Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava laihdutti raskausaikana. Voiko olla hyväksi vauvalle???

Vierailija
24.02.2011 |

Minulla on eräs tuttu jolla nuorempana oli syömishäiriö. Joutui sairaalaankin sen takia. Nyt aikuisenakin on ollut tosi tarkka syömisestään. Hänellä tuntuu olevan pakkomielle pysyä hoikkana. Emme ole viime vuosina paljon tavanneet mutta facebookissa olemme kavereita ja sieltä näitä juttuja olen lukenut. Hän tuli raskaaksi ja raskausajan facebook päivitykset olivat enimmäkseen kehuja siitä kuinka paino ei ole noussut yhtään raskaana ollessa. Kirjotteli paljon siitä että samat vaatteet menee edelleen päälle ja maha on pieni. Minusta todella järkyttävää tuollainen! Nyt sitten ilmoitti lapsen syntyneen ja lapsi painoi vain 2500g vaikka oli täysiaikainen (syntyi viikolla 39). Mitä mieltä tästä olette? Minusta ainakin tuntuu että nainen on laihtunut itse raskausaikana jos kerran paino ei oikein ole noussut. Ja vauva noin pieni!! Siis huh huh. Hän oli jo ennestään niin laiha... Hän on myös kasvissyöjä. Voi pientä lapsi parkaa, minua niin säälittää :(

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana oleminen on vaikeaa ihan sellaisellekin jolla ei ole syömishäiriötä. Muuttuva ruumis, raskausarvet, kömpelyys ja jatkuva syyni neuvolassa... Kyllä varmasti on todella hankalaa sellaiselle jolla muutenkin on ollut ongelmaa... Siksi just nuo tuttavan jutut kuulosti niin huolestuttavilta. Hän ei selvästikään ole saanut mitään tukea neuvolasta. Ei ole uskaltanut kertoa miltä tuntuu :( Harmittaa kun ei olla parempia kavereita. Terve vauva sieltä kuitenkin tuli ja sehän on pääasia :) Kai se nyt kuitenkin ruokaa ja hoivaa saa vaikka äidillä syömishäiriö olisikin.

Vierailija
2/34 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni mainita että on kasvissyöjä. Kasvissyöjän pitäisi raskausaikana huolehtia tarkemmin ruokavaliostaan kuin sekasyöjän. Mullakin on kasvissyöjäkaveri joka juuri tämän vuoksi söi lihaa ja kalaa raskauksiensa aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lapsi painoi 3450, painoni nousi 9 kg. Toista lasta odottaessa painoa ei tullut yhtään, tippui pari kiloa. Vauva painoi 3640. ja toista odottaessa olin valmiiksi todella hoikka, oksentelin vaan sinne viikolle 35 asti.

Kolmas lapsi painoi 4200, painoni nousi odotusaikana 2 kiloa. Meillä pienikokoisin vauva on ollut aina terve, suurin vauva sairastanut nyt 6-vuotiaaksi mennessä mm 32 korvatulehdusta.

Mainittakoon, että olen sairastanut bulimiaa nuorena, ja syömishäiriö puhkesi keskimmäisen odotusaikana pitkälti siitä, että neuvolassa jankattiin ja jankattiin painon noususta. Ihmiset olivat ihastuksesta haltioissaan, kun 6. kuulla tavalliset farkut menivät jalkaan. Kukaan ei antanut negatiivista palautetta laihtumisestani, päin vastoin ihailtiin kuinka masu pullotti loppuraskaudesta, kun kädet ja jalat olivat kuin tikut.

Yhteiskunta joka ihannoi laihuutta tuottaa laihuutta.

Vierailija
4/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan sokeriarvot vaikuttaa toki myös vauvan painoon. Jos sokerit korkealla niin vauvakin on lihavampi.

Vierailija
5/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä pienempi syntymäpaino, sitä enemmän ongelmia. Paino tuskin tässä on kuitenkaan se varsinainen syy! Mitä pienempi, sitä todennäköisemmin on syntynyt aikaisemmin. Mitä aikaisemmin on syntynyt, sitä kehittymättömämpi elimistö on. Sitä paitsi tuollainen 78 lapsen otos on ihan tyhjänpäiväinen.

Vierailija
6/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin TÄYSIaikainen vauva (tai raskaus olisi käynnistetty pari päivää myöhemmin jos ei olisi ite alkanut syntyä) oli saman kokoinen 2500g syntyessään vaikka kaveri lihoi raskausaikana yli 10 kg.

Vierailija
7/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni mainita että on kasvissyöjä. Kasvissyöjän pitäisi raskausaikana huolehtia tarkemmin ruokavaliostaan kuin sekasyöjän. Mullakin on kasvissyöjäkaveri joka juuri tämän vuoksi söi lihaa ja kalaa raskauksiensa aikana.

En minä sen tarkemmin huolehtinut syömisistä kuin muutenkaan. Ja terveet, isot lapset tullut:D Jos kaverisi söi raskausaikana lihaa ja kalaa, hän otti aikas ison riskin, koskapa elimistönsä oli varmasti jo tottunut lihattomaan ruokavalioon. Ja jos ap:n kaveri laihduttanut raskausaikana, tuskin siinä lihakikkare päivässä olisi auttanut. Joten siksi tuo kommentti kasvisyönnistä tuntui turhalta ja siltä, että kasvissyönti pahentaisi tilannetta oleellisesti.

Vierailija
8/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni synnytti vauvan joka painoi vain 2600g ja pituutta 46cm vaikka syntyi täysiaikasena. Syömishääiriö tässäkin tapauksessa kyseessä. Joskus vauvan pieni paino johtuu istukasta. Jos siinä on kalkkeutumaa tai se on pieni. Serkullani oli kuitenkin täysin normaali istukka. Hän joutui neuvolassa erityistarkkailuun koska hänen mahansa oli koko raskauden ajan siellä alakäyrän alapuolella. Maha ei kasvanut eikä vauva kasvanut. Loppuajasta serkku kävi kahden viikon välein ihan lääkärillä, ei päässyt enää edes normaaliin neuvolaan. Kaikkea en tiedä mutta lopulta synnytys käynnistettiin koska varmaan pelättiin jotain istukan toimintahäiriötä. Oikeasti syy oli kuitenkin että serkku ei syönyt kunnolla. Ei lihaa, ei kalaa, ei hedelmiä tai mitään missä on sokeria. Hän eli pelkästään kaalilla ja porkkanoilla! Kaikki tämä on siis tullut ilmi vasta jälkeenpäin. Serkun äiti tiesi asiasta mutta ei saanut tytärtään tulemaan järkiinsä raskausaikana. Lapsi on kuitenkin täysin terve tästä huonosta alusta huolimatta.

Vierailija
9/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulla on raskausdiabetes ja raskaudenaikainen refluksi. Diabeteksen vuoksi en voi syödä makeaa ja refluksin vuoksi vatsa ja olo ei kestä rasvaista ruokaa, eikä vatsaan muutenkaan voi työntää ruokaa paljon kerrallaan.

Eli syön pieniä annoksia leipää, lihaa ja vihanneksia. Hedelmätkin ovat liian happamia mun vatsalle. Tällä ruokavaliolla on vaikea saada painoa nousemaan. Monta neuvolapunnitusta onkin mennyt niin, että paino on laskenut. Koko raskausaikana on sentään nousua viitisen kiloa ja vauva ja vatsa on ihan normaalikokoisia.

Mutta vähän tässä on sellainen olo, ettei tiedä mikä on oikein. Neuvola moittii painon laskusta, koska olen hoikka muutenkin. Lääkäri taas pitää joka tapaamisella saarnan syömisistä ja sokerin mittauksista varmuuden vuoksi. Ensin saarnaa, ja sitten vasta katsoo tutkimustulokset ja huomaa, että ei mulla oo sokerivauvaa tulossa. Itse tässä alkaa jo hämärtymään, että miten just mun pitäisi syödä. Mutta parhaani yritän ja toivon, että vauva saa kaikkea tarpeeksi.

Vierailija
10/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entäs jos raskaana ollessaan syö terveellisesti ja tarpeeksi, mutta kuitenkin omaa painoa ajatellen ja pyrkien pääasiassa liikkumalla hoikistumaan..? En siis tarkota mitään hulluja hikitreenejä, vaan esim. reipasta lenkkeilyä ja uintia. Saatan olla raskaana, ja mun hoikistuminen on lähteny hyvin käyntiin, mutta mietin vaan että jos nyt on vauva tulossa, että voinko jatkaa niin pitkälle kun on mahdollista.

Vierailija
11/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitkälle raskautta kun on mahdollista... t. 30

Vierailija
12/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on haittaa vauvalle raskausajan laihduttaminen. Vasta luin jostakin, että niillä lapsilla, joiden äidit ovat raskausaikana laihduttaneet, on todettu enemmän käytöshäiriöitä, ylivilkkautta, oppimisvaikeuksia. Sikiön aivothan tarvitsevat kehittyäkseen riittävästi esim. terveellista rasvaa.

Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta siten, että odottaessani poikaani elämäntilanteeni oli erittäin stressaava ja raskas, josta syystä painoni ei noussut, vaan pysyi n. puoleenväliin raskautta samassa (tai jopa vähän laski). Lapsi oli koko vauva-ajan erittäin itkuinen ja levoton. Myöhemmällä iällä jotenkin keskittymiskyvytön. Kouluikäisenä hänellä todettiin oppimisvaikeus. Uskon, että raskausajan ravitsemuksella on ollut merkitystä. Ja kyllä - tunnen siitä suurta syyllisyyttä, vaikka en voinut silloin tilanteeseeni vaikuttaakaan.

Vierailija
13/34 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika kamalaa. Itse kun olin raskaana niin minulle oli kyllä se vauvan hyvinvointi kaikkein tärkeintä. Oma ruumis oli kyllä toissijainen asia. Tein kaikkeni jotta vauva sai varmasti kaikki tarvittavat vitamiinit. Luin neuvolan ohjeet ja vältin huonoksi todettuja aineita. Minun on siis hyvin vaikeaa ymmärtää miten joku voi pitää omaa ulkonäköään tärkeämpänä kuin oman lapsen hyvinvointia!!

Vierailija
14/34 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään itse joka olisi synnyttänyt alle 3kg lapsen. Nykyään naiset kyllä huolehtivat ravitsemuksestaan joten lapsetkin ovat hyvän kokoisia. Käsittämätöntä että joku laihduttaa raskausaikana niin että vauvakin jää noin pieneksi! Sen ymmärtää jos on joku istukka vika tai sitten jos elää jossain kehitysmaassa eikä ole ruokaa... Mutta että suomessa ja terve ihminen!!

Vierailija
15/34 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

han o tuo on, vauva kyllä ottaa omansa vaikka söisi miten vähän.

Just tuli teemalta dokumentti, jossa tutkittiin nälkiintyneiden äitien vauvoja. Ne vauvat oli siis syntyneet myös pienipainoisina. Kärsivät aikuisina normaalia enemmän sairauksia, olivat alttiimpia syöville ja allergioille, astmalle yms. Myös näiden vauvojen kasvettua aikuisiksi ja saatua omia lapsia näkyi merkkejä samasta, eli heidänkin lapsensa olivat sairaampia kuin muut.

http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/lapsen-kehitysvuodet

Vierailija
16/34 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. foolihapon puute saattaa aiheuttaa vakavia kehityshäiriöitä.

Aivan vähäisetkin pienoisravintotekijöiden puutostilat raskauden aikana voivat aiheuttaa vakavia häiriöitä sikiön kehityksessä. Äidin puutostilat ovat syynä useimpiin sikiökehityksen häiriöihin. Tieteellinen kirjallisuus korostaa erikoisesti B1-, B2-,

B6-vitamiinien, A- ja D-vitamiinin, foolihapon, sinkin, raudan, kalsiumin ja magnesiumin merkitystä. Aivan vähäisetkin puutostilat voivat aiheuttaa sikiön kehityshäiriön. Selvät tai vaikeat minkä hyvänsä vitamiinin tai hivenaineen puutostilat voivat aiheuttaa häiriön sikiön kehityksessä. Nykyään syntyneillä lapsilla noin 5%:lla on joku sikiökauden kehityshäiriö.

Tunnetuin sikiövaurioita aiheuttava puutostila on liian vähäinen foolihapon saanti. Uudet väestötutkimukset ovat osoittaneet, että foolihapon saanti raskauden aikana voi olla varsin matala, 0,1-0,2 milligrammaa (mg) päivässä. Laajoihin tutkimuksiin perustuen katsotaan, että saannin tulisi olla vähintään 0,4 mg päivässä. Niinpä nykyään suositellaan, että raskaana olevat naiset ottaisivat 0,4 mg ja suuren riskin tilanteessa jopa 4 mg päivässä erillisenä valmisteena. Foolihapon puute aiheuttaa nimenomaan keskushermostoputken sulkeutumishäiriön eli selkäytimen kehityshäiriön, yleisin on ns. spina bifida. Itse asiassa hyvään perhesuunnitteluun kuuluu foolihappolisän nauttiminen jo ennen hedelmöitystä.

Raskaus lisää kalsiumin tarvetta noin 400 mg:lla/päivä. Raskauden aikana kalsiumin tarve voi olla jopa 2 000 mg päivässä. Kokemuksesta tiedetään, että on varsin vaikeaa saada ruuasta enemmän kuin 1 200 mg/päivä ilman, että nautittaisiin maitotuotteita.

Myös raudansaanti tulee kriittiseksi raskauden aikana. Sen tarve lisääntyy 30-60 mg/päivä, joten odottavia ja imettäviä äitejä kehoitetaan käyttämään rautavalmisteita. Varsin yleisesti unohdetaan, että rautavalmisteet yksinään voivat toimia hapetus-

stressiä lisäävästi. Mielestäni turvallinen rautavalmiste on Suomessa Matrifolin-tabletti, joka sisältää 66 mg rautaa alkuaineena ja sen lisäksi pieniä fysiologisia määriä B6-, B1-, B3- ja E-vitamiinejä sekä foolihappoa 0,1 mg. Valitettavasti tämä valmiste yksinään ei takaa riittävää foolihapon saantia raskauden aikana.

Äidin raskausajan ruokavaliolla on tärkeä merkitys sikiön kasvulle ja kehitykselle. Kasvava vauva, istukka, sikiökalvot ja napanuora kehittyvät kohdussa, mihin tarvitaan suuria määriä proteiineja ja muita ravintoaineita.

Ravitsemussuosituksen mukaan monipuolisesti syövä, terve äiti ei tarvitse raskauden ja imetyksen aikana erityisiä muutoksia ruokavalioonsa. Ongelmia voi tulla, jos ruokavalio on voimakkaasti rajoitettu, esimerkiksi lukuisten ruoka-aineallergioiden tai imeytymishäiriöiden vuoksi. Tällöin on syytä melko herkästi hannkia ohjeita ruokavalion laadintaan neuvolasta tai ravitsemusterapeutilta.

Raskausaikana äidin päivittäinen proteiinin tarve kasvaakin noin 20 grammaa, kokonaistarpeen noustessa noin 80 grammaan. Hyviä proteiinin lähteitä ovat liha, kala, kana, kananmuna ja maitovalmisteet.

Kyllä aika heikosti alkoi vauvan alkutaival jos vain porkkanalla ja kaalilla eli tämä äiti josta kirjoiti :(

Vierailija
17/34 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiloja 14 ja vauvani painoi syntyessään 2900g.

Olen normaalipainoinen, ennemmin hoikka. Söin raskausaikana todella terveellisesti ohjeiden mukaan, vihannespainoitteisesti. Raskauskilot minulta lähtivät viikossa.

Lapseni on nyt 6v. On aina ollut todella terve, ei edes yhtään korvatulehdusta ole sairastanut.

Vierailija
18/34 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oletko varma, että kaverisi on laihduttanut? Mullakaan ei paino noussut raskauden aikana kuin 3 kiloa ja poika painoi 3,3 kg, eli lähdin synnäriltä melkoisena luukasana.

Mulla oli alussa kova pahoinvointi, ja lopussa kohtu painoi mahalaukkua niin, ettei ruokaa uponnut. Laihduin siis tahtomattani.

Vierailija
19/34 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinullakin olevan vain mutu-tietoa. Eivätköhän ne neuvolassa oo huomannu, jos ongelmaa.

Vierailija
20/34 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla siis varmaa tietoa ole että on tahallaan laihduttanut. Facebookista vaan olen seurannut hänen raskauttaan ja sieltä olen saanut sen käsityksen että suurin tavoite on ollut että oma paino ja kroppa ei mene pilalle raskausaikana. Hän ei kertaakaan ole puhunut vauvan voinnistä mitään, miten vauva on heittynyt esim. ultran mukaan tai mitä neuvolan täti on arvioinut. Kaikki tilapäivitykset ja kommentit ovat koskeneet koko ajan jotenkin sitä omaa ulkonäköä. "Mulla on niin pieni maha onneks että palautuu sitte äkkiä", "en syö mitään ylimääräistä ettei tuu sitte niitä raskausarpia", "en syö lihaa enkä sokeria ja sen takia varmaan mahdun edelleen omiin housuhini", "syön paljon vihanneksia ja teen kahden tunnin lenkkejä joka päivä (viikkolla 38)" jne. Siis koko ajan jotain omaan ulkonäköön viittaavaa vaan kirjottaa. Ei mitään vauvan hyvinvoinnista. Tästä siis on jäänyt minulle käsitys että väkisin pysynyt samoissa mitoissa kuin ennen. Vauvan kustannuksella :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi