Voiko ensikuukauden äidinmaitoa juottaa lähes 5kk vauvalle?
Elikäs alkukuukautena pumppailin maitoa pakkaseen, nyt sitä tulee paljon vähemmän joten en ala pumppailuun. Tahtoisin opettaa vauvaa pullolle ja kokeilla antaa illalla rintamaidon päälle vielä vähän pullosta jos nukkuisi paremmin. Mutta onko maito jo pilaantunutta? Mitä seuraa jos ihan kymmentä milliä antaa tuollaista maitoa, onko vaan niin ettei enää parhaiten vitamiineja yms. vai onko maito tosiaan voinut mennä huonoksi? Sitten ostan korviketta jos oppii juomaan.
Kommentit (6)
Tyhmä minä kun en merkannut päivämääriä ylös maitoa pakastaessa..en nyt osaa sanoa millä pussilla ikää minkäkin verran :-/
Itse heitin pois rintamaitoa vaikkei ollut kuin pari kk ollut pakkasessa, maku ja haju muuttunut.
Haista ja maista.
Itse heitin pois rintamaitoa vaikkei ollut kuin pari kk ollut pakkasessa, maku ja haju muuttunut. Haista ja maista.
Kyse ei ole pilaantumisesta. Ei siis suotta kannata heitellä pakastettuja maitoja sen vuoksi menemään (jos ei ole kyse siitä, että epäilee pakastimen toimintakuntoisuutta tms.) Kokonaan toinen juttu on, suostuuko vauva juomaan pakastettua maitoa. Juuri sen vuoksi, että sen maku ja haju ovat pakastaessa muuttuneet.
Yleisohje pakastamiselle on tosiaan tuo 3 kk. Maito säilyy ainakin sen verran, vaikka sitä säilytettäisiin jääkaapin pakastinlokerossa. Kunnon pakastimessa säilyy pidempäänkin. Vanhempikaan maito ei pakastimessa ole mennyt pilalle, vaan aivan kuten ap arveli, se alkaa menettää vitamiinejaan, makuaan ym. Sama ilmiö esim pakastettujen marjojen kanssa, eiväthän vanhatkaan pakastemarjat ole pilallisia, vaan maistuvat huonommilta ja eivät enää sisällä vitamiineja jne.
Tässä vielä imetystukilistan sivuilta kopsattua:
"Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin."
Ihan hyvin ap voi siis antaa pakastamaansa maitoa, vaikka tuo 3 kk olisikin sattunut ylittymään.
miten iltaimetyksen jälkeinen pulloruokinta maidon lämmittämisineen ja pullonpesuineen helpottaisi öitänne? Jos vauva on ollut tähän asti täysimetyksessä, luulisi että hän "tilaa" maitoa itselleen juuri sopivasti. Jos ravinnontarve kasvaa, vauva haluaa imeä tiheämmin. Syöko vauva tiheästi yöllä? Ainakaan korviketta en antaisi, jos tähänkin asti on omat maidot riittäneet.
Toki teet itse valintasi ja kivahan niitä pakastemaitoja on hyödyntää, kun joku muukin voi syöttää vauvaa jne
äidinmaidossa pakastimessa säilytettynä. Esikoiseni kun oli pieni niin se oli vielä 6kk ja hän on siis saanut nykykäsityksen mukaan muutaman kerran "vanhaa" maitoa. Ja ihan täysijärkinen poika näyttäisi olevan! :)
Tosin kyllä itsekin tarkistin aina sen hajun ja maun ennen maidon antamista.
äidinmaito säilysi hyvänä pakkasessa 3 kuukautta. Tuota rajaa olen itse noudattanut.