Itkettää kun ei laihdu (PCO) :'(
Mä oon jo ihan epätoivoinen. Mulla syksyllä todettiin PCO, sain metforem nimisen lääkkeen. Lääkkeen avulla on pystyny makeat jättämään kokonaan pois. Joskus, ehkä pari kertaa kk on namipäivä kun ostan pienen pussillisen irtokarkkeja. Mutta siis ei tee mieli enää.
Ennen vuoden vaihetta liityin kiloklubiin, lähtöpaino 106 kg (pituutta mulla 166) ja arvatkaapa vaikka huvikseen monta kiloa tippunu reilussa kahdessa kk??
2. Kaksi VITUN kiloa.
Syön paljon kasviksia, puuroa, marinoimatonta lihaa, kalaa, kanaa, juon VAIN vettä..
Tässä esim. tämän päivän ruoka:
AAMIAINEN (Suositus 20%) 256 kcal, 18%
Kaurapuuro 198 kcal
Mansikka, 1 dl, 21 kcal
Mustikka metsä- [rkl] 3 kcal
Jogurtti, juotava, rasvaton, danone vitalinea drink 1/3 purkkia, 33 kcal
LOUNAS (Suositus 40%) 265 kcal, 19%
Kinkkuleipä jälkiuunipalasta (1 viipale jälkiuunileipää, 4 viipaletta ohuen ohutta saunapalvikinkkua, kurkkua ja tomaattia + becel 38% margariini) 2 kpl, 265 kcal
VÄLIPALA (Suositus 7%) 58 kcal, 4%
Energiajuoma, ed lemon light [dl] 40kcal
Porkkana, keskikok. [1kpl] 18 kcal
PÄIVÄLLINEN (Suositus 26%) 473 kcal, 34%
Kanasalaatti töissä 208 kcal
Kinkkuleipä jälkiuunipalasta 2 kpl 265 kcal
ILTAPALA (Suositus 7%) 358 kcal, 25%
Omena, ulkomainen, kuorittu, iso ka [kpl] 93 kcal
Kinkkuleipä jälkiuunipalasta 2 kpl 265 kcal
Toiki on niin pirun hankalaa jo se, että teen iltavuoroa, syön esim. tuon päivällisen kello 18, siitä pakko jaksaa painaa viel 6-7 tuntia ennenku työpäivä loppu. Ja nälkäkin on, siksi iltapala noin "runsas" jonka syön puol kahden maissa yöllä. Pitäiskö siitä sit vaan luopuu viimeisenä oljenkortena? Aamupalan syön ehkä klo 12 aamulla kun herään ja lounaan just ennenku lähen töihin...
Vai onko teiän mielestä jotain muuta pielessä?
Päivittäin tulee siis töissä juostua, + työmatkat 40 min yht. kävelyä...
Mä oon niin epätoivoinen että ihan itkettää. :(
Kommentit (33)
On pistettävä lääke, kuten insuliini, mutta ei aiheuta verensokerin liiallista laskua, joten verensokereita ei tarvitse mitata. Pistetään kerran päivässä ajasta riippumatta. Itse olen 3kk (!!):n aikana laihtunut 13kg. Tosin lähtö oli mulla "vain" 75kg, nyt 62kg. Eli kunnon Diabetes-lääkärille mars! Lääkkeessä ei ole korvattavuutta, eli kuukaudessa maksaa päälle 100 eur. Mutta lääkkeen sivuvaikutuksena on laihtuminen ja ruokahalun väheneminen, muita haittoja en ole huomannut. SUOSITTELEN!
ruokavalio. SIllä saattaisi pcosikin parantua ihan itsestään. Googleta aiheesta.
ei ole tippunu kiloakaan vaikka alotin vuoden vaihteessa painon pudotuksen. Annoskoot puoleen, herkut pois kokonaan, lisää kasviksia ja hedelmiä. Kävelen 10xviikossa 4km matkan (siis kouluun ja takas=8km) eikä vaaka näytä yhtään sen vähempää kun alottaessa. Eikä mulla ole edes todettu mitään. Varaan kohta varmaan aikaa lääkärille, jos ei ala paino tippumaan.
Hiilihydraattien rajoittaminen usein auttaa myös tuon pco:n kanssa!
En puhu mistään atkinsin dieeteistä,mutta älä korvaa aterioita LEIVÄLLÄ ja nuo actimelit ym on rahastusta ja turhuuksien turhuutta.
Tee vaikka kanakeittoa(kanaa,porkkanaa,paprikaa,sipulia,kesäkurpitsaa) tai uunikalaa kasvisten kera,välipaloiksi rahkaa ja marjoja jne jne
Lounaaksi mieluummin jokin lämmin ateria lautasmallin mukaan. Iltapalakin on aika runsas ehkä siksi, että syöt päivällä liian vähän. Lisää vain kasviksia ja hedelmiä ruokavalioon.
Tsemppiä, kyllä kaksi kiloa vähemmän on laihtumista sekin. Parempi laihtua maltillisesti, niin paino pysyykin poissa.
Eikö tuosta tule jo 1500 kaloria?
Vähennä hiilareita ja ruokamäärää.
Eikö tuosta tule jo 1500 kaloria?
Vähennä hiilareita ja ruokamäärää.
etenkin kun ap liikkuukin
Tuli mieleen, et leipää päällysteineen sun tulee syötyä melko paljon? Mites jos kokeilisit lounaaksi esim. (kasvis)keittoa tms, lämmintä ruokaa ja tarvittaessa sit vaik yksi leipäviipale lisukkeeksi? Välipalana voisi kokeilla myös rahkaa tms. josta saisit proteineja. Hyötyliikuntaa sulla tuntuisi tulevan päivittäin ihan kivasti. Ehkä sit jotain kuntoliikunta vois lisätä siihen pari kertaa viikossa, tai miten sulla aikaa riittää.
Itsellä muuten tippui muutama kilo painosta kun vähensin leivän syöntiä, enkä oikeestaa nykyään syö sitä kun 1-2 x viikossa pari palaa.
Sä olet just yhtä hyvä vaikket laihtuisikaan. Eli stressi kannattaa siitä hommasta jättää pois alkuunsa!
Sitten toisekseen, toi Victoza toimi myös isälläni, jolla kyllä kakkostyypin diabetes. En tiedä mitä se tekisi jos sitä diabetesta ei ole, mutta voihan siitä kysyä. Se ei taida olla vielä kovin tunnettu lääke.
Kiloklubin kalorirajat on mun mielestä aika korkeat. Tosin nuo sinun syömät määrät on taas pienen oloiset. Syötkö kiloklubin kalorirajan mukaan? Voi olla, että sun täytyy vähentää parisataa kaloria siitä, mun ainakin täytyisi. Ja oletko varma, että määrät on oikeat? Itse ainakin saan huijattua itseäni/en ole varma määristä ja ne falskaa.
Älä rakas ihminen itke, vaan hymyile mieluummin. Mullakin on PCO ja se kyllä lihottaa helposti, eli ole itsellesi armollinen. :)
ongelmana on tuo mahdoton hiilarimäärä ja leivän määrä. Elimistösi ei ikinä opi käyttämään rasvoja ravinnoksi, kun syöt noinkin paljon hiilareita. Eli hiilart pois nyt ihan ensimmäisenä. Kun elimistö oppii käyttämään rasvoja energianlähteenä, kun niitä hiilareita ei ole, niin laihtumisesi lähtee vyörymään eteenpäin ja vauhdilla.
ja tosiaan leipää ei kannata syödä paljon, mieluummin "oikeaa ruokaa" sen tilalla. Leivästä saa helposti paljon kaloreita ja silti nälkäisen olon.
ongelmana on tuo mahdoton hiilarimäärä ja leivän määrä. Elimistösi ei ikinä opi käyttämään rasvoja ravinnoksi, kun syöt noinkin paljon hiilareita. Eli hiilart pois nyt ihan ensimmäisenä. Kun elimistö oppii käyttämään rasvoja energianlähteenä, kun niitä hiilareita ei ole, niin laihtumisesi lähtee vyörymään eteenpäin ja vauhdilla.
Mene karppaamaan Heikkilän sivuille
Lounaaksi mieluummin jokin lämmin ateria lautasmallin mukaan. Iltapalakin on aika runsas ehkä siksi, että syöt päivällä liian vähän. Lisää vain kasviksia ja hedelmiä ruokavalioon.
Tsemppiä, kyllä kaksi kiloa vähemmän on laihtumista sekin. Parempi laihtua maltillisesti, niin paino pysyykin poissa.
Mistä mä sitten saan kuituja jos en syö leipää?
Kasviksista joo, mutta riittääkö se?
ap, pieni toivonkipinä heränneenä :P
Mutta taatusti toimii reilusti ylipainoisella jolla on PCO
Syöt kasviksia,pähkinöitä,siemeniä ja leseitä,siinä ei leipää enää tarvita
tomaattia ja kukkakaalia, parsakaalia yms.voit syödä rajattomasti. joten kyllä kuituja saa.
ruisleipä ei ole edes pahimmasta päästä. Ap, laske kalorimääriä alaspäin vaan. Ei kai siinä muu auta.
Mites on, jos kokeilisit Nutrilettia? Se ei ole pysyvä elintapa, mutta voisi toimia starttina muutaman viikon.
Itsellä kanssa PCO ja olen laihtunut 6,7kg viidessä viikossa. Kyllä on vaikeaa... Liikun ja rehkin. Kaloreita maksimissaan 1000 päivässä. Monina päivinää vaan 600-800. Jos syön 1200-1500, niin ei tipu. On kokeiltu monet kerrat. Mä uskon, että kun saa sitä painoa pois, niin jatkossa on helpompaa tuon PCO:nkin kanssa. PCO:han on enemmänkin taipumus ja mitä alemmaksi saat painon, sitä vähemmän se "oireilee" ja sitä kautta laihtuminenkin/painonhallinta on helpompaa.
Niin ja mitat nyt 81,9/162 eli lähtöpaino oli 88,6.
Jätä iltasyöminen pois. Olen huomannut sen pöhöttävän vaikutuksen monesti. Se ei auta, jos on ollut tiukka koko päivän, mutta jos menee iltakymmeneltä syömään parikin ruisleivän palasta kalkkunalla, niin ei tipu paino aamuksi. Parhaiten homma menee, jos viimeistään kuudelta lopettaa täysin syömisen ja mielellään käy vielää iltakävelyllä. Huomasin, kun oli lapsen synttärit ja maistelin kakkua ja piirakoitakin kahden maissa iltapäivällä. Niistä tuli sen verran ähky vähään syömiseen tottuneena, että olinkin loppupäivän syömättä. Paino oli tippunut silti aamuksi.
Siis kilojen perusteella. Puolita syömisesi tuosta mitä nyt syöt ja laihdut varmasti. En vittuile vaan olen tosissani. Ja muut ovat oikeassa tuosta leivän mussutuksesta. Se pitää nyt ainakin lopettaa.
riesana kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei paino tipu vaikka mitä tekis...