Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä mä jaksan taas tän päivän?

Vierailija
17.02.2011 |

Vauva 5kk herätteli taas n. 10 kertaa ja heräsi kuudelta, nyt isompikin jo hereillä. Niiden rytmiä ei saa oikein millään yhtäläiseksi joten päikkärirauhaakaan ei ole. Iltaisin vauva on tissillä puoli yhteentoista asti, sitten kiireesti sänkyyn mutta herättely alkaa heti. Miehen apu ei auta kun vauva ei rauhoitu kun tissillä. Olen aivan väsyksissä, enkä enää osaa edes nukkua päiväunia kun unet niin sekaisin.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullolle opettelu kannattaa alottaa niin että ottaa sen samallai syliin, tai makuultaan kainaloon, miten tissiäki annettaessa. Vähän niin kuin "höynäyttää" vauva pullolle. Jos ei vaan ota pulloa suuhun, ni puristaa siihen pullon tuttiosaan sitä maitoa ja hipasee vauvan huulille ni kyllä se sen nuolee ja makustelee, ja jos ei huoli vielä pulloa ensimmäisillä yrittämillä ni kyl se pikkuhiljaa, ku joka kerta maisteluttaa ja vauva oppii siihen makuun.

Vierailija
22/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta ja raskaita kuukausia jokaisen vauva-aikana. Itse pönkitin jaksamistani sillä, että varasin joka päiväksi itselleni jonkun herkun iltapäiväteelle. Ja että oli hyvä ystävä, jolle lähettää tekstiviestejä pahimmista fiiliksistä ja tekstareihin tuli aina vastaus.

Yritä pitää kofeiini minimissä! Kroonisesssa univajeessa se on kyllä hankalaa, mutta jos juot paljon kahvia/kokista/energiajuomia, unenlaatu heikentyy ja se vähä, mitä nukut, pitäisi olla mahdollisimman hyvää unta.

Ja skidit miehelle viikonloppuaamuisin ehdottomasti, vaikka itse et saisikaan unta enää. Loikoilu ja lueskelu itsekseen lataa myös akkuja, vaikkei yhtä paljon kuin nukkuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen ei huolinut millään sen paremmin tuttia kuin pulloakaan. Suorastaan raivostui kun yritettiin tarjota, ja todellakin yritettiin. Meillä lisäongelmia aiheutti allergiat, joiden takia olisin lopettanut imettämisen (surullisena, mutta lopen uupuneena ja imetysdietin takia laihtuneena), mutta se ei onnistunut tuon pullottomuuden takia. En kertakaikkiaan kestänyt pitää nälässä, niin kuin neuvottiin!

Lopulta monenmoisten yrittämisten jälkeen poika ryhtyi juomaan pullosta aivan ykskaks, kun laitoin puolivahingossa itsekseen tyynyllä tuettuna sohvalle pullon kanssa. Ehkä sinunkin vauvallasi joku kikka toimii.

Tuttia ei tosiaan koskaan huolinut, mutta jossain vaiheessa kun löysi peukalonsa, niin rupesi nukkumaan todella hyvin yönsä. Poika on nyt 2 ja peukuttaa edelleen nukahtaessa ja oikein pahan mielen tullessa, mutta siitä huolehdin joskus myöhemmin.

Väsyneenä sietää vielä vähemmän vauvan itkua, ja toisen sylissä itkeminen tuntuu jostain syystä vielä pahemmalta kuin omassa. Anna siitä huolimatta vauva joskus isälleenkin hoitoon, kukaan ei siihen kuole vaikka huutoa kuuluisikin. Kaikkeen tottuu... Tsemppiä päiviin!

Vierailija
24/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille, jo teidän vastaukset ja sympatia antaa voimia!! Mutta oon ihan jumissa, en jaksa oikein edes vastailla mitään järkevää..suren vaan kun en jaksa olla lasten kanssa kunnolla, en vaan jaksa. Antaisin mitä vaan kun saisin nukkua. Jaksaisinpa sinne kauppaan ja harjottelemaan ton pullon kanssa, tai mies saisi harjotella. Tosin jos se vauva heräilee tissinkaipuun takia, mitä se pullo siinä auttaa, ei se sitä huoli yöllä kuitenkaan.

Vierailija
25/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei imetys onnistunut ja "jouduttiin" ottamaan korvike käyttöön 3 kk iässä. Oli suuri helpotus, että imetystaistelu loppui, vauva kasvoi ja voi todella hyvin, isäkin pääsi paremmin mukaan vauvan hoitoon ja itse sain myös niitä tärkeitä lepotaukoja. Sulla on tuo imetys kuitenkin onnistunut hyvin ja olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, ettei tuon ikäinen vauva enää pakosta tarvi esim. niitä yöimetyksiä. Sitkeällä ja rauhallisella harjoittelulla vauvasi varmaan oppii myös tuttipullosta juomisen ja sitäpaitsi muutaman kk:n päästä pääset jo harjoittelemaan vaikka nokkamukia, jos haluat. Voimia ja tsemppiä teille kaikille!

Vierailija
26/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on myös tosi väsy päivä tänään. 2.5 vuotiaalla on tylsää. vauva 6 kk on valvottanut pari viikkoa enemmän. Kohta tulee eskarilainen ja pitäisi tehdä ruokaakin. Haluaisin todella nyt vain päästä nukkumaan...

Vierailija
27/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeesti sanokaa miten rauhoittaa yöllä tissiä karjuvaa vauvaa? Kun tahtoo vaan olla siinä rinnalla, lutsutella ja nukahtaa tissi suussa. Ei se pullo siinä auta mitään. Olen satavarma että vauva karjuu miehen kanssa kun tämä yrittää tunkea pulloa suuhun ja mies tuo mulle että ei tästä tule yhtään mitään. Vauva on niin mun perään, päivälläkin hakee katseellaan kaiken aikaa minua eikä viihtyisi isän kanssa kauaa, mikä miestä harmittaakin. Eli tahtoo vaan äitin läheisyyttä. Miten se pullo siinä auttaa, miten saada hyväksymään se ja isän syli?

Vierailija
28/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan yöt on sellasta ihme levotonta ähellystä, ei vaikuta ollenkaan että sitä koskisi mihinkään mutta siinä mun vieressä äheltää, kääntyy, etsii missä mä olen ja herää herkästi kun rinta ei ole suussa. Pitää saada tissi suuhun, lutsuttaa pikkuhetki ja nukahtaa tissi suussa, sitten kohta taas herää jos rintaa ei ole. Jos en anna nukahtaa tissi suussa, alkaa kääntyä ja virota, joten mä yliväsyneenä en tee muuta kun tökkään tissin taas suuhun. Aamuyöstä vauva on läpimärkä kun pissit mennyt läpi ja mentävä vaihtamaan vaippa ja unipuku.

Vierailija
29/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan vastaavassa tilanteessa. Itsellä tosin se tilanne, että esikoinen, 2v8kk, on 2xvkossa siellä ah, niin parjatussa virikehoidossa ja se antaa edes kahtena päivänä viikossa tilaisuuden hengähtää. Ilman tuota saumaa olisin varmaan jo lataamossa.

Meillä siis myös hyvin tissitakiainen kuopus 5kk. Ihan toista maata kuin esikoinen, jolle kelpasi kyllä tutti ja pullo ja muutenkin söi vain 1-2 kertaa yössä. Ja itsekseen lopetti yösyonnitkin 7 kk iässä.

Nuorimmainen siis rauhoittuu vain tissillä. Syö koko ajan yötä päivää. Tutti ei kelpaa, ei pullo, ei isi. Nukun siis erittäin vähän ja senkin ajan mitä voisin nukkua, en saa aina nukuttua. Minulla on muutenkin taustaa unettomuudesta ja tämä tilanne vielä ruokkii sitä.

Onneksi parina päivänä viikossa saan edes vähän relattua. Ehdin jopa ottaa pienet nokoset jos uni on tullakseen. Meillä isovanhemmat asuvat kaukana ja muutakaan hoitoapua päiviin ei ole. Iltaisin lähellä asuva täti pääsee hätiin mutta toisaalta silloin on mieskin kotona.

Mutta tosiaan sanoisin, että jos vain on mahdollista, niin käytä hoitoapuna joskus isovanhempia tai muita päiväsaikaan, että saat edes jonkun tunnin ottaa vähän rennommin. Sekin jo auttaa.

Vierailija
30/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tutti saattaisi palvella öisin paremmin kuin pullo. Mutta pullokin voi auttaa, koska korvike sulaa hitaammin ja täyttää vatsan pitemmäksi aikaa ja sitä myös tulee vauvan syötyä enemmän kerrallaan kuin tissiä.

Mutta varmasti ei ole olemassa mitään kikkaa, jolla nopeasti ja huudoitta saisit noin tissiorientoituneen vauvan tyytymään pulloon tai tuttiin. Mutta kyllä se vauva ajan kanssa varmasti oppii, muutamassa päivässä tai viikossa parissa viimeistään. Luulen kuitenkin, että ne protestihuudot kannattaa nyt kuunnella, koska selvästikin olet jaksamisen äärirajoilla.

Tuon tason väsymyshän alkaa olla jo turvallisuusriski! Ja mies oikeasti puikkoihin kuuntelemaan niitä huutoja, tarjoamaan tuttia ja pulloa ja kanniskelemaan vauvaa.

Voimia!

Vierailija
31/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle, miten jaksat isomman kanssa kun olet tosi väsynyt? Itsellä hermot kiristyy uhmiksen kohelluksesta ja kiukuttelusta, en meinaa jaksaa millään. Tänään suutuin totaalisen turhasta ja sain lapsen itkemään, että tuli taas paha mieli.. Mullakin uniongelmia jo esikoisen vauva-ajalta, sukulaiset kaukana. Jos mies hoitaa isompaa iltasella ja mä yritän torkahtaa vauvan kanssa, tuijottelen vaan kattoon enkä pysty nukahtamaan.

Vierailija
32/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräili valtavia määriä yöllä ja halusi aina rintaa. Samoin nukahti vain ja ainoastaan rinnalle ja silloinkin sitä sai nukuttaa yli tunnin siinä ja kun laski alas niin heräsi joko heti tai pienen hetken päästä. Olin välillä vauvaan tosi väsynyt. Tyttö ei myöskään huolinut pulloa, ei suostunut syömään mitään muuta kuin rintaa ja oli myös paljon mun perääni. Enkä myöskään saanut esikoisen kanssa samaan päivärytmiin koska en koskaan etukäteen tiennyt miten ja milloin saisin tytön päiväunille. Enkä tiennyt nukkuuko niitä 10 minuuttia vai 2h.

Meillä tyttöä vaivasi allergiat, joiden takia sitten heräili paaaaljon öisin. Olisi varmasti ilman niitäkin heräillyt. Oletteko sulkeneet allergiat pois?

Kannattaa myös vain totuttaa vauva isän kanssa olemiseenkin. Ensin mies voisi vain mennä vauvan kanssa toiseen huoneeseen, vaikka 15minuutiksi leikkimään ihan kahdestaan ja koko ajan pidennätte aikaa. Tehkää myös niin, että aina kun mies on kotona, hän vaihtaa vaipat, kylvettää, ulkoiluttaa, jos syö soseita niin syöttää jne. Pulloa ei kannata väkisin välttämättä tunkea suuhun. Me ei ainakaan saatu siitä syömään, oli sitten niin kauan ilman ruokaa kunnes tulin kotiin.

Vauva taisi olla joku 7kk kun päätin, että rinnalle nukahtamisesta on tultava loppu. En olisi jaksanut sitä enää yhtään kauempaa. Mies nukutti lapsen viereensä sänkyyn ja kuunteli itse korvalapuilla musiikkia. Itsestä tuntui kamalan pahalle kuunnella sitä itkua, mutta yllättävän nopeasti tyttö oppi nukahtamaan isänsä viereen. Ensimmäisenä iltana meni vain 2h ja seuraavana jo vähemmän ja viikon päästä nukahti 10minuutissa. Yöllä imetin ja laskin hereillä ollessa isänsä kainaloon kauemmaksi minusta. Vähitellen oppi siihenkin ja yösyömiset väheni 3-4kertaan. Paljon tietenkin vaatii mieheltä.

Vierailija
33/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle, miten jaksat isomman kanssa kun olet tosi väsynyt? Itsellä hermot kiristyy uhmiksen kohelluksesta ja kiukuttelusta, en meinaa jaksaa millään. Tänään suutuin totaalisen turhasta ja sain lapsen itkemään, että tuli taas paha mieli.. Mullakin uniongelmia jo esikoisen vauva-ajalta, sukulaiset kaukana. Jos mies hoitaa isompaa iltasella ja mä yritän torkahtaa vauvan kanssa, tuijottelen vaan kattoon enkä pysty nukahtamaan.

No aika huonosti jaksan esikoisen temppuiluja. Ja siitä onkin sitten krooninen huono omatunto koko ajan. Huono omatunto siitä, että äiti on koko ajan kireä kuin viulunkieli. Ja huono omatunto siitä, että äiti ei ehdi olla esikoisen kanssa juuri ollenkaan. Sepä se onkin kun on väsynyt, niin kaikki tällaisetkin asiat saavat vielä paljon suuremmmat mittasuhteet. Oikea noidankehä.

Vierailija
34/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et halua korviketta antaa niin pumppaa maitoa. Kokeile Avent-merkkisiä tutteja ja pulloja, ne on ainoat mitkä meillä kelpas. Yrittäkää pitää jonkin lainen päivärytmi yllä. Eli ulkoilkaa riittävästi tai jos on liian kylmä niin kyläilkää/kerhoilkaa. Muiden aikuisten seura auttaa jaksamaan vaikka väsyttäisikin. Myös vanhempi lapsi saa touhuta enemmän. Ajattele myös että tää on vain väliaikaista.

Vierailija
35/35 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan yöt on sellasta ihme levotonta ähellystä, ei vaikuta ollenkaan että sitä koskisi mihinkään mutta siinä mun vieressä äheltää, kääntyy, etsii missä mä olen ja herää herkästi kun rinta ei ole suussa. Pitää saada tissi suuhun, lutsuttaa pikkuhetki ja nukahtaa tissi suussa, sitten kohta taas herää jos rintaa ei ole. Jos en anna nukahtaa tissi suussa, alkaa kääntyä ja virota, joten mä yliväsyneenä en tee muuta kun tökkään tissin taas suuhun. Aamuyöstä vauva on läpimärkä kun pissit mennyt läpi ja mentävä vaihtamaan vaippa ja unipuku.

Nyt alkaa helpottamaan todenteolla! Vauva 7kk (esikoinen 2v. )

Eli kun kiinteät aloitettiin ja syö hyvin päivällä, otettu iltapuurot + muita ilta ruutiineja niin alkanut vauvalla menemään rytmit vähän kohdilleen. Saan sen nukkumaan jo 21.00 kun aikasemmin oli 23-24.

Jos en tietäisi kuinka raskasta tuo on, sanoisin että tuohan kuulostaa aivan äärettömän suloiselta!

Vinkiksi muutamia:

-Sen huonon omatunnon nyt hautaat jonnekkin todella syvälle etkä yritäkään. Menet sieltä mistä aita on matalin.

- Korviketta voit yrittää mutta älä ihmettele jos ei sitä huoli. Meillä vielä 7kk ikäisenäkään ei huoli pulloa vaikka ollaan sitä säännöllisesti yritetty opettaa, nyt jo luovutin.

- Se vain vie aikansa että vauvaa ei kelpaa nukuttamaan kukaan muu kuin sinä. Mutta loppujen lopuksi se aika menee kamalan nopeaa. Se on yksi kirkas päivä kun se jo helpottaa. Ja 5kk on jo pitkästi voiton puolella.

- Se lähtee ihan kohta ryömimään ja tutkimaan paikkoja, viihtyy yksin ja tutkii ison sisaruksen touhuja ja sinä pääset helpommalla. Vielä pari kuukautta niin päiväunirytmitkin alkaa tulla kohdilleen.

- Ei kannata ressata niistä rytmeistäkään, ne tulee yleensä omalla painollaan.

- Viimeistään siinä vaiheessa kun aurinko alkaa lämmittämään niin sitä pääset helpommalla ja se vauva'arki alkaa olemaan leppoisaa. Usko pois. Koita nyt siihen asti jaksaa.

Tsemppaukset täältä! Ja iso voima rutistus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän