Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

19-vuotiaani haluaa kesätöihin.pakko laittaa kirjat kotoa kesäksi pois??

Vierailija
26.02.2011 |

eli jos nuori menee kesätöihin,niin asumistuki laskee.

palkkani on niin pieni,että joudun asioimaan sossussa,joka avustaa loppuvuokran kanssa.

onko siis ainut vaihtoehto tosiaan laittaa lapsi pois kirjoilta kotoa,jonnekkin poste restanteen kesäksi?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä nuoren pitäisi olla kirjoilla kesätyön ajan, mutta kerro avoimesti perheenne tilanteesta hänelle. Elätte yhdessä, hänellä on oikeus tietää. Oppii perusasioita siitä miten suomalainen yhteiskunta "toimii".

Vierailija
22/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on täysi-ikäinen ja hänen pitää itse täyttää muuttoilmoituksensa.

En ymmärrä miksi näistä asioista ei voisi puhua avoimesti nuorensa kanssa.

Sovitte jonkun summan millä hän osallistuu vuokran maksuun.

Olen köyhä yh ja lapseni ovat kyllä tietoisia tauloudellisesta tilanteestamme vaikka ovat yläkouluikäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on täysi-ikäinen ja hänen pitää itse täyttää muuttoilmoituksensa.

En ymmärrä miksi näistä asioista ei voisi puhua avoimesti nuorensa kanssa.

Sovitte jonkun summan millä hän osallistuu vuokran maksuun.

Olen köyhä yh ja lapseni ovat kyllä tietoisia tauloudellisesta tilanteestamme vaikka ovat yläkouluikäisiä.

että joudun käymään sossussa:(

sen takia en haluaisi kertoa myöskään,että opetan sillä,että työnteko ei kannata,vaan kannattaa nostella tukiaisia,koska se on kannattavampaa. jos puhumme siis pienituloisista..niinkuin meidän perhe.

ap

Vierailija
24/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sä asut yksin, niin sun asumistuki pienenee joka tapauksessa?

Etkö saa leskeneläkettä, jos mies kerran on kuollut?

Vierailija
25/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä ymmärrän, sä haluat siis opettaa lapsellesi, että on hyväksyttävää ja jopa toivottavaa valehdella viranomaisille, käyttää verorahoja väärin ja kusettaa systeemiä. Ihan vaan oman hyvinvoinnin maksimoimiseksi.

Tän takia me vähänkin enemmän yrittävät saamme maksaa näiden loisijoiden elämän. Hienoja arvoja ap opetat lapsillesi.

Saisi purkaa koko tämän kestämättömän tukijärjestelmän, jota kuitenkin väärinkäytetään koko ajan.

Vierailija
26/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä ymmärrän, sä haluat siis opettaa lapsellesi, että on hyväksyttävää ja jopa toivottavaa valehdella viranomaisille, käyttää verorahoja väärin ja kusettaa systeemiä. Ihan vaan oman hyvinvoinnin maksimoimiseksi.

Tän takia me vähänkin enemmän yrittävät saamme maksaa näiden loisijoiden elämän. Hienoja arvoja ap opetat lapsillesi.

Saisi purkaa koko tämän kestämättömän tukijärjestelmän, jota kuitenkin väärinkäytetään koko ajan.

Vierailija
27/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sä asut yksin, niin sun asumistuki pienenee joka tapauksessa?

Etkö saa leskeneläkettä, jos mies kerran on kuollut?

se toki pienentää asumistukea, mutta vain 200euron verran.

jos taas lapsi asuu virallisesti kotona kun tienaa kesätöissä,asumistuki pienenee 500euron verran.

noista on valittava.

ap

Vierailija
28/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n lapsella on erittäin todennäköisesti oikeus täyteen opintotukeen ja tulosidonnaiseen lisäosaan? Jos siis tulot niin pienet, että oikeus tt-tukeen. Meillä 18v saa opintotukea n.70€/kk vaikka minun tulot n.33000€/v

Ja tuohon ap:n tilanteeseen: nyt keskustelette tästä asiasta. Mitä tarkoittaa talouden tulot ja menot jne. Ja sitten kesäosoite omantunnon mukaan.

Vierailija
29/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä kattaa bussikortin,puhelinlaskun ym.0

ap

Vierailija
30/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesätyötulot tuloikisi kyseisille kuukausille? Aikoinaan, kun minä sain asumistukea/yh-äitinä), ja sain kesätyön, Kela jaksotti kesätyön palkan koko vuodelle, eikä siitä tullut juuri mitään/kk. Ei vaikuttanut meidän asumistukeen.

Vierailija
31/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysytte jo nyt etukäteen sossusta miten tulisi vaikuttamaan teidän tuloihin jos lapsi menee kesätöihin. voiko silti saada tt-tukea

Vierailija
32/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoranaisesti vaikuta koko palkan edestä, sillä palkkahan lasketaan vuositasolle eli jos palkka on kesän ajalta 1200 euroa, niin tämä jaetaan 12 kk:delle eli 120 euroa per kk, summa taitaa olla noin 70 euroa ennenkuin vaikuttaa tukiin per kk. Kysy sieltä sosusta paljonko ottavat huomioon? Voi olla, että laikkaavat vain tytön osuuden kesäkuukausiksi ja huomioivat asumistuki muutokset. Ymmärrän, että haluaisit antaa tytöllesi kuvan, että työnteko kannattaa.

