Perintöriita! Voivatko veljieni vaimot vaatia vanhempieni omaisuutta itselleen?
Olen aivan rikki. Isäni kuoli 7v sitten ja äitini 4kk sitten. Päädyimme myymään heidän asuntonsa, jossa äiti siis asui yksin isän kuoleman jälkeen.
Kaikki irtaimisto pitäisi nyt jakaa, myydä tai hävittää. Oletin, että koska kyse on vanhempieni henkilökohtaisista tavaroista, vaatteista, koruista, astioista, kirjoista ja muista, voisin sopia näistä kahden veljeni kanssa ihan ilman puolisoita.
Veljien puolisot ovat tulleet sukuun vasta isän kuoleman jälkeen, eivät ole edes tavanneet häntä.
Ymmärrän, että lain mukaan heillä on oikeus puoleen veljieni omaisuudesta. Mutta onko heillä oikeus vaatia esimerkiksi äitini astiastoja itselleen? Tai ompelukonetta? Tai suvun vanhoja valokuvia?
Olimme sopineet veljieni kanssa, että he saavat kaikki koneet ja suuren irtaimiston (sohvat, kaapit jne.) ja minä enemmän rahallisesti arvottomampaa, mutta tunnearvoltaan minulle tärkeitä asioita (kuten nuo astiat ja valokuvat). Toisen veljen vaimo oli sitten vaatinut saada Arabian Paratiisi-astiaston itselleen ja toinen ompelukoneen ja suvun valokuvat.
Eikö minulla muka ole suuremmat oikeudet näihin? Pitääkö tässä palkata joku asianajaja?
Kommentit (38)
oiskohan ap:lla kuitenkin vähän ylitulkintaa kälyjen vaatimuksista?
Voihan olla, että kun kukin on asiasta kotonaan puhunut, niin toisen veljen vaimo on sanonut, että ottaisi mielellään astiaston ja toinen sanonut samaa singeristä ja valokuvista. Tuskin niitä itselleen edes ajatelleet, vaan ompelukonetta ehkä yhteiseen kotiin ja toinen ihan hyvin voinut ajatella, että astiasto on helppo saada kaupaksi.
Jos näillä esineillä ei veljillesi ole niin suurta merkitystä kuin sinulle, on ihan ok että sinä saat ne - kunhan vaan kaikki kokee saaneensa tasapuolisesti.
Vaikka meitä oli monta ja monta tytärtä, niin kukaan ei halunnut äidin koruja ( huono äitisuhde?). Keksittiin sit antaa ne miniöille, kukin sai yhden arvokkaamman ja toisen ei niiin rahallisesti arvokkaan ( kaikilla veljillä oli tyttäriä). Sen jälkeen miniät ei puuttuneet jakamiseen, ja saatiin suotrittaa ihan rauhassa keskenämme. Mekin mentiin ikäjärjestyksessä, kukin sai valita mitä halusi.
Ja kannattaako valokuvista riidellä. Lainaat niitä veljillesi, niin saavat teettää kopiot. Nykyaiakan niiden skannaus ei ole mikään ongelma.
veljesi voi valtuutta vaimonsa hoitamaan asiaa puolestaan, mutta ilman valtakirjaa sinun ei tarvi korvaasi loksauttaa näiden eukkojen kitinälle.
Puolisoilla on avio-oikeus, mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että he ho avioliiton aika omistaisivat puolet puolisonsa omaisuudesta.
Eli ei, veljen vaimot eivät voi vaatia yhtään mitään, he eivät ole vanhempiesi perijöitä.
Ekana ottaa vanhin , sitten seuraavaksi nuorempi, sitten taas toinen, sitten toinen, jne. Kunnes tavarat loppuu.
Perinnönjaossa todellakin "kuuluu" olla vain asianomaiset, jääkööt vaimot kotiin. Ja heillä ei tosiaan ole perintöön mitään osuutta, paitsi tietysti sitten jos veljesi sattuisi kuolemaan.
Ymmärrän sun tilanteen. Meillä oli jokunen vuosi sitten samanlaista ja oli kamalaa kun esineet joilla oli minulle todella suurta tunne-arvoa meinasi päätyä raha-ahneiden käsiin :(
Ehkä kannattaa ottaa yhteyttä ammatti-ihmiseen joka tietää pelin säännöt, niin veljesi ei yritä sinuakaan huijata.
Ja olen toista mieltä tuosta että luovu paratiisi astiastosta jotta säilytät yhteytesi veljiisi. Kyllä ehkä heidän kannattaisi näin tehdä. Minulle EI TULISI MIELEENKIKÄÄN mieheni vanhempien jäämistöstä mennä sanelemaan mitä minä haluan, todella röyhkeää. Tsemppiä, ja toiv saatte asiat kuntoon.
Sitten kirjaatte ylös mitä jokainen sai ja mikä oli kokonaisarvo, muuten riitainen perinnönjako tulee vuosia olemaan taakkana.
Voitte sopia veljiesi kanssa miten jaatte tavarat ja kälyt pysyköön tilanteesta poissa.
aika tyhmää jos veli saa 10000 auton ja sinulle ei liikene 1000 astiastoa. Eli kaikki käteiseksi ja sitten rahapinot jakoon. Valokuvat skannatkaa...
Sanot vaimoille ja veljillesi, että tavarat on jaettu yhteisen sopimuksen mukaan ja mikäli ei jako enää kelpaa, otetaan mukaan ulkopuolinen henkilö, joka arvioi omaisuuden ja kaikki pistetään puoliksi. Uskonpa, että viimeistään tuossa vaiheessa veljet (jotka siis teidän sopimuksen mukaan ovat saamassa rahallisesti enemmän) alkavat pakittamaan ja päädytte alkuperäiseen jakoon. Vaimoilla ei ole MITÄÄN asiaa teidän vanhempien omaisuuden jakoon!
ottaa puolisoita ollenkaan mukaan. Sovitte keskenäne miten jaatte ja teettte jakokirjan. Älä nyt kaikesta luovu sen takia että et viitsi riidellä. Kadut sitä myöhemmin kun huomaat että veljesi/veljesi vaimot myyvät sinulle arvokkaat tavarat.
enkä ole ollut mukana perunkirjoituksissa. Appiukon asunnon tyhjennyksessä yrittivät saada meidän teinejä mukaan pakkaamaan, mutta ilmoitin, että koska kaikki muille kelpaamaton jää miehelleni, ei meiltä mene pakkaamaan kukaan vaan teemme sen loppusiivouksen ja silloin lajittelemme tavaraa. Sain nipottajan maineen... Mutta miksi ihmeessä kääriä sanomalehtipaperiin satoja laseja tietäen, että ne parittomat ja rikkinäiset jäävät meille? Ja kyllä, me saimme loppupelissä eniten sekä irtainta että kiinteää omaisuutta, eli en ole ollenkaan katkera.
vaimoilla ei ole siihen minkäänlaista osuutta.
Mutta komppaan tuota, joka sanoi, että kannattaako todella pilata välejä ompelukoneen takia, jos toisilla on enemmän tarvetta. Ulkopuolinen selvittäjä käy tosi kalliiksi. Valokuvista kannattaa vaikka teettää kopiot kaikille. Rahat siihen irtoavat varmasti sellaisista kamoista, joille ei kenelläkään ole käyttöä ja viette ne kirpparille tai myytte esim. huutonetissä.
Ennen muuta, selvitelkää veljiesi kanssa, miten toimitte ja pysykää puheväleissä. Yksi hyvä jakotapa on se, että jokainen ottaa vuoron perään irtaimistosta sen, mitä haluaa, arpokaa vuorot vaikka kivi-sakset-paperi-leikillä. Tällöin varmaan suunnilleen jokainen tulee tyytyväiseksi.
minusta, kaikki irtaimisto arviotavaksi ja sitten jäettävä kaikille tasaisesti, jos muuten ei pärjää. tietenkin vaimot voivat jotain haluta, eikä miehet vältämättä tossun alla ole, vaimot tekevät ruoka kotona ja päättävät mitä astiastoja ostavat. tuskinpan vaimot jotain vanhoja valokuvia nyt hirveästi haluavat. Ja tavaratkaan ei edes kiinnosta, kunnes huomaa että tavaralla onkin hintansa. Kaikki jakoon! ja maailma on tavara täynää, kannatako menettää sen takia yö unet.
Alat vaatia puolta kaikesta, niin eiköhän veljesi saa vaimonsa kuriin, kun joutuvat jakamaan arvokkaammat esineet kanssasi.
No eiköhän ap ole jo perinnöt jakanut, aloitus on vuodelta 2011. Kiitos 35:lle ikivanhan ketjun nostamisesta ilman että kommentoi nostaneensa vanhan ketjun. Ap ei ainakaan enää neuvoja tai tukea kaipaa, mikä lienee syynä ketjun esiin kaivamiseen?
Veljiesi vaimoilla ei ole mitään oikeutta vanhempienne perintöön.Ainoastaan teillä lapsilla on.
ei varmaan pitäs tulla yllätyksenä, kun itse samaa sarjaa olet, että naiset ovat ahneita
toisaalta kyllä se nalkuttava vaimo saa miehen toimimaan, miten haluaa. Muistan itse, kun isovanhemmat kuoli pienellä aikaa ja sisarukset (isä, setä ja täti) olisivat pystyneet sopimaan asiat, mutta äitini, sedän vaimo ja tädin mies alkoivat tapella joka asiasta. Meni huutamiseksi.