Voiko lapsi olla päiväkodissa lomamatkan aikana?
Siis niin, että toinen vanhempi on siellä matkalla. TOinen hoitaa lapsen vapaa-ajallaan.
Tällaista pohdin, kun lomia suunnittelen.
Kommentit (28)
mikä tässä viestissä oli se ongelman ydin nyt?
yhteishuoltajuusperheissä, joissa lapsi on välillä etävanhemmalla ei olisi ollenkaan outoa, jos vanhemmat kävisivät erikseen matkoilla ilman lasta. Lapsihan voisi olla sen toisen vanhemman hoidossa ja päivät vaikka hoidossa.
Mutta ydinperheillä ei tällaiseen ole siis oikeutta. Aina on matkustettava molemmat vanhemmat + lapsi/lapset! Tai ainakin toinen vanhemmista+ lapsi/lapset. Vaikka lapsella olisikin myös reilu loma lomakautena.
Niin, paitsi että lasta kuitenkin voidaan pitää hoidossa (ydinperheessäkin), vaikka esim. äiti olisi kotona vaikka nuoremman kansssa tms. Kunhan vaan ei ole lomalla.
Ei jotenkin nämä yhtälöt mene tajuntaani.
Jos vanhempi on lomalla, tietenkin lapsi on myös.
Meillä pääsääntöisesti pyritään järjestämään lomat niin, että lapsi saa olla mahdollisimman paljon kotona! Eli aina kun vanhempi on lomalla, on myös lapsi lomalla ja lisäksi porrastamme kesälomia niin, että lapsi saa olla mahdollisimman pitkän pätkän kotona. Esim. 2 viikkoa äidin kanssa, 2 viikkoa isän ja äidin kanssa ja vielä 2 viikkoa isän kanssa.
Tähän on kuitenkin yksi poikkeus: miehen harrastematka ulkomaille. Mies ottaa pari päivää vuodessa lomaa erästä ulkomailla tapahtuvaa harrastusta varten ja tällöin minä olen töissä ja vien lapsen normaalisti päiväkotiin. En näe mitään syytä, miksi minun pitäisi ottaa tuolloin lomaa myös ja olla lapsen kanssa kotona, jos säästämme sen mielummin toiseen tilanteeseen. Tai miksi pitäisi hommata esim. mummo hoitamaan?
Ja miksi sitten mies ottaa tuollaista omaa lomaa eikä ole lapsensa kanssa... no siksi, että tuo on miehen ainoa harrastus eikä sitä voi tehdä Suomessa. On vastaavasti normaalisti illat ja viikonloput kotona, eikä harrastamassa.
En siis ole ap, mutta näin meillä.
kyselet ihan vakavissaan, niin mikä olisi perustelusi sille, että lapsi ei ole hoidossa? Ei kai sillä ole lapsen kannalta mitään eroa, millä matkalla toinen vanhemmista on? Jopa äitikin voi lähteä lomalle ilman lapsia, ei se ole isien oikeus. Eihän täällä koskaan kritisoida isää, joka lähtee isyyslomalla laskettelemaan tai muuten vain lomailemaan kavereidensa kanssa, silloinkin riittää oikein hyvin, että äiti on lapsen/lasten kanssa kotona (tai ne isommat sisarukset hoidossa).
Tähän on kuitenkin yksi poikkeus: miehen harrastematka ulkomaille. Mies ottaa pari päivää vuodessa lomaa erästä ulkomailla tapahtuvaa harrastusta varten ja tällöin minä olen töissä ja vien lapsen normaalisti päiväkotiin.
Teillä siis on lapsi hoidossa, kun toinen vanhemmista lomailee ulkomailla. Mitä eroa sillä on onko se äiti vai isä?
Ja mistä voit tietää onko se ap:n myös harrastusmatka (harrastuksetkin on lomaa) liikunnallisuudesta hän puhui.
Tähän on kuitenkin yksi poikkeus: miehen harrastematka ulkomaille. Mies ottaa pari päivää vuodessa lomaa erästä ulkomailla tapahtuvaa harrastusta varten ja tällöin minä olen töissä ja vien lapsen normaalisti päiväkotiin.
Teillä siis on lapsi hoidossa, kun toinen vanhemmista lomailee ulkomailla. Mitä eroa sillä on onko se äiti vai isä? Ja mistä voit tietää onko se ap:n myös harrastusmatka (harrastuksetkin on lomaa) liikunnallisuudesta hän puhui.
En minä tarkoittanutkaan ap:ta kieltää tai arvostella. Kommentoin vaan tuota kommenttia, jossa sanottiin, että jos vanhempi on lomalla, niin lapsi on myös. Eli että esimerkiksi meidän perheessä lapsi PÄÄSÄÄNTÖISESTI on lomalla vanhempien kanssa, mutta PARI PÄIVÄÄ VUODESSA EI ole miehen harrastematkan takia. Ja toki ap voi tehdä samoin! Ei tietenkään eroa sillä, onko kyseessä äiti vai isä.
kun en tajua apn kysymystä. Lapsi on siis päivähoidossa ja nyt toinen vanhempi lähtee matkoille. Ap pohtii, voiko lapsi olla hoidossa? Eikös sen lapsen paikka ole siellä hoidossa sitä suuremmalla syyllä, kun vain yksi vanhempi on paikalla?
Vanhemmat saavat kyllä lomailla ilman lapsia. sekö tässä Esim. mies voi lähteä polttarireissulle kavereidensa kanssa, eikä lapsia tarvitse ottaa mukaan. (herättäispä "hilpeyttä")
Nyt on hyvä aika hieman höllätä. Viikko sinne tai tänne ei tosiaan merkkaa mitään, kun lapsella on kuitenkin pitkä kesäloma.
Sitä minäkään en hyväksyisi, että lapsi olisi hoidossa koko vanhempien loman ajan (tai suuren osan siitä).