Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

endometrioosi

Vierailija
16.02.2011 |

Hei! Sain tietää sairastavani endometrioosia tällä viikolla. Minua kehotettiin miettimään tulevaisuuttani uudelleen, lääkäri sanoi: "ensin lapset ja sitten ura." Olen aina ennen ajatellut hankkivani lapsia vasta 30-35 vuotiaana, nyt en voi saada enää silloin välttämättä lapsia.. Olen vasta 18-vuotias, enkä tosiaan haluaisi vielä lapsia. En tiedä mitä tehdä, koska oman lapsen haluaisin ihan perinteisellä tavalla (ei hedelmöitys tms.).. Olen ajatellut että voisimme yrittää lasta ammattikorkeakouluni viimeisellä puolikkaalla, jolloin lapsi syntyisi sitten vähän valmistumisen jälkeen? En oikein tästäkään silti tiedä, että jaksanko maha pystyssä tehdä opinnäytetyöt ym.

Kertokaa minulle mielipiteitä, hyviä ja huonoja, iloisia ja surullisia, haluaisin vain kuulla muidenkin mielipiteitä kuin lähiomaisten.

Kiitos jo kaikille etukäteen! =)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin raskaaksi heti kun halusin, kaksi lasta yli 40-vuotiaana.

Vierailija
2/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se sitten vaikuttanut mitenkään lasten saantiin?

voi että kun ei vaikuttaisi niin saisin edes jonkinmoisen mielenrauhan.. leikkaukseen en aio suostua ennen kuin kivut ovat sietämättömät..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla varmaan oli se nuoresta asti, koska epämääräisiä kovia kipuja on ollut aina, mutta lapset sain tasan silloin, kun halusin, tismalleen haluamallani ikäerolla.

2

Vierailija
4/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten sinne menoa ei kannata lykätä tai pelätä.

2

Vierailija
5/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

endoa ollut aina... eli 24:na alettiin yrittää ja 34:na sain lapsen ja toista en ikinä enää. Leikattu 3 x, käytetty kaikkia maan ja taivaan välillä olevia lääkkeitä eli ton toisen vastajaan mukaan piece of cake.

Jos mun tyttärellä todetaan tää sama niin toiv on, että tulee vaikka teiniäidiksi ettei tartte tätä paskaa kokea.

Vierailija
6/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi tuttu jäi kokonaan lapsettomaksi endometrioosin takia. Nyt jo 50v ja kohtu poistettu muun syyn takia. Toiselle tutulle lääkäri oli sanonut samoin kuin sinulle. Hänellä ensimmäinen raskaus alkoi suht normaalisti. Toinen raskaus ei sitten enää onnistunut ilman hoitoja. Nyt odottaa sitä toista ja ikää 30v.

Vierailija
7/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

endometrioosi paljastui vasta sitten, kun lasta ei kuulunutkaan eli se oli syynä lapsettomuuteen. Meille ei lapsi tosiaankaan tullut silloin kun olisimme halunneet vaan vasta 2,5 vuotta raskautumisyritysten alettua. Raskaaksi tulin muutama kuukausi laparoskopian ja hormonihoidon jälkeen.

Sama homma toisen lapsen kohdalla.

Kolmas raskaus taasen oli puhdas yllätys. Ehkä nuo kaksi leikkaus- ja hoitokertaa riittivät puhdistamaan elimistöni, tiedä häntä.

Mutta jos sinulla on vakituinen suhde hyvän miehen kanssa, niin miksette alkaisi jo yrittää raskautumista.

Vierailija
8/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tilanteessa, toinen munasarjani poistettiin 19v. endon takia. Lääkäriltä sain saman ohjeen kuin sinäkin ja sen ihmeemmin asiaa miettimättä ehkäisy jätettiin pois. Ehdin toki käydä lukion loppuun, mutta muut opiskelut sitten jäivätkin. Kahden lapsen jälkeen, 23-vuotiaana palasin koulunpenkille ja valmituin sairaanhoitajaksi. Viimeisenä opiskeluvuonna pyöräytin kolmannen lapsenkin ja ei se opiskelu ollut masun kanssa yhtään sen ihmeellisempää (+2pientä lasta). Nyt ikää on 36v, kasassa 6 lasta, vakituinen työ ja oma talo :). En olisi koskaan antanut itselleni anteeksi sitä, jos olisin lykännyt lapsentekoa ja jäänyt kenties lapsettomaksi sen vuoksi...

Vierailija
9/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se sitten vaikuttanut mitenkään lasten saantiin? voi että kun ei vaikuttaisi niin saisin edes jonkinmoisen mielenrauhan.. leikkaukseen en aio suostua ennen kuin kivut ovat sietämättömät..

Endometrioosi lievänäkin vaikuttaa mahdollisuuksiin saada lapsi ratkaisevasti. Minun neuvoni on, että kannattaa syödä e-pillereitä (jos ne vaan sopivat), koska ne hillitsevät tehokkaasti endoa. Itsekin endotar ja luultavasti aika nuoresta myös ollut, sain kuitenkin diagnoosin vasta 33 vuotiaana ja 35 vuotiaana sain kaksoset hoidoilla. Luomuna olisi saattanut tulla aikaisemmin, mutta tosiaan siitä ei ole mitään takeita. Sinuna ottaisin nyt ihan rennosti, ei sinulla luultavasti ole vuosiin vielä mitään hätää. Tokihan kontrolleissa tulee vuosittain käydä sairauden johdosta ja jos jotakin reilua pahenemista tapahtuu, niin sitten asia kannattaa ottaa uudelleen pohdintaan!

Avoimin ja iloisin mielin kohti tulevaisuutta, tuo ei ole maailmanloppu, :)

Vierailija
10/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parikin vuotta ajatuksen kypsyttelyä varmasti helpottaa päätöksiä ja elämää muutenkin. Kyllä asiat järjestyvät sitten, jos ovat järjestyäkseen!

Vierailija
11/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistamaan kokonaan, ja vasemmasta myös vähän. Tulin luomusti raskaaksi kun olin 31v. ja nyt odotan toista (40v).

Leikkaus piti tehdä kun kivut meinasi invalidisoida minut.

Vierailija
12/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun endoni on siis tyyliltään sellaista, että kudosta kulkeutuu munasarjoihin. Toinen munasarjani oli siis kuoliossa jo 19v ja lääkäri piti erittäin todennäköisenä, että menetän nopeasti myös toisen munasarjani, jos en raskaaksi tule. Kyse voi siis olla myös näin vakavasta haitasta!

Vierailija
13/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

diagnosoitiin opiskeluaikana.

Mulla endometrioosista oli niin paljon vaivaa opiskeluaikana, että enemmän se hidastutti valmistumista kuin lapsen odotus.

Samoista syistä lähdin lapsettomuushoitoihin 24-vuotiaana. Käytiin läpi liuta erilaisia hormoneita ennen kuin tärppäsi. Pari keskenmenoakin ehti tulla.

Lapsettomuushoidot on henkisesti todella rankkoja. Hormonien aiheuttamat mielialanvaihtelut ei ainakaan itselleni olleet mitään ihan lieviä.

Silti, elämäni paras ratkaisu tulla raskaaksi opintojen aikana. Auttoi työllistymisvaiheessa, kun sanoin että lapsi on jo tehty ja toista ei tule (toinen kyllä tuli). Lisäksi tuossa vaiheessa jaksoi valvoa yöllä (esikoinen nukkui todella huonosti) ja opinnot joustivat silloin kun lapsi esim sairasti.

Ainut mikä kannattaa huomioida on se, että sinun kannattaa tehdä jotain töitä opiskelujen ohella, jotta saisit äitiyspäivärahan isompana. Minimituki on älyttömän pieni!! Tarvinnet myös rahaa lapsettomuushoitoihin, ellet niihin pääse julkiselta puolen.

Tässä jotain mietteitä. Enempään ei nyt valitettavasti ole aikaa.

Vierailija
14/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUUURKIITOS kaikille kommentoineille.

Olen kyllä nyt entistä enemmän sitä mieltä että kun ammattikorkeakoulun viimeinen puolivuotinen lähtee käyntiin niin alamme yrittää lasta. Minulla on jo varma työpaikka opiskelujeni ohessa, olen kihloissa, meillä on hyvä ja tasapainoinen suhde. Miehelläni on vakituinen työpaikka ym.

Mitä sairauteen tulee, mulle annettiin nyt kontrolliaika vuoden päähän, joten silloin sitten uusi katselmus että miten voidaan. Leikkausta aion kyllä välttää viimeiseen asti (minulta leikattiin sappirakko syksyllä, ja minulla oli todella pahat kivut sen jälkeen)..

Onneksi endometrioosin kanssa pystyy elää. Nyt toivon vain että sitten 21-vuotiaana tärppäisi lasten kannalta.

ISO KIITOS VIELÄ LOPPUUN KAIKILLE! Vielä saa toki antaa mielipiteitä ym. mutta nämäkin avasivat taas hieman näkemystäni :) Kiitos.

