Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5v. tytär ja isomummi riidoissa:(

Vierailija
24.02.2011 |

Eli tilanne on se, että oltiin lauantaina kattomassa tytön isomummia sairaalassa. Tyttö sitten totesi, että "sulla on mummi ryppysin naama mitä oon koskaan nähnyt!" iloisesti hymyillen. Ja mitä tekikään mummi? Veti herneen nenään ja tokaisi ilkeästi "mutta ei sentään tollasia hörökorvia!". Tyttö alkoi itkeä ja on vieläkin tolaltaan mummin sanoista vaikka aikaa on jo monta päivää.

Ollaan puhuttu tytön kanssa ettei ihmisten ulkonäköä saa haukkua, ja nyt käytiin tuo keskustelu taas, mutta tämä tilanne oli vähän vaikea, kun tyttö ilmiselvästi sanoi tuon lauseen kohteliaisuutena ja innoissaan huomiostaan, ja lisäksi ihmiselle, jonka koki hyvin läheiseksi.

Mummille olen myös yrittänyt puhua järkeä, että ei riitelisi pikkulapsen kanssa, varsinkaan kun tyttö ei ole mitään pahaa tarkoittanut, mutta mummi pitää päänsä ja pysyy vihoissa.

Mitä ihmettä tässä nyt pitäisi tehdä?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi muuta sanoa, lapsi parka

Vierailija
2/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilosesti ja onnellisesti teki hyvän huomion hörökorvista.

Ihan hyvä, että sano. Ehkä lapsesi joskus pystyy ymmärtämään, sentään jo 5v, että edes iloisesti vitsaille(siitä se kiusaajan tie yleensä lähtee)kommentoi ilkeästi toisen ulkonäköä. Onko teillä kotona yleensäkin tapana vitsailla ja pitää hauskaa toisten kustannuksella? Toivottavasti lapsesi ei pidä sitä tavallisena käytöksenä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sairaalassa ja sukulaislapsi tulee esittämään kärkeviä kommentteja. Kai vaadit tyttöä pyytämään anteeksi käytöstään, sehän on vähintä, mitä tuossa tilanteessa voi tehdä. Vanha ihminen koki taatusti loukkaavana ja epäkunnioittavana tyttösi käytöksen, niin olisi kokenut kuka tahansa.

Missä tyttösi on oppinut arvostelemaan muitten ulkonäköä ja arvosteleeko muita ihmisiä muutenkin?

Kodin tapa?

Minulle tulee tytöstäsi tuntu, että hän saa laukoa vaikka mitä toisille ihmisille, mutta ei itse siedä vastaavaa häneen kohdistuvaa kommentointia. Tuollainen käytös on kitkettävä pikimmiten pois.

Jos vielä päiväkausia on tolaltaan kritiikista, niin siinähän on aikuisen asenteetkin pielessä eli on lietsottu tyttöä tyyliin, että olipa mummo ilkeä sinulle.

Tai tytöllä on huono omatunto puheistaan ja suree sitä. Hyvä, jos ymmärtää tehneensä väärin ja menee pyytämään anteeksi.

Mummon kannalta tilanne on ikävin; joutuu sairaalassa olemaan ja kenties elämänilo vähissä jo muutenkin. Vierailut pitäisi olla piristävä kokemus, ei mielipahaa tuottavaa, kuten tytön taholta nyt pääsi käymään.

Miten suhtauduit itse tilanteeseen? Oikaisitko tytön puheet saman tien?

Vierailija
4/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi teki väärin mutta niin teki myös mummokin. Ja nyt varsinkin tilanteen mentyä ohi hänen pitäisi pystyä olemaan se aikuinen ja unohtamaan tuo juttu.

Ei tuollainen kommentti ole lapsen suusta mielestäni loukkauksena otettava, totuus tulee lasten suusta.

Vierailija
5/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo vastasi ilkeyteen samalla mitalla. Kurejmpihan mummon tilanne on, tekee loppua ja paha mieli jäi tautivuoteella. Ihan kuin lapselta pitäisi hyväksyä kaikki ja vanhus nielee kaiken. Voi olla, että mummo käyttäytyi tökerösti myös, mutta laitan sen vanhuuden tai sairauden piikkiin.

Paremmassa kunnossa oleva mummo olisi voinut todeta: Että niinhän minä olen ryppyinen, mutta sinusta tule samanlainen.

Vierailija
6/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sairaalassa ja sukulaislapsi tulee esittämään kärkeviä kommentteja. Kai vaadit tyttöä pyytämään anteeksi käytöstään, sehän on vähintä, mitä tuossa tilanteessa voi tehdä. Vanha ihminen koki taatusti loukkaavana ja epäkunnioittavana tyttösi käytöksen, niin olisi kokenut kuka tahansa. Missä tyttösi on oppinut arvostelemaan muitten ulkonäköä ja arvosteleeko muita ihmisiä muutenkin? Kodin tapa? Minulle tulee tytöstäsi tuntu, että hän saa laukoa vaikka mitä toisille ihmisille, mutta ei itse siedä vastaavaa häneen kohdistuvaa kommentointia. Tuollainen käytös on kitkettävä pikimmiten pois. Jos vielä päiväkausia on tolaltaan kritiikista, niin siinähän on aikuisen asenteetkin pielessä eli on lietsottu tyttöä tyyliin, että olipa mummo ilkeä sinulle. Tai tytöllä on huono omatunto puheistaan ja suree sitä. Hyvä, jos ymmärtää tehneensä väärin ja menee pyytämään anteeksi. Mummon kannalta tilanne on ikävin; joutuu sairaalassa olemaan ja kenties elämänilo vähissä jo muutenkin. Vierailut pitäisi olla piristävä kokemus, ei mielipahaa tuottavaa, kuten tytön taholta nyt pääsi käymään. Miten suhtauduit itse tilanteeseen? Oikaisitko tytön puheet saman tien?

Minulla on 4 vuotias lapsi, enkä todellakaan hyväyksi häneltä tuollaista käytöstä. Olisin heti laittanut pyytämään anteeksi, jolloin muummokin olisi varmasti pyytänyt anteeksi sanomisiaan. Meidän 4 vuotias tietää jo kyllä että toisia ihmisiä ei arvostella.

Vierailija
7/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ei pitäisi päästä tapahtumaan, eikä olekaan kolmen lapseni kohdalla käynytkään. Sanoisin lapselle, että mummolle tuli nyt surullinen mieli ja pyytäisitkö anteeksi.

Juttelisin lapsen kanssa vielä kahdestaan, ettei ihmisten ulkonäköä saa arvostella.

Kaikiltahan voi lipsauksia päästä, mutta ne pitää korjata.

Jos taas itse joutuu arvostelun kohteeksi, voi sanoa, että tuo loukkasi minua.

Vierailija
8/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tällä tytöllä oli arvolataus kommentissaan? Minulla on lähes saman ikäinen lapsi. Meillä EI ARVOSTELLA muiden ulkonäköä millään tavalla. Haukkuminen on kitketty heti pois.

Lapsi tekee huomioita ja havaintoja, mutta aikuiset ympärillä laittavat siihen sen arvolatauksen. Miten ihmeessä muuten neljävuorias olisi oppinut että rypyt on huono, paha, halveksittava ja ruma juttu? Ei kai hän vielä naistenlehtiä lue?

Vierailija
9/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et lapsi on sen sanonut ihastuksissaan.

Jos mun mummu, eli lasteni isomummu olisi kuullut tuollaista mun lasten suusta, olis ottanut sen kyllä huumorilla.

No kaikki vanhukset ei ole enää (jos ovat olleetkaan) huumorilla varustettuja ja eivät ymmärrä enää (jos ovat koskaan ymmärtäneetkään) pienen lapsen sielunelämää.

Kuten tuossa yllä kirjoitettiin, aikuisilta se opitaan, että rypyt on jotain kamalaa. Lapselle ne ovat vielä ihana asia ja jännä asia.

Ei tulis mieleenkään opettaa 5 vuotiaalle, että kasvon rypyt on kamala asia. Päin vastoin, jos olis puhetta kerotisin ryppyjen olevan elämän viisautta ja elämän kokemuksia.

Vierailija
10/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oli töykeätä arvostella lasta, joka ei todellakaan osaa vielä ikänsä puolestas haukkua ulkonäköä. Tuohan oli normaali lapsen kommentti, ihme vauhkoajia tässäkin ketjussa taas häärää.

Vierailija
11/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiinni elämäntilanteesta esim. sairaudesta tai muusta jaksamisesta. Myös huumori on toisaalta vakava juttu ja sen viljely ulkonäön suhteen on aika riskaabelia.

Lopputulos alkuperäisestä kirjoituksesta on, että mummo pahastui ja vastasi nasevasti. Ehkä tuossa suvussa on ollut tapana laukoa totuudet päin näköä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Kaikkiaan; lapsille pitää opettaa käytöstapoja ja nehän tulevat aikuisen mallin kautta. Turha vaatia lapselta asiallista käytöstä, jos itse toimii toisin.

Vierailija
12/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oli töykeätä arvostella lasta, joka ei todellakaan osaa vielä ikänsä puolestas haukkua ulkonäköä. Tuohan oli normaali lapsen kommentti, ihme vauhkoajia tässäkin ketjussa taas häärää.

ja kurja lopputuloshan tuossakin tuli. Jospa lapsen ulkonäössä onkin mummon mielestä jotain vinhaa ja siten mummon sanominen on aivan yhtä oikeutettua kuin lapsenkin.

Vierailija
13/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiinni elämäntilanteesta esim. sairaudesta tai muusta jaksamisesta. Myös huumori on toisaalta vakava juttu ja sen viljely ulkonäön suhteen on aika riskaabelia.

Lopputulos alkuperäisestä kirjoituksesta on, että mummo pahastui ja vastasi nasevasti. Ehkä tuossa suvussa on ollut tapana laukoa totuudet päin näköä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Kaikkiaan; lapsille pitää opettaa käytöstapoja ja nehän tulevat aikuisen mallin kautta. Turha vaatia lapselta asiallista käytöstä, jos itse toimii toisin.

iän mukaan. en tosiaan ala 5 vuotiaalle opettamaan ulkonäköpaineita. eli kertomaan juuri esim että rypyt on kamala asia. ei voi mitään jos aikuinen on typerä ja tuollaisesta loukkaantuu.

tilannetta olis myös vlaissut mummon ikä ja se et onko esim tekemässä kuolemaa vai vaikka suonikohjuleikkauksessa. 5 vuotiaan isomummo voi olla hyvinkin nuori

Vierailija
14/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen sitä mieltä, että lapsi todennäköisesti totesi tuon asian vain huomionaan eikä edes ymmärtänyt, että ne rypyt on jotenkin huono asia. Toki olisin itse varmaankin lapselle tuossa tilanteessa todennut, että ei ole kohteliasta kommentoida tuolla tavalla toisen ulkonäköä ja olisin pyytänyt lasta pyytäämään anteeksi.

Mutta kyllä minua silti eniten ihmetyttää tuon mummin käytös. Lapsi on kuitenkin vielä lapsi, joka opettelee käytöstapoja ja sääntöjä ja joskus lapsen suusta voi lipsahtaa jotain sellaista, jota hänen ei pitäisi sanoa. Mutta se ei silti millään tavalla mielestäni oikeuta mummia haukkumaan lapsen ulkonäköä ja antamaan samalla mitalla takaisin. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä käyttäytymään paremmin kuin 5-vuotiaan lapsen eikä vajota lapsen kanssa samalle tasolle. Enkä kyllä oikeasti oikein ymmärrä miten joku aikuinen ihminen voi olla riidoissa 5-vuotiaan lapsen kanssa.

Ja kyllä olen ehdottomasti sitä mieltä, että lapselle pitää opettaa, että muita ihmisiä ja muiden ulkonäköä ei haukuta eikä kommentoida. Mutta mielestäni tässäkään oikea tapa opettaa lasta ei ole se, että jos lapsi jotain suustaan lipsauttaa niin aikuinen antaa lapselle samalla mitalla takaisin. Se ei mielestäni ole mitään kasvattamista.

Vierailija
15/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hän sanonut tuota varmasti loukatakseen vaan se oli vaan huomio. SAmanlainen huomio, joita aikuisetkin tekee koko ajan sillä erotuksella, että aikuiset eivät sano kaikkea ääneen. Tuon ikäiseltä ei voi vielä vaatia sitä, että täysin osaisi suodattaa ajatuksensa.

Lapselle selittäisin, että mummi loukkaantui samalla tavalla kun hän loukkaantui hörökorva jutusta. Ja selittäisin, että tämän takia ei kaikkea sanota ääneen, mitä huomataan.

Vierailija
16/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa.. Lapsellinen isomummi jos pikkulapsen kanssa haluaa riidellä, eihän tyttö edes varmaan tiedä olevansa riidoissa.

Vierailija
17/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisi enää katsomaan. Törkeä eukko, on kunnia olla suvun ryppyisin ja vanhin, näin ainakin oli ennen.

Vierailija
18/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin teki meidän isomummi, kun vein tyttäreni häntä sairaalaan tapaamaan. Tokaisi heti ihastuksissaan, että on vielä enemmän ryppyjä kuin Tampereen mummolla. :) Isomummini tietysti vastasi, että Savossa kaikki on isompaa ja komeempaa kuin siellä Hämeessä :). Ja seuraavaksi tyttö loogiseseti totesi, että niin ja on vielä kaikkein kylmintäkin. Eikä ryppy aiheeseen edes palattu missään vaiheessa, nyt vasta tajusin, että isomummi olisi voinut loukkaantua tai mun olisi pitänyt jälkikäteen tytölle opettaa, ettei saa kehua yli 90-vuotiaiden ryppyjä :).

Vierailija
19/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin teki meidän isomummi, kun vein tyttäreni häntä sairaalaan tapaamaan. Tokaisi heti ihastuksissaan, että on vielä enemmän ryppyjä kuin Tampereen mummolla. :) Isomummini tietysti vastasi, että Savossa kaikki on isompaa ja komeempaa kuin siellä Hämeessä :). Ja seuraavaksi tyttö loogiseseti totesi, että niin ja on vielä kaikkein kylmintäkin. Eikä ryppy aiheeseen edes palattu missään vaiheessa, nyt vasta tajusin, että isomummi olisi voinut loukkaantua tai mun olisi pitänyt jälkikäteen tytölle opettaa, ettei saa kehua yli 90-vuotiaiden ryppyjä :).

No juuri näin toimii fiksu ja normaaleilla käytöstavoilla varustettu AIKUINEN ihminen, kun lapsi jotain vastaavaa kommentoi. Ei kai kukaan tervejärkinen nyt tuollaisista lapsen kommenteista suutu...

Vierailija
20/61 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on hyä opettaa ettei ulkonöästä lasketa leikkiä, jos huomaa jotain lipasuttavsa pyytää anteeksi.Ikääntymiseen liittyvät ulkonäkö muutokset voivat olla hyvinkin vaikea hyväksyä, ja ola jollekin arka paikka.

5 vuotiaan isomummi todennäköisesti on jo ns seniori-iässä ja ikäpolvea joka on todellakin tottunut siihen ettei ulkonäköä arvostella.