Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kollega jää äitiyslomalle - kuka tilalle?

Vierailija
22.02.2011 |

Läheinen kollegani (jonka kanssa olen samassa projektissa ja vastaan "osastostamme") jää äitiyslomalle. Olen erittäin iloinen hänen puolestaan, tiedän että ovat yrittäneet lasta kauan ja tämä oli ihan odotettavissa jossain vaiheessa. Tulemme tottakai pitämään yhteyttä hänen mammalomansa aikana, mutta työasioilla ei tietenkään häntä aio vaivata.

Ongelmani onkin: kuka tulee hänelle tuuraajaksi.

Esimiehemme on erittäin hierarkinen, ja vaikka olemme kollegani kanssa toivoneet, että saisimme vaikuttaa seuraajan valintaan (esim. minä olisin mukana haastattelun viimeisessä osassa, jossa kysytään juurikin tähän tiettyyn paikkaan vaadittavia taitoja, kokemuksia, yms. yleisen osion jälkeen) tai edes tietää, ketkä ovat ns. loppusuoralla (tässä ammatissa maine kiirii nopeasti, ja tiedämme jo nimen perusteella, kuka olisi huippuhyvä tähän työhön. Esimies ei suostu, sillä hän valitsee, hän päättää.

No toki toki, sehän on selvä, mutta että hän ei edes aio kuunnella meitä asiassa tai mitä toivoisimme tämän uuden kandidaatin omaavan.

Meidän kokemuksemme mukaan tj valitsee aina vastavalmistuneita, koska heille voi maksaa pienempää palkkaa. Kuitenkin tulosten täytyy pysyä samana ja homman rullata; ylimääräiseen perehdytykseen ei ole aikaa enkä itse pysty tekemään kahden edestä työtä, nytkin teen ympäripyöreitä päiviä. Stressaan jo nyt loppukeväästä alkavasta mahdollisesta kolmen vuoden puurtamisesta, jossa minä vanhempana kollegana kannan vastuun ja saan haukut, mikäli esimiehen valinta uuden kollegan kanssa osuu väärään ja kaikki sakkaa.

Mikä neuvoksi? Valvon jo öitä tämän takia ja tuntuu, että työstä on tulossa pian taakka.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä huonoja esimiehiä on nähty niin monta kertaa. Siis IT-alalla ainakin. Esimies ei välttämättä tiedä mitään teknologiasta jota työssä käytetään, jolloin hän on todella huono arvioimaan hakijan osaamista. CV kun ei aina kerro ihan sitä totuutta.

Hyvä esimies kyllä huomioi myös hakijoiden sopivuuden tiimiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi