kierrätystä, muistaako joku, kun aikoinaan purettiin villapuserot
yms. Meillä rullattiin tuolin jalkojen ympärille, kasteltiin kerä annettiin kuivua ja kudottiin uudelleen sukiksi. Vieläkö tännä päivänä moista ahkeruutta moni harrastaa?
Kommentit (24)
Kukaan ei viitsi kutoa muovista mattoja, kun kaupasta saa halvalla muovimattoja. Kun muovimaito tuli, niin oli juuri luovuttu maitopulloista. Tuntui kamalalta haaskaukselta heittää kääre pois. Nykyihminen on tottunut tuottamaan jätettä.
siis sellaiset joissa on villaa vähintään puolet, kannattaa oikeasti purkaa. Itse aion vanuttaa pesukoneessa ohuen villaneuleen, ja ommella huovasta sitten kaikenlaista tarpeellista (pannulappuja, lapasia, lämpöalustoja tms).
En ole mielestäni mummoutunut, mutta lapsien pienistä vaatteista voisi tehdä peittoja, sukkiksista saa kuulemma pitkikset jos sukan varvasosa hajoaa ikävästi, shortseista tekee kasseja..
Tuota en muistanutkaan että vanhasta vaatteesta voisi langat purkaa. Itse lähinnä olen retusoinut risoja tai maalilla yms sotkulla tahriutuneita vaatteita. ;) Näin sotkunen/risa saa jatkoelämää.
ostamisen ja tavaran haalimisen lopettaminen.
miten joku vaatekappale oli "muodistettu". Tyyliin leikattu mekosta hihat ja saatu muodikas liivimekko. Kuka tällaistakaan enää jaksaa?
äiti leikkasi varret talteen ja niistä tehtiin nahkapaikkoja housuihin ja puseroiden kyynärpäihin : )
mutta kierrätetyksi saan esim. kuukautissuojiksi ym.
Villa kutittaa yhä ja edelleen.
puran tuttavalta saatua huonosti tehtyä villaista vauvanpeittoa langaksi. Peitto siis "uusi" mutta niin huonosti päätelty ja tehty langanvaihdot että täynnä reikiä pesun jälkeen. En tiedä vielä mitä teen langasta. On laadukasta vauvalankaa.
Farkut, fleecet, puuvilla ja villat iloisesti sekaisin eli eri kangasmatskut kerroksittain päällekkäin. Ja lopuksi keittiön vanha vahakangas tai Lidlin muovipussi päällimmäiseksi kerrokseksi kosteussuluksi.
Saiskohan sellaisita hyvän hinnan huutiksessa?
Viimetteeksi purkuun meni vitosella kirpparilta ostettu järkyttävän iso, paksu ja liki nilkkamittainen villatakki. Tähän mennessä siitä on tullut mulle pitkä tunika/villapaita, myssy, tumput ja lankaa olis vielä muutama kerä jäljelläkin :D
Varsinkin vähän vanhemmista sukkahousuista leikkelen surutta sukkaosat pois, kun alkavat käydä lyhyeksi ja taas ne menevät sen puoli vuotta ihan hyvin.
Näteistä, mutta turhista pussilakanoista olen tytöille ommellut joskus kesämekkoja.
Vanhoista pyyhkeistä ja flanellipaidoista yms. kestovaippoja.
Siihen en oo vielä lähtenyt, että jatkaisin hihoja tai puntteja vaatteista niinkuin äiti teki mun vaatteille aikoinaan. Keskeltä poikki ja väliin ommeltiin kangaskaistale jatkopalaksi. Osin kyllä siksi, että kun ne hihat on noilla isommilla olleet lyhyet, niin vaate on yleensä muutenkin sit nafti. Nuorimmainen on niin laiha, että suurin osa housuista kerkiää mennä lyhkäsiksi ennenkun ne pysyvät vyötäröltä edes kunnolla päällä. Hänen housuilleen vois vaikka kehitelläkin joskus jotain tuon tapaista :D Pieniä väljempiä trikoohousuja olen säästellyt kyllä kesäksi. Voi sit käyttää niitä caprihousuina :D
Nykyään nuo teolliset neulepaidat on yleensä ommeltu paloista jotka on leikattu.
Toisin sanoen lanka katkeaa joka kerroksen välissä.
Eli aika paljon solmuja tulee siihen lopputulokseen. Harmi näin.
Nykyajan kehruuharrastajat (ei mikään suuren suuri väkijoukko) harrastaa kyllä sitä että kehräävät noista lankasilpuista sellaista sekamelskalankaa, jossa siis uudelleen kehrääminen ja uuden kuidun lisääminen sitoo ne pätkät yhteen uudeksi langaksi.
Vaatii jo enemmän harrastuneisuutta. :)
Itse ompelen vanhoista villapaidoista neulehameita: kavennan vartalonmyötäiseksi tuubiksi jota pyöristän vähän lantion kohdalta. Alahelmasta tulee hameenhelma (ei tarvii uudelleen huolitella), sivusaumat ompelen saumurilla ja ylös kumppari. Oikein hienoja hameita tulee.
kertokaas vielä lisää vinkkejä miten nykyään voisi noita kierrättää. Koitan ottaa opikseni, kun ihan tykkään näperrellä.
puran tuttavalta saatua huonosti tehtyä villaista vauvanpeittoa langaksi. Peitto siis "uusi" mutta niin huonosti päätelty ja tehty langanvaihdot että täynnä reikiä pesun jälkeen. En tiedä vielä mitä teen langasta. On laadukasta vauvalankaa.
Lanka on laadukasta villaa/alpakkaa ja kauniin väristä, mutta aiempi malli epäpukeva. Nyt teen entisistä langoista ja uusista itse värjäämistäni villatakin - uuttakin lankaa täytyy ottaa mukaan, koska haluan nyt hieman aiempaa pidemmän neuleen.
Meillä kierrätetään kankaat matoiksi yms. Vanhoista pellavahousuista tein joulukoristeita (puhtaista osista), vanhoista peitteistä saa täytteen patalappuihin, vanhan ja kuluneen pellavafroteepyyhkeen ehjistä kohdista pesukintaita jne.
Teen myös uusista mateeriaaleista, pääasia kaikessa tekemisessä on että materiaalit ovat laadukkaat, olivat ne uusia tai kierrätettyjä.
Hän on harrastanut tuota villapaidoista sukiksi kierrätystä paljonkin elämänsä aikana. Mä muistan itse matonkudetalkoot mummulassa. Kaikki serkut istuttiin mummun kellarissa ja leikeltiin säkki kaupalla matonkuteita.
Villapaidat meillä kiertää sukupolvelta toiselle. Mummuni neuloi nuorempana meille kaikille lapsille ja lapsenlapsille paksuja villapaitoja. Tänä talvena poikani sai mun vanhan paidan (vm.1982) käyttöönsä. Pienimmät joutui suvussa kiertoon jo silloin kun jäi mulle ja pikkusiskolle pieneksi, mutta pari viimeistä on vielä omassa taloudessa käytössä.
Talvella suurin osa vaatteista oli itsekudottua villavaatetta, villahousuista lähtien. Ei oikein korvaavaa materiaalia ollut.
Pakkasillakin vaan pantiin monet villalapaset päällekkäin, ei mitään rukkasia ollutkaan. Ja keväisin sitten elettiin pelkällä villapuserolla, se oli se välikausi"takki".
itse asiassa kädet pysyivät tosi lämpiminä, kun niitä villarukkasia laittoi päällekkäin. Ja niistä sai helposti vähän kevyemmät ottamalla yhden rukkasen päältä pois. Olivat lisäksi lämpimät märkänäkin. Nykysistä topparukkasista ei välttämättä tähän ole. :)
Ehkä siksi, että se likaantui? Pissa, puklu tms.? Oletko vähän yksinkertainen?
Meillä mies valitti kun paikkasin sen villasukkia, vaikka yritin tehdä kuinka ohuen ja siistin paikan tahansa, se kuulemma aina tuntui möykkynä saappaassa. Anoppi valisti minua, että voin katkaista neuleen juuri sen rikkinäisen kohdan yläpuolelta ja neuloa siitä edespäin uuden sukan. Näin ei tarvitse tuhlata lankaa esim uuden pitkän sukanvarren neulomiseen, vaan voi neuloa siitä kantapäästä alkaen.
Mutta kyllä mä sitä nuoruudessani harrastin. Ja virkkasin maitopusseista mattoja.