Miten toimia tällaisessa tilanteessa, äidin väsymys ja vauvojen hoito?
Minulla on kaksoset, jotka ovat ns. koliikkitapauksia tai ainakin vielä puhutaan koliikista kun itkuille ei muuta syytä ole löydetty. He ovat 5kk ikäisiä ja nyt sain heidät vihdoin juomaan myös pullosta maitoa eikä ainoa mikä kelpaa ole tissi.
Olemme eronneet kaksosten isän kanssa jo raskausaikana. Isä on kuitenkin tavannut kaksosia säännöllisesti, mutta pääsääntöisesti vain täällä luonani, koska tähän saakka kaksoset ovat olleet minusta riippuvaisia kun pullo ei ole kelvannut. Isä on myös säännöllisesti hoitanut kaksosia yhden yön, jotta saan välillä nukkua. Tuosta huolimatta univelkaa on kertynyt ja paljon ja se on alkanut aiheuttaa myös fyysisiä sivuvaikutuksia.
Nyt kaksoset ovat olleet isänsä luona yötä muutaman kerran ja tuo on vähän helpottanut tätä oloani, mutta yhä on samat sivuvaikutukset univelasta. Nyt olemme harkinneet, että kaksoset olisivat isällään esim. 3-4yötä putkeen, mutta lähipiiri on ollut tätä vastaan, perusteluna mm. se, ettei noin pienet saa olla äidistä noin kauan erossa. Tuon vielä ymmärtäisin, jos kyse olisi jostain vieraasta hoitajasta, mutta kyse on kaksosten isästä, joka on syntymästä saakka kuulunut heidän elämäänsä todella kiinteästi, vaikkemme saman katon alla asukaan.
Ja kyllä olen ennen kaksosten syntymää lukenut, että lapsi saisi olla erossa maksimissaan yön per ikävuosi tai muuten saa traumoja, jotka saattaa ilmetä vasta aikuisiällä enkä siis tällaiselle haluaisi lapsiani altistaa.
Toisaalta, jos en saa univelkaani vähennettyä niin en taida kohta enää jaksaa hoitaa kaksosia kun nytkin meinaan välillä nukahtaa seisaaltaan ja pelkään, että mitäs jos nukahdan kun vauva on sylissä jne.
Minulla ja kaksosten isällä on taloudellisesti tiukkaa ja siksi hoitajan palkkaaminen ei ole vaihtoehto. Täällä kun ei saa ns. kotipalvelua, koska se on vain vanhuksille. Perhetyöntekijää neuvolasta suositeltiin, mutta hänkään ei hoitaisi kaksosia vaan ainoastaan keskustelisi kanssani eikä siitä olisi vastaavaa hyötyä ja tämän lisäksi meistä tulisi lastensuojelun asiakkaita, jos perhetyöntekijä alkaisi meillä käydä.
Kommentit (27)
Toivottavasti tuosta muutamasta yöstä on sinulle apua.
kaksoset olla isän hoidossa sen 3-4 päivää ja yötä, mutta kävisit niitä katsomassa ja välillä imettämässä?
Vertaistukivoimahalauksia. Mulla täällä samanikäinen, huonosti nukkuva tissivauva ja alle 2-vuotias isoveli - ja olen ihan poikki.
isän luo, siis lasten kanssa?
Tai hän tulla luoksesi.
isovanhempia,jotka voisivat tulle auttamaan lastenhoidossa? Tai voisiko isä hoitaa lapsia sun luona, niin että saisit sillä aikaa levättyä.
Eli vaihtoehtona sille, että lapset ovat poissa sinun luotasi, olisi hoitaja kotona, joka ottaisi vastuun lapsista säännöllisesti esim. pari kertaa viikossa. Ja useimmat kyllä käyttää tuohon tarkoitukseen jotain muuta kuin maksullisia hoitajia. Eli pyydetään apuun isovanhempia, kummeja, sukulaisia kavereita...
minäkin lapset isälle hoitoon jos olisin tuollaisessa tilanteessa.
Jos todellakin voisit tehdä niin kuin yksi jo ehdotti:
Tapaat lapsia kuitenkin päivisin esim 3-4h , ehkä imetät, jos siis vielä imetät.
ja hän on saanut apua SPR:n kautta. Sieltä tulee hoitaja kerran viikossa muutamaksi tunniksi.
Olisko se niin hirveää olla lastensuojelun asiakas? Jos kerran tilanne on vaikea?
Olisiko mahdollista mennä sinne isälle? Nukkuisit eri huoneessa korvatulpat korvissa, mutta olisit ainakin illalla ja aamulla paikalla, kenties kerran yössäkin? Ymmärrän tilanteesi, mulla 9 kk tyttö, joka nukkuu edelleen vartin pätkissä. Kyllä jossain vaiheessa tulee mieleen, että pakko pelastaa äitikin, vaikka aina jauhetaan lapsen traumoista yms. Tsemppiä kovasti!
