Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kollega jää äitiyslomalle - kuka tilalle?

Vierailija
22.02.2011 |

Läheinen kollegani (jonka kanssa olen samassa projektissa ja vastaan "osastostamme") jää äitiyslomalle. Olen erittäin iloinen hänen puolestaan, tiedän että ovat yrittäneet lasta kauan ja tämä oli ihan odotettavissa jossain vaiheessa. Tulemme tottakai pitämään yhteyttä hänen mammalomansa aikana, mutta työasioilla ei tietenkään häntä aio vaivata.

Ongelmani onkin: kuka tulee hänelle tuuraajaksi.

Esimiehemme on erittäin hierarkinen, ja vaikka olemme kollegani kanssa toivoneet, että saisimme vaikuttaa seuraajan valintaan (esim. minä olisin mukana haastattelun viimeisessä osassa, jossa kysytään juurikin tähän tiettyyn paikkaan vaadittavia taitoja, kokemuksia, yms. yleisen osion jälkeen) tai edes tietää, ketkä ovat ns. loppusuoralla (tässä ammatissa maine kiirii nopeasti, ja tiedämme jo nimen perusteella, kuka olisi huippuhyvä tähän työhön. Esimies ei suostu, sillä hän valitsee, hän päättää.

No toki toki, sehän on selvä, mutta että hän ei edes aio kuunnella meitä asiassa tai mitä toivoisimme tämän uuden kandidaatin omaavan.

Meidän kokemuksemme mukaan tj valitsee aina vastavalmistuneita, koska heille voi maksaa pienempää palkkaa. Kuitenkin tulosten täytyy pysyä samana ja homman rullata; ylimääräiseen perehdytykseen ei ole aikaa enkä itse pysty tekemään kahden edestä työtä, nytkin teen ympäripyöreitä päiviä. Stressaan jo nyt loppukeväästä alkavasta mahdollisesta kolmen vuoden puurtamisesta, jossa minä vanhempana kollegana kannan vastuun ja saan haukut, mikäli esimiehen valinta uuden kollegan kanssa osuu väärään ja kaikki sakkaa.

Mikä neuvoksi? Valvon jo öitä tämän takia ja tuntuu, että työstä on tulossa pian taakka.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tehtäviin ei kuulu rekrytointi, se on sun esimiehes homma, eikä sun sillon kuulu siihen puuttua. Olet selvästi tyyppi, joka työpaikalla puuttuu joka asiaan ja nimenomaan niihin jotka ei sulle mitenkään edes kuulu. Ja just sen takia sun työpäivistä tulee pitkiä. Jos hoitaisit tyylikkäästi vain sulle kuuluvat hommat, saisit hoidettua työsi työaikana. Yksinkertaista.

Käsittääkseni juuri missään työpaikassa työntekijät eivät valitse itselleen työkavereita, on käsittämätöntä että edes vaadit sellaista!

Vierailija
2/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla esimiehesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no lähinnä sen takia olisin halunnut olla mukana esittämässä niitä kysymyksiä, joissa tiedän olevani parempi tuomaan esille osaamistani juuri meidän osastollamme; esimies ei näitä kysymyksiä osaa esittää eikä edes tiedä: hän on kokonaan eri "alalta".

Kuitenkin, jos valinta kohdistuu henkilöön joka ei näitä asioita tunne tai osaa, kaatuu vastuu minun niskaani, ei esimiehen, joka rekrytoinnin on suorittanut.

Jos luit viestini kunnolla, huomasit varmaan, että minulle on ok että esimies tekee päätöksen, toivoisin vain saavani olla mukana siinä konsultoivan työntekijän asemassa.

t. ap

Vierailija
4/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no lähinnä sen takia olisin halunnut olla mukana esittämässä niitä kysymyksiä, joissa tiedän olevani parempi tuomaan esille osaamistani juuri meidän osastollamme; esimies ei näitä kysymyksiä osaa esittää eikä edes tiedä: hän on kokonaan eri "alalta".

Kuitenkin, jos valinta kohdistuu henkilöön joka ei näitä asioita tunne tai osaa, kaatuu vastuu minun niskaani, ei esimiehen, joka rekrytoinnin on suorittanut.

Jos luit viestini kunnolla, huomasit varmaan, että minulle on ok että esimies tekee päätöksen, toivoisin vain saavani olla mukana siinä konsultoivan työntekijän asemassa.

t. ap

Vierailija
5/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että tämmöistä ongelmaa on aiemminkin ollut työpaikoilla - siksi kysyisin enuvoa, miten muut ovat vast. tilanteessa toimineet.

t. ap, joka ei ole porvoosta...

