Kommentoivatko päiväkodissa hoitajat
lapsenne/lastenne vaatteita? Siis jos on uusia/ns.hienoja? Itse käytän lapsella hoidossa samoja kuin ns. kylässäkin, muuten vaatteet jäisivät aivan käyttämättä.
Kommentit (27)
sellainen hoitolapsen vanhempi, jonka kanssa on mukava turista lasten vaatteista:)
En näe sitä mitenkään pahana asiana, koska vaikka näistä on mukava puhua ja kiinnitän kyllä huomiota jos jollain on poikkeuksellisen kivat vaatteet, niin ei sillä kuitenkaan ole väliä vaikka ei olisikaan.
ja itseä se vähän häiritsee... Erityisesti yksi hoitaja kommentoi lastemme ulkovaatteita ja sitä kuinka äiti niihin varmaan törsää. Ihan ystävällisesti juttelee, mutta minua asia kyllä vähän häiritsee. Ostan vaatteet pääasiassa netin kautta alennuksella ja vähän nolottaa tuo huomio, jota vaatteisiin kiinnitetään. Itse lähinnä haluan, että lapsilla on kestävät, lämpimät, vedenpitävät ja laadukkaat ulkovaatteet, jotka kestävät käytössä. Ja tietysti plussaa on se jos miellyttävät omaa silmää. Mutta mitään erityistä huomiota lastemme vaatetuksesta en kyllä muilta kaipaa.
Onhan ne tottakai ihania tyttöjen vaatteet. Aika moni sukulaisista ja kavereista vaan kommentoi myös ja en minä niitä todellakaan sen takia osta, että muut niitä ihastelisivat (satun vain pitämään ihanista lstenvaatteista)..taidan vissiin itse potea huonoa omatuntoa uusien vaatteiden ostamisesta :D Pian 1v5kk tyttö ja kyllä laitan hoitoon liivimekkoja yms.
ap
saattavat ihailla jos on joku nätti paita päällä. Itse myös lastenhoitajana usein otan puheeksi aamulla jos lapsella on kiva paita päällä.
joskus saattaa yksi hoitaja (joka itse on selvästi ajan hermolla ja varsin muotitietoinen) ihastella tytölle että onpa sinulla ihana mekko tänään tms, mutta ei sen kummemmin kuitenkaan. En nyt varsinaiseti mitään ykkösvaatteita tarhaan laita mutta olen tarkka että koko asu on suurin piirtein yhteen sopiva, en kestä eripari vaatteita, lapsillakaan. Eikä tyttä kyllä suostuisi laittamaankaan ihan mitä tahansa, on aika tarkka vaatteistaan jo nyt 3v. Esim katsoo aina että sukkahousut/leggarit sopivat väriltään yhteen paidan/tunikan kanssa. Ulkovaatteista tarhantädit antavat enemmän kommenttia tyyliin kiva että on kunnolliset ja lämpimät vaatteet kun on näin kylmä. Ilmeisesti kaikilla ei ole..
ja itseä se vähän häiritsee... Erityisesti yksi hoitaja kommentoi lastemme ulkovaatteita ja sitä kuinka äiti niihin varmaan törsää. Ihan ystävällisesti juttelee, mutta minua asia kyllä vähän häiritsee. Ostan vaatteet pääasiassa netin kautta alennuksella ja vähän nolottaa tuo huomio, jota vaatteisiin kiinnitetään. Itse lähinnä haluan, että lapsilla on kestävät, lämpimät, vedenpitävät ja laadukkaat ulkovaatteet, jotka kestävät käytössä. Ja tietysti plussaa on se jos miellyttävät omaa silmää. Mutta mitään erityistä huomiota lastemme vaatetuksesta en kyllä muilta kaipaa.
oli vaan vaikea pukea sanoiksi. En halua lapseni vaatteilla todellakaan mitään huomiota. Toki törsäämisestä ei ole kukaan sanonut ja siihen tuumaisin, että mitä sitten. Olen vaan huomannut, että toisia häiritsee jos lapsella on uudet vaatteet! Toki erityisesti haalareissa ratkaisee lämpöisyys, kosteudenpitävyys yms. ja Reimatecin olen todennut hyväksi. Sisävaatteissa myös käyttömukavuus, en todellakaan laita lapselle mitään kiristäviä tai hankalia vaatteita vaan ihan paitoja, housuja, hameita, sukkiksia, legginssejä ja liivimekkoja. Ja vaatteet on pääasiassa Lindexiltä, joten ne eivät ole edes kalliita! Ihan positiivisia kommentteja olen kyllä saanut
ap
Meillä on lapsilla melko paljon vaatteita, mutta suurin osa niistä on kirpparilöytöjä, eikä rahaa siis ole törsätty mahdottomia summia. Vaatteet ovat aina sävy sävyyn ja sitä saatetaan kehua/kommentoida. Joskus myös saatetaan hyväntahtoisesti tokaista, että "ai sulla on taas uusi mekko/paita". Ei minua tuo ole häirinnyt, ja kysyttäessä olen mielelläni myös kertonut, mistä vaatteet on hankittu. Saatan itsekin joskus kysyä jonkun päiväkotikaverin vanhemmalta jostain kivasta vaatteesta, että mistä sellaisia saa ja kehua jotain kivannäköistä vaatetta.
joskus saattaa yksi hoitaja (joka itse on selvästi ajan hermolla ja varsin muotitietoinen) ihastella tytölle että onpa sinulla ihana mekko tänään tms, mutta ei sen kummemmin kuitenkaan. En nyt varsinaiseti mitään ykkösvaatteita tarhaan laita mutta olen tarkka että koko asu on suurin piirtein yhteen sopiva, en kestä eripari vaatteita, lapsillakaan. Eikä tyttä kyllä suostuisi laittamaankaan ihan mitä tahansa, on aika tarkka vaatteistaan jo nyt 3v. Esim katsoo aina että sukkahousut/leggarit sopivat väriltään yhteen paidan/tunikan kanssa. Ulkovaatteista tarhantädit antavat enemmän kommenttia tyyliin kiva että on kunnolliset ja lämpimät vaatteet kun on näin kylmä. Ilmeisesti kaikilla ei ole..
vaikka monet sanoo, että mitä väliä lasten vaatteilla on?! Mielestäni on, ei aikuinenkaan mitä tahansa päälleen laita. Toki en tytölle laita minihametta, narutoppia tms. Kurja, jos jotkut lapset joutuu olla kylmissään! Siitä olen myös tarkka, että lapsella on lämmin ja riittävästi varavaatteita yms. hoidossa. Ne voivat sitten olla vähän "eriparisia" D Pääasia, ettei tarvitse olla märässä/älyttömän likaisessa paidassa koko päivää. Meillä syödään (=harjoitellaan syömään) itse, joten voitte kuvitella pyykin määrää :DD
ap
Päiväkodissa on muutaman kerran sanottu, että lapsi on mukavan näköisesti puettu sekä annettu palautetta ulkovaatteista, jotka ovat säähän sopivia.
Myönnän, että olen tarkka että päiväkotiin lähtee päivittäin sään mukaiset ulkovaatteet ja tarvittaessa vaihtoehtoja valittavaksi. Sisävaatteet ovat aina puhtaat ja tietenkin ehjät ja oikeankokoiset. Ei ole erikseen päiväkotivaatteita vaan käytetään samoja vaatteita kuin kotona ja kyläillessä. Tietenkin huomioin, että vaatteet on lapsen helppo pukea ja asianmukaiset.
Samalla tavalla suhtaudun lapsen pukemiseen kuin itsekin katson mitä töihin puen päälleni. Ihan kiva, että se on huomioitu päiväkodissa.
kun tytöllä oli punavalkoraidalliset sukkahousut, punavalkoraidallinen hame ja punavalkoraidallinen hellokitty pusero! Ihan itse oli aamulla kaapista kaivanut ja mies vei hoitoon kun mä olin yön töissä.
ja tosiaan ihastelun aiheen ei tartte olla se, että vaate on uusi/kallis, vaan et siinä on lasta miellyttävä kuva, mikä väri tahansa voi olla kiva.
Vaatteista annettu palaute on ihan tavallista lapsen huomioimista... oi kun sun pipo on kivan pörröinen, onko äiti kutonut sen jne. Näitä keskusteluja käydään usein pukemistilanteissa ja niiden avulla päästään usein yli kiukuttelusta pukemisessa jne.
Meillä on kolme tyttöä jotka äiti tykkää pukea nätisti:) Osa vaatteista on uusia, osa kirppis/huutonetlöytöjä, ja huomaan minäkin usein vastaavani, että kiitos, ihan kirppikseltä löysin tai kiitos, isonsiskon vanha se vaan on. Kyllä muakin siis vähän vissiin nolottaa, kuinka tärkeitä lastenvaattet mulle on, vaikka moni kehuja ei varmasti tarkoita mitään muuta kuin että haluaa sanoa ääneen, että lapsellani ON nätit vaatteet.
Sävy sävyyn puetaan täälläkin ja ehdottomasti ehjiä ja puhtaita pitää olla, mutta ihan tavallisia lastenvaatteita silti käytetetään. Muutamia vähän kalliimpia merkkejä löytyy, ei kuitenkaan mitään Gucci-tasoa, mutta eniten kuitenkin ihan Lindexiä ja Henkkamaukkaa, ulkovaatteissa paljon Ticketiä ja Minymoa. Kai se vaan niin on, että useampi kuitenkin pukee lapsensa vähän sinne päin (vaikka itse olisi ihan tiptop) ja siksi siististi/nätisti/sävy sävyyn puetut lapsen huomataan ja huomioidaan. Meillä on myöskin samat vaatteet käytössä kotona ja hoidossa, en ole ikinä ymmärtänyt esim huutiksessa käytössä olevaa kuvailua "ihan hyviä vielä päiväkotikäyttöön", ihan kuin siellä voisi huoletta kulkea missä tahansa rääsyissä..
"onpas hienon värinen paita" "mistä sä ostat näitä vaatteita, kun on niin kivoja värejä"
- paljon muutenkin on värejä kehuttu
- villatakki sai kehuja "ihanan lämmin" ja neuletakki "voi kun hieno", jne..
Mutta meillä ei tosiaan ole mitään kyläilyvaatetta erikseen vaan puen aina lapset hyvin rennosti (että on mukava liikkua) ja kivoihin väreihin (pojilla turkoosi ja vihreä suosikkina). Minusta tärkeintä on tuo mukavuus. Eli meillä ei todellakaan lapset mene päiväkotiin farkuissa ja kauluspaidoissa.
ajattelisinkin että onpas kivat vaatteet. Lähinnä siksi, ettei jostain toisesta lapsesta tuntuisi pahalta kun ei hänen vaatteet tunnu minusta kivoilta ja en niitä kommentoisi. Toki voisi lähteä sille linjalle että kommentoisin kaikkien vaatteita mutta ei siinä olisi järkeä.
Mieluummin kiinnitän huomiota käytökseen, hyvä kun muistit kiittää, hienoa kun olit Sannille ystävällinen jne. Näitä on helppo löytää jokaisesta lapsesta tasapuolisesti.
näin käyttäytyy fiksu päiväkodin työntekijä!
Ei niitä lapsen vaatteita tarvi kehua, vaikka olis millaista Burberryä päästä varpaisiin. Tasapuolisesti kaikille kehuja käytöksestä niin hyvä tulee..
vaatteita lapselle ostaa toisten kehumisen vuoksi (en minä ainaskaan). Itse en edes tykkää mistään Burberrystä tms. kalliissta merkistä, ne on tylsän värisiä.
Voi olla, että vähän pöljältä tämä ketju kuulosta :D
ap
Kyllä mun mielestä lapsen -ja aikuisenkin- vaatteitakin voi kehua, ei se tarkoita että käytöstä tai jotain muutakin ei voisi kehua myös. Mua kyllä korpee välillä ihan kybällä nää pöljäksi haukkujat, joiden mielestä (lasten) vaatteisiin tai muuhun ulkonäköön panostaminen (enkä nyt tarkoita mitään yliampumista, vaan ihan tavallista huolehtimista siitä että näyttää siistiltä ja kivalta) on typerää; mun mielestä maailmassa pitää olla kauniita asioita, oli sitten kyse taiteesta, kodin sisustamisesta tai lasten vaatetuksesta joista voi nauttia!
Heh. Kommentoisikin vaatteita, mutta meillä päiväkodin tädit kommentoi kasvatusta :)
Oli lapsi mennyt möläyttämään jotakin sellaista jota ei täällä korvessa saisi ääneen sanoa ja juntit oli ihan kummissaan kuinka huonoa kasvatusta on lapsi saanut :D
jotenkin tuntuisi aika luonnottomalta puheenaiheelta tuommoinen.