Jos se on hankalaa, niin voisihan isä tulla vaikka päiväksi sinun luoksesi hoitamaan lapsia, jotta saisit edes nukkua vähän, käydä suihkussa ja kaupassa tai mitä nyt pitääkään tehdä. Sekin varmasti jo auttaisi. Ja voihan isä totutella vauvojen hoitoon alkuun esim. yhden yön avulla, onko pakko olla heti 3-4 yötä?
Outoa tuokin, että kunnalta saa vain keskusteluapua, kun ei teillä ilmeisesti mitään sellaisia ongelmia ole, että keskustelua erityisesti tarvitsisitte, vaan ihan konkreettisia käsiä auttamaan.
Onko ketään sukulaista/tuttavaa/ystävää, jota voisi pyytää silloin tällöin auttamaan?
vaan tavallista.
Nykyään kotiin saa lapsiperheet apua vain lastensuojelusta ja se apu on sitten sitä, että työntekijä istuu kahvitettavana ja äiti saa yhden lisää passattavaksi.
Minulta murtui selkä - ei siis ollut kyse väsymisestä tms. edes - mutta muuta ei täälläkään ollut tarjolla. Vaikka meillä apua olisi tarvittu kotitöihin.
vaikeiden kaksosten äiti tässä moi:
Ensinnäkään ihminen ei voi nukkua varastoon. Eli 3-4 yötä ei auta sua sen enempää kuin 1-2 yötä. En olisi erossa vauvoista kuin korkeintaan kaksi yötä. Itse olin kyllä vain vuorokauden kaksosvauvoista ja seuraavasta yhdestä en pysty edes siihenkään.
Ja se perhetyöntekijä (täällä Tampereella ainakin) todellakin vain ja ainoastaan hoitaa niitä vauvoja, eikä höpise mitään. Sain pakata muksut vaunuihin ja perhetyöntekijä lähti kahden tunnin lenkille vauvojen kanssa :) Eikä täällä ainakaan joudu lastensuojelun asiakkaaksi, jos tarvii välillä normaaliperheeseen normaalia lastenhoitoapua. Suojelupuoli on erillään tästä "perushoidosta". Ja olen tosi kovasti tykännyt meillä käyneistä perhetyöntekijöistä.
kaksoset olisivat tuon 3-4päivää isänsä kanssa, päivällä jossain vaiheessa tulevat käymään meillä ja ovat jonkun aikaa. Näin siis olisi tuon muutaman päivän ajan.
Sen jälkeen elämämme jatkuisi aika samalla tavalla eli kaksoset ovat isällään viikolla 2-3iltana ja yhtenä noista arki-illoista jäävät yöksi ja sen lisäksi sitten toisen yön ovat viikonlopulla.
Tuo pidempi aika on lähinnä siksi, että saisin univelkoja pois ja mahdollisesti nuo univelan sivuvaikutuksetkin vähenisivät, ainakin toivottavasti.
Täällä ei ole noin kun teillä. Täällä ei perhetyöntekijä hoida lapsia vaan hän vain ja ainoastaan juttelee ja kaiken lisäksi joutuu lastensuojelun asiakkaaksi.
Tilanteemme on vaikea, mutta en kyllä halua silti lastensuojelun asiakkaaksi kun ei siitä perhetyöntekijän käymisestä olisi mitään apua, lähinnä vain lisää työtä muun lisäksi joten ei kiitos. Yhdellä ystävälläni kävi perhetyöntekijä ja sitä sivusta seuranneena en halua samaa. Tuo perhetyöntekijä puhui jo lopussa sellaisia, että ystäväni lapset otettaisiin huostaan ym, koska se olisi lapsille paras ja niin ei oikeasti kyllä ollut, mutta tämä perhetyöntekijä käänsi ystäväni ja miehensä sanat heitä vastaan.
Meillä ei ole täällä mikään kauhean hyvä tukiverkko. Meillä ei kummallakaan ole omat vanhemmat elossa ja muut sukulaiset asuu kaukana ja ystäviä ei täälä vielä kauheasti ole kun vasta vähän aikaa täällä asunut.
ap
vaikeiden kaksosten äiti tässä moi:
Ensinnäkään ihminen ei voi nukkua varastoon. Eli 3-4 yötä ei auta sua sen enempää kuin 1-2 yötä. En olisi erossa vauvoista kuin korkeintaan kaksi yötä. Itse olin kyllä vain vuorokauden kaksosvauvoista ja seuraavasta yhdestä en pysty edes siihenkään.
Ja se perhetyöntekijä (täällä Tampereella ainakin) todellakin vain ja ainoastaan hoitaa niitä vauvoja, eikä höpise mitään. Sain pakata muksut vaunuihin ja perhetyöntekijä lähti kahden tunnin lenkille vauvojen kanssa :) Eikä täällä ainakaan joudu lastensuojelun asiakkaaksi, jos tarvii välillä normaaliperheeseen normaalia lastenhoitoapua. Suojelupuoli on erillään tästä "perushoidosta". Ja olen tosi kovasti tykännyt meillä käyneistä perhetyöntekijöistä.
Hyvin yleisesti perhetyöntekijän saa vain lastensuojelusta ja he eivät todellakaan tee yhtään mitään konkreettista.
Kirjaavat vain asioita perheestä. Ja istuvat.
Ihan sama vaikka puoli kylää vetäisi naama norsunvitulla, TE päätätte itse miten arjen järjestätte. Etkös sinäkin ole jo VANHEMPAINvapaalla, jota voi pitää joko isä tai äiti ihan perheen valinnan mukaan. Ihan yksi hailee mitä joku naapurin sussu tai miehen siskon veljen kummin kaiman koira suunsa pistää, huolehtikaa nyt ihmeessä jaksamisestanne. Lisäksi vauvojen isälle voi olla ihan mahtava juttu saada olla lastensa kanssa ihan rauhassa. Elä ole lapanen, tee fiksu päätös ja seiso sen takana.
Itsekään en raaskinut olla yhtä yötä enempää erossa vauvasta, enkä olisi hoitajaakaan enemmäksi ajaksi saanut, mutta kyllä minä olisin usein kaivannut ainakin toisen yön heti perään. Kun ihminen on oikein väsynyt, yhden yön paremmin nukkuminen on melkeinpä kidutusta. Sitä jaksaa jotekin ylikierroksilla sinnitellä kuukausitolkulla ilman unta kun on pakko, mutta sitten kun saa yhden yön nukkua, elimistö jotenkin hellittää ja seurauksena on todella, todella karmaiseva väsymys. Vähän samaan tyyliin kuin jotkut sairastuvat heti kesäloman aluksi. Eli kyllä useampi katkoton yö saattaisi tehdä todella hyvää uupuneelle äidille, vaikkei sinänsä varastoon voi nukkuakaan.
Univelkoja voi nukkua pois, teenhän itsekin sitä aina viikonloppuisin, kun viikolla vain ei ehdi nukkua.
Eli lapset isälle vaikka se 3 yötä. Päivisin voit sitten nähdä lapsia vaikka useammankin tunnin kerrallaan, koska jos olet ehtinyt yöllä nukkua, ei lasten hoitaminen päivällä ole niin rankkaa.
Kyllä lapset pärjäävät jos ovat isällään, joka on kuitenkin tuttu henkilö.
Sinuna tosiaan huolehtisin terveydestäni, koska jos romahdat kunnolla, saatat olla sairaalassa useammankin viikon, ja lapset ovat kyllä silloin muualla hoidossa.
Se, että lapselle tulee traumoja on juttu, joka on helppo vetää jokaikiseen asiaan. Jos lasta kieltää/ei kiellä, kärsii. Jos lapsi on väsyneen äidin kanssa, lapsi kärsii. mutta kärsii myös jos on hetken erossa ädistä, joka tarvitsee ehdottomasti unta..
Eli, tee omat johtopäätöksesi ja mieti mikä on nyt parasta sinulle ja lapsillesi. Jos muuten olet hyvä äiti, ei pieni ero lapsille tee pahaa.
yliväsyneestä äidistä ei ole vauvoille hyötyä. Siis kuka on sitä mieltä et ei sais pitää erossa äidistä noin pieniä? Mitä se muille kuuluu? Itse sä oman jaksamisen rajat tiedät! Tsemppiä ja voimia sulle!
vauvaa ei saisi erottaa ensisijaisesta hoitajastaan kovin pitkäksi aikaa, mutta tässä tapauksessa olen sitä mieltä, että anna ihmeessä lapset isälleen.
Ensinnäkin (ja tärkeimpänä) se on välttämätöntä jaksamisesi kannalta. Toiseksi, minusta tuossa vaiheessa lapselle on vasta muodostumassa se ensisijainen kiintymyssuhde, ja isä voi vielä "tulla osaksi" sitä. Lisäksi isä on lähes yhtä läheinen kuin samassa taloudessa asuva isä. Ja jos käyt joka päivä heidän luonaan, niin vauvat eivät unohda sinua. Kolmanneksi, epäilen, että kaksosten kohdalla tuo ero ei ehkä ole niin paha kuin yksösten kohdalla, koska heillä on toisensa.
se on, jos äiti on väsynyt tai joutuu pitkäksi aikaa sairaalaan