Vierailija
6/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työhaastatteluun ole tapana ottaa tulevaa kollegaa, ellei kyse ole selvästi hierarkiassa ylemmäksi asettuvasta kollegasta. Sellainen antaa väärän signaalin ja asteleman uuden tyypin ja teidän vanhojen välille. Sitä paitsi haastattelussa puhutaan palkka-asioita ja niissä kollegat on just pahimpia kadehtijoita, koska uudet saa usein helposti parempaa palkkaa.

Olen käynyt eläessäni monen monta haastattelua ja kertaakaan ei ole tulevaa kollegaa ollut paitsi kerran oli ryhmän senior spesialisti ja olin hakemassa harjoittelijaksi...

Vierailija
7/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli palkkaneuvotteluita ei meidän alallamme tarvitse käydä.

Ja korostan, että en haluaisikaan olla paikalla koko aikaa, minulle ei mielestäni kuulu esim. se, mitä uusi hakija haluaa kertoa esim. henkilökohtaisesta elämästään, yms. vain tähän nimenomaiseen työhön liittyvät seikat.

Haluaisin kysyä, kuinka paljon hän on esim. tehnyt tietyllä järjestelmällä töitä, mitä hänen aiemmissa työpaikoissaan on käytetty ja onko hän valmis tekemään tiettyjä asioita vai ei.

t. ap

Vierailija
8/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työpaikka pyörii "varahenkilöstön" voimin, eli esimies hommaa yhden lainatyöläisen tuolta, toisen sieltä, jokainen tekee erilaista pätkää ja just ja just pääsen mukaan haastattelemaan vakipaikkalaisia. Ne vakipaikkalaiset vain tuppaavat olemaan alvariinsa kipeinä, lomalla, virkavapaalla, raskaana tai hermoromahduksen takia saikulla, joten esim. viimeisen vuoden aikana mun johtamassani 4 hengen vakipaikkaisten tiimissä on lisäkseni ollut 7 eri työntekijää. Nämä "tuuraajat" ovat minulle ihan tuntemattomia ja aina saa yöunensa menettää, kun ei yhtään tiedä mitä sieltä tulee. Voisi sanoa, että 3/5 on ollut ok tai tosi hyviä, mutta noin 2/5 uusista on joko aivan hyödyttömiä lapasia, muuten vain kääntymässä paikan päällä parin viikon ajan tai sitten totaaliurpoja.

Että ymmärrän sinua kyllä varsin mainiosti. Kyse ei ole siitä että valittaisi omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan, vaan siitä, että joutuu jännittämään kuka siihen työpariksi napsahtaa. Ap tuskin voinee muuta kuin yrittää kiertotietä puhua pomoa ympäri ja vaikka listata paperille pari asiaa/kysymystä/taitoa, jotka pitäisi ottaa selville työhaastattelussa.

Vierailija
9/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tehtäviin ei kuulu rekrytointi, se on sun esimiehes homma, eikä sun sillon kuulu siihen puuttua. Olet selvästi tyyppi, joka työpaikalla puuttuu joka asiaan ja nimenomaan niihin jotka ei sulle mitenkään edes kuulu. Ja just sen takia sun työpäivistä tulee pitkiä. Jos hoitaisit tyylikkäästi vain sulle kuuluvat hommat, saisit hoidettua työsi työaikana. Yksinkertaista.

Käsittääkseni juuri missään työpaikassa työntekijät eivät valitse itselleen työkavereita, on käsittämätöntä että edes vaadit sellaista!

Vierailija
10/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi lähettää pomollesi vaikka sähköpostilla noita kysymyksiä ja pyytää, että hän kysyy niitä hakijoilta? Miksi sinun pitäisi olla paikalla haastattelutilanteessa? Ymmärrätkö, että se mitä vaadit pomoltasi on suora epäluottamuslause häntä kohtaan?

Eli palkkaneuvotteluita ei meidän alallamme tarvitse käydä.

Ja korostan, että en haluaisikaan olla paikalla koko aikaa, minulle ei mielestäni kuulu esim. se, mitä uusi hakija haluaa kertoa esim. henkilökohtaisesta elämästään, yms. vain tähän nimenomaiseen työhön liittyvät seikat.

Haluaisin kysyä, kuinka paljon hän on esim. tehnyt tietyllä järjestelmällä töitä, mitä hänen aiemmissa työpaikoissaan on käytetty ja onko hän valmis tekemään tiettyjä asioita vai ei.

t. ap

Vierailija
11/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri lopetin rekryprosessin, jossa todella yllätyin, kun haastattelutilanteessa oli mukana minun vertaisekseni tarkoitettu kollega. Eli haastattelemassa oli mahdollinen tuleva pomo + kollega. Todella kiusallinen tilanne, ja koin äärimmäisen häiritseväksi, että tämä kollega syynäsi hakemustani, jossa palkkatoiveenikin oli kirjattuna. Olisi todella hankalaa lähteä työskentelemään hänen kanssaan tuollaisen lähtöasetelman jälkeen, ja melkein toivonkin, etten paikkaa saa.

Vierailija
12/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut useammassakin työhaastattelussa, jossa mukana haastattelussa on ollut mahdollisen tulevan tiimin muita jäseniä. Ei se niin ihmeelliseltä tuntunut.

Vierailija
13/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimari + tiimin esimies. Kollega olisi tuntunut oudolta.

Vierailija
14/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeneemmat kollegat ovat haastatelleet uusia tulokkaita yhden kierroksen tai olleet esimiehen mukana haastattelussa. Ja juurikin siksi että tulee ensinnäkin tiimiläisen mielipide hakijasta ja toisaalta meillä kollegoilla on myös hyvät näkökulmat ko. työtehtävään.

Me emme koskaan tee päätöstä rekrytoinnista, vaan vain kerromme omat mielipiteemme ja vaikutelmamme hakijasta. Meidän kokeneempien kollegoiden perehdytettäväksihän nämä uudet tulevat.

Se osuus haastatteluista jossa keskustellaan palkoista tms. työsuhteen ehdoista ei kuulu meille kollegoille ja sen hoitaa esimies ja HR yhdessä. Meillä palkat ei määräydy TES:n mukaan, tai no onhan TES:ssä ohjepalkat mutta todellisuudessa palkat ovat korkeammat aina.

Mun mielestä hyvä esimies kysyy ja kuuntelee myös tulevien kollegoiden mielipiteen hakijoista, ihan omaa takapuoltaanhan esimieskin sillä turvaa.

Vierailija
15/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tiimistä lähti yksi äitiyslomalle, oli yli vuoden pois. Ratkaisu oli, että kaikki sen työt työnnettiin mun tehtäväkseni.

Olin kuolla stressiin.

Vierailija
16/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap'n kannattaisi lukea vähän aiheesta "alaistaidot".

Vaatimuksillaan ap todellakin kertoo esimiehelleen että ei arvosta esimiestään eikä luota tämän kykyihin.

Hyvä esimies kyllä huomioi myös hakijoiden sopivuuden tiimiin. Se ei kyllä aina vastaa työntekijöiden ajatuksia mutta esimiehellä on yleensä erilaista tietoa esim tulevista asioista jotka pitää myös huomioida. Ja tätä tietoa ei taas ole työntekijöillä.

Vierailija
17/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sä sentään saat tuuraajan

meillä ei oteta parin kuukauden saikkuihin sijaisia

Vierailija
18/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Tämä siis IT-alalla. Yleensä nämä henkilöt ovat vaan käymässä tilaisuudessa, eikä heiden kuullen keskustella palkoista tai vastaavista asioista. Enemmänkin on ollut minulle tilaisuus haastatella tulevaa työkaveria.

Olen käynyt eläessäni monen monta haastattelua ja kertaakaan ei ole tulevaa kollegaa ollut paitsi kerran oli ryhmän senior spesialisti ja olin hakemassa harjoittelijaksi...

Vierailija
19/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huolta siitä, että lopulta sijaisesta ei ole muuta kuin ylimääräistä haittaa ja työtä (=perehdyttäminen, auttaminen ym.)

Toisaalta en usko, että äitiyslomasijaiseksi ikimaailmassa saisi "alallla nimeltä tunnettuja huippuhyviä hakijoita" kuitenkaan.

Itse olen jäämässä äitiyslomalle j tiedän ettei tilalleni palkata ketään. Se on tosi ikävää kollegojen kannalta, mutta minkäs teet :-( Tälle alalle näin vaativiin asiantuntijahommiin ei ykisnkertaisesti ole ketään sijaisia tulossa.

Vierailija
20/21 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jäämässä äitiyslomalle j tiedän ettei tilalleni palkata ketään. Se on tosi ikävää kollegojen kannalta, mutta minkäs teet :-

olipa kiva tulla töihin takaisin, kun omat työt oli "ripoteltu" sinne sun tänne, ei siis ollut mitään selkeää paikkaa ja työtä mitä jatkaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi