Pakkasrajakeskustelusta tuli mieleen, että poikani oli eilenkin
ulkona hiihtämässä ja muuten ulkoilemassa pari tuntia. Pakkasta n. -20. On ollut tälläkin viikolla joka päivä ulkona, yleensä 1-2 tuntia. Ja ihan vapaaehtoisesti, en ole ulos käskenyt enkä kehottanut, olen vain sanonut, että tottakai saat mennä kunhan pukeudut kunnolla. Poika on 9v. ja kaverin kanssa siis ulkoilevat.
Jotenkin naurattaa koko tuo pakkasrajakeskustelu. Ihan kuin ei normaalit terveet lapset vois välituntisin olla kymmentä minuuttia ulkona jos pakkasta on enemmän kuin -15. Astmaatikot toki erikseen.
Kommentit (47)
- 20 asteessa ei ole terveellistä urheilla. Pilaat lapsesi keuhkot.
Lapseni ei urheile, vaan ulkoilee. Se hiihtäminen ei ole siis mitään hikiliikuntaa, vaan mukavaa kaverin kanssa yhdessäoloa, eivät edes ladulle asti mene.
ap
Älä hätäile, kyllä se astma sieltä kehittyy jos jaksaa tarpeeksi hiihtää -20 asteessa. Normaali temmellysulkoilu toki sitten erikseen.
Onnittelut, sinulla on aivan tavallinen nuori lapsi. Pakkasrajakeskustelut koskevat lähinnä niitä paranoideja vanhempia. Ei kannata välittää
Lapseni ei urheile, vaan ulkoilee. Se hiihtäminen ei ole siis mitään hikiliikuntaa, vaan mukavaa kaverin kanssa yhdessäoloa, eivät edes ladulle asti mene.
ap
Ei se keuhkojen vaurioituminen nyt näy vaan vasta myöhemmin.
Älä hätäile, kyllä se astma sieltä kehittyy jos jaksaa tarpeeksi hiihtää -20 asteessa. Normaali temmellysulkoilu toki sitten erikseen.
hiihtäminen on siis vain hikipäässä urheilua?
ap
Muistan itsekin miten käytiin 20 asteen pakkasilla hiihtämässä ja luistelemassa! :) Muistan ettei kovin pitkään voinut luistella ilman että kävi kopissa lämmittämässä varpaita välillä, mutta kivaa oli :) Ja ihan on terveet keuhkot minulla, ja terve olen muutenkin.
Ei sitä lapsena palellut samalla tavalla miten näin aikuisena, muistan että usein tehtiin esim. lumilinnoja PALJAIN KÄSIN o_0 Kädet oli aina kuumat ja hikiset rukkasissa, ja muutenkin pää märkänä rymyttiin pihalla. Nykyään olen aina ihan jäässä, vaikka miten paljon pukisin lämmikettä :)
-25 asteen pakkasella ja molemmilla on astma. Olisikohan kuitenkin ollut vaikutusta vaikka täällähän hehkutetaan ettei siellä vaunuissa kylmä ole jne.
Lapseni ei urheile, vaan ulkoilee. Se hiihtäminen ei ole siis mitään hikiliikuntaa, vaan mukavaa kaverin kanssa yhdessäoloa, eivät edes ladulle asti mene. ap
Ei se keuhkojen vaurioituminen nyt näy vaan vasta myöhemmin.
eikä ole oikeastaan kenelläkään ikäiselläni ja kovasti vaan ulkoiltiin meidän lapsuudessa paukkupakkasillakin. Muistan joskus menneeni luistelemaankin yli puolen kilometrin päähän kentälle -25 asteen pakkasessa.
enpä nuita ala kieltelemään kun itse haluavat, kyllä tuon ikäiset jo osaa sisälle tulla kun alkaa paleltaa. Muutenkin ajatuksia herättänyt että millaisia kermaperseitä ja laiskoja vötkylöitä me nykyajan ihmiset lapsistamme kasvatamme kun esim. vähänkin "huonolla" säällä kouluun ja jokapaikkaan pienetkin matkat kuskataan. Kuitenkin vaatteet ja varusteet on tänä päivänä hyvät. Lapset ei osaa sietää minkäänlaista epämukavuutta, ja sitten käydään kalliissa urheiluharrastuksissa (autolla) että saataisiin liikuntaa, vaikka arkiliikuntahan olisi kaiken perusta.
Oli ulkoilutettu liikaa kylmässä pakkasilmassa joka ikinen talvi.
-25 asteen pakkasella ja molemmilla on astma. Olisikohan kuitenkin ollut vaikutusta vaikka täällähän hehkutetaan ettei siellä vaunuissa kylmä ole jne.
nukuttanut lastani -25 asteen pakkasessa, eikä hänellä ole astmaa. Tosin ei siellä vaunuissa pakkasta ollut. Lapsi on jo iso, kai se astma sille puhkee sit aikuisena...
Tutulle tuli astma aikuisiässä. Oli ulkoilutettu liikaa kylmässä pakkasilmassa joka ikinen talvi.
nykyaikuisista Suomessa on ulkoillut pakkasessa joka ikinen talvi ja suurimmalla osalla ei ole astmaa.
pakkasessa ulkoilusta.Kilpaurjeilun omainen harjoittelu tietenkään kovin kylmässä ei ole järkevää. katsellaanpas vähän taaksepäin, isänikin ja hänen ikäkautensa ollut metsätöissä pikkupojasta asti säällä kuin säällä,pitkät koulumatkat aikanaan kulkeneet huonoissa varusteissa säällä kuin säällä yms.
Minä muutes olen kaikki viisi lastani nukuttanut ulkona vaunuissa jopa -25 pakkasessa (kunnolla topattuna tietenkin ja lämpömittari vaunuissa, vaikka parempi mittarihan on lämpimät sormet ja varpaat jne.) eikä kukaan koskaan siitä sairastunut eikä astmaakaan ole.
Tutulle tuli astma aikuisiässä. Oli ulkoilutettu liikaa kylmässä pakkasilmassa joka ikinen talvi.
nykyaikuisista Suomessa on ulkoillut pakkasessa joka ikinen talvi ja suurimmalla osalla ei ole astmaa.
Ja aika monella kaverillani myös. Ihan yllärinä tullut.
kouluun lähti 7- ja 9-vuotiaat, isänsä moottorikelkan kyydissä. Pakkasta 36,8-
Mamma Inarin Ukonjärveltä *raportoi etelän ihmeille maalaiselämästä*
PS: susi ei ollut käynyt tokassa eilen, saa nähdä mikä tilanne tänään...
enpä nuita ala kieltelemään kun itse haluavat, kyllä tuon ikäiset jo osaa sisälle tulla kun alkaa paleltaa. Muutenkin ajatuksia herättänyt että millaisia kermaperseitä ja laiskoja vötkylöitä me nykyajan ihmiset lapsistamme kasvatamme kun esim. vähänkin "huonolla" säällä kouluun ja jokapaikkaan pienetkin matkat kuskataan. Kuitenkin vaatteet ja varusteet on tänä päivänä hyvät. Lapset ei osaa sietää minkäänlaista epämukavuutta, ja sitten käydään kalliissa urheiluharrastuksissa (autolla) että saataisiin liikuntaa, vaikka arkiliikuntahan olisi kaiken perusta.
Tämä minun pakkasessa ulkoileva 9-vuotiaani ulkoilee kaatosateessakin. Kesäisin aina huvittaa, kun mitä kovempi sade, sitä enemmän innoissaan lapsi on ulos menossa. Kunnon varustus vaan päälle niin ei haittaa menoa.
Kesäisin/syksyisin olen täällä palstallakin ihmetellyt, kun mammat valittaa, kun lapset ei ole moneen päivään päässeet ulos kun sataa. Aika sama tilanne nyt, sateen tilalla vaan pakkanen.
ap
pakkasessa ulkoilusta.Kilpaurjeilun omainen harjoittelu tietenkään kovin kylmässä ei ole järkevää. katsellaanpas vähän taaksepäin, isänikin ja hänen ikäkautensa ollut metsätöissä pikkupojasta asti säällä kuin säällä,pitkät koulumatkat aikanaan kulkeneet huonoissa varusteissa säällä kuin säällä yms.
Minä muutes olen kaikki viisi lastani nukuttanut ulkona vaunuissa jopa -25 pakkasessa (kunnolla topattuna tietenkin ja lämpömittari vaunuissa, vaikka parempi mittarihan on lämpimät sormet ja varpaat jne.) eikä kukaan koskaan siitä sairastunut eikä astmaakaan ole.
kouluun lähti 7- ja 9-vuotiaat, isänsä moottorikelkan kyydissä. Pakkasta 36,8-
Mamma Inarin Ukonjärveltä *raportoi etelän ihmeille maalaiselämästä*
PS: susi ei ollut käynyt tokassa eilen, saa nähdä mikä tilanne tänään...
taas tunnen ihmisiä, joilla on astma, vaikka eivät ole kovassa pakkasessa ulkoilleet eikä ole vauvana pakkasessa nukutettu.
Pilaat lapsesi keuhkot.