Mikä ihme saa ihmiset hurahtamaan ruokauskontoihin nykyään?
Muutama kaveri paasaa karppauksesta, yks on hurahtanut d-vitamiineihin, toinen superfoodiin. Jokin aika sitten kova sana oli kalaöljykapselit, joista piti kohkata.
Onko näin, että kun kolmikymppisille alkaa paljastua oma vääjäämätön kuolevaisuus, niin hurahdetaan johonkin ruokauskontoon ja tavoitellaan tietynlaista kuolemattomuutta, kun muista jumalista on jo luovuttu? Vai mikä ihme saa korkeastikoulutetut ihmiset uskomaan täysin kritiikittömästi kaikenlaisiin bloggareiden kirjoituksiin ja syyttämään maan terveysalaa salaliitoista?
Sikälikin vielä jännä ilmiö, että ihmiset eivät koskaan ole olleet näin terveitä ja eläneet näin pitkään. Tuttavapiirissäni lisäksi kaikki hurahtaneet karppaajia lukuunottamatta ovat hyväkuntoisia ja normaalipainoisia, ilman mitään kausiflunssaa kummempia sairauksia.
Kommentit (60)
Ja ne haluaa jonkun tarkoituksen elämälleen. Siksi kasvissyöjätkin on kiihkeämpiä uskossaan ja ruokavaliossaan kuin monet tiukimmatkaan uskovaiset.
ihmiset nyt ylipäätään ovat alttiimpia hurahtamaan, kuka mihinkin: uskontoon, mystiikkaan, ruokavalioon, volgan sieneen...
Itse syön vhh ruokaa. Ei se mulle silti mikään uskonto ole. Syön sitä koska voin sillä paremmin ja haluan hyvää ja laadukasta ruokaa (lisäaineet ja muu vastaava pois) ja haluan tarjota laadukasta ruokaa myös perheelleni. En vohkaa muille ruokavaliostani, enkä tee siitä muutenkaan numeroa. Mun mielestä jokainen saa laittaa suuhunsa mitä haluaa.. Miksi tämmöistä kutsutaan hurahtamiseksi. Eikö sitä voisi kutsua oman terveyden vaalimiseksi? Ennen vhh ruokavaliota voin huonosti(etenkin vatsasta).
Itse syön vhh ruokaa. Ei se mulle silti mikään uskonto ole. Syön sitä koska voin sillä paremmin ja haluan hyvää ja laadukasta ruokaa (lisäaineet ja muu vastaava pois) ja haluan tarjota laadukasta ruokaa myös perheelleni. En vohkaa muille ruokavaliostani, enkä tee siitä muutenkaan numeroa. Mun mielestä jokainen saa laittaa suuhunsa mitä haluaa.. Miksi tämmöistä kutsutaan hurahtamiseksi. Eikö sitä voisi kutsua oman terveyden vaalimiseksi? Ennen vhh ruokavaliota voin huonosti(etenkin vatsasta).
vikaa, että noudattaa jotain ruokavaliota, mutta jotkut ovat niin fanaattisia omasta valinnastaan, että se on jo epätervettä.
kohtaamaan oman kuolevaisuutensa. Ja koska oikeat uskonnot ovat mukavuudenhaluiselle ja omaehtoiselle nykyihmiselle liian rankkoja ja vaativia juttuja, on ruokauskovaisuus mukavan helppo ja hallittava tapa käsitellä omaa kuolevaisuuttaan. Ja juuri terveille ja hyvinvoiville ihmisille se sopii, koska ruokauskonnot eivät pysty selittämään elämän epäoikeudenmukaisuuksia ja rajumpia juttuja. Ne jotka kohtaavat niitä rajumpia asioita joutuvat edelleen turvautumaan perinteisiin uskontoihin. Ruokauskonnoissa kun kaikki on itsestä kiinni ja itse hallitaan kaikkea. Kun sitten joutuu huomaamaan, että näinhän tämä ei ole, niin ruokauskonto ei enää kanna (ja joudutaan kääntymään perinteisten uskontojen puoleen.)
Jos joku on innostunut jostakin asiasta, niin onko se sit teiltä pois?? Antakaa kaikkien kukkien kukkia.. Tai hankkikaa elämä :D
kohtaamaan oman kuolevaisuutensa. Ja koska oikeat uskonnot ovat mukavuudenhaluiselle ja omaehtoiselle nykyihmiselle liian rankkoja ja vaativia juttuja, on ruokauskovaisuus mukavan helppo ja hallittava tapa käsitellä omaa kuolevaisuuttaan. Ja juuri terveille ja hyvinvoiville ihmisille se sopii, koska ruokauskonnot eivät pysty selittämään elämän epäoikeudenmukaisuuksia ja rajumpia juttuja. Ne jotka kohtaavat niitä rajumpia asioita joutuvat edelleen turvautumaan perinteisiin uskontoihin. Ruokauskonnoissa kun kaikki on itsestä kiinni ja itse hallitaan kaikkea. Kun sitten joutuu huomaamaan, että näinhän tämä ei ole, niin ruokauskonto ei enää kanna (ja joudutaan kääntymään perinteisten uskontojen puoleen.)
No ompa aika kaukaa haettu teoria :D
Kun ihmiset hurahtaa johonkin ruokavalioon, niin he alkavat kiinnittää entistä enemmän huomiota itseensä ja tuppaavat löytämään erilaisia ihmeitä tekeviä vaikutuksia ruuastaan. (Esim. "tukkanikin kasvaa nykyään paljon nopeammin").
Samalla myös leimataan kuin paholaiseksi ns. vastapuoli, esim. karppauksen vaihtoehto on pullaa ja nallekarkkeja.
Mun mielestä esim. karppauksen vähentämät vatsavaivat on aika kyseenalainen juttu. Kun tarkkailee syömisiään, syö yleensä vähemmän ja samalla kun kiinnittää ruuan terveellisyyteen huomiota, alkaa kiinnittää huomiota myös muiden elämäntapojen terveellisyyteen. Eli mikä nyt johtuikaan mistä? Vähenikö vatsavaivat munakkaan ansiosta vai vähenikö ne, koska ei syönyt liikaa ja koska kävi kävelyllä?
vikaa, että noudattaa jotain ruokavaliota, mutta jotkut ovat niin fanaattisia omasta valinnastaan, että se on jo epätervettä.
VHH on parantanut elämänlaatuani todella paljon. Olen vieläkin merkittävästi ylipainoinen, mutta paino on laskusuunnassa. Syön aiempaa monipuolisemmin ja ravinteikkaampaa aitoa ruokaa. Kai kuolevaisuuden kohtaamisellakin on jotain merkitystä. Jos 35-vuotiaana kerään tasaisesti 5-10 liikakiloa vuodessa, luulisi, että muut ovat vain iloisia, että olen löytänyt sopivan tavan syödä. Mutta ei, ulkopuolisten pitää puuttua asiaan. Väärin laihdutettu ja väärin keinoin parannettu veriarvoja.
Mutta olen menettänyt luottamukseni siihen, että suomalainen ruoka olisi maailman parasta ja puhtainta. Elintarviketeollisuuden tarkoitus on tuottaa voittoa, ei vaalia kenenkään terveyttä. Tämän asian tajuaminen on vieroittanut minut eineksistä.
Ruoka on polttoainetta ja ihmiselämän aikana sitä vedetään tonneittain. Ei sitä autonkaan tankkiin lorotella ihan mitä tahansa.
ovat luulleet pizzan ja hötöleivän olevan jotenkin hyvää ruokaa ja nyt ovat kokeneet valaistumisen jonkun Heikkilän oppien kautta. JOtkus meistä taas ovat aina tienneet miten kannattaa syödä, jotta olo in hyvä ja paino ei nouse, joten siksipä ei ole tarvetta tuollaisille ruokauskonnoille ja osataan syödä niitä pizzoja ja leipääkin kohtuudella.
Kun ihmiset hurahtaa johonkin ruokavalioon, niin he alkavat kiinnittää entistä enemmän huomiota itseensä ja tuppaavat löytämään erilaisia ihmeitä tekeviä vaikutuksia ruuastaan. (Esim. "tukkanikin kasvaa nykyään paljon nopeammin").
Samalla myös leimataan kuin paholaiseksi ns. vastapuoli, esim. karppauksen vaihtoehto on pullaa ja nallekarkkeja.
Mun mielestä esim. karppauksen vähentämät vatsavaivat on aika kyseenalainen juttu. Kun tarkkailee syömisiään, syö yleensä vähemmän ja samalla kun kiinnittää ruuan terveellisyyteen huomiota, alkaa kiinnittää huomiota myös muiden elämäntapojen terveellisyyteen. Eli mikä nyt johtuikaan mistä? Vähenikö vatsavaivat munakkaan ansiosta vai vähenikö ne, koska ei syönyt liikaa ja koska kävi kävelyllä?
Karppaaja---Olen aina urheillut ja syön muutakin kuin munakasta. Aina jos syön enemmän hh niin vasta turpoaa ja tulee ilmaa. Siihen ei vaikuta liikunta ollenkaan.. Uskon että vatsavaivat vähenivät puhtaamman ruoan ansiosta. En usko että lisäaineet voi olla kenellekkään hyväksi. os joku haluaa syödä niitä niin mun puolesta antaa mennä vaan. Tää sopii mulle ja joku jollekkin toiselle..
Ennen ruoka oli vain polttoainetta eikä sitä voinut saada ylenmäärin, kun elämä oli raatamista. Nykyään ruoka voi olla vihollinen, kun sitä mainostetaan joka paikassa ja ihminen lihoo erittäin helposti. Ruoan valta selätetään alkamalla noudattaa jotain uskottavan kuuloista dieettiä. Kyllä se uskontoa muistuttaa, ja kun esim. Heikkilän blogia lukee, se on kuin uskonnollisen profeetan tekstiä. Ihminen kaipaa uskontoa : )
Jossain vaiheessa tajuaa lähteä etsimään syytä siihen.
Tässäkin vaikuttaa yksilöllisyys,joillekin sopii leivän vähentäminen(kuten minulle),ja toisille vaikkapa rasvan vähentäminen
Tähän on omalta osalta helppo vastata, että karppaus ne vähensi, tai oikeastaan lopetti. Olin nimittäin vhh-ruokavalion aloittamista ennen tarkkaillut ruokavaliotani jo pitkään ja söin monelta kantilta katsottuna terveellisesti. Kasviksia, viljat täysjyvää, vain vähän herkkuja, rasvaa ja proteiinia "perinteisen sopivasti" ja liikuin monipuoisesti monta kertaa viikossa. Samalla olin myös laihtunut kohtuullisen paljon. Maha vaan vaivasi, ja oikeastaan jatkuvasti enemmän.
Mahavaivojen takia sitten ajattelin kokeilla kokonaan viljatonta ja samalla vhh:ta. Ja kappaskummaa, en ollutkaan enää kävelevä perämoottori. Se oli yllättävän hyvä fiilis ja eron huomasi entiseen selvästi. Jostain luin, että "normaalin" ihmisen pitäisi pieraista n.15-25 kertaa päivässä. Ei vhh-ruokavaliolla tuli kaasutettua ilmakehää varmaan tuon verran joka tunti. Vhh:lla sitten ilmavaivat putosivat varmaan tuohon kouralliseen per päivä. (Pahoitteluni tästä ruumiintoimintojen kuvauksesta.)
ovat luulleet pizzan ja hötöleivän olevan jotenkin hyvää ruokaa ja nyt ovat kokeneet valaistumisen jonkun Heikkilän oppien kautta. JOtkus meistä taas ovat aina tienneet miten kannattaa syödä, jotta olo in hyvä ja paino ei nouse, joten siksipä ei ole tarvetta tuollaisille ruokauskonnoille ja osataan syödä niitä pizzoja ja leipääkin kohtuudella.
