Vauvan kanssa hissittömässä kerrostalossa?
Kuinka olette pärjänneet vauvan/taaperon kanssa hissittömässä talossa?
Meillä todella mukava asunto 3.kerroksessa ja ei yhtään huvittaisi alkaa asuntokaupoille, koska tilaa löytyy ja viihdytään tässä.
Kaikki sukulaiset tuntui olettavan, että nyt kun olen raskaana, me muutetaan tästä pois.
Onko se oikeasti mahdotonta pärjätä? Kyllähän sitä nytkin on kannettu ylös alas, tavaraa, huonekaluja, ostoksia, kissan ruokaa ja hiekkaa jne. Onko se lapsen kantaminen sitten jotenkin vaikeampaa?
Kommentit (25)
asui 5. kerrosessa hissittömässä talossa. Ihan hyvin pärjäsivät, vaunuja tietenkin säilytettiin alakerrassa.
eipä meillä ole ollut hissiä ja hyvin olen kolmen lapsen kanssa pärjännyt.
vauva-aikana välillä tuntui että hissiä kaipaa mutta kyllähän imankin pärjättiin.
kunto pysyy ainakin hyvänä. =)
täytyy vain olla varovainen, ei se sen kummempaa ole. jos itse jaksaa kantaa ja kävellä niin miksi turhaa muuttaa pois.
meillä ei ole mitään ongelmaa kannella vauvaa ja tavaroita.
jos rattaissa on kanto koppa niin vauvakaan ei häiriinny vaikka nukkuisi. meillä kannetaan ensin nukkuva vauva kotiin ja perässä rattaat.
sekin vain siksi että vauva nukkuu päikkärit aina parvekkeella
Kannappa sit nukkuvaa lasta ylös ja hae vaunut ym.. ei puhettakaa et sai enää parvekkeelle nukkuu ku ensin oli kantanut raput ylös.
Ihan turha tulla tähän ketjuun kertomaan jostain hissitalon poikkeustilanteesta. :) Me asutaan 4. kerroksessa ilman hissiä ja pyörävarastossa on ulkorattaat, parvekkeella parvekerattaat. Ei niitä vaunuja rompata ees taas. Jos lapsi on kunnolla unessa, niin ei se rappusissa herää ja jatkaa uniaan, voi vaikka kantaa suoraan parvekerattaisiin nukkumaan.
Jos on jo tottunut hissittömässä talossa asumiseen ja osaa suunnitella ostokset järkevästi ja muutenkin osaa liikkua rappusissa suunnitelmallisesti, niin ei se vauvakaan elämää hetkauta. Vauvan kanssa pystyy edelleen käymään lähikaupassa hakemassa selkäreppuun jääkaapin täydennystä ja isompi kauppareissu tehdään meillä yhdessä miehen kanssa, eli käsiä riittää + molemmilla reput. Kesällä kannettiin usein Manducassa ja silloinhan on molemmat kädet ihan normaaliin tapaan vapaina.
Ei se vauvan kantaminen rapuissa ole oikeasti niin eri asia. Tottumiskysymys ja vähän joutuu käyttämään logiikkapiiriä esim. reissuun lähtiessä, mutta sellaista se on hissittömässä talossa. Aina joskus on hissiä ikävä, mutta yleensä raput menevät aika huomaamatta.
ilman hissiä :) onhan siinä omat haasteensa. Mutta ei hankalaa. Jos et käy vauvan kanssa kaupassa yksin niin en näe mitään muuta ongelmaa. Kauppakassin ja vauvan/taaperon raahaaminen rappuja ylös ei ollut sitä mielekkäintä puuhaa :)
turhaa muuttaa mun mielestä. ei ole mahdotonta! ostatte vaan toiset vaunut parvekkeelle (olettaen että on) niin ei tartte ees vaunuja kantaa ylös. Näin meillä oli.
kaksien rattaiden hankkimista. Toiset, modernimmat, ulkona liikkumista varten ja toiset vain parvekeella pidettäviksi. Jälkimmäisten ei tarvitse olla mitkään hienot. Tosin tekstistäsi ei käy ilmi, että onko teillä edes parveketta...
Haastavista tulee varmaan olemaan sitten, kun lapsi on iso taapero ja portaissa ei enää jaksa kantaa, mutta toisaalta lapsella ei ole vielä taitoa itsekseen kulkea. Tässä vaiheessa jokin kantoreppu voisi olla kätevä. Samoin, jos teille tulee toinen lapsi pienellä ikäerolla, voi kädet loppua kesken.
kolmannessa kerroksessa ilman hissiä ja poika on nyt 1v3kk hyvin on mennyt. Parvekkeella on "parvekevaunut" ja alhaalla toiset vaunut alku kesästä meille tulee vauva. Hyvin on sujunut ja kantokopalla meinasin vauvaa kantaa sitten ylös niin ei herää=)
ja lapsia on 3. ihana vanha talo, ei tosiaan hissin takia muuteta pois! Vauvaa pitää kantaa vuoden verran, ehkä puolitoista. meillä on vuoden ikäinen jo könynnyt itse portaita ylöspäin onnellisena. Vaunulenkiltä toin lapsen nukkuvana kopassa suoraan parvekkeelle, jatkoi uniaan. Ongelmia oli pari kertaa kun isompi sai uhmakohtauksen, mutta nämä yhden käden sormin laskettavat stressihetket ei kyllä täällä krunikassa tosiaankaan ole syy vaihtaa asuntoa. pysyt kunnossa ja opit suunnittelemaan elämääsi. Ei se niin kovin vaikeaa ole. Näytä ihmettelijöille terveet jalkasi, ja kerro, että niillä pääsee!
kiitos kommenteistanne, eipä tuo mahdottomalta kuulosta!
Parveke löytyy, mutta kesäisin siihen paistaa suoraan aurinko ja silloin siellä on kuumempi kuin saunassa.
Kannattaa tarkistaa, että vaunuille on joku pyöräsuoja tms. (meidän talossa ei jostain kumman syystä ole??) säilytykseen, rapussa ei nykyään saa säilyttää mitään paloturvallisuuden vuoksi. Eli kanniskelepa siinä sitten vaunuja tai rattaita kolme kerrosta ylös ja alas mahdollisesti useita kertoja päivässä..
Me asutaan hissittömän talon kolmannessa kerroksessa ja ihan hyvin onnistuu koiran ja lapsen vieminen rappuja ylös ja alas.
Toki sitä välillä miettii, kun on vaippapaketti, painava ruokakassi ja vauva sylissä, että pääsisi varmaan helpommalla jos olisi hissi.
Jos teillä kuitenkin on muuten mahtava kämppä, niin oikeesti pärjää kyllä ilman hissiä, jos ilman sitä on aikaisemminkin pärjännyt hyvin.
asutaan kahden lapsen kanssa. Parvekkeella toiset vaunut ja alhaalla toiset, ei siis mitään ongelmaa tai rattaiden kuskailua ylös ja alas (se olisi haasteellista). Alle 6kk iässä kulkivat nukkuvana vaunukopassa vaunujen välin, nyt sylissä 1v8kk, jos sattuu nukahtamaan kotimatkalla jostain...
Ja ihan hyvin pärjätään!
Raskauden loppupuolella ylös tuli oli ehkä hitusen hidasta ja hengästyttävää, mutta kyllä mä aina raput yläs pääsin :D
Lapsen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa kulkea rappuja ja niinkuin joku aikaisemmin kirjoitti, ei sitä hissiä oikeesti tarvii lapsen takia kun n. vuoden (jos siis sen takia sitä hissiä välttämättä haluaisi).
Minä ainakin (olenkohaan jotenkin erikoisen taitava)
saan vietyä vaunut rapuissa ylös ja alas niin, että vauva nukkuu niissä sen aikaa.
Jos mulla on vaikka kauppakassit mukana niin jätän ne alas rappuun odottamaan ja kun vaunut on esim. partsilla niin juoksen hakemaan kassit.
Tosi hyvää liikuntaa, ai tarvitse miettiä salille menoa ja ylipainoa.
muistutti tärkeästä asiasta. Vaunuilla olisi oltava säilytyspaikka alhaalla. Rappukäytävässä ei tosiaan saa säilyttää. Yleensä pyörien joukkoon ei mahdu ja pyöräkellarista on helppo varastaakin. Joskus ne vaunut haluaisi kuitenkin jättää alas.
Vaippoja ei tartte raahata, jos käyttää kestovaippoja. Jo se, että käyttää kotona päivisin kestovaippoja vähentää radikaalisti markettivaippojen tarvetta. Samoin jos vauva juo korviketta, niin niiden valmiiksi "lantrattujen" litratutteleiden sijaan voi ostaa marketista jauhemaista korviketta ja hommata niitä 2 dl pikkupurkkeja vain hoitolaukkuun.
Olen pärjännyt vauvan kanssa ja sitten myöhemmin vauvan ja taaperon. Kaikkeen tottuu ja kaikesta saa vaikeeta niin halutessaan. Ja talossa piti vaunut viedä kellariin, ei voineet olla rapussa. Eli vaihdoin aika nopeasti helposti kasattaviin ja kevyisiin rattaisiin.
Minä ainakin (olenkohaan jotenkin erikoisen taitava) saan vietyä vaunut rapuissa ylös ja alas niin, että vauva nukkuu niissä sen aikaa.
Meitä on pienempiäkin, ja vaikka voimaa riittäisikin, ulottuvuus on niin huono, etten yltä kantamaan meidän vaunuja portaissa niin, ettei a) vauva voisi pudota/luisua tai b) kompastuisi niihin.
t. 158cm
huomaat kun vauva syntyy et olispa se hissi.
Me asutaan 3 kerroksessa ja hissi oli rikki 2vkoa. Kannappa sit nukkuvaa lasta ylös ja hae vaunut ym.. ei puhettakaa et sai enää parvekkeelle nukkuu ku ensin oli kantanut raput ylös. Nyt ihana hissillä huristaa ylös ja viedä parvekkeelle nukkuun. Aikaisemmi asuttii hissittömässä talossa ku ykkönen syntyi. Tuskaa oli ekat viikot ja onneks sitte päästii muuttaa.
En suosittele, ymmärrät sit oikeesti et se on vähä eri asia kannella vauvaa rapuissa ku jotai tavaroita. Helpottaa elämää kummasti se hissi.