Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sektiota vaatia, jos synnytys ei etene?

Vierailija
25.02.2011 |

Missä se kannattaa tuoda esille (neuvolassa? missä vaiheessa?)?

Haluaisin yrittää alakautta, mutta jos ei suosiolla tule, haluan että tehdään sektio; ei eppareita, imukuppeja, yms.

Mulla on verenvuototaipumus, jonka vuoksi em. kiellettyjä. Tosin sektiotakaan ei suositella juurikaan tämän verenvuotojutskan vuoksi, joten olisiko sitten täysin ennalta suunniteltu sektio paras?

Aina sanotaan, että "Suomessa ei ketään pakoteta synnyttämään alakautta vasten tahtoaan". Näinköhän on? Olen kuullut melkoisia tarinoita siitä, miten synnyttäjää ei kuunnella, vaan vähätellään kipuja, oireita ja synnyttäjän tahtoa.

Tunnen olevani hallitsettomassa tilassa, mikä neuvoksi? Kuka voisi "luvata", että saankin sitten sektion sitä niin halutessani, jos alasynnytys ei kertakaikkiaan toimi / etene ?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää puoliaan. Kyllä sektion saa, kun vaatii. Heittäydy vaikka lattialle ja huuda! Kolmesti olen jo saanut suunnitellun sektion aivan asiallisen keskustelun jälkeen. Minulle sektio on ollut lähes kivuton tapa synnyttää, ja nimenomaan se ainoa oikea tapa! Ap:n tilanteessa vaatisin keskustelua useammankin asiantuntevan lääkärin kanssa, jotka ottaisivat huomioon verenvuototaipumuksesi ... tilanteessasi on kieltämättä pakko yrittää minimoida riskit toki sinua kuunnellen.

ei nyt lähdetä taas tolle linjalle, jooko? Miksi olis fiksuuden merkki "vaatia lattialla huutavana sektiota"??? Tässä ei ole nyt kyse, jonkun sektion vaatimisesta uhmaikäisen tasolla, vaan ap:lle järkevimmän synnytystavan löytäminen. Ja sektio se ei todellakaan välttämättä ole. Ja ole sinä vaan ihan onnellinen, että omasi ovat sujuneet hyvin, mutta se ei muuta mitään siinä seikassa, että sektiossa on vakavasti otettavia riskejä ja se on aina erittäin suuri toimenpide.

Mutta takaisin ap:n tapaukseen. Sun ei edes tarvii mennä minnekään pelkopolille, vaan tuollaisella perussairaudella saat käynnin raskauden aikana esim. sisätautilääkärille, joka on erikoistunut just näiden riskien arvioimiseen. Ja noihin veren hyytymistekijöihin voidaan ainakin yrittää raskauden aikana tai synnytyksen lähestyessä pyrkiä vaikuttamaan. Todennäköisesti hematologisi tarkoittaa, että suunnitellussa sektiossa etuna on nimenomaan se, että päivämäärä on tiedossa, eli veriarvoihin on silloin helpompi vaikuttaa. Mutta muuten sektiohan ei voi olla turvallisempi. Ja jos et epiduraalia voi saada, niin silloin sekin tehtäisiin yleisanestesiassa, etkä itse kokisi synnytystä ollenkaan:(

Mutta sun täytyy jutella ammattilaisen kanssa, että ymmärrät kaikki riskit kunnolla, turhaan nyt itse tuskastut, mitä kaikkea et halua jne. Neuvolan kautta saat kyllä lähetteen Naistenklinikan lääkärille. Myös sun hematologi voi laittaa lähetteen. Oletko vielä ihan alkuraskaudessa, vai miksi kaikki on sinulle vielä epäselvää? Mutta älä tule tänne kysymään mielipidettä, vaan puhu lääkärin kanssa.

Vierailija
22/31 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuollaiessa tapauksessa voitaisiin tehdä sektion yhteydessä kohtuvaltimoiden embolisaatio, eli tukkia ne reisivaltimoiden kautta ja siten ehkäistä hallitsematonta vuotoa leikkauksessa ja leikkauksen jälkeen.

Esim. Keski-Suomen keskussairaalassa eteisistukkaraskaudet leikataan noin, koska niissä on lisääntynyt vuotoriski leikkauksen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että et ole oikein perillä verenvuototaipumuksestasi. Kertomasi seikat ovat ristiriidassa keskenään.

Öh, miten niin? Juurihan tuossa sanottiin, että olisiko nimenomaan suunniteltu sektio parempi ap:lle, ettei hän vuotaisi sitten hallitsemattomasti yllättävässä sektiotilanteessa?

Vierailija
24/31 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääs vähän. Jos on verenvuototaipumus: synnytyksessä emätin venyy, kohtu supistuu, lapsi tulee ulos. Repeämä voi tulla, se voi vuotaa. Kohtu voi supistua laiskasti, jolloin voi vuotaa.

Sektio: ei supistuksia, erittäin runsaasti verisuonitettu kohtulihas leikataan veitsellä auki. Kohtu voi supistua luonnostaan, mutta aika usein annetaan supistavaa ja vuotoa ehtii tulla, koska supistukset eivät ole luonnostaan käynnissä. Kohdun sisään jäävä raakapinta, josta istukka irtoaa, lakkaa vuotamasta vasta kun kohtu on supistunut kunnolla kasaan. Kohdun ompelu kestää muutamie minuutteja, koko sen ajan suuret verisuonet vuotavat.

t. Von Willenbrandtia sairastava, joka valitsi ilman muuta alatiesynnytyksen juteltuaan rauhassa ja asiallisesti lääkärin kanssa (joka ei painostanut alatiesynnytykseen, vaan kertoi nämä faktat)

Vierailija
25/31 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun synnytys meni, vuositko? Saitko jotain lääkettä: octostimiä, haematea, caprilonia???

Miten sulla tuli jälkeiset ulos, eli istukka, yms.?

Oliko vuotoryöpsähdyksiä vielä jälkikäteen?

t. toinen vw, tyyppi 1

Vierailija
26/31 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla meni kaikki ihan "normien" mukaan eli synnytys meni ihan hyvin, sain oksitosiinia suunnitellusti ja se aloitettiin kyllä sitten jo ponnistusvaiheessa supistuksia tehostamaan. Vuotoa oli kaikkiaan 400 ml ja jälkivuoto pysyi ihan normaalina, kesti viitisen viikkoa. En tarvinnut mitään lisäveriä enkä edes rautaa :) Istukka irtosi nätisti.

Mun vW -tekijän aktiivisuus väheni raskausaikana luonnostaan, kuten usein käy mutta selkeä vuotoriski silti ajateltiin olevan sektioon liittyen. Siltä varalta että olis jouduttu sektioon lapsen takia, oli synnärissä varauduttu verensiirtoihin ja hyytymistekijöiden antamiseen.

Synnytin TAYSissa, ja todella hyvää hoitoa sain. Toinen lapsikin tulee syntymään alakautta, jos vaan sellainen suodaan :)

Vierailija
27/31 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin Naikkarilla kesällä 2010, lapsi syntyi 2 päivää 8 tuntia lapsiveden menosta.

Olin myös sektiojonossa synnytyksen pysähtymisen vuoksi. Leikkaussalin ruuhkan vuoksi päätettiin kuitenkin yrittää alatiesynnytystä ja kyllä se lapsi sitten sieltä syntyi. Ilman imukuppia, epparia tai repeämiä.

Naikkarilla ainakin lapsi otetaan maailmaan 24 h sisällä vesien menosta

Vierailija
28/31 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt asiasta, neuvolasta laittavat lähetteen. Jos toinen lekuri on näin sanonut muttei maininnut sectiosta mitään kuulostaa oudolta. Eppari esim ei vuoda mitenkään paljon, eikä välttämättä imukuppikaan. Hän ei vissiin ole oikein perehtynyt asiaan jos sectio olisi okej. Kuulostaa oudolta mun korviin. Totta että voi saada trombosyyttitäydennys jos ovat alle 90 (tapaa olla se raja). Itse mietityttää se että jos niin pitkälle pääsee että kysymys eppari / ei eppari tai imukupin tarvetta niin vauva on jo niin alhaalla että ei voi enää sectioon mennä? mitä sitten? Jotain tässä ei mee yhteen. Eli pyydä päästä polille juttelemaan lääkärin kanssa joka on erikoistunut obstetriikkaan ja synnytyksiin, hän on kuitenkin se joka tekee lopullisen päätöksen. Toiv alakauttasynnytys on ihan mahdollinen sun vuotoriskin takia. t kätilö

Vierailija
29/31 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli virhetarjonnassa jumissa.

Ei puhettakaan sektiosta, vaikka olin aivan loppu ja anelin sitä.

Lopulta vauva syntyi velttona ja valkoisena pitkällisen imukuppitaistelun tuloksena.

Minä repesin sisältä ja ulkoa. Ei puhettakaan edes epparista...

Kuopus syntyi suunnitellulla sektiolla ja me MOLEMMAT pääsimme helpommalla ja olimme paremmassa kunnossa.

t: EI kiitos enää KOSKAAN ekks:aan alatiesynnyttämään!!!

Vierailija
30/31 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla meni kaikki ihan "normien" mukaan eli synnytys meni ihan hyvin, sain oksitosiinia suunnitellusti ja se aloitettiin kyllä sitten jo ponnistusvaiheessa supistuksia tehostamaan. Vuotoa oli kaikkiaan 400 ml ja jälkivuoto pysyi ihan normaalina, kesti viitisen viikkoa. En tarvinnut mitään lisäveriä enkä edes rautaa :) Istukka irtosi nätisti.

Mun vW -tekijän aktiivisuus väheni raskausaikana luonnostaan, kuten usein käy mutta selkeä vuotoriski silti ajateltiin olevan sektioon liittyen. Siltä varalta että olis jouduttu sektioon lapsen takia, oli synnärissä varauduttu verensiirtoihin ja hyytymistekijöiden antamiseen.

Synnytin TAYSissa, ja todella hyvää hoitoa sain. Toinen lapsikin tulee syntymään alakautta, jos vaan sellainen suodaan :)

kiitos sulle kokemuksen jakamisesta! :)

t. se toinen vw

Vierailija
31/31 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lääkäri tekee päätöksen sektiosta. Äidin ja vauvan turvallisuus on kaiken päätöksenteon perusta. Sektiossa riski verenvuotoon on merkittävästi suurempi kuin alatiesynnytyksessä.

Kuulostaa siltä, että et ole oikein perillä verenvuototaipumuksestasi. Kertomasi seikat ovat ristiriidassa keskenään.

Koska sinulla on synnytykseen vaikuttava perussairaus, sinusta tehdään lähete äitiyspolikinikalle synnytyksen suunnittelua varten.