Sanotteko lapselle "Anna äiti auttaa" vai "Anna mä autan"?
Siis puhutteko itsestänne lapselle äiti-muodossa vai minä-muodossa?
Kommentit (11)
Oli ihan tietoinen päätös jo ennen kuin lapsi edes syntyi. En voi ymmärtää tuota äiti-lässytystä. Mun mies tosin puhuu juuri noin (eikä edes suomeksi).
Vauvalle tuli sanottua useammin "äiti": miten se muuten voisi oppia kutsumaan minua äidiksi, kun kaikki muut kutsuvat minua etunimellä.
Taaperolle sanon välillä äiti ja välillä mä. Ja hän kutsuu minua vastaavasti välillä äidiksi, välillä "sinäksi" ja välillä etunimelläni.
Isommille puhun yleensä minä-muodossa, mutta 1,5-vuotiaalle lipsahtaa se äiti-muoto aina välillä :)
anna äiti tekee sitätätäsitätätä..
tai kun oli pienempi niin "Anna kun 'Maija' auttaa".
Nykyään enää harvemmin äiti-muodossa kun lapsi on jo kohta neljä.
Lapsi puhuttelee mua äitinä, paitsi jos ollaan vieraassa seurassa kutsuu mua etunimeltä :o
En tiedä mistä sen on oppinut...varmaan kun muutkin siinä tilanteessa sanoo Minna hei yms. Tuntuu vähän hassulta, mutta enpä ole lähtenyt asiaa korjailemaankaan.
Ei ymmärrä ei... Mun puolesta jokainen puhuu lapselleen just niin kuin tykkää!
olen ja siten itseäni myös kutsun, kuten lapsetkin. Lapsilla ikää 1v ja 4v. Itsestään on tämä tullut, varmaan menee itsestään ohikin :)
Lapsi 7kk, mutta kunhan hän tunnsitaa minut äiti "nimestä", rupean käyttämään minä muotoa
Mua ei häiritse yhtään tuo äitittely. Ei omalla kohdalla eikä muiden. En oikein ymmärrä mikä siinä nyt voi edes ärsyttää.
Se vain tulee, vahingossa. Kummallista, ja itseänikin ällöttää! :D