Kun te persut huudatte sen "suomalaisuuden" ja "suomalaisen kulttuurin" perään...
"Maassa maan tavalla" ja "vain suomalaiskansallista taidetta on tuettava" ja muuta silkkaa paskaa, niin määritelkääpä nyt tyhjentävästi MITÄ ja MILLAINEN on se suomalanen yhtenäiskulttuuri jonka perään itkette?
Millainen olisi persujen ihannesuomi?
Kommentit (127)
en voi auttaa teitä :) Tuohon suomalaiseen taiteeseen en ota kantaa.
Mutta pitäisiköhän teidän alkaa nyt etsimään käytöstavat kirjaa. Ihan siis vain peruskäytöstavat. Opettakaa ne myös lapsillenne.
Ne kun luette. Osaatte käyttäytyä suurinpiirtein maassa kuin maassa. Jos menette johonkin aivan täysin erilaisen kulttuurin pariin, kannattaa myös ottaa selvää mikä on kiellettyä ja mikä ei.
Ottakaa kulttuurista vähän selvää. Mutta jos ette ehdi, koittakaa siltikin edes käyttäytyä.
Kait te nyt tiedätte mitä peruskäytöstavat ovat? Yleensä kyllä suomalaisetkin tietävät mikä on tässä maassa sallittua ja mikä ei. Ei se sen vaikeampaa ole. Eihän?
Ensinnäkin muillakaan puolueilla ei ole sen selkeämpiä linjoja tai vähemmän kurjaa äänestäjien kosintaa.
En ole persujen äänestäjä, tulemme näkemään kuitenkin kuin tämä "sivistymätön ja kouluttamaton" kansanosa äänestää muut puolueet suohon. Syylistämistänne huolimatta.
Ihan samaa olen miettinyt. Meikäläisen suomalaisuus on aika erilaista kuin naapurin suomalaisuus, ja molemmat edustetaan erilaista kuin sen toisen naapurin suomalaisuus.
Jos minä olen suomalainen ja tykkään syödä kiinalaista ruokaa, niin onko kiinalainen ruoka silloin suomalaista? Entä pitsa, joka rantautui Italiasta kun olin pikkutyttö? Mikä on se aikaraja, jota uudemmat tuontiruoat ja muut asiat eivät ole aidosti suomalaisia? Ei täällä ole perunaakaan syöty kuin parisataa vuotta ja riisiä vasta vuosisata.
Kiva kun joillain vastaajilla ei ole mitään käsitystä siitä, mistä puhutaan XD
Persujen ohjelmaa laatineet on vaan keränneet kaikki kansaan menenevät populistiväittämät läjiksi yhtään miettimättä mitä omat aatokset oikeasti tarkoittaa käytännön elämässä. Kuten nyt vaikka tämä kansallis-persistinen taide mitä tässä nyt pitäisi ruveta tukemaan.
Sanotaan vaikka, että olen savolainen mies nimeltä Matti. (Heh, en kyllä oikeasti ole :) Tykkään kaikista savolaisista perinneruoista, olen ammatiltani maanviljelijä, äänestän Keskustaa, käyn saunassa 1-2 kertaa viikossa, vaimo leipoo pullia joka lauantai, katsomme Salkkareita ja Idolsia ja joskus puoli yhdeksän uutiset. Puhun vain ja ainoastaan suomea enkä todellakaan halua oppiakaan mitään ulkomaan mongerrusta.
Olenko suomalainen?
No entä jos kerron, että äitini oli thaimaalainen ja minunkin tukkani on musta ja silmäni mantelinmuotoiset - olenko silti suomalainen?
Entä jos kerron, että isänikin oli thaimaalainen, ja vanhempani muuttivat Suomeen paljon ennen syntymääni, opettelivat suomen kielen ja laittoivat minut suomalaiseen tarhaan ja kouluun - olenko silti suomalainen?
