Kun te persut huudatte sen "suomalaisuuden" ja "suomalaisen kulttuurin" perään...
"Maassa maan tavalla" ja "vain suomalaiskansallista taidetta on tuettava" ja muuta silkkaa paskaa, niin määritelkääpä nyt tyhjentävästi MITÄ ja MILLAINEN on se suomalanen yhtenäiskulttuuri jonka perään itkette?
Millainen olisi persujen ihannesuomi?
Kommentit (127)
Vaan sitä, että tuettaisiin VAIN suomalaiskansallista taidetta (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan).
Ruotsi on ollut hallintokieli, MUTTA sen jälkeen venäjä oli hallintokielenä. Olimme viimeksi Venäjän alaisuudessa, ei ruotsin.
Kun Viro itsenäistyi NL:sta, välittömästi määrättiin valtion ainoaksi viralliseksi kieleksi viro ja pakkovenäjä poistettiin kouluista. Virolla oli ns. munaa. Suomessa sen sijaan ollaan edelleen ruotsinkielisten vallan alla, vaikka Ruotsista irtauduttiin yli 200 vuotta sitten. Kyllä me olemme aika säälittäviä, kun nöyristelemme edelleen 5% vähemmistöä.
Kun Viro itsenäistyi NL:sta, välittömästi määrättiin valtion ainoaksi viralliseksi kieleksi viro ja pakkovenäjä poistettiin kouluista. Virolla oli ns. munaa. Suomessa sen sijaan ollaan edelleen ruotsinkielisten vallan alla, vaikka Ruotsista irtauduttiin yli 200 vuotta sitten. Kyllä me olemme aika säälittäviä, kun nöyristelemme edelleen 5% vähemmistöä.
näen minä rauhanomaisena rinnakkaiselona. Ihmeellinen tämä alemmuuskompleksi ruotsinkielisiä kohtaan, mitä sitten jos he tilastojen mukaan ovat keskimäärin onnellisempia kuin suomenkieliset? Kateuttako tämä taaskin vain on?
Kun Viro itsenäistyi NL:sta, välittömästi määrättiin valtion ainoaksi viralliseksi kieleksi viro ja pakkovenäjä poistettiin kouluista. Virolla oli ns. munaa. Suomessa sen sijaan ollaan edelleen ruotsinkielisten vallan alla, vaikka Ruotsista irtauduttiin yli 200 vuotta sitten. Kyllä me olemme aika säälittäviä, kun nöyristelemme edelleen 5% vähemmistöä.näen minä rauhanomaisena rinnakkaiselona. Ihmeellinen tämä alemmuuskompleksi ruotsinkielisiä kohtaan, mitä sitten jos he tilastojen mukaan ovat keskimäärin onnellisempia kuin suomenkieliset? Kateuttako tämä taaskin vain on?
Ei ole rauhanomaista rinnakkaiseloa, että pakotetaan koko kansa opiskelemaan tarpeetonta vähemmistökieltä. Kun kaikki vielä tietävät, että pakkoruotsi on tullut RKP:n kiristämänä, eikä minkään demokraattisen päätöksen tuloksena.
Ruotsin kielelle kuuluu vähemmistökielen asema, kuten kuuluu samankokoiselle vähemmistökielelle eli suomelle Ruotsissa.
Opetan työkseni nuoria maahanmuuttajia, ihan suomalaisessa koulussa. Omaan kokemukseeni pohjautuen maahanmuuttajien käytöstavat peittoavat suomalaisten teinien käytöstavat 10-0. Tunneilla ei ole koskaan häiriöitä, opiskelijat ovat motivoituneita ja osaavat omatoimisesti hoitaa asioitaan. Suomalaiset teinit haistattelevat, lintsaavat jne. jne.
Ja katsokaa vaikka ihan nelosen Matkaoppaat -sarjaa. Siinä näkee hyvin kuinka sivistyneitä me suomalaiset ollaan. Ja kuinka me otetaan maan omat tavat huomioon: hirveässä kännissä, pelkät speedot jalassa pitkin kyliä ja luullaan, että kyllähän siellä asuvien ihmisten nyt täytyy osata suomea :) Jep!
Ja jos itse joutuisin sodan jaloista muuttamaan toiselle puolen maapalloa niin toki toivoisin voivani siellä toteuttaa itselleni tärkeitä asioita. Esim. viettää joulua tai saunoa.
Tekstistäni tuli ehkä selville, että en minäkään ymmärrä mitä hienoa on suomalaisessa kulttuurissa. Onko se alkoholin suurkulutusta ja väkivaltaa? Onko se yksin selviämistä ja masennusta? Onko se suuria itsemurhalukuja ja erittäin pahoinvoivaa nuorisoa?
joka rinnastaa ruotsin KOKO MAASSA samaan asemaan suomen kanssa johtaa hulluihinkin tilanteisiin. Esim osalle maahanmuuttajista opetetaan RKP:n vaatimuksesta suomen sijasta ruotsia. Tällöin mamun ainoa tulevaisuus on orjatyö närpiöläisellä tomaattifarmilla tai työttömyys. Tai muutto Ruotsiin, jolloin siis suomalaisten varoilla kotoutettu mamu maksaa veronsa Ruotsiin.
Jos suomi olisi maan ainoa virallinen kieli, ei maahanmuuttajien kototuskielestäkään olisi mitään epäselvyyttä.
Arvostan kovasti tiettyjä suomalaiskansallisia juttuja. Kalevala on uskomattoman hieno kansalliseepos. Rakastan saunaa. En siis tosiaankaan ole suomalaisia ilmiöitä vastaan. Vastustan vain sitä, että jollakin taholla olisi jokin yksinvalta määritellä mitä on olla suomalainen.
Ja kyllä: monen suomalaisen arkeen ja olemiseen kuuluu huntu!
näitä linjaa. Kahviloissa ainakin pitää asioida lyhyesti ja keskustella vain vienolla äänellä, ettei vaan ärsytä ketään ;-)
http://www.teemulahtinen.fi/2011/02/04/mita-h-tia-husein-muhammed-tarko…
nähdään jotenkin pahana asiana. Totuus on, että usein nämä tytöt ja naiset ovat niin tottuneita huiviin, että se on heidän vaatteensa siinä kuin paita tai housutkin. Heille siis ilman huivia kulkeminen tuntuisi samalta kuin meidät pakotettaisiin ilman paitaa julkisiin paikkoihin :)
sijaan voit katsoa vaikka tämän lyhyehkön hollantilaispoliitikko Geert Wildersin tekemän Fitna-klipin:
http://www.liveleak.com/view?i=216_1207467783
Et ymmärrä mitä hienoa on suomalaisuudessa? Kunniamurhien ja naisten ympärileikkausten puute, demokratia, naisten tasa-arvo, sananvapaus, suvaitsevaisuus jne. jne. Kirkoissa ei saarnata vihaa vääräuskoisia kohtaan. Sosiaaliturva, josta maahanmuutajatkin saavat nauttia ja niin edelleen.
Koska asut Suomessa, niin mikään näistä ei koske sinua mutta huomaatko sinä sitä lainkaan ja osaatko sitä arvostaa. No et osaa. Se on vähän niin kuin terveyskin. Sitä ei osaa arvostaa ennen kuin sen menettää.
Totuus on että maahanmuttajat Euroopassa erottautuvat negatiivisesti rikostilastoissa joka maassa ja esim. Saksassa noin 40% elää sosiaaliavun varassa. Millä maalla on tuollaiseen varaa?
Masentuneita ihmisiä on kaikkialla ja itsemurhia tehdään ihan jokaisessa maassa. Sotaa ja vaikeita olojahan sieltä näistä, mielestäsi paljon hienommista maista, lähdetäänkin pakoon, ei kai ihmisiä muuten miljoonia ja miljoonia Eurooppaan usein HENKENSÄ KAUPALLA tulisikaan.
Eiköhän se kerro kaiken että tänne on tunkua. Monet tulevat elintason takia, joka sekin on Suomessa paljon parempi kuin ovat itselleen omissa maissaan osanneet luoda, edes länsimaiden miljardiavulla.
Sopii myös muistaa, että satojen miljardien kehitysapu ja pakolaisten vastaanotto on hyväntekeväisyyttä, jota voisi myös edes vähän arvostaa.
Osoittaa räikeää ja naurettavaa tietämättömyyttä ja suoranaista tyhmyyttä mikäli edes jotain noista edellämainituista ei osaa lainkaan arvostaa.
Tekstistäni tuli ehkä selville, että en minäkään ymmärrä mitä hienoa on suomalaisessa kulttuurissa. Onko se alkoholin suurkulutusta ja väkivaltaa? Onko se yksin selviämistä ja masennusta? Onko se suuria itsemurhalukuja ja erittäin pahoinvoivaa nuorisoa?
Onkohan täällä joku kehunut kuinka paljon hienompi maa esim. Afganistan on kuin Suomi?? Ehkä tarkoitus on ollut tuoda esille, ettei täällä Suomessakaan kaikki ole niin hyvin kuin ehkä halutaan uskoa.
