Olen surullinen, D-vitamiini tietous neuvolassa
Olen nyt havahtunut, että Jekovit merkkinen D-vitamiinivalmiste,joka on neuvolan suosituksissakin, on D2 vitamiinia. Olen hölmö antanut sitä kahdelle lapselleni (toiselle 3-vuotiaaksi melkein ja toiselle 1.5 vuotiaaksi). Nyt kolmannen kanssa huomasin valmisteen olevan ihan väärää D vitamiinia suositusten mukaan sisältävä ja annan tälle kolmannelle D3 vitamiinia. Tietääkö kukaan,olenko nyt laiminlyönyt lasteni D-vitamiinitarpeen ja miten voin sen vielä korvata? Nykyisin anna kaikille D3-vitamiinia.Miksi neuvola suosittelee valmistetta, joka sisältää suositusten vastaista D-vitamiinia(ei imeydy)?????
Kommentit (31)
minä en saanut lapsena mitään d-vitamiinia ja ihan terveenä olen saanut elellä. Noudatan toki nykyään omien lasten kanssa d-vitamiinisuosituksia, mutta ei siihen d-vitamiinin vähyyteen noin nuorella iällä sentään kuole.
vapaaehtoinen paikka. Pakkoko siellä on ravata, jos se tarkoittaa, ettei omia aivoja saa käyttää.
käsittääkseni d-vitamiinia on annettu lapsille sen takia, että kalcium imeytyisi. Tähän tarkoitukseen on kai ihan sama onko se vitamiini D2 tai D3.
Sen sijaan D3 vaikuttaa vastustuskykyyn ja tämä ominaisuus on tässä parin vuoden sisällä tullut hyvinkin tärkeäksi näinen eri influenssojen myötä.
Ihmettelen kyllä, miksei ne siellä neuvolassa seuraa aikaa ja apteekkien tarjontaa. Kuitenkin siellä neuvolan seinilläkin näiden uusien tuotteiden mainoslärpäkkeitä on. Ehkä siellä on vaan joku aktiivinen täti ja muut tekee hommaa aina niin kuin ennenkin on tehty...
lapsesi nyt jotenkin sairastunut tuosta "väärästä" D-vitamiinista? Pitäisikö vähän höllätä pipoa?
Varmaan voisi höllätäkin, mutta oletko lukenut miksi suomessa annetaan D-vitamiinia 2viikoisesta lähtien? Koska luuston kehitykselle ja kalsiumin imeytymiselle välttämätön. Vastuskyky, luuston hyvä kehitys yms.ovat riippuvaisia tästä. En ymmärrä miksi suosituksissa on sitten tämä Jekovit valmiste, koska nykyisin tiedetään D2-vitamiinin olevan paljon huonompi vaihtoehto kuin D3-vitamiini.Ottaa tosi paljon päähän tällainen sähläys. Haluaisin antaa lapsilleni(kuten melkein kaikki vanhemmat) parhaimmat edellytykset nykykäsityksen mukaan terveelle kehitykselle. Pitää vain itse ottaa asioista koko aja selvää. Onko muut huomanneet tämän Jekovit asian nurinkurisuuden??
tuli vaan mieleen, kun itsekin annoin ensin jekovittiä (neuvolasta kun sen sai), mutta myöhemmin ymmärsin vaihtaa D3:en, mutta ainakin kyseisen merkin ohjelappusessa lukee, että saisi antaa vasta puolivuotiaasta lähtien.
seuraavan muksun kohdalla aion kyllä sanoa neuvolantädille, kun jekovit-putelin kanssa tulee kotikäynnille, että en sitä huoli. apteekissakin ihmettelivät miksi sitä aina vaan neuvola tyrkyttää. maistuukin aivan järkyttävälle!
lapsesi nyt jotenkin sairastunut tuosta "väärästä" D-vitamiinista? Pitäisikö vähän höllätä pipoa?
Varmaan voisi höllätäkin, mutta oletko lukenut miksi suomessa annetaan D-vitamiinia 2viikoisesta lähtien? Koska luuston kehitykselle ja kalsiumin imeytymiselle välttämätön. Vastuskyky, luuston hyvä kehitys yms.ovat riippuvaisia tästä. En ymmärrä miksi suosituksissa on sitten tämä Jekovit valmiste, koska nykyisin tiedetään D2-vitamiinin olevan paljon huonompi vaihtoehto kuin D3-vitamiini.Ottaa tosi paljon päähän tällainen sähläys. Haluaisin antaa lapsilleni(kuten melkein kaikki vanhemmat) parhaimmat edellytykset nykykäsityksen mukaan terveelle kehitykselle. Pitää vain itse ottaa asioista koko aja selvää. Onko muut huomanneet tämän Jekovit asian nurinkurisuuden??
jos sieltä saamasi tieto ei kelpaa.
ole huoleti. Jos lastesi ruokavalio ja ulkoilutottumukset ovat normaalit, ei mitään vahinkoa ole päässyt käymään. Muutenhan maa olisi täynnä riisitautisia lapsia, kun vain pieni osa perheistä käyttää vauvojen D-vitamiinivalmisteena Deetippoja. Mutta tietysti on parempi käyttää D3:a.
Olen nyt havahtunut, että Jekovit merkkinen D-vitamiinivalmiste,joka on neuvolan suosituksissakin, on D2 vitamiinia. Olen hölmö antanut sitä kahdelle lapselleni (toiselle 3-vuotiaaksi melkein ja toiselle 1.5 vuotiaaksi). Nyt kolmannen kanssa huomasin valmisteen olevan ihan väärää D vitamiinia suositusten mukaan sisältävä ja annan tälle kolmannelle D3 vitamiinia. Tietääkö kukaan,olenko nyt laiminlyönyt lasteni D-vitamiinitarpeen ja miten voin sen vielä korvata? Nykyisin anna kaikille D3-vitamiinia.Miksi neuvola suosittelee valmistetta, joka sisältää suositusten vastaista D-vitamiinia(ei imeydy)?????
on D3-vitamiini. Nykyisin vielä Gefilus maitohappobakteeritkin saa samasta pullosta,jos haluaa. Jekovitit pitäisi poistaa siitä suosituslistasta! t AP
eilen kävin ostamassa apteekista sitä Jekovittia lisää! Mikähän valmiste olis sit parempi? Siis nimi.
Jekovitia suositellaan siksi koska se ei aiheuta vauvoille vatsavaivoja
Gefilus D3 tipat eivät aiheuta mahavaivoja niissä olevista maitohappobakteereista on vain hyötyä.
eilen kävin ostamassa apteekista sitä Jekovittia lisää! Mikähän valmiste olis sit parempi? Siis nimi.
D-tipat, Gefilus tipat(joissa maitohappobakteerit mukana) ja sitten luontaistuotekaupasta saa jotain(en muista nimeä), jota pitää antaa vain yksi tippa ja on D3. Jekovit ei ole mitenkään enemmän siedetty valmiste vatsan suhteen vaan sitä ei tarvitse säilyttää jääkaapissa. Näitä kahta mainitsemaanikaan ei tartte. T.AP
Ei se nyt taysin hukkaan mennytta ole se D2 vitamiinikaan, ei se sita meinaa ettei se imeydy ollenkaan. Ei se sita tarkoita etta lapsellesi tulee riisitauti tai mitaan muutakaan D-vitamiinin puutteeseen liittyvaa ongelmaa. Jos olet noin perfektionistinen, miten kestatkaan jos lapsillesi tulee jotain OIKEAA terveysongelmaa tai - herra paratkoon - tapahtuu vaikka ihan oikea hoitovirhe?
huomannut saman. Mutta käsittääkseni nämä nykyiset hyvät D3-tipat ovat aika uusia. Oma lapseni on reilut 1-v. ja hänen syntyessään ainoa apteekista tarjottu D3-valmiste oli Deetipat, joita olisi pitänyt antaa 20 tippaa/ vrk. Aloitimme siis Jekovitilla.... Mutta nykyään tosiaan on vaihtoehtoja ja D-tipat meilläkin käytössä! Toivotaan, että neuvolat päivittävät suosituksensa asiasta.
täti vastaa..
Harmillisesti ainakaan paikkakuntamme sairaalan apteekista ei vielä saa muuta kuin D2 tippoja vaikka me tädit olemme D3-tippoja kyselleet. Itse olen ilmaisen pullon antanut ja neuvonut seuraavan pullon ostossa valitsemaan D3 pullon. Sinänsä harmia ei ole tullut. Suositukset muuttuvat. Parempi D2 kuin ei mitään!
kamalia mahanväänteitä meidän muksuille! Eikä ihme kun lukee tuoteselostetta, tosin aika samat muissakin. Gefilus d-tipoilla mahasta johtuvat huudot loppui parissa päivässä. se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.
Osassa kovin panetellaan, mutta ei tarvitse olla moniongelmainen kysyäkseen asioista. Minusta tämä D-vitamiiniasia on nykykäsityksen mukaan tosi tärkeä ja neuvoloiden tulisi päivittää ohjeistukset eikä mennä jollakin ikiaikaisella metodilla. Tosiaankin kuten edellinen mainitsi,nämä uusimmat tipat ovat varmasti sen verta uusia, että siksi niitä ei suositella, vaikka ovat parempia. Juttelen neuvolatädin kanssa ja laitan palautetta muutokseen.
Minusta on turha perustella asioita siten, että eihän me saatu mitään D-vitamiinia ja hyvin on pärjätty tms. vastaavaa. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Katsokaahan miten esim.elinikä ennusteet on kehittyneet. Nyt ei ollakaan historiassa ja on oikeus pysyä kehityksessä mukana. t. AP
Osassa kovin panetellaan, mutta ei tarvitse olla moniongelmainen kysyäkseen asioista. Minusta tämä D-vitamiiniasia on nykykäsityksen mukaan tosi tärkeä ja neuvoloiden tulisi päivittää ohjeistukset eikä mennä jollakin ikiaikaisella metodilla. Tosiaankin kuten edellinen mainitsi,nämä uusimmat tipat ovat varmasti sen verta uusia, että siksi niitä ei suositella, vaikka ovat parempia. Juttelen neuvolatädin kanssa ja laitan palautetta muutokseen. Minusta on turha perustella asioita siten, että eihän me saatu mitään D-vitamiinia ja hyvin on pärjätty tms. vastaavaa. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Katsokaahan miten esim.elinikä ennusteet on kehittyneet. Nyt ei ollakaan historiassa ja on oikeus pysyä kehityksessä mukana. t. AP
"olen surullinen" aloituksessa jne. Ihan asiallista varmasti huomauttaa asiasta mutta nyt pikkasen suhteellisuudentajua kehiin. Eihan sun (periaatteessa ihan asiallista) huomautusta oteta edes vakavasti jos hoystat sen tuollaisella melodraamalla...
Sillä on korvattu vitamiininpuute lapsilta vuosikymmenien ajan, ja riisitaudilta on vältytty. Neuvoloissa ei olla trendipellejä vaan osataan ajatella pidemmällä aikavälillä asioita. D3-vitamiini imeytyy toki paremmin kuin D2, mutta mitään KÄYTÄNNÖN eroa terveysvaikutuksissa näillä kahdella ei ole toistaiseksi kukaan todennut.
Hyvänä esimerkkinä suurin osa lastenlääkäreistä ja neuvolatädeistä antaa lapsilleen sitä d-vitamiinia mitä sattuu kaapissa olemaan silloin kun muistaa, eikä pasko housuun joka asiasta. Tämä ei tietenkään ole mitenkään suositeltava malli, mutta tuntuu toistuvan niillä ihmisillä, joilla on käsitys hiukan isommistakin ongelmista maailmassa kuin joku D-vitamiinin merkki.