Suositelkaa hyviä kirjoja, joilla saavuttaa iloa elämäänsä?
Elän tilanteessa, jolle en voi mitään, eivätkä puitteet ole hääppöiset. Haluaisinkin oppia positiivista ajattelua, jotta ajattelumalliani muuttamalla voisin silti löytää iloa ja onnea elämästäni.
Eli jonkinlaista itseterapiaa, itsetuntemusta tukevia kirjoja tms?
Kommentit (13)
Aika monet ovat saaneet siitä lähinnä raivon tunteita. Kannattaa siis kokeilla, miltä tuntuu, iskeekö vai ei. Itse en ole syttynyt.
Anna Gavaldan kirjoissa on todellista elämää ja tummiakin sävyjä, mutta myös toivonpilkahdus ja valoa. Varsinkin novelleista olen pitänyt.
Myös Erlend Loe on aivan mahtava, suosittelen lämpimästi. Ihanaa huumoria, mahtavat henkilöhahmot ja optimistisuutta yllin kyllin.
Siitä saa oikeasti rauhaa ja iloa.
Raamattua olenkin jo lukenut ja katsellut tv7:skaa ja saanut jonkinverran lohtua, mutta olen vieläkin masentunut...ehkäpä nuo kristillisetkirjat kuitenkin voisivat olla ratkaisu.
Osaako joku suositella jotakin täsmää?
Valon soturin käsikirja (Paulo Coelho)
Havahtuminen (Anthony De Mello)
Läsnäolon voima (Tolle Eckhart)
jos oikeasti elämässä on sellaisia asioita huonosti, joitten ohimenoa pitää vain odottaa ja yrittää kestää, niin coelho pistää kyllä vituttamaan ja pahasti.
Sitten eri asia, jos niistä asioista tietää, että niissä ei ole vain huonoja puolia ja ne hyvät pitää vain löytää.
Yleensä ottaen kannattaisi vain hyväksyä, että elämä on täyttää paskaa suurimmalle osalle ihmisistä, jos et ole syntynyt hyvään sukuun, niin elämäsi ei paremmaksi tule muuttumaan. Ja niitä, jotka yrittävät kohti parempaa, pilkataan armottomasti.
sai minut raiteilleni ja irti katkeruudesta ja ikävistä tunteista.
Ei taida maailmassa semmosta kirjaa olla joka nostais mielen ala-vireisyydestä, mutta itse piristyn parhaiten semmoisista kirjoista joiden lukemisesta nautin ihan muuten vaan. Lukemisen nautinto on toki iloa vai mitä? Itsetunto- ym. oppaat ovat tylsiä ja niistä on ilo kaukana!
Romanssi olisi ehkä parempi piristyskeino?
Alkaa Berliininpoppeleista ja päättyy Vihreisiin niittyihin.
Inhoan Coelhoa! Kirjoissa on lähes poikkeuksetta sellainen holhoava ja luennoiva sävy joka saa minut näkemään punaista.
Kaari Utrion tuotanto on mainiota jos haluat kevyttä luettavaa.
Etsit näköjään elämäntaito-oppaita, mutta romaaneista minulle iloa ovat tuoneet Erlend Loen Supernaiivi ja Anna Gavaldan Kimpassa. Toivottavasti joku osaa auttaa paremmin.
en oikein tunne, mutta joskus olen lukenut karun kirjan, joka sai tuntemaan omat pienet murheeni mitättömiltä (en tarkoita että sinun ongelmasi olisivat sitä)
Mutta esimerkiksi yksi kristillinen kirja, joka kertoo keskitysleirikokemuksista: Corrie ten Boom: Kätköpaikka
tuli mieleeni myös Kiinasta kertova Jung Chang: Villijoutsenet, jos haluat lukea elämästä Maon ajan Kiinassa, jolloin yksilöllä ei ollut mitään oikeuksia.
Saa myös suomenkielisenä versiona, eli Salaisuus. Nyt varmaan joku tulee tänne vauhkoamaan, että kirja on täyttä peetä, mutta mut pisti kyllä ajattelemaan ja olen oppinut sen avulla positiivisen ajattelun voiman.
Tsemppiä sinulle ap!
Vapaudu mielesi vallasta ja ala elää (Hayes& Smith)