Sovitaan, että suomalaista kulttuuria ei enää ole (minkä perusteella voidaan ihan hyvin lopettaa kammottavien nykytaiteilijoiden tukeminen ja varsinkin kaikenmoisten oopperan kiljukaulojen tukeminen valtion taholta. Menkööt johonkin Keski-Eurooppaan kiekumaan ja rehellisesti ansaitsemaan leipänsä.)
Kukin voi sitten toteuttaa itseään parhaaksi katsomallaan tavalla. Naapurin tai kenenkään munkaan ei sovi asiasta valittaa, koska se on minun tapani olla ja elää, enkä riko edes mitään lakia.
Sovitaan, että suomalaista kulttuuria ei enää ole (minkä perusteella voidaan ihan hyvin lopettaa kammottavien nykytaiteilijoiden tukeminen ja varsinkin kaikenmoisten oopperan kiljukaulojen tukeminen valtion taholta. Menkööt johonkin Keski-Eurooppaan kiekumaan ja rehellisesti ansaitsemaan leipänsä.)
Kukin voi sitten toteuttaa itseään parhaaksi katsomallaan tavalla. Naapurin tai kenenkään munkaan ei sovi asiasta valittaa, koska se on minun tapani olla ja elää, enkä riko edes mitään lakia.
yhtä ja yhtäläistä suomalaista kulttuuria ei ihan faktuaalisesti ole olemassa. Ja kulttuuri tässä tarkoittaa siis tapoja, tekemistä, olemista, ilmiöitä jne. ei vain taidetta. Ja totta: Mikä ei ole laitonta on laillista.
Kait nyt osaat itsekin tuon päätellä!
että ovat jotenkin maataloutta vastaan ja tukia leikkaamassa. jos haluaisivat olla isänmaallisia niin luulisi, että ajaisivat maatalouden puolia, että oltaisiin mahdollisimman omavaraisia ruokamme suhteen.
Millä tavalla suomessa ollaan? minun tavallani? Olen varsin boheemi, joten se tuskin kävisi sinulle. Sinun tavallasi? En uskoisi selviäväni siitä ilman syviä traumoja. Veneen alla elävän Penan tavalla? Onko pakko juoda tenua?
ap
Millä tavalla suomessa ollaan? minun tavallani? Olen varsin boheemi, joten se tuskin kävisi sinulle. Sinun tavallasi? En uskoisi selviäväni siitä ilman syviä traumoja. Veneen alla elävän Penan tavalla? Onko pakko juoda tenua?
ap
Sen ei tarvitse olla jonkun tavalla. Vaan pitää osata käyttäytyä. Suomeen kun tullaan, olisi hyvä muistaa ettei Suomessa välttämättä ole samat asiat sallittuja kuin omassa kotimaassaan.
Ymmärtääkö tyhmäkin?
apSen ei tarvitse olla jonkun tavalla. Vaan pitää osata käyttäytyä. Suomeen kun tullaan, olisi hyvä muistaa ettei Suomessa välttämättä ole samat asiat sallittuja kuin omassa kotimaassaan.
Ymmärtääkö tyhmäkin?
Mutta se ei riitä persuille, vaan vaativat vaalimaan sitä "suomalaista identiteettiä ja kulttuuria". Kun minä en tosiaankaan osaa sanoa tyhjentävästi mikä on suomalainen kulttuuri, ja väitän, ettei sellaista professoria koko maasta löydy joka sen osaisi tehdä. Silti persut huutavat sen perään. Niin mitä se on? Pakolliset kalakukot kouluruokailuun, karjalanpaistia aina torstaisin?
Onko länsisuomessa pakko syödä tappajaiskeittoa? Entäs itäsuomessa lapskoussia? Ovatko nuo suomalaiskansallisia ruokia? Saako seinälle ripustaa japanilaisen samuraimiekan jos haluaa? Onko pakko laittaa taistelevat metsot ja marimekkoa? Mitäs jos naapurini ei katsokaan salkkareita, minne ilmoitan?
apSen ei tarvitse olla jonkun tavalla. Vaan pitää osata käyttäytyä. Suomeen kun tullaan, olisi hyvä muistaa ettei Suomessa välttämättä ole samat asiat sallittuja kuin omassa kotimaassaan.
Ymmärtääkö tyhmäkin?
Tässähän juuri kysytään, että käyttäytyä miten? Anna tulla vaan.
tukea kansallista suomalaista kulttuuria, mutta ruotsinkielisen kulttuurin tukemiseen papper-lehtineen suunnatut rahat on ihan jees?