Vierailija
33/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuota isompaa ei ole otettu huomioon sossun toimeentulotukipäätöksissä,en hae hänen osuuttaan lainkaan,koska silloinhan hänet pakotettaisiin nostamaan opintolaina 300e/kk,joka TAAS söisi sen sossusta saatavan avun kokonaan. eli lapsi elättäisi perhettä VELAKSI.

asumistuessa toki on merkattu mukaan,kun täällä kerran asuu.

ap

Vierailija
34/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin itse että menee ihmeessä kesätöihin mutta osa vuokrasta tulee maksuun. Tosin mielummin menisin ihan itse sinne töihin tai muuttaisin pienempään ja pyytäisin lasta muuttamaan jo vihdoin omilleen.

Jotenkin on vaan vaikea kuvitella 19-vuotias vielä äitinsä luona asumassa autuaan tietämättömänä siitä mistä äiti rahansa saa... Mutta on varmasti siitä johtuvaa että itse olen siinä vaiheessa jo ollut asuntovelallinen perheenäiti.

Mutta sen verran sanon ap, että teet kyllä lapsellesi karhunpalveluksen kun et kerro hänelle elämän realiteetteja. Ikävä tilanne. Missä tyttö opiskelee, voisiko kenties hakea vaikkapa oppilaitoksen asuntolapaikkaa? Tai halpaa opiskelijoille tarkoitettua vuokrayksiötä, johon saisi ihan oman asumistuen? Pikkusiskoni täytti viime kuussa 18v ja siirtyi koulun asuntolasta omaan vuokrayksiöön johon saa asumistuen ja äiti auttaa vuokrassa vielä jonkun verran, mutta ei se vuokra ollut kuin alle 400e ja sekin on ihan kaupungissa, tosin ei pääkaupungissa. Mutta sitä saattaa joutua jonottamaan hetkisen, että sinuna käskisin tytön laittaa jo vuokra-asunnonhakupaperit vetämään.

Kyllä se on vanhemman tehtävä tuupata lasta maailmalle jos ei se pesästä itse tunnut lentävän...

Mieheni veli on 25v ja muutti vasta syksyllä omaan asuntoonsa, käy silti isänsä luona tyhjentämässä jääkaapin eikä opiskele tai ole töissä, ei ole ammattia, ei mitään. On vaan. Sellaiseen ei toivoisi lapsensa joutuvan, niitä on tuupittava jos eivät itse meinaa onnistua lähtemään. Mieheni isä on liian kiltti, minä olisin viskannut pihalle jo vuosia sitten. Ihan silleen lempeästi. ;) On se kuitenkin lapsen parhaaksi.

Vierailija
35/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten on armeijaan meno, heti perään,päivä tiedossa ja junalippu laatikossa.

olen katsonut,että turha potkia ulos opiskelujen ajaksi. sitten kun palaa armeijasta,on asia erikseen,ja katsotaan,mihin muuttaisi,miten,ja millä rahalla,mistä työ jne.

kyllä se vielä kotoa lähtee,en vain ole nyt heti 18-vuotislahjaksi potkinut sillan alle,kun ei ole paikkaa,ei rahaa.

ap

Vierailija
36/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

odota vaan kun se oma pilttisi täyttää 19 vuotta niin huomaat, ettei se niin helppoa olekkaan!

Olen itsekkin lähtenyt kotoa 17 vuotiaana, mutta omaa lastani en aja maailmalle vaikka 18 vuotta onkin jo täyttänyt. Elätämme ihan mielellään hänet vielä kotona.

Vierailija
37/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan sanoa jotain sulle ihan privaatisti.

Vierailija
38/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten on armeijaan meno, heti perään,päivä tiedossa ja junalippu laatikossa. olen katsonut,että turha potkia ulos opiskelujen ajaksi. sitten kun palaa armeijasta,on asia erikseen,ja katsotaan,mihin muuttaisi,miten,ja millä rahalla,mistä työ jne. kyllä se vielä kotoa lähtee,en vain ole nyt heti 18-vuotislahjaksi potkinut sillan alle,kun ei ole paikkaa,ei rahaa. ap

No se on tietysti ongelma. Eikä toki auta tässä vaiheessa enää sanoa että olisi kannattanut hakea sellaiseen oppilaitokseen jolla on asuntola, vaikka olisikin vähän kauempana.

Mutta silti voisi olla mahdollista hakea opiskelijayksiötä jos asutte kaupungissa? Pienemmissä paikoissa niitä ei tietenkään ole niitäkään.

Mutta en tiedä kannattaako sinun ap opettaa lapselle kuitenkaan myöskään sossun huijaamista? Meinaan sillä että pyytäisit lasta siirtämään paperit muualle, koska itsehän tuon ikäinen joutuu sen jo tekemään, et pysty sitä salaa tehdä.

Hankala tilanne sinällään. Etkö itse löydä töitä?

Vierailija
39/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan sanoa jotain sulle ihan privaatisti.

Vierailija
40/59 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän