Itkettää kun ei laihdu (PCO) :'(
Mä oon jo ihan epätoivoinen. Mulla syksyllä todettiin PCO, sain metforem nimisen lääkkeen. Lääkkeen avulla on pystyny makeat jättämään kokonaan pois. Joskus, ehkä pari kertaa kk on namipäivä kun ostan pienen pussillisen irtokarkkeja. Mutta siis ei tee mieli enää.
Ennen vuoden vaihetta liityin kiloklubiin, lähtöpaino 106 kg (pituutta mulla 166) ja arvatkaapa vaikka huvikseen monta kiloa tippunu reilussa kahdessa kk??
2. Kaksi VITUN kiloa.
Syön paljon kasviksia, puuroa, marinoimatonta lihaa, kalaa, kanaa, juon VAIN vettä..
Tässä esim. tämän päivän ruoka:
AAMIAINEN (Suositus 20%) 256 kcal, 18%
Kaurapuuro 198 kcal
Mansikka, 1 dl, 21 kcal
Mustikka metsä- [rkl] 3 kcal
Jogurtti, juotava, rasvaton, danone vitalinea drink 1/3 purkkia, 33 kcal
LOUNAS (Suositus 40%) 265 kcal, 19%
Kinkkuleipä jälkiuunipalasta (1 viipale jälkiuunileipää, 4 viipaletta ohuen ohutta saunapalvikinkkua, kurkkua ja tomaattia + becel 38% margariini) 2 kpl, 265 kcal
VÄLIPALA (Suositus 7%) 58 kcal, 4%
Energiajuoma, ed lemon light [dl] 40kcal
Porkkana, keskikok. [1kpl] 18 kcal
PÄIVÄLLINEN (Suositus 26%) 473 kcal, 34%
Kanasalaatti töissä 208 kcal
Kinkkuleipä jälkiuunipalasta 2 kpl 265 kcal
ILTAPALA (Suositus 7%) 358 kcal, 25%
Omena, ulkomainen, kuorittu, iso ka [kpl] 93 kcal
Kinkkuleipä jälkiuunipalasta 2 kpl 265 kcal
Toiki on niin pirun hankalaa jo se, että teen iltavuoroa, syön esim. tuon päivällisen kello 18, siitä pakko jaksaa painaa viel 6-7 tuntia ennenku työpäivä loppu. Ja nälkäkin on, siksi iltapala noin "runsas" jonka syön puol kahden maissa yöllä. Pitäiskö siitä sit vaan luopuu viimeisenä oljenkortena? Aamupalan syön ehkä klo 12 aamulla kun herään ja lounaan just ennenku lähen töihin...
Vai onko teiän mielestä jotain muuta pielessä?
Päivittäin tulee siis töissä juostua, + työmatkat 40 min yht. kävelyä...
Mä oon niin epätoivoinen että ihan itkettää. :(
Kommentit (33)
kyllä mä nyt sen hitto tiiän :D Siks tässä kovasti yritetään asiaan eteen jotain tehdä.
Ja ihan tässä btw, jos tietäisitte mitä ja miten paljon olen ennen syönyt niin korvianne helottaisi, en oikein itsekään ymmärrä kuinka mä oon voinnu olla ilman...hampurilaisia, pizzaa, kebuja, karkkeja, suklaita, hillomunkkeja... nyt nuo lähinnä ällöttää :P
ap
Toi sun päivä koostuu vaan erilaisista leivistä. En kehota karppaamaan, mutta selkeästi kyllä muuttamaan tuota päivän ateriasisältöä. Ja mitä toi juotava, rasvaton jogurtti tuolla tekee? Nehän on ihan skeidaa. Syöt aamulla sen puuron tai rahkan (HUOM! Ei mitään niitä valmiita pussipuuroja jotka tulee mikrossa, niissä on törkeesti sokeria), vaan ihan tavallisista ruishiutaleista ja vedestä teet mikrossa lautasellisen. Sen kanssa, desin verran rasvatonta maitoa (tai sit ihan ilman) ja marjoja. Tai rahka ja sen kanssa marjoja/hedelmää. Jos otat leivän, täysruista ja siihen kinkkua kunnolla päälle. Ja juustoa.