Ihan samaa mieltä. Tätäkin ketjua kommentoineet pari karppia ovat puhuneet ikään kuin karppauksen vaihtoehto olisi lisäaineet ja einekset. Hassua, kun mun mielestä esim. jauhoissa ei ole mitään lisäaineita.
Söin ennen virallistervellisesti.. Täysjyvä tuotteita, ei eineksiä. Pizzaa joskus ja kaikkea kohtuudella, silti en voinut hyvin. Nyt vhh on vaikuttanut hyvinvointiini hyvinkin ratkaisevasti. En ole koskaan ollut ylipainoinen, enkä noudata vhh laihduttamisen takia, vaan yleisen hyvinvoinnin. Onks nä "ruokauskonnot" jotenkin sinulta pois??
sai minut miettimään elämäntapojani ja varsinkin ruokaa. Olen maatalossa kasvanut ja siellä juotiin omien lehmien maitoa ja tehtiin jopa voit itse (kyllä vain vielä 90-luvulla!). Koskaan minulla ei ollut vatsavaivoja, allergiaa tms. Ja kun näitä nyt sitten ihan yhtä äkkiä on puhjennut, niin olen yrittänyt löytää niihin syyn.
Olen vaihtanut monta asiaa ruokavaliossa; pyrimme esimerkiksi käyttämään niin pitkälti "alkuperäisiä" eli luomu raaka-aineita (lihaa, kalaa, maitoa, kasvikset, juurekset ym.) kuin se vain on mahdollista. Erityisesti pyrimme välttämättän teollisesti käsittelyjä/valmistettuja ruokia ja tuotteita (esim. marinoidut lihatuotteet, einekset, jogurtit). Margariini on vaihtunut voihin; rypsiöljy avokadoöljyyn. Maidosta tehdään itse viiliä, tuorejuustoa ja jogurttia mutta näitä ostetaan myös välillä kaupasta (esim. luomujogurttia, kermaviiliä). Leipää paistetaan itse suoraan myllystä ostetuista luomujauhoista. Hedelmiä meillä syödään paljon; niissä suositaan kotimaista sesonkien mukaan mutta ympäri vuoden ostetaan sitä mitä on saatavilla. Ja marjoja sekä sieniä poimitaan ahkerasti pakastimeen. Karkkia meillä on aina syöty vähän ja nykyään herkkuhetkiin kelpaavat erilaiset pähkinät, rusinat ja kuivatut marjat oikein hyvin. Ja jäätelöä tehdään itse. En siis "tunnusta" varsinaisesti mitään ns. ruokauskontoa vaan nämä muutokset on tehty omien kokemusten perusteella. Ja vatsaan liittyvät vaivat ovat kadonneet eikä diagnosoitu "allergia" enää aiheuta reaktioita näillä mielestäni pienillä muutoksilla. Ja mikä tärkeintä, lapsen atooppinen iho, joka vaati rasvausta 3 krt/vrk, on täysin oireeton.
Joillekin sopii vhh, mutta ei kaikille.
Hurahtamisella ainakin minä tarkoitan sitä että sitä omaa ruokavaliota tyrkytetään _kaikille_ ja muita ruokavalioita ruvetaan mollaamaan oikein olan takaa. Kritiikkiä saa toki esittää, mutta jos oikeasti haluaa keskustella niin on pysyttävä asialinjalla eikä vaan huudettava että olet idiootti kun et tajua että peruna tai voi on paskaa ja suorastaan myrkyllistä. Lisäksi olisi muistettava että etenkin ruokien suhteen on todella isoja yksilöllisiä eroja siinä mikä sopii kenellekin ja vielä maistuu hyvälle.
tässäkin asiassa, en jaksa vouhkata ruoan kanssa vaan syön kaikkea ja kohtuudella.