Diagnoosi "oudolle tyypille"?
Mulla on tuttava, joka on todella erikoinen. Hän saattaa muutaman tunnin aikana kysyä jotain samaa asiaa monta kertaa (esim. "Onko sulla rahapussi mukana?"). Hän on vasta nelikymppinen, joten dementiasta tuskin kyse (eikä hän laita hiustenkuivaajaa jääkaappiin tms. vaikka hukkailee tavaroitaan tämän tästä). Lisäksi hän ei muista asioita, joista olemme vasta muutama päivä sitten puhuneet, ja kertoo usein asiat moneen kertaan. Joskus hän ei myöskään meinaa millään tajuta asioita, mikä on erittäin turhauttavaa. Toisinaan hän tuntuukin ihan jälkeenjääneeltä, vaikka välillä hän vaikuttaa todella fiksulta.
Voiko johtua stressistä vai onko joku "rakenteellinen" vika? Diagnoosia kehiin! (Ei niinkään diagnoosin vuoksi, vaan oikeasti haluaisin ymmärtää.)
Kommentit (29)
tai jotain vastaavaa aivotoiminnan häiriötä. Mutta olen sosiaalisesti liian taitava, vaikka saankin AS-testistä suht paljon pisteitä.
Mutta ehkä kyse on vain tietyntyyppisestä aivotoiminnasta tai sen epätasaisuudesta. Minäkin teen väikkäriä, se toinen täällä ketjussa on tohtori... onko meillä siis joku hajamielisen professorin tauti?
En näytä masennustani ulospäin, koska en halua kuormittaa ystäviä ja tuttavia.
Äo:ni on poikkeuksellisen korkea, mikä aiheuttaa sen etten useinkaan jaksa keskittyä keskusteluihin, joita käydään hyvin usein aivan yhdentekevistä asioista. Keskustelun etenemisen tietää 20 askelta eteenpäin, mikä puuduttaa, joten sulkeudun helposti omiin ajatuksiini ja olen vain osittain läsnä. Yritän kyllä joskus tosissani keskittyä, koska tiedän monen ihmisen mittaavan henkistä kapasitteettia juuri näiden keskustelujen perusteella.
Lisäksi: ulkonäössäni on jotakin, jota tulkitaan hölmöydeksi ja törmään usein tähän ennakkokäsitykseen minusta ennen kuin sanon sanaakaan.
En ole myöskään tuttavaani täällä haukkunut. En sanonut, että hän on tyhmä, vaan että joskus vaikuttaa tyhmältä.
Mä myös katselen maailmaa vähän eri kulmasta kuin muut, niin että vieraat pitävät mmua varmaan usein vähän tyhmänä kun en esim naura samoille vitseille (tajuan kyllä, mikä niissä pitäisi olla hauskaa, se ei vaan musta ole hauskaa) ja luulevat, etten tajua asioita. Voi olla, olen kieltämättä myös aika hidas tekemään mitään tai esim lukemaan tai puhumaan tai osallistumaan keskusteluun. Kuitenkaan mä tuskin olen ihan täysin pässi, sillä olen filosofian tohtori. Kas, hitaastikin voi tulla ihan hyvää...
että meillä hyväksytään vähän liian vähän variaatiota. Jotenkin tuntuu, että Suomessa ei ole hyväksyttyä olla vähän erilainen. Kai sitä pitää silti tunnustaa olevansa itsekin vaan niin ahdasmielinen, että on ihmisiä pakko lokeroida.
ap
Huh, huh. Sinäkö, ap, sitten erilaisuutta ymmärrät, kun ystäväsi asiaa levittelet täällä. Toivottavasti hän lukee kirjoituksesi, niin huomaa, mikä olet.
ADHD ja poissaoloepilepsia ja olen tuollainen, kaverini taas Asperger ja on samanlainen.
vaan yksi näistä ketjun oudokeista. Minusta ap ei kyselyllään loukkaa ketään tai osoita ahdasmielisyyttä, suhtautuu vain terveen uteliaasti - vaietako pitäisi?
Huh, huh. Sinäkö, ap, sitten erilaisuutta ymmärrät, kun ystäväsi asiaa levittelet täällä. Toivottavasti hän lukee kirjoituksesi, niin huomaa, mikä olet.
Mä oon 26 ja mulla on samoja oireita.
Ainakin krooninen kipu ja esim huonokuntoinen suolisto saattaa aiheuttaa tuollaista (menee verenkiertoon aineita joita ei pitäs). Syökö sun tuttava huonosti tai laihdutteleeko jatkuvasti? Ne tekee huonoo suolistolle ja suolisto on vähänku meidän toiset aivot : pp
Kärsin monta vuotta sosiaalisista ongelmista ja sitten alko selvitä nää jutut.. ja töissä ja koulussa tosi vaihtelevaa menestystä kun aina ei pää pelitä. nyt saatan jopa parantua..
En sit tiiä mitä sun tuttavalla on : )
Voin 100% varmuudella kertoa, etten puhu kenestäkään teistä. En ole myöskään tuttavaani täällä haukkunut. En sanonut, että hän on tyhmä, vaan että joskus vaikuttaa tyhmältä. Ja vaikka itse tuttavani tätä lukisikin, niin miksi ottaa pahalla hyväntahtoinen kysely?
Hyvää päivänjatkoa kaikille!
ap