Lounaaksi ei mitään leipää, vaan salaattia ja lihaa ja kasviksia. Kylkeen vähän täysjyväriisiä tai muuta lisuketta. Tai joku keitto toimii myös.
Välipalaksi purkki raejuustoa ja vaikka tonnikalapurkki. Tai rahka ja hedelmä.
Päivälliseksi taas KUNNON ruokaa, eli joko lihaa tai soijaa/muuta kasviprotskua. Ei leipää.
Ja illalla vielä vaikka se raejuusto tai rahka. Vaikka porkkanaa ja kurkkua tikkuina, dippailtuna kermaviiliin. Ja siellä työvuoron aikana on varmaan ainakin lyhyt kahvitauko?? Syöt siellä vielä jotain pientä.
Kuitua saat näillä eväillä kyllä riittävästi. Rahkan sekaan voit laittaa myös hieman leseitä. Juo PALJON VETTÄ. Älä jätä ateriaväliä yli kolmen-neljän tunnin.
Katotaan sitten kuukauden päästä uudestaan :)
ymmärrät väärin. Siis otat ne leivät pois, mutta laitat niiden TILALLE oikeaa kunnon ruokaa, kuten broileria tms.
Vuosituhannen alussa painoni nousi tasaiseen tahtiin tein mitä tahansa. Sitten jätin pois kaikki keinotekoisesti makeutetut herkut/ruuat pois. Herkkuja tai muuta makeaa en juuri syö, ja silloin kun syön, syön tummaa suklaata (85%:sta). Sipsejä en syö juuri koskaan. Jätin myös kaikki keinotekoisesti rasvattomat ruuat pois, ne on ihan humpuukia. On tutkimuksia, etteivät ne todellakaan auta painon pudotukseen niinkuin aiemmin on luultu. Jätin myös kaikki einekset pois, ja näin ollen myös iso osa säilöntä- ym lisäaineista jäi pois. Ruuat teen pääsääntöisesti itse, tosin lounaan syön työpaikan ruokalassa, jonka ruuan lisäaineista en kyllä tiedä. Ruuanlaitossa käytän pääsääntöisesti oliiviöljyä, voita silloin tällöin. Lisäksi luin, että kalsiumin saanti on tärkeää laihdutuksessa ja aloin syödä kaksi jogurttia päivässä (normaalirasvaista). Ja lounailla ja päivällisellä aloitan isolla salaatilla, joka vie isomman nälän pois, joten ei tule ahmittua paljon. Pyrin siis syömään vähän mutta usein (aamiainen-lounas-välipala-päivällinen-iltapala). Ja syön siis kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Tätä ruokavaliota noudattaen söin siis enemmän kuin aiemmin ( kuten sinäkin esimerkissäsi, lounaani tuppasivat oleman melko suppeita) ja laihduin/painoni pysyi samassa.
Ja voitko uskoa, näillä muutoksilla painoni laski merkittävästi ja pysyi samoissa lukemissa em. ruokavaliolla kummemmin yrittämättä kuuden vuoden ajan. Nyt olen raskaana, joten painoni on taas luonnollisesti noussut.
Tsemppiä, kyllä sinäkin onnistut, PCO:sta huolimatta.
On vaan niin vaikea syödä vähän mutta useasti, kun teen näitä iltavuoroja. :( Normaalisti herään yhden kahden maissa päivällä, neljäksi töihin ja olen kotona vasta yhden maissa... Palloilen viiteen asti aamulla kun adrenaliineissani en unta aikaisemmin saa (voin kertoa, on yritetty!). Tuona aikana olen siis syönyt iltapalani... Muutenkin olen tosi huono nukkumaan, ts. jos herään, en saa enää unta.
Ja aamupalan syön tosiaan sen yhden kahden maissa päivällä, kun normaaleilla ihmisillä jo lounaskin jo takana. Töissä ei ole tosiaan kuin yks puolen tunnin ruokatauko, ei kahvitaukoja (vaikka laki niin sanoisikin, meillä ei ole aikaa sellaiseen). Että missä välissä sitä syö sitten viiteen kertaan / vrk, en tiedä.
ap
se on erittäin hyvä, juuri sopiva laihdutustahti! Jatka samaan malliin, niin laihdut terveellisesti ja pysyvästi. Olet alkanut todella hienosti! Älä suinkaan vaivu epätoivoon, sillä kaikki on mennyt niinkuin pitääkin.
kinkut voit jättää pois voileipien päältä. ruisleipää max 6 viipaletta päivässä. Ei mitään vitalinea drinkkejä.
piti tuosta vitalineasta sanoa jo aiemmin, että on vaan siinä puuron päällä kyytipoikana, ois voinnu olla mikä tahansa jugurtti mutta tuo sattuu olemaan paras mitä kaupasta saa (maustamatoman lisäksi) ja eilen se oli tuo vitalinea.
