Puhdas ruoka
Tähän ketjuun toivoisin arkipäivän vinkkejä tuotteista, ideoista, resepteistä jne. joita te hyvät puhtaan ruuan kannattajat ja toteuttajat käytätte.
Aika on kortilla näin äiti-ihmisenä ja asiaan perehtymiseen menee paljon aikaa. On ne tietyt tuotteet joita tulee ostettua, mutta vaihtelua kaipaisin välillä. Muutenkin olen aika tuore luomuruokailija.
Asun pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole ihania puhdasta luomuruokaa myyviä puoteja joten joudun ostamaan arkituotteet pääasiassa marketeista. Kuiva-aineita hankin aina tilaisuuden tullen esim. Ruohonjuuresta jne.
Toivoisin asiallista keskustelua tästä aiheesta. Tosin tällä palstalla se taitaa jäädä vaan haaveeksi. Kannattaa kuitenkin yrittää :o)
Kommentit (6)
Lisäaineetonta? Luomua? Ylipäänsä terveellistä? Vai jotain muuta?
Itse kannatan luomua ja lähiruokaa ja pyrin syömään niitä aina kuin mahdollista. Usein se tarkoittaa normaalia enemmän vaivannäköä, mutta uskon sen kannattavan ja näkyvän maussa ja laadussa. Uskon myös luomun terveysvaikutuksiin pitkällä aikavälillä. Lisäaineet eivät voi olla hyväksi kenellekään.
Itse haen lihat suoraan maatilalta ja ostan jauhoja, munia ja kasviksia suoraan tuottajilta aina kuin mahdollista. Suoramyynnit ovat hyviä paikkoja. Pääkaupunkiseudulla on luomupiirejä, joihin kannattaa liittyä. Luomukasviksia saa aika paljon jo ihan marketeistakin. Valiolla on myös nyt tullut tosi paljon luomutuotteita.
Kesällä marjastan ja syksyllä sienestän sekä marjojen terveellisyyden että ulkonaliikkumisen ihanuuden takia. Lisäksi myös kasvatan itse salaatit ja yrtit ja perunat. Ihan siksi, että uudet perunat suoraan oamsta maasta ovat niiiiiiin ihania. ELi palstaviljelijäksi vain, jos asut kaupungissa!
Ylipäänsä pyrin ruokaostoksilla suosimaan kotimaista, vaikka se ei ihan läheltä olisikaan.
Mitään erityisiä reseptejä en osaa antaa, teen yleensä tavallista suomalaista perusruokaa hyvistä aineista.
Olen kiinnostunut myös raakaravinnosta, siis kypsentämättömästä ruuasta ja siihen kaipaisin mm. reseptivinkkejä. Suosin myös smoothien tapaisia juomia. Versioitahan on lukuisia.
Kiitos tuosta suoramyyntivinkistä. Pitää ruveta etsiskelemään lähialueelta sopivia paikkoja. Netistä en ole tilannut ruokatarvikkeita. Olisko linkkivinkkejä siihen?
kuinka lihan voi ostaa suoraan maatilalta?
Prismojen ja Citymarkettien valikoimissa on yllättävän paljon luomutuotteita. Kuiva-aineet ja maitotuotteet voi melkein kaikki hankkia luomuna ihan market-reissulla, eikä niihin tuoteselosteisiin tarvitse perehtyä kuin kerran - jatkossa voi ostaa tuttuja tuotteita.
Itse ostan suurimman osan ruuastamme myös marketista, ja priorisoin seuraavasti:
1) suomalaista luomua
2) suomalaista tai luomua (riippuu tuotteesta, kumpi on tärkeämpi kriteeri)
3) reilun kaupan tuotteita (esim. banaanit, joita ei suomalaisena saa)
4) muuten lisäaineeton tuote, esim. lihat ostan marinoimattomina
Pikkuhiljaa on ruokakaappiemme sisältö muuttunut puhtaampaan ja terveellisempään suuntaan. Kalliimmaksikaan ei tämä ole oikeastaan tullut, koska olen ostanut luomutuotteita vähän kerrallaan ja jotenkin tuntuu, että tätä "laadukkaampaa" ruokaa menee vähemmän kuin lisäainemössöä.
Kesäisin viljelemme itse yrttejä, vihanneksia ja parin puskan verran marjoja rivitalopihallamme. Keräämme itse mustikoita, puolukoita ja sieniä sekä saamme omenoita yms puutarhatuotteita tuttavilta ja sukulaisilta. Näitä säilömme myös talven varalle.
Reseptejä en juurikaan ole entisestä joutunut muuttamaan. Ainoa ero, mitä voisin kuvitella, on maustaminen, jos on tottunut käyttämään marinoituja lihoja ja valmiiksi maustettuja jugurtteja yms.
kuinka lihan voi ostaa suoraan maatilalta?
Missä päin ap asut?
En ole koskaan tajunnut noita luomuruokareseptejä. Ihan samoilla resepteillä voi tehdä ruokaa luomusta tai tehotuotetuista raaka-aineista. Jos haluat vähän terveellisempää, korvaat valkoiset jauhot grahamilla, voin osittain öljyllä, vähennät sokeria tai laitat tilalle siirappia, hunajaa tai raffinoimatonta sokeria.