Tiesittekö että oikeasti naisille maksetaan ENEMMÄN kuin miehille
kun suhteutetaan tehty työmäärä tunteina palkkaan? Siitähän on kirjoitettu mm. SK:ssa ja Hesarissa. Naisten tuntipalkka on siis suurempi kuin miesten ja tämä perustuu siihen että miehet tekevät määrällisesti enemmän töitä.
Omalla työpaikallani se on kyllä totta vaikkakaan en hyväksy lähtökohtaisesti palkan epätasa-arvoa sukupuolten välillä. Naiset eivät halua tehdä urakkaa, ylityötä tai ylipäätään ilta- ja viikonlopputyötä. Etenkin moni nuori mies ottaa mielellään ylimääräistä hommaa ja siten myös tienaa enemmän.
Ja selvähän se, että jos miehet tekevät kaikki vuorotyöt, he myös tienaavat enemmän kuin naiset. Etenkin kesäduunareiden kohdalla käy usein niin, että nuoret miehet kysyvät jo etukäteen, onko ylityötä tai urakkaa tarjolla kun taas tytöt alkavat jo ensimmäisenä työpäivänä vinkua vapaita viikonloppuja koska ovat joskus kuukausia sitten luvanneet mennä kavereiden kanssa festareille.
En siis puolusta palkkojen eriarvoisuutta, mutta kaipaan kyllä asennetta tytöille työelämässä. Nyt tietysti sanotaan, että naiset hoitaa lapsia, niin eivät voi tehdä töitä, mutta kun ei sekään pidä paikkaansa. Ihan yhtä lailla sinkkunaiset tuntuvat haluavan tehdä vain vähän töitä.
*the boss*
Kommentit (61)
maksetaan enemmän jos mies saa ko. työstä palkkaa 45000 euroa vuodessa ja nainen 34000 euroa. Molemmilla sama koulutus, sama 2-vuorotyö ja työhistorian pituudessakin heittoa vain yhden vuoden verran. Ylityötä ei tässä firmassa tehdä eikä urakkaa. Mahtaisiko olla miehellä "hiukan" munalisää mukana?
En siis puolusta palkkojen eriarvoisuutta, mutta kaipaan kyllä asennetta tytöille työelämässä.
koska töissä ei yleensä mitata työntekoa vaan läsnäoloa, tulos on aika epämääräinen käsite esim. suunnittelussa ja viestinnässä tai vaikka opetuksessa.
Miesten suurempi palkka ei perustu pelkästään runsaampaan tuntimäärään vaan myös siihen, että miesten peruspalkka on naisten palkkaa suurempi. Miehille maksetaan erilaisia tittelilisiä, joita naiset eivät saa (sama työ, eri nimike ja kas, miehen palkka on parempi, mutta vedotaan siihen työn vaativuuteen).
Miesvaltaisilla aloilla ilta- ja yötöistä maksetaan ihan eri tavalla kuin naisvaltaisilla aloilla. Ja miesvaltaisilla aloilla "naistentöitä" ei tehdä urakalla tai vuoroissa. Naisen taas on vaikea päästä sielä uraumpikujastaan tekemään rahakkaampia töitä: niitä ei naisille anneta!
En siis puolusta palkkojen eriarvoisuutta, mutta kaipaan kyllä asennetta tytöille työelämässä.
kukaan edes rupea ja on laitonta edes ehdottaa sellaista. Mutta edes kunnon korvauksella ylityö ei yleensä naisille kelpaa.
ap edelleen
Silloinhan ap:n väittämä ei voi mitenkään pitää paikkaansa.
Ihan yhtä lailla sinkkunaiset tuntuvat haluavan tehdä vain vähän töitä.
*the boss*
Ja minusta se on vuorotyötä. Työpaikkamme seinällä on vaikituisista lista joissa on kaikkien ylityötunnit. Ne on vain yritettävä ottaa pois aikana. Sijaisena sitten on asia erikseen. Mutta on tyhmää verrata että miehet tekisivät ylitöitä. Miksi minä alkaisin tekemään ylitöitä omalla ajalla, kun en siitä korvausta saa. En kuitenkaan voi jättää sitä pyörätuolimummoa vessaan kun työaikani loppuu...
kotitöitä?
tai sitten tyttöystävät (lue siivoojat)
ole ihan samanlaiset, liiton mukaiset? Samoin opettajilla jne.
Yksityisellä puolella palkat ovat parempia (mm. opettajilla, oli sitten mies tai nainen).
Rehtoreista suurinosa on miehiä ja heillä paremmat palkat, kunnanjohtajanaisilla asia on päinvastoin.
melkein 10 h päiviä eikä palkkani taatusti ole sama kuin miehen.
Näin on ja lisäksi naiset saavat eläkettä 10 vuotta pidempään.
... mikä onkin huomioitu indeksissä; naisille kertyy vähemmän eläkettä kuin miehille samasta työstä, koska naiset elävät KESKIMÄÄRIN pidempään. Voipi olla aika vittumaista niille, jotka eivät siihen keskiarvoon sovi.
Lisäksi miehet lyhentävät usein aktiivisesti elämäänsä esim. tupakoimalla ja syömällä epäterveellisesti. Pitäähän heille maksaa siitä.
että miehet eivät oikeasti teekään töissä töitä, tai tekevät vähemmän kuin naiset. Muutkin väitteesi saisit todistaa. Ole hyvä. Faktaa kehiin jo vihdoinkin.
Pörssissä on monta kymmentä Suomen parasta ja suurinta yhtiötä ja ne on kaikki, Marimekkoa lukuunottamatta, miesten omalla työllään perustamia.
Tuo on tuttu miesnäkökanta, jota ei ole voitu todistaa oikeaksi koska töissä ei yleensä mitata työntekoa vaan läsnäoloa, tulos on aika epämääräinen käsite esim. suunnittelussa ja viestinnässä tai vaikka opetuksessa.
Miesten suurempi palkka ei perustu pelkästään runsaampaan tuntimäärään vaan myös siihen, että miesten peruspalkka on naisten palkkaa suurempi. Miehille maksetaan erilaisia tittelilisiä, joita naiset eivät saa (sama työ, eri nimike ja kas, miehen palkka on parempi, mutta vedotaan siihen työn vaativuuteen).
Miesvaltaisilla aloilla ilta- ja yötöistä maksetaan ihan eri tavalla kuin naisvaltaisilla aloilla. Ja miesvaltaisilla aloilla "naistentöitä" ei tehdä urakalla tai vuoroissa. Naisen taas on vaikea päästä sielä uraumpikujastaan tekemään rahakkaampia töitä: niitä ei naisille anneta!
tässä esimerkki minusta ja miehestäni:
Minä olen valmistunut maisteriksi 2004 ja ollut sen jälkeen töissä ja yhden lapsen kanssa äitiyslomalla + hoitovapaalla vuoden. Teen melko vaativaa ja itsenäistä työtä.
Mieheni on samalla alalla kandi, eli alempi tutkinto. Jatkaa vielä opintojaan, mutta on myös töissä.
Minulla on paremmat arvosanat (joskin mieskin on pärjännyt opinnoissan hyvin). Minulla on huomattavasti enemmän työkokemusta, ja olen valmistunut nopeasti. Kieli- ja atk-taitomme ovat suunnilleen samanlaiset.
Mieheni saa JO NYT parempaa palkkaa kuin minä, vaikkei edes ole vielä valmistunut. Mitä tästä voi päätellä?
"älä viitsi hei, teen joka päivä
melkein 10 h päiviä eikä palkkani taatusti ole sama kuin miehen."
Onko miehesi samalla aalalla, samassa työssä, samoilla ominaisuuksilla liiton mukaisella palkalla?
Minä olen valmistunut maisteriksi 2004 ja ollut sen jälkeen töissä ja yhden lapsen kanssa äitiyslomalla + hoitovapaalla vuoden. Teen melko vaativaa ja itsenäistä työtä.
Mieheni on samalla alalla kandi, eli alempi tutkinto. Jatkaa vielä opintojaan, mutta on myös töissä.
Minulla on paremmat arvosanat (joskin mieskin on pärjännyt opinnoissan hyvin). Minulla on huomattavasti enemmän työkokemusta, ja olen valmistunut nopeasti. Kieli- ja atk-taitomme ovat suunnilleen samanlaiset.
Mieheni saa JO NYT parempaa palkkaa kuin minä, vaikkei edes ole vielä valmistunut. Mitä tästä voi päätellä?
Tai sitten miehesi on yksinkertaisesti parempi ja ahkerampi työntekijä. Arvosanoistahan työnantaja ei nimittäin maksa erikseen.
kukaan edes rupea ja on laitonta edes ehdottaa sellaista. Mutta edes kunnon korvauksella ylityö ei yleensä naisille kelpaa. ap edelleen
koska kun lapsi sairastaa, jää nainen kotiin hoitamaan lasta ja 3 palkallisen päivän jälkeen ottaa ne ylityökorvaukset aikana (tai "pakotetaan" ottamaan eli joko palaat töihin tai korvaus tulee ylityötunneista).
Tai sitten miehesi on yksinkertaisesti parempi ja ahkerampi työntekijä. Arvosanoistahan työnantaja ei nimittäin maksa erikseen.
Arvostus ei vain näy palkassa, mutta se ei ole minulle maailman tärkein asia.
Ja olin hoitovapaalla VUODEN, voiko se romuttaa kaiken? Olen sentään ollut valmistumiseni jälkeen töissä aika monta vuotta, ja mies on edelleen opiskelija.
mutta myyttejä jauhetaan.
Miehet tekee enempi ylitöitä ja siksi saa isomman palkan mutta samoilla tunneilla naiset hiukan enemmän.
Lisäksi naiset nauttivat eläkettä pitempään elinikänsä takia joten miehet kustantaa naisten eläkkeet ja usein kotonaolon.