Tunnetteko yhtään kotiäitiä?
Ihmettelen tätä kohua kotiäideistä. Minä en tunne yhtään kotiäitiä. Vain naisia, jotka ovat äitiyslomalla tai kotihoidontuella.
Mutta kotiäitiä en tunne kyllä yhtään.
Kommentit (58)
äitikään liity jonkun toisen lapsentekosuunnitelmiin:)
Ihan vain ystävällisyydellä tarjoan sinulle sitä terapiaa. Vaikutat nimittäin aika katkeroituneelta ja se ei ole hyvä pohja lastenkasvatukselle.
Ja kiitos vain. Alkoholisti-isäni opetti minua katsomaan asioita monelta kantilta ja en ole jäänyt kiinni vain yhteen perhemalliin ja näin ollen katkeraksi ja vihamieliseksi muiden ratkaisuille. Ja edelleen, minulla on hyvä ammatti, työpaikka ja lapset jo isoja.
mutta sinä et tiedä minusta tai elämästäni yhtään mitään, joten turha sinun on sitä analysoida.
Jos hankkii kolme lasta ilman työpaikkaa tai minkäänlaista kunnon jalansijaa työelämässä, ottaa lasten kannalta valtavan riskin. Se on ihan fakta, eikä siihen liity mitenkään sinun alkoholisti-isäsi tms.
Lapsista pitää kyetä huolehtimaan ja raha nyt vain sattuu olemaan se väline, jolla saa ruokaa ja muuta välttämätöntä. Ja ilman työtä ei saa rahaa.
En ole vihamielinen, vaan realisti.
Ja haluton kantamaan muiden huolettomuuden seurauksia - esimerkiksi veronmaksajana.
Plus minä kykenen tuntemaan empatiaa niitä lapsia kohtaan - en näe heitä pelkästään äitinsä egon jatkeena, kuten sinä.
No, moni alkoholistin lapsi on tunne-elämältään järkkynyt, joten se selittänee tuon empatiakyvyttömyyden sinun kohdallasi.
enkä myöskään työtön työnhakija. Minä olen kotiäiti. Kotiäidit saavat kotihoidontukea niin kauan kuin nuorin lapsista täyttää 3 vuotta joten ei se "kotihoidontuella" oleminen mitenkään automaattisesti tarkoita että on hoitovapaalla jostain.
Minulla siis ei ole työpaikkaa enkä hae myöskään töitä.
Ja, alkuperäiseen kysymykseen, tunnen kotiäitejä. Siis muitakin kuin itseni.
mutta en ole varma onko hän ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi nyt kun kuopus täytti kolme.
Itse teen työni kotona ja nuorimmainen on viisi. Kotiäiti en siis ole, olen perhehoitaja. Lisääkin väkeä perheeseen mahtuisi, mutta kovin tuntuu vaikealta saada aikuisia perhehoitoon.
Jos kriteerit on sellaiset, ettei kotona vauvaa tai alle kolmivuotiaita lapsiaan hoitava äiti olekaan kotiäiti.
Jos taas kotiäideiksi laskettaisiin, kuten minusta kuuluu, kaikki kotona olevat äidit, tunnen n. 20.
Olen vain ihmetellyt tätä kotiäitivouhotusta. Mielestäni kotiäidit ovat niin marginaalinen ryhmä, että en luulisi heidän olevan vaaraksi Suomen taloudelle. Itse asiassa he eivät taida paljon kuluja edes tuottaa, koska elävät miehensä lompakolla. Ja tuleehan se halvemmaksi myöhemminkin kun heille ei tarvitse maksaa niin isoa eläkettä. Mutta kai teitäkin sitten on. Asia ok. t. ap
Minustakaan he eivät tosin ole vaaraksi Suomen taloudelle.
Useamman kotiäidin tiedän, jotka menivät töihin viimeisenkin lapsen mentyä kouluun. Lisäksi tunnen pari vielä kotona olevaa kotiäitiä. Toinen saa tuloa sijaislapsesta. Toisella ei ollut edes työpaikkaa mihin palata ja toinen taas irtisanoi itsensä.
Yhteistä näilleä kotiäideille on ollut lasten määrä joka ollut minimissän 3 ja muuten siitä ylöspäin. Koulutustaso ollut myyjästä, fysioterapeuttiin ja kouluavustajasta kampaajaan, yksi ollut yrityskonsultti.
Tosin minusta oikeampi nimi heille on "kotirouva".
Nyt mä olen kyllä ilmeisesti ihan pihalla.. :D
on ollut kotiäiti 16 vuotta. Varmaan on kotiäiti vielä seuraavat 16 vuotta.
mies tienaa kahden edestä joten minä olen töissä kotona...siis kotiäiti
tietenkään ole kotiäiti! Kotiäiti on vasta sitten, kun jää kotiin senkin jälkeen, kun yhteiskunnan vanhemmuustuet loppuvat. Eli kun nuorin on 3v, sitten on vasta kotiäiti. Jos on jostain lapsesta äippälomalla / hoitovapaalla, ei ole kotiäiti.
naista, joka olisi kotona ns. kotiäitinä. Kaikki tuntemani naispuoliset henkilöt, jotka eivät ole töissä, ovat työttöminä tai äitiyslomalla tai kotihoidontuella.
Asun suht isossa kaupungissa ja olen vielä naisvaltaisella alalla töissä.
Vanhempi sukupolvi on kertonut, että ennen oli kotiäitejä kun ei ollut pitkiä äitiyslomia tai hoitovapaita. Moni sanoi itsensä irti kun ei halunnut viedä lastaan hoitoon. Jäi sitten miehen palkan varaan. Saattoi sitten ottaa lapsen, pari hoitoon siihen lisäksi.
ap
Laitatko sinä tosiaan esimerkiksi lomakkeisiin kohtaan "ammatti" että olet "kotiäiti", vaikka olisit hoitovapaalla oleva juristi?
En minä ainakaan laittanut, vaan laitoin ammattini. Sehän minun ammattini on!
kotihoidontuella joko työpaikastaan tai opiskeluistaan.
Itse en ainakaan ollut mielestäni mikään kotiäiti kun olin hoitovapaalla. Olin laillisella hoitovapaalla vakituisesta työpaikastani ja sain kotihoidontukea niinä vuosina.
ap
Nyt mä olen kyllä ilmeisesti ihan pihalla.. :D
Minä asun vauraalla omakotitaloalueella ja täällä on paljon kotiäitejä.
Lasteni koulussa on heitä myös paljon. Siis äitejä jotka kuskaavat lapsia ja ylipäätään perheen asioita.
t. rikas ja laiska akateeminen kotiäiti
nyt et ole työttömänä työnhakijana vaan hoitovapaalla ja saat kotihoidontukea ja näin olleen et saa työttömyyskorvausta.
Olet ammatiltasi se, mihin olet kouluttautunut. Olet siitä ammatista työtön työnhakija, joka on hoitovapaalla.