Vierailija
15/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kommentoida aloitustasi, sillä olen vähän samankaltaisessa tilanteessa kanssasi. Olen 20-vuotias ja minulla diagnosoitiin vuosi sitten endometrioosi. Samantien laitettiin hormonihoito päälle (jonka tarkoituksena aiheuttaa keinotekoiset vaihdevuodet) sekä parin kuukauden päästä laparoskopia. Yleensä kyseisen leikkauksen jälkeen pääsee samana päivänä kotiin, mutta minä olin todella huonossa kunnossa ja pääsin vasta kolmen päivän päästä kotiin, kaksi viikkoa sain sairaslomaa. 1/3 munasarjoista sekä toinen munanjohdin jouduttiin poistamaan. Hormonihoitoa jatkettiin vielä muutaman kuukauden ajan leikkauksen jälkeen. Minunkin kohdallani lääkäri oli sitä mieltä, että jos haluan saada lapsia, kannattaisi pian ryhtyä tuumasta toimeen. Lapset ja perheenperustaminen ovat olleet aina elämäni tärkein haave ja päämäärä, joten minä päätin toteuttaa sen silläkin uhalla, että meillä on ongelmia avomiehen kanssa (mies masentunut sekä muita sivuongelmia). Tällä hetkellä siis yritys käynnissä ja toinen yrityskierto meneillään.

En halua vaikuttaa päätökseesi mitenkään, mutta sinä olet todella nuori, vasta 18-vuotias, joten uskon, ettei sinun kohdalla suuria ongelmia lapsensaannissa ehdi tulla, vaikka odotat sinne 21-vuotiaaksi asti. Suunnitelmasi ainakin kuulostaa todella hyvältä. Mutta tottakai, jos vain tuntuu, että haluat lapsen jo nyt ja olet siihen valmis niin ei kuin tuumasta toimeen sitten vain!

Vierailija
16/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä että miten teillä kaikilla todettiin se endometrioosa? Siis millä keinoin, menitte lääkäriin mut mitä tutkimuksia tehtiin? Itsellä pieni epäilys että mulla olisi se....

Vierailija
17/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteestäsi ja kokemuksen jakamisesta.

Minäkin olen aina halunnut lapsia, ja se on ollut päämääränä, että pystyn tarjota heille oman kodin ja tarvittavat välineet, ruoat ym. Sen takia ehkä tämä onkin niin vaikea päätös.

Onneksi olen kuitenkin nuori, kun sain tietää.. Osaan nyt suunnitella tulevaisuuttani ja miettiä koska lapsia kannattaa hankkia. Vuoden päästä taas kontrolli ja katsotaan mihin suuntaan on mennyt vai onko mennyt mihinkään. Sen kontrollikäynnin jälkeen ainakin pitäisi vähän taas suunnitelmat selvitä. Mutta niinkuin jo sanoin, onneksi olen nuori, eikä minulla sinänsä ole kiirettä hankkia lapsia. Tarkoitan lähinnä sitä että lääkäri kehotti hankkimaan lapsia ennen 30-v:n rajaa.. Siihenkin minulla on vielä 12 vuotta =)

Vierailija
18/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä että miten teillä kaikilla todettiin se endometrioosa? Siis millä keinoin, menitte lääkäriin mut mitä tutkimuksia tehtiin? Itsellä pieni epäilys että mulla olisi se....

Minulla on ollut viime syksystä alkaen välillä aika pahojakin alavatsavaivoja, jotka kohdistuivat tiettyyn kohtaan. Myös yhdynnässä oli kipuja. Päätin varata ajan ehkäisyneuvolaan, sieltä sain sitten lähetteen naistentautien poliklinikalle ja siellä sitten oli gynen tutkimus, jossa tuntui ja näkyi endometrioosia. Seuraavaksi ultrattiin emättimen kautta ja epäilykset vahvistuivat. Minulla ei ollut aluksi mitään käsitystä että voisi olla endometrioosia, lähinnä epäiltiin suolistovaivaa, koska sappikin leikattu ym. Onneksi kuitenkin menin ehkäisyneuvolaan ja sieltä sitten naistentautien polille!

Kannattaa sinunkin mennä vain rohkeasti lääkärille ja kertoa epäileväsi endometrioosia. Tsemppiä :)

Vierailija
19/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi ei välttämättä näy eikä tunnu tavallisessa gynekologisessa tutkimuksessa. Ultrassakaan se ei aina näy. Minulla tilanne oli juuri tällainen; endometrioosia toki epäiltiin oireiden perusteella, mutta vasta laparoskopiassa nähtiin, että alavatsassani oli endopesäkkeitä. Ne sitten poltettiin saman tien.

Vierailija
20/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten minulla, mutta varmistaa sen voi vasta laparoskopiassa eli vatsaontelon tähystysleikkauksessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi