Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jatkuva nenäsumutteen käyttö

Vierailija
19.02.2011 |

Onko muita, jotka joutuvat jatkuvasti käyttämään nenäsumutetta tukkoiseen nenään. ITse olen joutunut nyt puolen vuoden aikana käyttämään vähän väliä ja tiedän, että pitkäaikaisessa käytössä juuri tuo sumute itse tekee sen, että nenä on tukossa, mutta ilmankaan ei voi olla.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

En jaksanut lukea jokaista kommenttia, mutta vastaan nyt ap:n kyssäriin ja pulmaan omalla kokemuksella.

Itse käytin myös tukkoiseen / (jatkuvasti) vuotavaan nenään respavapaita nenäsumutteita. Ja vieläpä aika pitkään, yli vuoden verran. Kun suositus on 1-2 viikkoa, ho ho ho :D Käytin Otrivin Compia (ettei nenä vuotaisi) sekä ihan jotain nenää pelkästään avaavia, että nokka pysyisi auki. Vuoron perään, riippuen tilanteesta. Jos aamulla sai nokan auki, keskipäivällä piti jo sumuttaa taas ja viimeistään iltapäivällä + illalla (jopa keskellä yötä) jne... pirullinen oravanpyörä. Ja h*lvetti se räkä&lima oli keltaista ja kamalaa, joka päivä myös jäi kurkkuun kiinni, niin että rykiäkin piti, kuin ikänsä norttia polttanut äijä. YÖK! Tähän oravanpyörään jouduin, kun nenäni tuppasi jatkuvasti vuotamaan, eikä se omassa ammatissa näytä kovin hygieeniseltä. Saati ole muutenkaan miellyttävää, jos koko saa olla niistämässä. Uskon, että omaan vuotoon ja tukkoisuuteen on vaikuttanut se, että olen altistunut homeelle suurimmassa osassa työ&opiskelupaikkojani. Koska näissä kohteissa mokomat vaivat on aina tulleet ilmi.

Lopulta kävin työterveyslääkärillä ja hän määräsi minulle Avamys-suihketta (tarvii respan). 2 suihkausta päivässä, molempiin sieraimiin.

Nyt olen käyttänyt Avamysta vasta parisen viikkoa (plus Otrivin Compia max kerran päivässä, duunipäivinä, koska nokka yhä tuppaa vuotamaan). 

Eli ihan oikeasti! Älkää kärsikö vaan menkää lekurille! Lämmöllä voin suositella Avamysta. "Kallista" on (ilman Kela-tukea, mitä tuo oli 15 e tai jotain sinnepäin....) mutta kalliimmaksi tuli ne nasoliinit ja otriviinit kun jatkuvasti piti ostaa uusi sumute.

Ja niistäessä räkäkin on jo kirkasta ja normaalia, juoksevaa eikä limaista, keltaisenvihreää mönjää, hyh.

Eikä tosiaan mennyt kuin viikko pari niin ei tarvinnut herätä jokaikinen aamu ihan p*rkeleelliseen tukkoisuuteen ja kiiruulla sumutteita etsimään. :) <3 x 1000 000!!

Vierailija
22/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin kolme vuotta putkeen. Aluksi yritin vierottautua niin, että käytin vain öisin. Sitten lopetin senkin. Ekat yöt oli kamalia ja nukkumisesta ei tullut mitään. Nyt 4kk ilman ja hajuaistikin palannut.. 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sumutetta? Miten se muka nenän tukkii?

Mä olen käyttänyt yli kymmenen vuotta päivittäin ensin Flixonase sitten N a onex-sumutetta. Ilman en voi olla. Ongelmia ei ole ollut.

Miksi?Oletko ottanut selvää miksi nenäsi on jatkuvasti tukossa! Ei ole normaalia.

Vierailija
24/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi pääsin eroon nenäsuihkeesta. Tuntui että apteekissakin oikein painostettiin sen ostamiseen tavallisen allergialääkkeen lisäksi. Ei auttanut vaikka sanoin että minusta se aiheutti riippuvuutta niin ettei voinut olla päivääkään ilman. Nenän limakalvot vuosi verta. En enää uusinut reseptiä ja vierottamisen hoidin suolavesiliuoksella. Nyt en ole vuosiin tarvinnut kumpaakaan vaikka olen edelleen allergikko.

Vierailija
25/28 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vähän eri asia jos käyttää lääkärin määräämänä...

Vierailija
26/28 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasonex toimii, mutta siihen ilmeisesti tarvi reseptin. Itse käytän nenäkannua ja lisäksi kosteuttavaa sumutetta etenkin talvella. Lisäksi havaitsin itsehoitovalmisteista Nasofanin toimivaksi. Nehän ei tosissaan ole mitään pika-apuja, vaan vaativat jatkuvaa säännöllistä käyttöä toimiakseen. Onneksi onnistuin vierottautumaan Otrivinista ja Nasolinista kun alkoi olemaan kiusallisia nenäverenvuotoja. Nyt kolmatta vuotta ollut tämä ongelma ja on se kyllä kamala tunne kun yrittää nukahtaa sieraimet ummessa.

Vierailija
27/28 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään flunssan jälkeen joskus Otrivin-koukkuun. Käytössä on ympäri vuoden Avamys, joka tahtoo kuivattaa limakalvot näin talvisaikaan, vaikka muuten onkin hyvä lääke krooniseen tukkoisuuteen. Mun nenä on outo, se on välillä tukkoisempi (ilman flunssaa) ja sitten ihan tuntee kun se ”napsahtaa” auki. Lääkäri ei ole moisesta kuullutkaan, onko kellään samaa?

Vierailija
28/28 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla vähän eri asia jos käyttää lääkärin määräämänä...

Kyllä ne lääkärin määräämät kortisonisuihkeetkin voivat aiheuttaa tukkoisuutta. Itselläni ne alkoivat kahden vuoden käytön jälkeen vain tukkia ja kuivattaa nenää. Vaikka kuinka selitti lääkärille että se ei auta eikä poista allergiaoireita, työnnettiin vain aina lisää eri merkkistä suihketta.

Sitten sain tarpeekseni ja menin siedätyshoitoon. Sinnekin piti itse väkisin itsensä puhua.