Kokemuksia "hirviölapsesta", joka terrorisoi tarharyhmää?
Onko kenelläkään kokemusta koko muuta tarharyhmää terrorisoivasta lapsesta? Miten tilanne koettiin teillä? Puututtiinko tilanteeseen mitenkään? Toiko mikään helpotusta?
Onko oma lapsesi ollut sellainen? Miltä tuntui? Mitä olisit toivonut tarhalta tai muilta vanhemmilta?
Kommentit (10)
mutta kun tuohon otsikkokenttään piti vain saada lyhyesti tuo ongelma, siksi käytin ko. sanaa, mutta laitoin sen kyllä heittomerkkeihin, koska vaikka lapsen käytös (3v.) on järkyttävää ja agressiivista, ei pieni lapsi sitä tietenkään ole. Ongelmat alkavat vaan olla sitä tasoa, että tilanteelle olisi saatava jonkinlainen ratkaisu.
että me kaikki ihmiset olemme syntyessämme toistemme kopioita ja vasta ne kamalat vanhemmat aiheuttavat ongelmia :D
2, ihan ystävällisenä neuvona vastaisuuden varalle: latele noita kommenttejasi vasta kun tiedät enemmän.
että lapsen huono käytös juontuu kotioloista. Komppaan kakkosta.
Mikäli lapsi on hirviö, niin yleensä se vika katsojassa, kun lapset nyt ei ole mitään mallinukkeja.
Neurologista kehitysviivästymää, reiluja adhd-oireita, puheenkehitys takkuilee ja saa raivareita, kun muut eivät ymmärrä viidennelläkään kerralla. Ikä 4v.
En tiedä mitä olisin itse voinut tehdä toisin. Ilmeisesti en vain itse osaa nähdä sitä miten olen aiheuttanut lapseni ongelman.
Se mitä toivoisin oikeasti olisi:
- ryhmään avustaja
- hoitajille kannustava asenne ja tarpeeksi aikaa selvittää miten lapsen kanssa kannattaa toimia ja miten ongelmia karsitaan konkreettisin keinoin (esim. pienryhmätoiminnan laajentaminen, hälyn karsiminen, siirtymätilanteiden riittävä ennakointi, lapsen laittaminen ensimmäisenä/ viimeisenä vessaan/ pukemaan/ syömään jne.)
- muilta vanhemmilta kärsivällisyyttä ja ymmärrystä: en voi niille päiväkodissa sattuville tapahtumille mitään. Olen itse töissä. En tarkoituksellisesti synnyttänyt ongelmalasta. Anteeksi.
ap:n kirjoittajaa. Mutta tällaisiahan nää ämmät täällä on, sisälukutaidottomia. Eikö se ihan selkeästi tuolla selittänyt miksi käytti tuota hirviösanaa? Että LAPSEN KÄYTÖS on sellaista, ei lapsi itse.
Muuten olen sitä mieltä, ettei kaikkia lasten ongelmia aina voi automaattisesti laittaa vanhempien viaksi. Minkälaisia ongelmia teillä on siellä tarhassa?
ap taitaa liioitella. Mitä se HIRVIÖ tekee?
jos muut vanhemmat tietävät noista tutkituista ja todetuista ongelmista, antaisivat he käytöksen helposti anteeksi. Kun taas muut vanhemmat eivät tiedä, sitä aletaan puhumaan hirviölapsesta.
pitää käyttää sanaa hirviövanhemmat, koska heidän syystäänhän se lapsi kenkkuilee.
Meidän poika on niin ... hmm.. rasavilli? että tulee mieleen Vaahteramäen Eemeli. Me vanhemmat ollaan oltu todella monesti sormi suussa pojan kanssa, ja keinot on ollu vähissä. Mutta eipä kertaakaan olla oltu mitään hirviövanhempia ja rajat ovat olleen samat kuin muillakin lapsilla.
Kyllä nämä on ihan omia ihania persoonia nämä hirviölapset ja on aivan väärin aina jokaisen kohdalla lähteä hakemaan syytä vanhemmista tai kasvatuksesta, rajojen puuttesta tai muusta vastaavasta.
pitää käyttää sanaa hirviövanhemmat, koska heidän syystäänhän se lapsi kenkkuilee.