5v. tytär ja isomummi riidoissa:(
Eli tilanne on se, että oltiin lauantaina kattomassa tytön isomummia sairaalassa. Tyttö sitten totesi, että "sulla on mummi ryppysin naama mitä oon koskaan nähnyt!" iloisesti hymyillen. Ja mitä tekikään mummi? Veti herneen nenään ja tokaisi ilkeästi "mutta ei sentään tollasia hörökorvia!". Tyttö alkoi itkeä ja on vieläkin tolaltaan mummin sanoista vaikka aikaa on jo monta päivää.
Ollaan puhuttu tytön kanssa ettei ihmisten ulkonäköä saa haukkua, ja nyt käytiin tuo keskustelu taas, mutta tämä tilanne oli vähän vaikea, kun tyttö ilmiselvästi sanoi tuon lauseen kohteliaisuutena ja innoissaan huomiostaan, ja lisäksi ihmiselle, jonka koki hyvin läheiseksi.
Mummille olen myös yrittänyt puhua järkeä, että ei riitelisi pikkulapsen kanssa, varsinkaan kun tyttö ei ole mitään pahaa tarkoittanut, mutta mummi pitää päänsä ja pysyy vihoissa.
Mitä ihmettä tässä nyt pitäisi tehdä?
Kommentit (61)
Tuntuu jotenkin oudolta. Tilanne pitää käsitellä pikimmiten pois, ettei jää kaihertamaan ja suurentumaan kenenkään kohdalla.
Kyllähän me äidit luonnostaan kavahdamme, kun meidän lapsia arvostellaan ja lapsi tulee surulliseksi. Siinä on niin tunteella mukana.
Hoitakaa tilanne niin, että lapsi pyytää anteeksi ja mummolta voi odottaa samaa. Ellei siihen mummo kykene, on sitten hänen valintansa. Lapsi voi jatkaa hyvillä mielin, kun on osuutensa hoitanut ja siitä kyllä palkitsisin lasta ainakin kiitoksin.
Näin teki meidän isomummi, kun vein tyttäreni häntä sairaalaan tapaamaan. Tokaisi heti ihastuksissaan, että on vielä enemmän ryppyjä kuin Tampereen mummolla. :) Isomummini tietysti vastasi, että Savossa kaikki on isompaa ja komeempaa kuin siellä Hämeessä :). Ja seuraavaksi tyttö loogiseseti totesi, että niin ja on vielä kaikkein kylmintäkin. Eikä ryppy aiheeseen edes palattu missään vaiheessa, nyt vasta tajusin, että isomummi olisi voinut loukkaantua tai mun olisi pitänyt jälkikäteen tytölle opettaa, ettei saa kehua yli 90-vuotiaiden ryppyjä :).
Fiksu ihminen, mummosi. Toisinkuin suurin osa tähän ketjuun vastanneista.
Että ihan päivätolkulla on 5-vuotias vihainen ja surullinen. Jotenkin tulee sellainen tunne, että tuota ruokitaan kyllä aikuisten toimesta. Ei kai nyt tuon ikäinen lapsi normaalisti jostakin vanhan mummelin hörökorva-kommentista jaksaisi välittää tuon taivaallista. saatika päiväkausia.
Ja jos mummo vihottelee niin antaa vihotella. Unohtakaa koko juttu ja puhukaa muista asioista.
Ja lapsi tulee takuuvarmasti kuulemaan paljon ikävämpiä juttuja elonsa aikana, joten kannattaa varmaan alkaa pikku hiljaa opettamaan siihen, että tuollaiset mitättömät pikkujutut kannattaa laskea toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Maailma on rankka paikka, ja erittäin rankaksi käy jos jotain hörökorvakommenttia vetistelee päiväkausia.
On todella tehty tikusta asiaa.
että rypyt, läskit jne on kauhea asia jota ei saa mainita? Joo, olin todella nolo,kun oma, samanikäinen poikani, totesi taksikuskille -IHAILLEN- että "sä oot tosi lihava"! Mutta kun lapsiparka pitää sitä ihanana asiana:P En haluaisi sanoa että kun se on loukkaus "Miksi?" "No läskit on rumia"????? Eli ymmärrän ap:ta ja hänen lastaan myös:)
Älkää nyt viitsikö!
Mun 5v on sanonut ihan samantapaisia juttuja eikä tosiaan ole pahalla sitä tehnyt. Hän tietää, ettei saa haukkua lihavuudesta tai jos on jokin näkyvä vamma tms mutta ei tasan osaa ajatella, että vanhukselle ryppyisyydestä puhuminen olisi loukkaus. Tuo lausahdus "sulla on mummi ryppysin naama mitä oon koskaan nähnyt!" voisi hyvin olla suoraan oman lapseni suusta.
Jos joku käyttäytyi luokattomasti, niin se oli herneet nenään vetänyt isomummi. Millainen aikuinen tippuu lapsen tasolle tälläisessä asiassa? Jos mummi on oikeasti tosi vanha niin annettakoon asia anteeksi, koska mummi ei enää muista millaista pienten lasten kanssa on. Mutta jos kyseessä on joku seitsemänkymppinen diivailija, jolle vanheneminen vaan on niin kova paikka että pitää pikkulastakin näpäyttää, niin mummi voi kyllä rypeä rypyissään mun puolesta. Ressu pikkutyttö, joka nyt miettii niitä korviaan hamaan teini-ikään ja yli.
Jos ei enää käy ihan täysillä, ymmärrän mummon käytöksen, muuten en. Luultavasti tyttö ei tosiaankaan osannut pitää ryppyjä mitenkään pahana asiana.
Itse olen kuullut lapsiltani mm.seuraavanlaisia kohteliaisuuksia: äidillä on iso maha, äidillä on löllö pylly ja äidillä on iso pää...Ja nämä kaikki ihan vilpittömän ihailevasti sanottu!! Meidän keskimmäisen mielestä iso pää on ehkä upeinta mitä ihmisellä voi olla =)
Että ihan päivätolkulla on 5-vuotias vihainen ja surullinen. Jotenkin tulee sellainen tunne, että tuota ruokitaan kyllä aikuisten toimesta. Ei kai nyt tuon ikäinen lapsi normaalisti jostakin vanhan mummelin hörökorva-kommentista jaksaisi välittää tuon taivaallista. saatika päiväkausia. Ja jos mummo vihottelee niin antaa vihotella. Unohtakaa koko juttu ja puhukaa muista asioista. Ja lapsi tulee takuuvarmasti kuulemaan paljon ikävämpiä juttuja elonsa aikana, joten kannattaa varmaan alkaa pikku hiljaa opettamaan siihen, että tuollaiset mitättömät pikkujutut kannattaa laskea toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Maailma on rankka paikka, ja erittäin rankaksi käy jos jotain hörökorvakommenttia vetistelee päiväkausia. On todella tehty tikusta asiaa.
meilläkin lapset on laukonut vaikka mitä ääneen..lapset on sellaisia että niillä vaan juolahtaa joku juttu mieleen eikä ne sen kummemmin sitä ajattele=)Itse oisin käyny tilanteen läpi lapsen kanssa ja sanonut,että mummo on kipeä ja sairaalassa ja siksi oli niin kiukkuinen..ja oisin antanut koko jutun olla,ei ois tehty siitä isoa numeroa..vanhukset ovat aika usein lasten tasola..sitä minäkin odotan että tulen vanhaksi ja voin laukoa totuuksia kaikille päin naamaan ja etuilla jonossa yms=)
että oli töykeätä arvostella lasta, joka ei todellakaan osaa vielä ikänsä puolestas haukkua ulkonäköä. Tuohan oli normaali lapsen kommentti, ihme vauhkoajia tässäkin ketjussa taas häärää.
Samaa mieltä kanssasi!
5-vuotiaalle voi sanoa, jopa toruakin häntä, että ihmisten ulkonäköä ei saa arvostella... Mutta että isomummo lataa heti takaisin, kun vastassa on pikkulapsi. Voi pyhä jysäys sentään. Luulisi tuon ikäisen ihmisen elämänkokemuksella ymmärtävän lapsia.
mitä sitä suuttumaan asiasta joka on päivänselvä! niin se munkin jo 8v tyttö sanoi mummileen että wii hahmoihin saa vaikka kuinka ryppyisen, kun mummi mietti saisiko hänelle sinne hahmoa! tämä oli naurun paikka meillä kun lapsi noin keksi.
ja eikö se ap:n mummo itse tajua olevansa ryppyinen? hän on varmaan ollut se kaunotar koko ikänsä ja ei kestä niitä ryppyjä? siksi kolahti. ei silti 5v lapselle saa noin rumasti sanoa.
Miksi niihin liittyisi arvolataus jos ryppyihin ei liity?
esim dementia tai muu sairaus voi vaikuttaa siihen, että mummo ei osaa enää harkita kommentointiaan. Sama tilanne on oman mummoni kanssa, ennen niin huumorintajuinen mummo, jonka kanssa nykyään pitää tosi tarkasti varoa sanojaan. Voi ymmärtää loukkauksena minkä tahansa neutraalinkin kommentin.
Mä ainakin mietin asiaa isomummon kannalta. Se on vanha ja makaa sairaalassa, ties mitä kipuja ja pelkoja! Ja on kuitenkin vaan ihminen. Käsi ylös kuinka moni jaksaisi viljellä huumoria 5 vuotiaan töksäytyksistä. Äidin olisi ehdottomasti pitänyt huomauttaa lapselle ettei niin sanota ja mummo ylireagoi, mutta todennäköisesti syystä.
tosi vaikea alkaa käskeä lastani pyytää anteeksi tai muutenkaan pahoitella asiaa enää sen jälkeen, kun aikuinen ihminen olisi jo vastannut "samalla mitalla".
Itse asiassa aikuinen ihminen ei voi vastata lapselle "samalla mitalla". Mitasta tulee voimasuhteiden takia aina isompi...
siinä mielessä et kehtaa mennä lapsen tasolle ja nälviä takaisin tuolla tavalla. Olis isomummi voinut itse lapselle sanoa et kuule tuo ei ollut nätisti sanottu. Jos kerran isomummista sille tuntui.
Pistäisin lapsen kirjoittamaan isomummulle kortin, jossa pyytää anteeksi, ja toivoo näkevänsä isomummin pian uudelleen. Juttu on mennyt aivan liian pitkälle, itse olisin selvittänyt saman tien että jos sanot toisesta, toinen sanoo takaisin. Nyt on tainnut käydä niin että huomiota hakevaa lasta on paapottu haukkumalla vanhusta. Ja lapsihan tosiaan oli nyt se joka aloitti. Eli lapsi pyytämään anteeksi, ja kun hän seuraavan kerran möläyttää jotain tyhmää niin tiukka kurinpalautus saman tien siinä tilanteessa, saattaa mukelo jotain oppiakin.
Mä ainakin mietin asiaa isomummon kannalta. Se on vanha ja makaa sairaalassa, ties mitä kipuja ja pelkoja! Ja on kuitenkin vaan ihminen. Käsi ylös kuinka moni jaksaisi viljellä huumoria 5 vuotiaan töksäytyksistä. Äidin olisi ehdottomasti pitänyt huomauttaa lapselle ettei niin sanota ja mummo ylireagoi, mutta todennäköisesti syystä.
jos kyseessä oma lapsenlapsen lapsi niin kyllä tasan ymmärtäisi lapsen totuuksia. Noinhan lapset sanovat mitä mieleen juolahtaa. Kyllä meillä on opetettu että toisia ei sanota rumiksi, tyhmiksi jne. sellaisia sanoja joista heti tietää että tarkoitus on negatiivinen. Outoa etteo isoisoäiti osaa vielä suhtautua ryppyihinsä. Täytyy olla kyseessä jo vähän vanhuuden höpertämä ja etäinen omasta perheestään. Rakkaat ovat sellaisia joille lapset voi noin sanoa. siis kyse 5-vuotiaasta, kylläpä täällä on taas kasvattajia jotka tietävät että tällaisista tulee koulukiusaajia ja ties mitä. ON taas niin ihme väkeä että .. missä nyt ne ovat jotka on täällä ketjuissa kertoneet niitä hauskoja tarinoita esim. kassajonoista kun lapsi huudahtaa että "onpas lihava setä" tai "tuo haisee pahalle"???!!!! Kai ne selvittelee niitä koulukiusaamissotkuja..
En haluaisi sanoa että kun se on loukkaus "Miksi?" "No läskit on rumia"????? Eli ymmärrän ap:ta ja hänen lastaan myös:)
Mutta tämä on totta, miten selität lapselle miksi hänen täytyisi pyytää anteeksi? Kun ei lapsi sano ulkonäkökommentteja arvostellakseen.
Minusta mummon pitäisi käyttäytyä niinkuin aikuinen.
mummin olla "aikuisempi" , lasten suusta nyt tulee kaikkea kivaa! Meilläkin poika 6 v. sanoi mummille ja papalle (jotka oli n. 60v.) "te ootte niin vanhoja et eikö teidän pitäisi olla jo kuollu" Ei ne ees suuttunu vaan nauroi..
Juopolle sukulaiselle poika sanoi "miksi sä juot viinaa?" se meni vähä hiljaseks.
koulukiusaajia ja työpaikkakiusaajia sekä ilkeitä isomummoja.