Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvoja kiitos (kotiäiti opiskelemaan)

Vierailija
22.02.2011 |

Eli tilanne tämä. Olen ollit kotiäitinä nyt 2-vuotta, nuorin 2v siis ja töitä olen tässä samalla etsiskellyt n. 6kk aktiivisesti, mutta tältä seudulta ei tunnu löytyvän mitään (pienempi paikkakunta it-suomessa). Muutto täältä ei tule kysymykseenkään koska miehellä täällä niin hyvä työ!

Olen siis harkinnut opiskelijaksi ryhtymistä. Itselläni on pohjalla lukio sekä AMK tutkinto, mutta nyt siis harkitsen ammatillista tutkintoa. Kysysmys kuuluukin nyt siis, että onko mahdollista saada muita tukia kuin opintotuki, ansiosidonnainen ei onnistu, koska en kuulu liittoon ja olen siis ollut kotona 2 vuotta. Opiskelu kiinnostaa, mutta se kituuttaminen ei, voihan sitä tietysti jotain viikonlopputyötä etsiä, mutta lapsiakin olisi kiva joskus nähdä!!

en haluaisi työttömäski heittäytyä niin jotain olisi siis pakko keksiä!

Kiitos

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen asteen opintotukihan on todella pieni, koska se on pääsääntöisesti tarkoitettu vanhempien luona asuville nuorille. jos pärjään parilla sadalla eurolla, ei töihin tarvitse mennä, mutta luulen että monelle perheelle se sekä miehen palkka ei riitä. miksi haluat ammattikouluun 16-vuotiaiden kanssa? eikö olisi mukavampaa ja kannattavampaa opiskella jokin amk-tutkinto?

Vierailija
2/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin amk- tutkintoakin, mutta kuten jo mainitsin niin paikkakunnalta muutto ei ole mahdollista miehen työn vuoksi ja tällä paikkakunnalla on mahdollista suorittaa vain rajoitetusti amk-tutkintoja joista minulla jo yksi on... tarkoitus olikin suorittaa ammattitutkinto aikuispuolella (tutkinto kestää 1,5 vuotta)

Eli myös aikuispuolen opintotuki on sama kuin 16-vuotiailla.. voi ei , taitaa opiskelut jäädä :(

onko kenelläkään kokemusta opiskella ammattikouussa aikuislinjalla? mitkä tuet? onko mahdollista esim. päivärahalla opiskelu? Ja kyllä meinaan ottaa selvää ihan kelasta sekä oppilaitoksesta kunhan vain ajattelin kysyä jos joku asiasta tietää!

Kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se opintotuki on juuri se, mitä se on. Työttömät voi joissain tapauksissa opiskella työttömyystuella, mutta sekään ei tuohon kuvailemaasi tilanteeseen. Ja sit on se opintolaina, jota tuskin kannattaa myöskään ottaa, jos et usko töitä löytäväsi opintojen jälkeen.

Opiskelijoiden oletetaan elävän opintotuella ja lainalla, ja sen takia se itse tuki on mitä on, ja koko ajanhan puhutaan vaan siitä, että lisää painotusta pitäisi saada opintolainaan.

Mutta rahattomuuden sijaan saa sentään sellaisen vapauden, jota ei esimerkiksi työkkärissä asioidessa ole, tiedät tulevaisuuden pariksi vuodeksi etukäteen ja tiedät, milloin seuraava rahasumma tilillesi tulee. Se voi olla henkisesti tärkeää.

Vierailija
4/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaehtoiseen koulutukseen. Jos olet yrittänyt etsiä paikkakunnalta kuitenkin oman alasi töitä niitä löytämättä, niin mielestäni voisit olla kohderyhmää opiskelemaan sillä työttömyystuella kulukorvauksineen uuden ammatin. Se on kuitenkin huomattavasti opintotukea suurempi! Kyselepä asiasta! Varmaan molin sivuiltakin löytyy tarkempaa tietoa näin alkuun.

Vierailija
5/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyyään voi olla mahdollista opiskella oppisopimuksella-saat palkkaa n 70% normaalista. myös jos sinulla olisi työ ainakin saa aikuisopintotukea, en tiedä mitä olet oikeutettu saamaan. sitten aikuiskoulutuksessa saat parempaa päivärahaa kuin tavallisessa opistossa. mene työvoimatoimistoon kyselemään! mutta opintolainaa voit myös ottaa, kannattaa se loppu peleissä jos pääset takaisin työelämään

Vierailija
6/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

amk-tutkintoon mitään avoimesta yliopistosta, joilla voisit hieman "parantaa" ammattitaitoasi? Itse olen juuri aloittanut avoimessa sosiaalityön opinnot ja niitä pystyn tekemään ihan hyvin näin kotiäitinäkin. Pohjalla on sosionomi amk -tutkinto.

Vierailija
7/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietyt ehdot täyttyvät, esim. työvuosia tarpeeksi, en nyt juuri muista kuinka paljon, on mahdollista saada aikuiskoulutustukea. Se on huomattavasti suurempi kuin normi opintotuki. Kannattaa ottaa selvää tästäkin mahdollisuudesta.

Vierailija
8/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoin amk on myös käynyt mielessä ja varmaan löytyisi jotain täydentävää joka sitten työnantajien mielestä voisi olla plussaa...

työvuosia ei kyllä ole takana kovinkaan montaa (olen alle 30v) eli aikuiskoulutustuki ei varmaan onnistu..

On varmaan aihetta ottaa yhteyttä työkkäriin ja kelaan ja kysellä mitä tukia on mahdollista saada jos opiskelemaan pääsen, toivon kyllä että koulutusta vastaava työpaikka löytyisi (ei vaan taida kahde alle kouluikäisen lapsen äiti olla sitä halutuinta työvoimaa työnantajien mielestä)

Opintolainaa on vielä edellistä (amk ajoilta) jäljellä 4000 eli sen lisääminen näin asuntovelallisena ei innosta. Kyllä me periaatteessa pärjätään miehen palkalla vaikka pelkkää opintotukea saisinkin, mutta olisihan se kiva jos saisi edes sen verran kun kotihoidontukea saa ja lisäksi tarhaaksut.. ainahan sitä saa toivoa:D

Ehkä se on sitten opintotuki ja joku iltatyö esim. 3 kertaa viikossa..

Kiitos vastauksista! ap lähtee nyt pohtimaan tulevaisuutta!!

Vierailija
9/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppisopimus on myös hyvä idea ja harkitsen vakaasti!!

Vierailija
10/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedoilla mitä luettelit, voisit tosiaan saada opiskella työvoimakoulutuksena, eli silloin työkkäri maksaa sulle korvauksen. Ei se paljon ole, mut huomattavasti parempi kuin opintotuki kuitenkin. :)

Vierailija
11/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnot avoimessa maksavat jonkin verran (n. 200e/lukukausi tjsp. korjatkaa jos olen väärässä), ja mitään tukia siitä ei saa, mutta tässä vaihtoehdossa on hyviäkin puolia.

Voit ensinnäkin "parantaa" omaa koulutustasoasi, eikä sinun tarvitse lähteä täysin uudelle alalle. AMK-täydennettynä yliopistotasoisilla opinnoilla on aina parempi kuin "pelkkä" AMK-paperi.

Jos olet esim. tradenomi, voit lukea siihen päälle kauppatieteen perus- ja aineopinnot, tai joitain tiettyjä, osaamistasi täydentäviä kursseja. Sosionomin opintoja taas voisi täydentää yhteiskuntatieteillä. Taidealojen AMK-tutkintoa täydentävät sopivasti taidehiostorian tms. opinnot. Ja se kaupallinen osaaminenhan on hyvä lisä miltei mihin tahansa tutkintoon, samoin hallintotieteistä voisi olla hyötyä monella alalla.

Toinen hyvä puoli on se, että opintoja voi tehdä omassa tahdissa, ja samalla voi käydä osa-aikatöissä ehkä joustavammin kuin amiskoulutuksessa. Näin ainakin olettaisin.

Avoimessa suoritetut opinnot voi hyväksilukea, jos myöhemmin vaikka lähtisit "oikeaan" yliopistoon. Myös useissa AMK -koulutuksissa yliopistotasoiset opinnot voidaan hyväksilukea. Tsemppiä!

Vierailija
12/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin sillä erotuksella, että olen vielä kesäkuun loppuun äitiyslomalla, mutta syksyllä haluaisin jo aloittaa koulun. Kuulun liittoon ja työni ovat jo vuosia olleet melkoisia pätkiä, eli voisin kuvitella olevani oikeutettu tuohon työttömyyskorvauksella opiskeluun, mutta kun...

Eikös työttömänä pidä olla jo ennen kouluun hakemista? Minä kun ehtisin käydä jo pääsykokeissakin ennen tuota. Toisaalta jos oikein vääntää, niin voisinhan minä lopettaa äitiysloman kesken ja alkaa työttömäksi. Hahhah, en kyllä ihan tosissani tuota harkitse, mutta pähkäilin vaan, että tuokin varmaan oikeesti olis mahdollista!

Nyt siis mietin, että jäänkö työttömäksi syksyyn 2012 saakka (en millään usko, että töitä pienen lapsen äitinä tuolla aikaa saisin omalla alallani) ja näin ollen pääsisin opiskelemaan.

Entäs sitten lasketaanko liiton työttömyyspäivien kuluminen normaalisti myös opiskelun ajan? Eli siirtyisinkö jossain vaiheessa normaalille Kelan työttömyysrahalle?

Minä oon kanssa ihan pihalla näistä asioista.

Paitsi olisihan mahdollista, JOS saisin osa-aikaisen työn, että tuon aikuislinjan ohella voisin muutaman päivän viikossa työskennellä...

Paljon mietittävää :)

Vierailija
13/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedoilla mitä luettelit, voisit tosiaan saada opiskella työvoimakoulutuksena, eli silloin työkkäri maksaa sulle korvauksen. Ei se paljon ole, mut huomattavasti parempi kuin opintotuki kuitenkin. :)

Pitää ottaa asiasta selvää! Kaikki on parempi kun opitotuki! Ja tosiaan se avoin on ollut mielessä jattelin lähinnä jotain kasvatustiedettä tai sitten kaupallista.. niistä olisi ehkä eniten hyötyä omalle alalleni..

Oppisopimus tai sitten joku aikuiskoulutus jossa on lähitunteja esim.kerran kuussa 2 päivää on myös käynyt mielessä ja tässä ollaan monien eri opistojen sivuja katseltu ja etsitty mielekkäitä koulutuksia, monissa myös mahdollista opiskella oppisopimuksella!! Voi kun olisi 10-vuotta nuorempi niin tietäisin heti minne hakisin!!! :D

tsemppiä myös numerolle 13! toivotaan että joku hyvä koulu löytyy ja saat myös enemmän kuin perus opintotuet!!

ap

Vierailija
14/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin että jos opiskelu on kirjattu työttömyyssuunnitelmaan, tai mikä lienee nyt on.

Eli ei sitä voi tosta noin vain hakea. ENsin pitää ilmottaa ittsensä työttömäks ja sitä kautta sitten.

Ja sitä maksetaan vain 24 kk ajalta...

Vierailija
15/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuskin toisen asteen tutkinto vie ikinä yli 24kk...

Ja tuosta oppisopimuksesta sen verran, että kyllä siinä nykyään ihan normaali palkka maksetaan (riippuen tietty tunneistakin), eikä mitään 70%

Vierailija
16/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuskin toisen asteen tutkinto vie ikinä yli 24kk... Ja tuosta oppisopimuksesta sen verran, että kyllä siinä nykyään ihan normaali palkka maksetaan (riippuen tietty tunneistakin), eikä mitään 70%

koska hän on vasta opiskelemassa ammattia, ei vielä ole pätevä ammattilainen. Toki työnantaja saa maksaa vaikka kaksinkertaista palkkaa, jos tahtoo, mutta ne pätevät ei ilolla katso sitä, että apulainen vetää samat liksat kuin he.

Vierailija
17/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työvoimakoulutuksia tarjolla (tod.näk olisi nimellä työvoimapoliittinen aikuiskoulutus) ja käy työkkärissä juttelemassa. Koulutuksen ajalle saa työmarkkinatukea tai muuta työttömyyskorvausta, mihin olisit oikeutettu. (Ja kyllä, kuluttaa ansiosidonnaisen päiviä.) Tukea voi saada myös omaehtoiseen koulutukseen, jos sen katsotaan edistävän työllistymistä.

Vaikka et virallisesti olisikaan työttömänä, niin olet kuitenkin etsiskellyt työtä. Aika monissa koulutksissa sanotaan, että koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhan alaisille. Itse olen opiskellut yliopistotasolla työvoimapoliittisena koulutuksena lisäpätevyyttä. Minun tapauksessani riitti, että ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi ennen koulutukseen hakemista. Töitä en ollut ehtinyt hakea. Olin kotona pienimmän lapsen kanssa ja sopiva koulutus tuli hakuun. Minulle ainakin ollut todella hieno tilaisuus. Vaikka opiskelinkin työmarkkinatuella (liikaa kotiäitivuosia ansiosidonnaiseen), niin lapsikorotusten kanssa se oli ihan tuntuva summa verrattuna tavallisiin opintotukiin ym.

Vierailija
18/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuskin toisen asteen tutkinto vie ikinä yli 24kk... Ja tuosta oppisopimuksesta sen verran, että kyllä siinä nykyään ihan normaali palkka maksetaan (riippuen tietty tunneistakin), eikä mitään 70%

koska hän on vasta opiskelemassa ammattia, ei vielä ole pätevä ammattilainen. Toki työnantaja saa maksaa vaikka kaksinkertaista palkkaa, jos tahtoo, mutta ne pätevät ei ilolla katso sitä, että apulainen vetää samat liksat kuin he.

http://www.oppisopimus.net/html/rahoitus.html

Toki työnantaja voi saada palkkatukea.

Vierailija
19/19 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt onkin paljon vastauksia!! varmasti hyötyä!

Kiitos kaikille1

ap