarit vähemmälle ja makean kokonaan pois. Ainoa ongelma minulle oli hedelmien rajoittaminen, kun ne on niin ihania. Jos syöt proteiinin palkokasveina, niin niissähän on sitä suositeltavaa kuituakin. Liha ei ole mitenkään välttämätöntä. Ja maitotuotteissa suosi hapanmaitotuotteita ja juustoja, rasvaa ei tosiaan tarvitse välttää. Toivottavasti pahoinvointi helpottaa. Saat varmaan kotiin verensokerimittarin, sitten on helpompi seurata, mikä on hyvä ruokavalio juuri sinulle, koska nämähän on kovin yksilöllisiä juttuja myös.
Insuliiniin on tarvetta vasta jos sopivaa ruokavaliota ei löydy. Tiedoksi sillekin joka sitä insuliinia heti ehdotti.
t. Toista kertaa r-diabetes
myös sokeria!
Kuidut saa viljasta ja kasviksista.
Mutta kohtuus kaikessa: et luultavastikaan kittaa litraa sitä mehua, et syö montaa kananmunaa tai montaa sataa grammaa juustoa! Ota se yksi jugurtti, syö raejuustoa, keitä tai vokkaa pakastevihanneksia. Keitetty muna, tomaattia, kurkkua.
Olet hoikka nainen ja älä huoli! Tee broileria tai kalaa uunissa/liedellä. Jauhelista ja soijasta + tomaattimurska kastiketta. Saat paljon proteiinia ja voimaa. Tee kalan kanssa kermaviilistä ja vaikka pilkotusta kurkusta + sitruunasta, pippuri, suola kastike. Tai vaikka ihan kurkkusalaattia ja se kermaviili.
Onko sulla verensokerimittari? Näet itse, mitä verensokeri on hedelmän syötyäsi. Juo paljon maitoa, piimää ja sitä Alpro soijaa.
Käänteinen lottovoitto sulle sattunut! :(
Minäkin olin raskausdiabeetikko, todella alhaisella paastoarvon ylityksellä (4,9), muut arvot olivat loistavat.
Mutta asiaan: kasviksia saat kyllä syödä mielestäni ihan rajattomasti. Niissä on niin vähän hiilareita, että ei kyllä pitäisi tuntua missään. Hedelmät ovat ihan toinen juttu.
Minä rakastan pakastevihanneksia, niitä kun saa niin monenlaisia nykyään. Wokkaile niitä, raejuustoa päälle.
Ihan uskomattomalta tuntuu tuo light -tuotteiden tuputtaminen! Jos otat hiukan "tavallista" juustoa sen mauttoman leipäsi kanssa, niin tokkopa vaikuttaa sairauteesi mitenkään.
Kokeilisitko Alpro Soijaa?