Sukkahousut pienillä pojilla...
Olenkohan tehnyt oikean diagnoosin, että usein jos esikoinen on tyttö on tyypillisempää käyttää myös pojalla sukkahousuja ainakin siihen 3v. ikään. Jos taas esikoinen on poika, sitä helpommin aloittaa saman tien pitkillä kalsareilla ja sukilla. Mitäs mieltä olette?
Kommentit (50)
Henkka maukan Cars, Star Wars tai Batman sukkikset.
Isoin koko on 122/ 128, joten jäävät pieneksi kohta.
Ei kukaan ihmettele.
Eka poika käytti sukkiksia 98cm saakka. Toka tyttö, kalsareita koosta 92cm
Pojalla käytin sukkiksia siihen asti kun oikean koon teräosat alkoivat olla liian pieniä.
Tytöllä on herkkä iho, eikä tiukat sukkikset ole hyväksi. Hän on käyttänyt sukkiksia vain juhlissa hameen kanssa ja nykyisin baletissa. Muuten trikoot ja sukat.
Mulla yksi poika ja sukkiksia on käytetty pienestä pitäen. Puolipotkarit on kyllä enemmän mun makuun kun helpompi pukea ja jotenkin hauskempia mutta kumpiakin käytetään. Ja varsin iloisena sekamelsana ns. poikamaisia ja tyttömäisiä sukkiksia ja puolipotkareita.
Musta ei tosin voi varmaan tehdä mitään päätelmiä kun pyrin kasvattamaan melko sukupuolivapaasti.
Mutta sukkahousujuttu saattaa olla äidiltäni opittua. Muista kuinka kivaa oli nostella 10 v nuorempia sisaruksiani (poika+tyttö) ylös sukkahousun vyötäröstä. Oli lapsistakin kiva leikki...
tänä talvena on sukkisten sijaan käyttänyt ruskovillan kalsareita, jotka minun mielestäni ainakin vaikuttavat lämpimämmiltä ja mukavammilta pakkasen kuivattamalla iholla kuin usein turhan tiukat sukkikset. Toki meillä sukkiksiakin käytetään vaikkapa hameen kanssa, mutta en enää vanno niiden nimeen niinkuin ennen :)
joten tarkkaan tutkin materiaalin ennenkuin ostan. Sikaa säkissä en ainakaan eli sukkiksen pehmeys pitää päästä kokeilemaan.
t: 27
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, että vaikuttaako esikoisen sukupuoli seuraavan lapsen vaatetukseen, niin vastaisin että minun kokemuksestani kyllä. En ole varma että onko nyky päivänä kyse miten paljon säästämisestä, minkä ainakin omassa lapsuudessani oli jokseenkin luontevaa. Vai enempi vain tottumuksesta, ja siitä että joku toimintatapa on perheessä todettu hyväksi ja toimivaksi. Aka. jos kalsarit/pitkikset todetaan perheessä hyväksi ratkaisuksi esikoisella, niin sitä sitten jatketaan pikkukakkoseen, ja sama sukkareiden suunnalla.
Molemmissa, sekä sukkahousuissa, että sukka kalsari yhdistelmässä on omat puolensa. Itse tykkään ehkä enempi sukkahousuista lapsilla yksin kun eivät rullaannu kengän pohjalle, mutta sukat on tietysti huomattavasti helpommat vaihtaa jos kastuvat.
Noin karkeasti voisin sanoa, että päiväkodissa tapaa tytöillä noin 2/3 sukkahousuja ja pojilla ehkä 1/3. Ihan tieteellinen ei tulokseni ole, mutta sanoisin että mitä pienempi lapsi on niin sitä yleisempää on sukkisten käyttö. Eli eskarissa jopa tyttöjen sukkisten käyttö ei ole enää niin yleistä kuin pienemmillä, ja pojista niitä sitten eskarissa käyttää harvempi. Ehkä yhtenä syynä voi olla se että useampi eskari ikäinen alkaa olla niin iso, että sellaisia ”lasten” sukkiksia voi olla vaikeampi löytää. Tai sitten se sosiaalinen paine.
Väreistä ja kuoseista joutuu mainitsemaan sen verran, että sitä mukaa kun on ilmeisestikkin ulkomaisten firmojen toimesta suomeen ilmestynyt poikamaisempia sukkiksia, (bätmänit, autot jne..) on poikien sukkahousujen käyttö lisääntynyt kun vertaan 90 lukuun. Ja yllättävän monen pojan lempiväri on punainen. Epäilisinkin että pienemmälle pojalle oma lempiväri, tai joku bätmänin mukanaan tuoma status symboli merkitsee enemmmän kuin se että he käyttävät sukkiksia.
Vaikka posti on pidempi kuin nälkävuosi, niin täytyy vielä sanoa, että itse en ole todistanut kertaakaan että ketään olisi kiusattu sukkahousujen takia päiväkodissa. Ei se tietenkään sano sitä etteikö se olisi mahdollista, mutta vastaavasti olen joutunut pariin kertaan valistamaan lapsia hokkari ja kauno luistimien eroista. Ja siitä että ne eivät ole joko poikien tai tyttöjen luistimet.
ja ikinä ei ole kummankaan päällä ollut sukkahousuja.
Itse vihasin lapsena sukkahousuja, koska ne kutittivat ja ahdistivat ja siitä asti kun osasin aiheesta äidille reklamoida sain itsekinkin käyttää tyttöjen pitkiksiä.
Edelleenkään en käytä muuten sukkiksia kuin hameiden kanssa töissä. Housujen alle en sukkiksia laita koskaan, ajatuskin ahdistaa.
Minä en ole löytänyt kalsareita pienissä kokoluokissa kuin popilta.
se jonka kahdella pojalla ei ole sukkiksia koskaan ollut.
haluaa nimenomaan sukkarit. Kalsareita ei saa millään jalkaan.
sukkahousut rulez!
ei tyttöjä, poika ainoastaan
No kyllä tuolla päiväkodissa niitä sukkiksia näkee, melkein sanoisin, ainakin puolella pojista on sukkikset.
Tietenkin kannattaa valita sellainen materiaali, joka ei kutita. Sukkiksissahan on paljon laatueroja.
Ei kai kukaan enää nykypäivänä laita jarrusukkia kenkään? Huomasin, kun joku valitti, että sukkahousuja ei saa jarrupohjilla. Jarrusukathan on tarkoitettu tossuja korvaamaan. Ei kenkien kanssa käytettäväksi. Siinä on riski, että lapsi ei saa jalkaa suoristettua kengässä kun jarru hannaa vastaan kengän pohjassa.
Kuopus halusi ehdottomasti kalsarit. Ilmeisesti otti mallia isästään ennemmin kuin siskostaan. Piti sukkahousuja noin kokoon 90 asti, eli kunnes alkoi löytyä sen koon pitkiä kalsareita. Silloin ei tosin vielä ollut ns. poikien kuoseja sukkahousuissa.
Vanhimmalle ostin vauvana sukkiksia talvea varten, mutta ne oli puuvillasukkiksia ja vauvan varpaat paleli. En löytänyt silloin kaupasta villasekoitesukkiksia, joten siirryin suoraan lämpökerrastoihin ja villasekoitesukkiin. Sen jälkeen ei ole meillä suksiksia ollut. Niitähän ehkä on myös olemassa villasekoitteesta, mutta niitä on niin hankala löytää.
No ompa kamala riski! :))
Ongelma poistuu jos laittaa sukat väärinpäin, jarrulliset sukkikset paha kääntää nurin mutta laittaa voi päälle tavalliset sukat tai villasukkaa näin talvella.
Meillä on liukkaat lattiat ja nappulat sukissa on ihanat taaperolla, lisää myös turvallisuudentunnetta kun lapsi opettelee portaita käyttämään.
Tarhassa meillä muksut käyttäny tossuja, ei nappulasukkia.
Varavarastoonkin laitettu tavallisia sukkiksia ja pitkiksiä.
15
Kokemus kertoo kuinka paljon järkevämmät ne sukkikset on niihin kalsareihin verrattuna. Ja siksi sovinnaisuus ei käske tekemään asioita hankalasti.
Että miksi äiti on pukenut tyttöjen vaatteita pienenä vaikka kyseessä on poika!
ja on käyttänyt aina sukkahousuja.
Ja kyllä pojilla oli pääsääntöisesti sukkikset 3-vuotiaaksi asti sen jälkeen enemmän pitkiäkalsareita, mutta kyllä meillä taisi viime talvena 4-vuotiaalla muutaman kerran sukkiksetkin vielä olla.