Bruttotuloni 46900 vuodessa ja
nettotulot 31972 eli verottaja ottaa liki kolmanneksen tuloista.
Hhmmm...mitä järkeä?!
Valtasi tuen valtion toimintaa mutta itse en tuosta tukemisesta juurikaan hyödy; ei tule tukia tms ja nyt sitten vielä kaavaillaan lapsilisien poistoa.
Kiitos progressiivisen verotuksen, kannattaisi vaihtaa työtä niin, että bruttotulot laskevat voisi nimittäin nettotulot nousta.
Kommentit (6)
Kiitos progressiivisen verotuksen, kannattaisi vaihtaa työtä niin, että bruttotulot laskevat voisi nimittäin nettotulot nousta.
Progressio ei koskaan nouse niin hypäyksittäin, että tuo olisi mahdolllista. Erilaisten tukien kanssa tuo voi kyllä tapahtua, jos palkan muutos antaa/poistaa oikeuden johonkin asumislisään tms. tai muuttaa päivähoitomaksuja.
Veroprosentitt on mitä on ja se pitää huomioida siinä palkassa, eli ajatella vain bruttopalkkaa.
Progressio ei koskaan nouse niin hypäyksittäin, että tuo olisi mahdolllista. Erilaisten tukien kanssa tuo voi kyllä tapahtua, jos palkan muutos antaa/poistaa oikeuden johonkin asumislisään tms. tai muuttaa päivähoitomaksuja. Veroprosentitt on mitä on ja se pitää huomioida siinä palkassa, eli ajatella vain bruttopalkkaa.
pitäisi jo pärjätä! Muistan n. 10 vuotta sitten sinkkuna, kun minulle jäi vuokran jälkeen 300 euroa vähemmän käteen kuin kahden lapsen yh-äidillä. Tosin hänen piti lapsensa sillä elättää, mutta minä olin korkeapalkkainen ja hän matalapalkkainen! Olen itse huomannut, että kun bruttopalkka on siinä +/- 4000 per kk jää suhteessa aika vähän käteen.
Eihän se toki niin mene, että juuri nyt sinä saisit noilla maksamillasi veroilla palveluita. Mutta ihanko oikeasti et koskaan ole ollut saamapuolella?
Minulla on kutakuinkin vastaavat brutto- ja nettotulot kuin sinulla. Kävin peruskoulun ja lukion Suomessa, ilmaiseksi. Osallistuin kouluruokailun 12 vuoden ajan. Myös koulukirjat sain ilmaiseksi lukiota lukuunottamatta. Lukion jälkeen menin yliopistoon, ilmaiseksi. Itse asiassa sain opintojeni ajan sekä opintotukea että asumistukea valtiolta.
Lisäksi olen käyttänyt julkista terveydenhuoltoa tarpeen mukaan, synnynttänyt lapseni sairaalassa edullisesti, nostanut tukia perhe- ja hoitovapaiden aikana sekä tietysti käyttänyt mm. kirjastoja, uimahalleja, tie- ja rautatieverkostoa, jne, jne.
Tällä hetkellä en nosta tukia tai hyödy sinänsä muuten suoraan maksamistani veroista, paitsi että esikoinen on jo koulussa, ilmaiseksi. Niin ja pienemmät päiväkodissa, joita myös verovaroilla tuetaan.
palkkatuloa n 65 000€/v, vero 35%. Ammatinharjoittajatuloa 15 000€/v, vero 63%.
Tuon ammatinharjoittamisen ajattelin lopettaa kokonaan, jotain rajaa hyväntekeväisyydelläkin pitää olla.
Eihän tuo verotus oikein motivoi, toisaalta työ on mukavaa. Ei kuitenkaan niin kivaa, että haluan tehdä sitä elättääkseni tämän palstan sossuja itse yhtään uurastuksesta hyötymättä.