Paljonko seuraa vauvalle ja miten??
Pidän lasta sylissä kyllä. Tänäänkin lähes koko ajan. Välillä lasken esim. 30 min sitteriin, jota jalalla hytkytän.
Puhelen hänelle, mutta ei koko aikaa jaksa. Pitääkö pitää seuraa ja miten? Kuinka monta tuntia päivässä vai voiko vaan olla hiljaa vauva sylissä?
Kommentit (5)
Miten te olette tehneet? Poden huonoa omaatuntoa jos en koko ajan jaksa pitää seuraa. Vauva (2 kk) istuu kyllä sitterissä ja on hiljaa ja rauhallinen. Katselee siinä ympärilleen. Ilmoittaa kyllä sitten itkemällä kun ei enää jaksa, mutta toisaalta jos luen hänelle kirjaa ja katsellaan yhdessä kuvia, aktivoituu heti ja alkaa hymyillä... Pitääkö siitä tulkita, että vaikka vauva istuu hiljaa sitterissä, kaipaisi hän silti seuraa?
Et varmaan itsekään tykkäisi, jos sinulle joku ihan koko ajan juttelisi, silittelisi, hölpöttelisi, kehottaisi katsomaan sinne ja tänne, työntäisi käteesi tavaraa jne. Anna ihmeessä vauvan olla joskus rauhassakin! Kyllä hän ilmoittaa kun haluaa seurustella. Hän ilmoittaa myös kun seurustelu riittää kääntämällä katseen tai pään pois äidistä/isästä jne.
Ensimmäisen kanssa todella vuorovaikutin:luin runoja, nukutin kerran päivässä viereeni satuja lukien, leikn laululeikkeja yms. Koin hänet todella vaativaksi, oli itkuinen yms. Toisen kohdalla päätin jo etukäteen antaa olla rauhassa ja vauva ainakn ensimmäiset 3kk. Eli syötin, kuvetin ja laitoin unille. Sitten kun vauva oli valmis hänen tyytyväinen hereilläoloaikansa lisääntyi ja opetti minua itse kontaktiin kanssaan. Tämä vaavi oli tosi tyytyväinen. Niinkuin sinunkin vauvasi kuulostaa olevan, joten anba hänen vain olla.
Hoitotilanteissa lauluin ja höpöttelin vauvalle, joskus nukutin syliin.
En todellakaan ollut koko ajan vauvan kanssa, sillä kotihommat oli tehtävä siivouksineen ja ruokineen.
En kyllä olisi jaksanutkaan jatkuvasti vauvaa viihdyttää, tarpeisiin kyllä vastasin heti.
Olen antanut vauvan olla myös omissa oloissaan, mutta ei meidän vauva viihdy niin kovin pitkään. Juuri heränneenä ja syötettynä hetken, mutta ehkä maksimissaan 15 min.
Olen huomannut, että vauva tykkää lyhyitä aikoja seurailla kun itse puuhastelen, viihtyy paremmin itsekseen, jos samalla tapahtuu jotain huoneessa. Olen nyt alkanut tekemään kotitöitä vauvan hereilläollessa, ja surffailen sitten päikkäreiden aikaan netissä..
Vauva on siis 2kk.
Miten te olette tehneet? Poden huonoa omaatuntoa jos en koko ajan jaksa pitää seuraa. Vauva (2 kk) istuu kyllä sitterissä ja on hiljaa ja rauhallinen. Katselee siinä ympärilleen. Ilmoittaa kyllä sitten itkemällä kun ei enää jaksa, mutta toisaalta jos luen hänelle kirjaa ja katsellaan yhdessä kuvia, aktivoituu heti ja alkaa hymyillä... Pitääkö siitä tulkita, että vaikka vauva istuu hiljaa sitterissä, kaipaisi hän silti seuraa?