Tuttava laihdutti raskausaikana. Voiko olla hyväksi vauvalle???
Minulla on eräs tuttu jolla nuorempana oli syömishäiriö. Joutui sairaalaankin sen takia. Nyt aikuisenakin on ollut tosi tarkka syömisestään. Hänellä tuntuu olevan pakkomielle pysyä hoikkana. Emme ole viime vuosina paljon tavanneet mutta facebookissa olemme kavereita ja sieltä näitä juttuja olen lukenut. Hän tuli raskaaksi ja raskausajan facebook päivitykset olivat enimmäkseen kehuja siitä kuinka paino ei ole noussut yhtään raskaana ollessa. Kirjotteli paljon siitä että samat vaatteet menee edelleen päälle ja maha on pieni. Minusta todella järkyttävää tuollainen! Nyt sitten ilmoitti lapsen syntyneen ja lapsi painoi vain 2500g vaikka oli täysiaikainen (syntyi viikolla 39). Mitä mieltä tästä olette? Minusta ainakin tuntuu että nainen on laihtunut itse raskausaikana jos kerran paino ei oikein ole noussut. Ja vauva noin pieni!! Siis huh huh. Hän oli jo ennestään niin laiha... Hän on myös kasvissyöjä. Voi pientä lapsi parkaa, minua niin säälittää :(
Kommentit (34)
han o tuo on, vauva kyllä ottaa omansa vaikka söisi miten vähän.
Just tuli teemalta dokumentti, jossa tutkittiin nälkiintyneiden äitien vauvoja. Ne vauvat oli siis syntyneet myös pienipainoisina. Kärsivät aikuisina normaalia enemmän sairauksia, olivat alttiimpia syöville ja allergioille, astmalle yms. Myös näiden vauvojen kasvettua aikuisiksi ja saatua omia lapsia näkyi merkkejä samasta, eli heidänkin lapsensa olivat sairaampia kuin muut.
päivää ennen synnytystä mulla oli +2,5 kg.
että kasvissyöjien vauvat on aina pieniä? Ärsyttävä, ja yleinen, harhaluulo, ettei kasvissyöjä söisi tarpeeksi!!
T:kasvissyöjä jonka kuopus painoi yli 4,5kg syntyessään
Tässä ei mitään sanottu että kasvissyöjien lapset on pienempiä kuin muut vaan että tämä tyyppi pihtailee syömisen kanssa. Ei tunnu välittävän vauvan hyvinvoinnista vaan leikkii hyvinvoinnillaan. Ei syö lihaa mutta ei myöskään sokeria. Eli tässä vaan listattiin mitä ei syö, ei mitenkään erikseen mainittu lihaa.
Tuosta nälkiintyneiden vauvojen jutusta?
Tässä ei mitään sanottu että kasvissyöjien lapset on pienempiä kuin muut vaan että tämä tyyppi pihtailee syömisen kanssa. Ei tunnu välittävän vauvan hyvinvoinnista vaan leikkii hyvinvoinnillaan. Ei syö lihaa mutta ei myöskään sokeria. Eli tässä vaan listattiin mitä ei syö, ei mitenkään erikseen mainittu lihaa.
katsoit tarpeelliseksi mainita että "hän on myös kasvissyöjä", joten oletin että katsot sen jotenkin liittyvän asiaan?
jostain luin että jenkkilässä oli tutkittu asiaa ja havaittu että laihduttavien äitien lapset kärsi paino-ongelmista. Niitten elimistö on tuunattu kohdussa niukkuuteen joten sitten kun ne päätyykin yltäkylläisyyteen, lapsista tulee lihavia. Ja siksi jenkkilässä on kuulema niin paljon tosi hoikkia äitejä joilla on pulskat lapset.
Mä sairastuin anoreksiaan odottaessani, paino nousi viisi kiloa raskausaikana. Edellinen lapsi oli iso, 4300, tämä sairausaikainen 3500. Siis ihan ok-kokoinen, mutta ravitsemus vaikutti häneen näin. Onneksi ihan terve lapsi. Mä jouduin äitipolille laihuuteni takia ja koska vatsa ei kasvanut odotetusti. Ilmeisesti mä en ollut niin nälkiintynyt, että lapselle olisi ollut haittaa ja paino nousi edes sen 5 kiloa. (painoin 59 kiloa mennessäni synnyttämään ja olen 169 pitkä). Mutta maitoa tuli huonosti ja olin ahdistunut koska tavoitteeni oli painaa alle 50 kiloa, yritin mahdollisimman äkkiä päästä imetysaikana siihen tavoitteeseen.
Tuo painon nousemattomuudella kehuminen on tuttua, se on sairasta. Ei syömishäiriöstä oikein koskaan pääse ihan kokonaan yli, se on vähän kuin alkoholismi. Tai ehkä joku pääsee, mutta mulle se on edelleen heikko kohta vaikka olenkin nyt normaalipainoinen ja syön hyvin.
Tuo kaverisi tarvitsisi nyt apua, ettei siirrä syömishäiriötä lapselleen. Joskus anorektikot pitävät lapsensakin liian vähällä ruoalla.
tulee rauhallisempia.:) Tosin kysehän on siitä, että äiti saa nauttia elämästä ja suklaastakin raskausaikana. Pakko ei ole syödä, mutta millään hermoja kiristävällä kituravinnolla ei kannata olla vaan antaa lupa itselleen herkutellakin. Vaikeinta on tietysti, jos on raskausajan diabetes ja pakko syödä hirveän terveellisesti. Useinhan tuo diabetes yhdistyy ylipainoon jo valmiiksi ja ylipainoinen taas on usein herkkusuu, joten herkuista kieltäytyminen ei ole helppoa.
Laihdutuksen toinen miinuspuoli on se, että äidin rasvakudokseen varastoituneet ympäristö- ym. myrkyt lähtevät liikkeelle, kun rasvakin lähtee. Se on haitallista sikiölle.
Noita kävelylenkkejä en kuitenkaan tuomitsisi. Minä kävelin pitkiä lenkkejä raskauden loppuun asti. Äitiyslomalla oli kovin tylsää yksin, ja lenkit olivat viihdettä minulle. Toki myös lepäsin paljon ja söin kunnolla lenkin jälkeen.
t. 2
Olen ihan varma että tällä tuttavalla on edelleen syömishäiriö. Ja nyt se on vaikuttanut siihen vauvaankin. Ongelma on vain se että MINÄ en voi asialle tehdä mitään. Olen vain hyvän päivän tuttu. Ei ole minun asiani puuttua asiaan. Toivon hartaasti että hänen sukulaisensa huomaisivat tämän. Kyllä hänellä ystäviä on, sisaruksia ja mummotkin joten heille se kuuluu. Halusin vain jakaa tilanteen kanssanne. Pohtia tätä ihan vaan nimettömänä täällä teidän kanssanne.
"Eräässä tutkimuksessa punnittiin ja seurattiin 78 lasta, joiden syntymäpaino oli 1,93 kg - 4,88 kg (keskiarvo 3,31 kg). Terveysseurannassa ilmeni, että mitä pienempi syntymäpaino, sitä enemmän terveysongelmia."
Esim ruotsissa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin että alle 2800g painaville lapsille tulee muite herkemmin verenpainetauti aikuisena.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=443
Olen ihan varma että tällä tuttavalla on edelleen syömishäiriö. Ja nyt se on vaikuttanut siihen vauvaankin. Ongelma on vain se että MINÄ en voi asialle tehdä mitään. Olen vain hyvän päivän tuttu. Ei ole minun asiani puuttua asiaan. Toivon hartaasti että hänen sukulaisensa huomaisivat tämän. Kyllä hänellä ystäviä on, sisaruksia ja mummotkin joten heille se kuuluu. Halusin vain jakaa tilanteen kanssanne. Pohtia tätä ihan vaan nimettömänä täällä teidän kanssanne.
Ja kertomasi perusteella kyllä vaikuttaa siltä, että kaverisi syömishäiriö ei ole hanskassa. Ja arvostan sitä, että huolehdit lapsen hyvinvoinnista. En tosiaan tiedä, mitä voisit asialle tehdä, mutta toivottavasti kaverisi pitää vauvasta hyvää huolta nyt sen synnyttyä. Jos tilanne jatkuu huolestuttavana, niin voisit kyllä ottaa yhteyttä neuvolaan, nimettömänä.
t. 2
Vaikka voitin sairauden jo vuosia ennen raskautta, niin se kyllä nosti päätään kun tulin raskaaksi. Neuvolassa peloteltiin koko ajan lihomisella. Kun yritin sanoa, että no minähän olen ihan hoikka ja syön terveellisesti, niin täti totesi, että "kyllä hoikatkin lihoo raskauden aikana". Joka kerta muistutteli, että ei pidä syödä kahden edestä.
Suurella tahdonvoimalla sain syötyä riittävästi, mutta neuvolan "tuki" oli lähellä suistaa minut takaisin anoreksiaan. Todella ahdistavaa.
Se on tietysti älytöntä, että kaverisi vielä kehuskelee sillä, ettei paino nouse. Mutta aihe ei ehkä ole hänellekään ollut ihan helppo.
Just tuli teemalta dokumentti, jossa tutkittiin nälkiintyneiden äitien vauvoja. Ne vauvat oli siis syntyneet myös pienipainoisina. Kärsivät aikuisina normaalia enemmän sairauksia, olivat alttiimpia syöville ja allergioille, astmalle yms. Myös näiden vauvojen kasvettua aikuisiksi ja saatua omia lapsia näkyi merkkejä samasta, eli heidänkin lapsensa olivat sairaampia kuin muut.