"Pätevien" sosiaalityöntekijöiden olematon tietotaito
Sosiaalityöntekijän muodollinen pätevyys ei takaa edes alkeellista lainsäädännön tai etiikan osaamista.
Olen törmännyt useisiin muodollisesti päteviin sosiaalityöntekijöihin, jokta eivät tunne edes lastensuojelulain ja asiakaslain saati perustuslain tai ihmisoikeussopimusten keskeisiä sisältöjä. Alan eettisiä suosituksiakaan ei tunneta eikä noudateta.
Muodollinen pätevyys ei siis takaa alkeellisintakaan tietämistä, osaamista tai etiikkaa. Siksi "pätevien" sosiaalityöntekijöiden lukumäärän lisääminen ei ole ratkaisu lastensuojelutyön huolestuttavaan laatuun eikä sosiaalityön asiakkaiden kehnoon asemaan, kohteluun tai oikeusturvaan.
Kommentit (34)
Tiedostamaton linkissä paljon mielenkiintoista luettavaa, jotka saattavat valaista monta ihmeellistä asiaa.
Miksi meillä on tunteet?
Neljä perustunnetta.
Laumaeläimen tunteet.
On tietenkin madollista, ellä "laumassa" kilpailu, pätevyys, saaliataminen, ahneus, saattaa muuttaa jotkut jopa "elukoiksi".
http://tiedostamaton.net/index.html
-----
Heillä pitäisi olla enemmän vaistoa että osaisivat nähdä vanhempien fuulauksen läpi lapsen pahoinvoinnin. Että saisivat lapset pois huonoista kodeista nykyistä aikaisemmin.
he vain ovat niiden soveltamisesta eri mieltä kuin sinä. Todennäköisesti he ovat oikeammassa kuin sinä.
Yliopisto ei ole ammattikoulu, missä opetetaan hitsaamaan tietynmuotoisi, pituisia ja paksuisia metallipuikkoja.
No sinähän voit sitä hitsaamista kokeilla, luulempa että et pärjäisi päivääkään, on meinaan niin tarkkuutta ja taitoa vaativaa puuhaa;) Tuossa näkee juuri sen kirjanoppineen tyhmyyden, luullaan olevansa jotain mutta todellisuudessa vähin älynlahjoin varustettu, teennäinen tietämys ei tiedä todellisuudesta yhtään mitään. Ei se paljon älynlahjoja vaadi että istuu päivät pitkät koneella konttorirottana.
No sinähän voit sitä hitsaamista kokeilla, luulempa että et pärjäisi päivääkään, on meinaan niin tarkkuutta ja taitoa vaativaa puuhaa;) Tuossa näkee juuri sen kirjanoppineen tyhmyyden, luullaan olevansa jotain mutta todellisuudessa vähin älynlahjoin varustettu, teennäinen tietämys ei tiedä todellisuudesta yhtään mitään. Ei se paljon älynlahjoja vaadi että istuu päivät pitkät koneella konttorirottana.
Ensiksikin jonkun on ne konttorihommat tehtävä. Muuten ei oo hitsarilla mitä hitsata ;) Ja joku ne hommat on suunnitellutkin, ei höyrykattilan hitsejä tehdä ilman mitään suunnittelua.
Itse akateemisena (ja mm. hitsausteoriaa lukeneena) tiedän sen verran ammattihitsaajan töistä, että itse en siihen kykene - en tiedä kykenisinkö 3 vuoden ammattikoulun jälkeenkään. Ja todella arvostan heidän työtään, meitä molempia tarvitaan.
Liekö sama sossunluukullakin?
Anu Suomelan kriittisiä kannaottoja.
Peruspalveluminiseri Eva Biaudetille 3.12.1999.
"Ihmisoikeudet korjaantuvat lastensuojelun valtaa ( mielivaltaa?) lisäämällä.
Ongelmat johtuvat siitä, että perheisiin ja lapsiin kohdistuvista pakkotoimista päätetään väärällä foorumilla, eli sosoiaalitoimistoissa ja lautakunnissa".
Selaa artikkeleita.
http://www.kaapeli.fi/pesue/artikkeleita/HS_Yleisonosasto_3.12.1999.htm
--
tartteeko sosiaalitantan tietää kaikesta kaikki, vai riittääkö että osaa etsiä tarvittavan tiedon ja soveltaa?
Ihana ylimieliseltä kuulostat!
Miksiköhän sinä tunnet monia sosiaalityöntekijöitä..
Sossujen jumalointia taas.. Palomiehet sytyttää paloja, poliisi raiskaa, hoitajat tappavat urakalla potilaita, lääkärit toimivat ilman pätevyyttä, mutta sossu, se on aina oikeassa.
Taitaa palstalla olla aika monta luonnevikaista sossua? Muuten ei moista naiiviutta voi ymmärtää.
kuvainnollinen, itse en todella ole sos.tt. Kuitenkin korkeakoulu alkaa lähinnä teoreettiset valmiudet toimia tietyissä ammateissa, kaikkia keissejä ei voida yliopistolla hioa loputtomiin. Hitsariksi minusta ei siis olisi, kun joku käski kokeilla.
Ensiksikin jonkun on ne konttorihommat tehtävä. Muuten ei oo hitsarilla mitä hitsata ;) Ja joku ne hommat on suunnitellutkin, ei höyrykattilan hitsejä tehdä ilman mitään suunnittelua.
Itse akateemisena (ja mm. hitsausteoriaa lukeneena) tiedän sen verran ammattihitsaajan töistä, että itse en siihen kykene - en tiedä kykenisinkö 3 vuoden ammattikoulun jälkeenkään. Ja todella arvostan heidän työtään, meitä molempia tarvitaan.
Liekö sama sossunluukullakin?
Ne sosiaalityöntekijät ovat yksinkertaisesti todella epäpäteviä, se on niin tuurista kiinni sattuuko saamaan pätevän sosiaalityöntekijän. Insinöörit ovat luoneet hienoja keksintöjä ja insinöörien laadunvalvonta on tarkkaa. Sosiaalityön laadunvalvontaa ei periaatteessa ole ollenkaan jossei asiakas itse ole aktiivisesti valvomassa työn laatua kanteluilla ym.. niinhän se on joo.
kauheudesta. Todellakin kertoo aika paljon, jos tuntee paljon sosiaalityöntekijöitä.....
tartteeko sosiaalitantan tietää kaikesta kaikki, vai riittääkö että osaa etsiä tarvittavan tiedon ja soveltaa?
Ihana ylimieliseltä kuulostat!
Miksiköhän sinä tunnet monia sosiaalityöntekijöitä..
Sitten kun ne jotkut sosiaalityöntekijät rupeavat SOVELTAMAAN, niin silloin niitä katastrofeja juurikin syntyy. Keskittyisivätkin sossut vaan pelastamaan niitä lapsia päihdeongelmaisilta, mielenvikaisilta ja väkivaltaisista TODELLISTEN ONGELMIEN kodeista, mutta nämä sossut "pelastavat"kin ihan normaaleista perheistä normaaleja lapsia, aiheuttaen lapsille elinikäisiä traumoja hätiköidyillä pakkotoimillaan ja olemattomilla huolillaan. Sosiaalitoimen mielivalta on loputtava, sossu ei saa käyttää hänelle suotua valtaa mielivaltaisesti!
PS. Kaikki sossut eivät todellakaan ole luonnevammaisia, vallanhaluisia ja mielivaltaisia, mutta suuri osa on, harmi vain nimenomaan lasten kannalta.
kauheudesta. Todellakin kertoo aika paljon, jos tuntee paljon sosiaalityöntekijöitä.....
Itseasiassa en tunne yhtään sosiaalityöntekijää, mutta tunnen kyllä heidän toimintatapansa hyvinkin. Keskityn kritisoimaan epäkohtia, koska sosiaalityö on sellainen alue missä todellakin pitäisi olla pätevät ja valtaansa oikein käyttävät henkilöt! Nykyinen sosiaalityö on yksi suuri katastrofi.
Uusi lastensuojelulaki voimassa 2 viikkoa ja tilanne jo vakava.
Lapsia huostaan liukuhihnatahtiin?
Helsingin Sanomat 13.1.2008.
Artikkelin lopussa.
Epäpätevät valmistelevat huostaanottoja, jotka pätevä esimies siunaa.
Moni sosiaalityöntekijä työskentelee jaksamisen äärirajoilla.
http://www.hs.fi/artikkeli/Ministeri+Risikko+pit%C3%A4%C3%A4+tilannetta…
Tilanne ei ole muuttunut tästä mihinkään, valitettavasti.
kuin että olet itse asiakas tai sos.tt?
Sanotaan niin että monia juttuja ns. "sivusta" seuranneena ja erinäisiä lappusia paljon pyöritelleenä minulle on faktan pohjalta hamottunut hyvinkin selkeä kuva nykyisen lastensuojelun toiminnasta ja sen ongelmista.
sosiaalityöntekijöiden "osaamisesta".
Ja en ole sossu, enkä ls-asiakas, vaan adoptioäiti.
"Osaaminen" on olematonta. Vallanhimo ja kyykyttämisen halu on rajatonta.
Toki ennen adoptiota sossun tehtäviin kuuluu syynätä perhe tarkkaan, mikä lienee oiken jos ajatellaan lasta.
Yliopisto ei ole ammattikoulu, missä opetetaan hitsaamaan tietynmuotoisi, pituisia ja paksuisia metallipuikkoja.