Entä jos olen sinisilmäinen blondi, jonka suku on asunut Suomessa ns. aina, mutta tykkään kaikesta thaimaalaisesta? Inhoan mämmiä ja joulukinkkua, en itse asiassa vietä joulua ollenkaan, enkä tykkää käydä saunassa. Olen opetellut thaimaalaisen keittiön salat, kääntynyt buddhalaiseksi, ja sisustanut kotini thaimaalaisittain. Olenko minä suomalainen?
Asiat harvoin on niin yksinkertaisia, että "maalaisjärjellä selviää".
persujen vaaliohjelma on suuri vitsi. No sittepähän nähdään, mitä kaikkea "hienoa" tapahtuu kun persut pääsee valtaan. Eduskunnassa ei esim tarvitse kuulemma noudattaa ryhmäkuria, saa äänestää omantunnon mukaan. Hienoa! Jos päätöksenteko on jo nyt siellä hidasta, niin tästä se vielä vaan hidastuu. Entä valiokuntatyöskentely? Onko kovastikin tuttu pari vuotta kunnanvaltuustossa istuneille amisjätkille?
tosin en minkään muunkaan puolueen kannattaja tällä hetkellä (mieli tekis liittyä siihen nukkuvien puolueeseen, perhana...)
Mut silti mä protestoin esimerkiksi sitä, että esim. opiskellessa (sairaanhoitaja) meitä koulutettiin kohtaamaan vieraita kulttuureja. Eli käytännössä opetettiin, että esim. muslimimiestä emme saa mennä noin vaan kättelemään (koska olemme naisia ja heidän kulttuurissaan se nyt ei käy) yms. Siis mitä helvettiä?
Jos itse menen vaikka johonkin muslimimaahan, ei mulla tulis mieleenkään jättää päätäni huivittamatta. Tai jossain muualla mennä kättelemään ihmisiä, jos se heidän kulttuurissaan ei kuulu hyviin tapoihin. Minne menenkin, otan selvää, mikä nyt suunnilleen on soveliasta siellä maailmankolkassa, etten ainakaan loukkaa käytökselläni. Ja missä nyt ikinä onkaan tapana jotkut poskisuudelmat, niin ok. Enköhän mä sen kestä. Vaikka hiukan hölmöltä omasta mielestäni tuntuukin.
Sitten mun pitäisi muka töissä tai ihan missä vaan kohdatessani ulkomaalaisia, jotka tulevat SUOMEEN ottaa taas selvää siitä, tästä ja tuosta käytösmallista, etten vaan loukkaa heidän kulttuuriaan. Ei mene jakeluun. MIKSI mä en voi mennä nyt vaikka vaikka hanska ojossa kättelemään sitä ihmistä, joka tänne on tullut, jos se meilläpäin on tapana? No ei, kun tarvii tietää mistä se tyyppi on tullut ja voiko niin tehdä! Ja tuo nyt oli vaan yksi esimerkki, jonka sattui ekana tulemaan mieleen.
Suomalaiset opetetaan pokkuroimaan joka hemmetin kulttuuria ja häpeämään sitä omaa. Selkeästi moni ei edes tiedä mikä se suomalainen tapakulttuuri on! Tähän sit on tultu.
Mulla ei ole mitään ulkomaalaisia vastaan sinänsä. Tervetuloa tänne vaan. Mutta ei tarvi vetää hernettä nenuun joka jumalan asiasta, jos suomalainen "ei osaa käyttäytyä" (sen ulkomaalaisen oman kulttuurin vaatimalla tavalla)
Suomalainen ei toki vedä hernettä nenään, jos joku käyttäytyy meidän tapoihin kuulumattomalla tavalla. Sehän olis silkkaa suvaitsemattomuutta. Vai mitä?
että RUOTSIN KIELI kuuluu suomalaiseen kulttuuriin ja jokaisen suomalaisen identiteettiin.
Persut tosin eivät taida olla ihan samaa mieltä...
persujen vaaliohjelma on suuri vitsi.
Käypä lukemassa kokoomuksen "fantastinen" vaaliohjelma. Sen jälkeen persujen ohjelma näyttää jo ihan vakavasti otettavalta.
Suomalainen ei toki vedä hernettä nenään, jos joku käyttäytyy meidän tapoihin kuulumattomalla tavalla. Sehän olis silkkaa suvaitsemattomuutta. Vai mitä?
ja kyllä suomalaisellakin löytyy runsaasti asioita joita se ei kokisi ulkomailla kohtuullisiksi tai omassa kulttuurissaan mahdolliseksi. Esim. venäjällä on ollut tapana jossain että miehet suutelevat toisiaan suulle tavatessaan tervehdykseksi tms. On tämä sun mielestä sellainen asia, että kaikista kulttuureista tulevien pitää suostua ilman muuta se tekemään? Me ei voida tietää miten isosta tabusta on kyse ja minust on ihan ok ettei kaikkien tarvi tehdä samalla tavalla. Tervehtimisessä riittää suomessakin aivan mainiosti hyvin usein ystävällinen hymy ja nyökkäys. Ei mekään joka tilanteessa olla vieraita kättelemässä. Halutaanko me nyt oikeasti suomesta jokun Natsistan, jossa jonkun niin olemattoman asian kuin kättelyn takia pitää vetää herneet nenään?
Suomalaiset opetetaan pokkuroimaan joka hemmetin kulttuuria ja häpeämään sitä omaa.
Juuri tämä 3 vanhan valtapuolueen, mutta varsinkin vihreiden ja RKP:n tapa suhtautua suomalaisuuteen on se johon kansa on alkanut kyllästyä. Tulokset näkyvät pian vaaliuurnilla.
Siis että saako Persustanissa syödä pizzzaa vai ei? Olenko epäisänmaallinen, jos käyn ostamassa Pizzan kylän ainoasta pizzeriasta jonka omistajat eivät välttämättä persujen mielestä kuulu suomalaisen kulttuurin määritelmän alle. Eli menenkö sitten grillille ja ostan hampuril-- hetkinen, saako hampurilaisiakaan syödä?
Suomalaiset opetetaan pokkuroimaan joka hemmetin kulttuuria ja häpeämään sitä omaa.Juuri tämä 3 vanhan valtapuolueen, mutta varsinkin vihreiden ja RKP:n tapa suhtautua suomalaisuuteen on se johon kansa on alkanut kyllästyä. Tulokset näkyvät pian vaaliuurnilla.
Niin, persut ovat tätä suomalaisuudeen mollaamista vastan. Mutta eivät he tietenkään ole määrittämässä mitään yhtä ainoaa oikea suomalaisuutta. Mutta katsokaa Usaa, Ranskaa jne. Siellä ihmiset ovat ylpeitä siitä mitä he ovat. Mutta meidän pitäisi jatkuvasti hävetä sitä, että olemme suomalaisia ja ihailla esim. ruotalaisia, koska he ovat niin paljon sivistyneempiä kuin me. Haloo! Monilla mittareilla mitattuna suomalaiset olemme maailman huippua, mutta silti pitäisi vain hävetä omaa taustaamme. Tätä on vaikea ymmärtää.
esim. pizzoista ja hampurilaisista. Eihän niitä ole viisasta syödä joka päivä mutta mättöpäivinä. Ja taannoin kävin paikassa jossa sai mezeannoksia ja oli oikein hyvää. Ja entäs sitten kiinalaiset ravintolat? Voiko joku nyt ihan rehellisesti sanoa että olisi parempi ettei oltais ikinä kuultukaan esim. muiden maiden ruokakulttuureista ja edelleen vedettäis jotain muikkukukkoja suurimpana herkkuna? Ja ylipäänsä syötäis suomalaisten ankeaakin ankeampia perinneruokia? Kyllä minä kiitän luojaa eism. siitä että olen saanut tutustua vaikka italialaiseen keittiöön.
Halutaanko me nyt oikeasti suomesta jokun Natsistan, jossa jonkun niin olemattoman asian kuin kättelyn takia pitää vetää herneet nenään?
Kyse olikin siitä, että suomalaiset pyytelevät anteeksi olemassaoloaankin suunnilleen, jos vahingossa ei tiedä miten sen toisen kulttuurin mukaan tulisi käyttäytyä.
Parastahan se olis, jos kukaan ei vetäis hernettä nenuunsa. Eikä kenenkään tarttis opiskella iltakausia siltä varalta, että osaisi sitten olla, jos naapurin maahanmuuttajan sattuu kohtaamaan. Silloin eletään nimenomaan maassa maan tavalla.
Monilla mittareilla mitattuna suomalaiset olemme maailman huippua, mutta silti pitäisi vain hävetä omaa taustaamme.
No persut!!!!!!!!!! Suomi pärjää ihan huipusti kansainvälisissä vertailuissa ja mitä hokee persut? Kaikki on päin helvettiä, päättäjät ei osaa mitään, Suomi on hunningolla, Suomi on paska maa! Se on oikeasti ihan uskomatonta. Ja nyt sitten pitäisi saada päättäviin asemiin ihmisiä jotka tekee jo muutaman ransakalaisen viivan listassa järkyttäviä asiavirheitä tyyliin säästetään asioissa joita valtio ei edes maksa. Huh huh.
Siis että saako Persustanissa syödä pizzzaa vai ei?
En tiedä missä on Persustan, mutta Suomessa kyllä saa.
Olenko epäisänmaallinen, jos käyn ostamassa Pizzan kylän ainoasta pizzeriasta jonka omistajat eivät välttämättä persujen mielestä kuulu suomalaisen kulttuurin määritelmän alle.
Et ole. Ja pizzerian omistajat kyllä vaikuttavat sopivan suomalaiseen kulttuuriin kun kerran pyrkivät yritystoiminnallaan elättämään itsensä.
Eli menenkö sitten grillille ja ostan hampuril-- hetkinen, saako hampurilaisiakaan syödä?
Kyllä saa.
kun entinen pääministerimme Paavo Lipponen vakavissaan selitti, että ei ole mitään suomalaisuutta, vaan olemme vain itäruotsalaisia ja Ruotsille saamme olle kaikesta kiitollisia! Eli jos tämä on esim. SDP:n linja edelleen, niin ei ole vaikea valita, meneekö ääni sinne vai persuille.
Monilla mittareilla mitattuna suomalaiset olemme maailman huippua, mutta silti pitäisi vain hävetä omaa taustaamme.
No persut!!!!!!!!!! Suomi pärjää ihan huipusti kansainvälisissä vertailuissa ja mitä hokee persut? Kaikki on päin helvettiä, päättäjät ei osaa mitään, Suomi on hunningolla, Suomi on paska maa! Se on oikeasti ihan uskomatonta. Ja nyt sitten pitäisi saada päättäviin asemiin ihmisiä jotka tekee jo muutaman ransakalaisen viivan listassa järkyttäviä asiavirheitä tyyliin säästetään asioissa joita valtio ei edes maksa. Huh huh.
Tämä todistaa vain sen, että fiksu kansa pärjää tyhmistä päättäjistä huolimatta. Onneksi. Mutta se ei ole mikään peruste äänestää niitä samoja tolloja uudestaan.
uppoavat vain kouluttamattomaan ja sivistymättömään kansanosaan, joka ei kykene tai viitsi ajatella/kyseenalaistaa niitä pidemmälle.
Hyvä esimerkki on "itsensä puolustamisesta ei saa rangaista". Jahas. Ja mitähän tällä puolustamisella tarkoitetaan, missä tilanteessa ja millä tavalla se olisi sallittu?