Onko suomalaiset lapsivihamielisiä?
Kommentit (30)
ollaan myös lastemme kanssa matkusteltu ja muualla lapsille tullaan paljon juttelemaan ja heitä kohdellaan ihan pieninä ihmisinä. Täällä eräät vanhemmat ihmiset jopa ihan suoraan näyttävät inhonsa...
että iäkkäämmät ihmiset haistattelisivat täysin tuntemattomille lapsille julkisissa liikennevälineissä, ja huutelisivat hävyttömyyksiä äideille.
Vallanpitäjät eivät tosiaankaan mieti, mitä päätökset tarkoittavat lasten näkökulmasta, vaikka laki vaatiikin heitä niin tekemään.
Kaikki tärkeät päätökset tehdään keskivertoälyllä (tai alemmalla) varustettujen keski-ikäisten tai sitä vanhempien miesten näkökulmasta.
Ehkä täällä on vähän turhan yleistä se asenne että lapset ei saa kuulua eikä näkyä. Ja tämä nyt ei tarkoita että joku riehuminen vaikka ravintolassa pitäisi hyväksyä ;)
Etenkin lapsettomien keskuudesta löytyy nuivasti tai jopa vihamielisesti lapsiin suhtautuvia.
Suomessa joskus tosiaan tuntuu, ettei lapsuutta ja lapsellisuutta suvaita. Mutta eipä ole hurraamista vanhuksillakaan, jotka jätetään heitteille laitoksiin...
busseissa mummelit valittavat jos äiti tulee lastenvaunujen kanssa ILMAISEKSI kyytiin, palstoilla haukutaan perheitä jotka uskaltautuvat ravintolaan lastensa kanssa syömään, Lapsia mulkoillaan jos ovat vähänkään äänessä ja esim mun lastani on mummeli töninyt kaupassa kun sattui lapsiparka hänen tielleen. Mummeli tönäisi ja kirosi mennessään kun "kakarat pomppii tiellä kun hänellä on kiire". Ikävä sanoa mutta koen asuvani aika lapsivihamielisessä yhteiskunnassa kun vertaa moneen muuhun kulttuuriin missä aidosti tykätään lapsista. Siis niistä muitakin kuin vain omista!
Toisaalta eipä täällä aina huolehdita vanhoistakaan ja nuorisoakin moititaan.. Lapsia koskevat päätökset tehdään liian lyhytnäköisesti.
on kohdannut poikkeuksellisen lapsimyönteisen ympäristön näiden 12 vuoden aikana:)
Suomalaiset ovat kyllä muuten keskimäärin muita eurooppalaisia myrtsimpää kansaa:)
2vuotiaani seisoi kaupassa ulko-oven edessä, kun vanhempi mies tulipaikalle ja riuhtaisi oven auki. Ja paineli menemään, eikä jäänyt paljoa katselemaan miten kävi.
sattuiko lasta pahasti? Jumankauta mä olisin juossu sen äijän perään ja antanut kuulla kunniansa...
Suoraan kysymykseen suora vastaus. Asun ulkomailla ja olen matkustellut paljon. Ja ne jotka eivät ole vihamielisiä jotenkin arastelevat puhua lapsille tai koskettaa. Ehkä he pelkäävät että astutaan toisen reviirille tai luullaan pedofiiliksi. Olin viime kesänä Ikaalisten kylpylässä. Siellä jos joku taapero kompuroi tai kaatuili ei kukaan tehnyt mitään. Lilluivat vaan vedessä ja katselivat.
Muuten puitteet ovat kunnossa. Hotelleissa, huoltamoilla, ravintoloissa ja vessoissa on ajateltu perheen pienimpiä. Tarkoitan siis leikkihuoneita, pilttipurkinlämmitys- ja vaipanvaihtojuttuja. Niin ja potat löytyy useasta paikasta. Täällä sellaista löytyy vain Ikeasta.
ilosesti höpöttelevälle, vähän pomppien liikkuvalle tytölleni, että "varo nyt helvetin kakara", tuossa lähikaupan edustalla. Olin vähän kauempana, enkä ollut uskoa korviani. Täti lähti niin nopsaa pois paikalta etten ehtinyt kissaa sanoa.
Meidän pikkumies nyt tykkää moikata vähän kaikkia. Järkkyä huomata miten todella monet varsinkin vanhat naiset/mummelit oikein tuijottaa pientä viatonta ihmistä inhoa silmissään. Ihan kuin jotain sontaa katselisivat. Ja sitten siirtävät sen katseen minuun ikään kuin kysyen miten voin sallia sen että 2-vuotiaani tunkee heidän reviirilleen moikaten iloisesti.
Kuulinpa myös ystävältäni joka oli ollut kahvilan veskissä vaihtamassa vaippaa pienelle vauvalleen että ei kulunut kauaakaan ennenkuin oven taakse oli tullut joku vanhempi nainen kahvaa rynkyttäen ja haukkuen häntä. Kuulemma oli liian hidas ja mitä oikein luulee voivansa olla siellä niin kauan vain koska on vauva mukana. Vieressä miesten vessa tyhjänä, jos kovakin hätä olisi mummo sinne voinut ahterinsa hilata...
Joo, joskus inhoan syvästi tätä maata jossa lapset ovat monelle sama kuin paha itse. Toisaalta olen myös tavannut monta tosi ystävällistäkin vierasta ihmistä jotka ovat jaksaneet jäädä juttelemaan "isoista" ihmisistä kiinnostuneen poikani kanssa :) Toivoa siis on.
Mua huvittaa nama kommentit "asun ulkomailla, matkustan paljon" jne.
Ensinnakin, matkustaessa nakee vaan hetken siita maasta. Asun ulkomailla, voisi sanoa, missa sita oikein asuu... ;-) ei millaan pahalla.
Etela-Euroopan maissa lapset saa nakya, sen olen itsekin kokenut. Olen asunut 10v Aasiassa, taalla ollaan lapsirakkaita, mutta, osittain vain muiden lapsia kohtaan. Omia ei edes valttamatta haluta.
Asun nyt Singaporessa, taalla meidan sinisilmaiset ja blondit lapset saavat positiivista huomiota, valilla liikaakin, lapset ahdistuvat. MUTTA, esim. yksi ravintola paasi uutisotsikoihin, koska kieli lasten tulemisen ravintolaan, eika ole mikaan fiiniruokailupaikka
Noi esimerkit epakohteliaista ihmisista on vaan pisara meressa. Pitaa miettia myos kulttuurieroja. Suomessa ollaan pidattyvaisempia ja siina ei ole mitaan pahaa. Kylla mua arsyttaa valilla, etta niin moni ihminen tulee laapimaan (likaisilla) kasillaan meidan lasten naamoja...
Eli, mitalilla on monta puolta. Joskus syy on vanhemmissa, jotka eivat valita/jaksa/osaa valvoa lapsiaan julkisilla paikoilla.
näihin vihamielisiin. Vauvat ei saa itkeä yms.
Sen sijaan meidän kyläkaupassa on aivan ihana myyjä lihatiskillä. Aina jaksaa jutella pojalle iloisesti kun kyselee uteliaana myytävänä olevista tuotteista.
Mun mielestä taas suomalaiset sietää kokonaisuudessaan keskimäärästä vähemmän häiriöitä ja poikkeavuutta ympäristössä ja kanssaihmisissä. Tämä näkyy suhtautumisessa kaikkeen normista poikkeavaan, eli myös lapsiin.
En usko, että kyse ois kuitenkaan lapsista, vaan vihataan vaan kaikkea tasapuolisesti.
ja tämä on lapsivihamielinen yhteiskunta missä lapset ja lapsenomaisuus koetaan ärsyttävänä.Itse olen matkustellut paljon ja missään muualla en tällaiseen ole vielä törmännyt. Täällä lapsi ei saa näkyä eikä kuulua kun taas muualla lapsi on normaali osa elämää ja lapsi saa näkyä. Esi Italiassa ovat lapset tervetulleita mihin tahansa ravintolaan ja siellä heille käydään jopa juttelemassa henkilökunnan toimesta toisin kuin täällä. Täällä lapsiperheitä vaan mulkataan vihamielisesti.