Meikäläinen söi 8 vuotta puuroa joka kouluaamu ku mamma keitteli, sitä on hyvin vaikea saada alas.. vaikka nykyään maistuukin taas pitkästä aikaa :D
ap
Olen aikaisemmin kirjoittaneiden kanssa samaa mieltä siitä, että syöt liikaa leipää. Kuituja saa muutenkin. Itse syön 2 palaa leipää päivässä, sen lisäksi 200-300 g marjoja ja pari hedelmää tai lautasellinen lämpimiä kasviksia. Lisäksi lautasellinen puuroa yleensä aamuisin.
Hyviä aamupaloja laihduttajalle ovat mielestäni:
kaurapuuro, maitoa ja marjoja
rahkaa ja hedelmiä/marjoja
ruisleipä ja päälle kinkkua
lounaaksi syön usein
rahkaa ja marjoja
tortilla, jossa kanaa ja kasviksia
kanafilee ja pussillinen wok-vihanneksia
itse tehtyä kasviskeittoa ja purkki raejuustoa
iso salaatti, jossa jotain proteenilisää (rahkaa, juustoa, kanaa, kalaa)
välipalana syön banaanin, 200 rypäleitä, proteiinipatukan (jos tarvitsee enemmän enrgiaa) tai herkkupäivinä keksin tai pari
päivälliseksi
usein samoja kuin lounaaksi, joskus jotain muuta esim. pronkäristystä ja yksi peruna vihannesten kerä tai
paistettu lohimedaljonki vihannesten kanssa tai
kanasuikaleita tuoresalaatin kanssa
iltapalaksi
vaniljakastiketta ja marjoja
marjoja ja maustamatonta jogurttia
kinkkuleipä
pari omenaa tai muuta hedelmää
karjalanpiirakka (harvoin)
Itselleni tärkeintä on, että proteenia tulee tarpeeksi, koska se pitää nälkää, kuituja tulee tarpeeksi, että maha on ok, ja ruoka on lisäaineetonta. En koske light -tuotteisiin, koska niissä on niin paljon lisäaineita, joita haluan vältellä. Näin olen onnistuneesti laihduttanut 110 kilosta 85 kiloon ja alaspäin mennään. Aikaa tosin on mennyt reilusti yli vuosi- Kyllä säkin pystyt!
Suositella sitä Jutan ja Bullin dieettiä! Itselläni pco ja hiilarit on siinä niin alhaalla että olen laihtunut taas melkein kilon viikossa. Mulla ei ole lääkitystä pco:n mutta vaikeuttaa huomattavasti laihtumiseen. Ja nimenomaan vatsan seudulla on rasvaa Paljon.
Kokeile sitä ja katso auttaako, nälkää siinä ei näe. Sulla on tosiaan hiilareita aika paljon ja ne on monesti juuri tuossa pco:ssa hankalia aineita.
Tsemppiä hommaan, kyllä sulle varmasti löytyy helpotusta!!!
kannattaa syödä 3 kertaa päivässä kunnon ruoka eli aamiainen, lounas ja illallinen ja jättää välipalat pois. Leivän voit jättää ostamatta ja syö kunnolla kun syöt. Korvaa leivänhimosi vaikka kaurapuurossa ja kananmunilla aamulla.
muistui taas mieleen miksi siellä mun listassa on sitä leipää. Kun tuota ruokalistaa muokkasin.
Kalorimäärä on niinkin huima kuin 800 jos otan leivät pois ja tilalle kasviksia ja salaatteja... on vissii liian vähän?
Mut huomiseksi teen itselleni lounaaksi seitiä kasvispedillä, se oli jo viikonloppuna mun ruokalistalla kun kaupassa kävin..
ap