Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

endometrioosi

Vierailija
16.02.2011 |

Hei! Sain tietää sairastavani endometrioosia tällä viikolla. Minua kehotettiin miettimään tulevaisuuttani uudelleen, lääkäri sanoi: "ensin lapset ja sitten ura." Olen aina ennen ajatellut hankkivani lapsia vasta 30-35 vuotiaana, nyt en voi saada enää silloin välttämättä lapsia.. Olen vasta 18-vuotias, enkä tosiaan haluaisi vielä lapsia. En tiedä mitä tehdä, koska oman lapsen haluaisin ihan perinteisellä tavalla (ei hedelmöitys tms.).. Olen ajatellut että voisimme yrittää lasta ammattikorkeakouluni viimeisellä puolikkaalla, jolloin lapsi syntyisi sitten vähän valmistumisen jälkeen? En oikein tästäkään silti tiedä, että jaksanko maha pystyssä tehdä opinnäytetyöt ym.

Kertokaa minulle mielipiteitä, hyviä ja huonoja, iloisia ja surullisia, haluaisin vain kuulla muidenkin mielipiteitä kuin lähiomaisten.

Kiitos jo kaikille etukäteen! =)

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on tehty lääkärin vastaan otolla gynen tutkimus ja ultra, siel ei näkyny mitään.Ja lääköri kyllä sanoin minulle että se ei välttämättä näy näissä tutkimuksissa ja epäili että saattaisi olla endometrioosa. Suositteli minulle hormooni kierukkaa mutta siihen en ole vielä päättynyt koska on vielä epävarmaa yritämmekö toista lasta ja kun en tiedä miten se kierukka minuun vaikuttaa. Koskaan en ole syönyt pillereitä ym. Mutta oireet on mulla koventuneet, ihmeellisiä kipuja alavatsassa,nyttekin tuntuu niinkuin olisi suolet solmussa:) ja maha turpoo. voisi luulla että on alkuraskauden vaivoja mutta raskaana en ole ja nämä oireet tulee ihan yllättäen ja toinen minkä olen huomannut kun makaan selälleen ja virutan itseäni vihlasee oikealle puolelle alas eli on kipeä siitä.. sen takia olin kiinnostunut teidän oireista ym.. Kiitoksia paljon teille.Miten tuohon laparoskopiaan pääsee?Ja miten se tehdään

Vierailija
22/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis käytännössä _vaadi_ lääkäriltä lähete naistentautien poliklinikalle, ja kerro siellä (siis vaadi), että haluaisit päästä laparoskopiaan, että saat varmuuden asialle, onko sinulle endometrioosia vai ei.

Itse laparoskopia tapahtuu nukutuksessa. Sinulle tehdään muutama pienen pieni viilto mahaan (minulla navan alapuolelle sekä alavatsaan vasemmalle ja oikealle. Niiden kautta lääkäri sitten tähystää, leikkaa ja polttaa endometrioosia, mikäli sitä löytyy. Itse olin nukutuksessa muistaakseni n. neljä tuntia. Ennen leikkausta sain jotakin rauhoittavia (en edes tiedä mitä) lääkkeitä, ettei jännittänyt ja kun nukutuslääke oli pistetty virtaamaan sain hetken aikaa hengitellä lisähappea ja sitten alkoi pyörimään niin päässä, että teki jo mieli nukahtaa. Muutaman tunnin päästä heräsin sitten hieman tokkurassa siihen, että olin kääntymäisilläni kyljelleni ja hoitaja tuli auttamaan. Sen jälkeen minut vietiin osastolle lepäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät löytäneet niihin syytä.Kivut alkoivat esikoisen syntymän jälkeen kun menkat alkoivat. Vaikka nuorempanakin olin kärsinyt aika kovista kuukautiskivuista niin tuon ekan synnytyksen jölkeen kivut olivat järkyttävät ja pahenivat vuosien myötä.

Lääkärit eivät oikein keksineet mikssä oli vikaa kun endo harvoin näkyy ultrassa. Sitten lopulta pääsin laparoskopiaan jossa endoa leikattiin monesta kohtaa. Heti leikkauksen jälkeen ryhdyimme yrittämään toista lasta ja heti tärppäsi.

Toisen lapsen jälkeen kivut alkoivat taas, en halunnut hormoonihoitoa tai uutta leikkausta vaan käännyin homeopaatin puoleen. Hän on hoitanut minua tiukalla ruokavaliolla sekä homepaattisilla lääkkeillä. Kivut vähenivät ja loppuivat kokonaan vuodessa. Toisn ruokavaliota joudun noudattamaan lopun ikääni jos haluan pitää kivut poissa.

Nyt odotan kolmatta lasta joka sai alkunsa heti kun ryhdyimme yrittämään.

Endometrioosi ei ole maailmanloppu vaikkakin vaikea ja hankala sairaus. Itse olen ollut onnekas ja munasarjani ovat säästyneet, endoa on ollut lähinnä kohdun takana ja suolistossa mistä se on ollut helppo parantaa homeopatialla. Lisäkis suurin osa kivuista johtui loppupelissä niisstä kasoista särkylääkkeitä joita jouduin endoon syömään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi