Kokemuksia/tietoa melanoomasta kellään?
Pelkään ihan järjettömästi, että mulla on melanooma. Useita kohollaan olevia luomia, epämääräisen muotoisia, hilseileviä ja kutiaviakin. Tänään pelästyin, kun yhteen vaaleanruskeaan oli tullut musta piste. Sain aikaiseksi vihdoin tilata lääkäriajan huomiseksi, selviääköhän siellä jo jotain???
Kommentit (13)
Enkä nyt sentäs joka päivä viitsi lekurilla ravata
Työterveyslääkärille olen menossa, yksityiselle terveysasemalle... AP
oli pari tuollaista jotka oli muuttaneet väriä, niissä ei ollut mitään. Mulle ei ainakaan lekuri paljoa kommentoinut, lähetti vaan sinne patologille. Siis ne luomet.
Helsingissä varasin ensin ajan omaan terveyskeskukseen, jossa lääkäri katsoi luomen ja pisti lähetteen ihotautienklinikalle, mihin olisin päässyt luomenpoistoon ehkä n.1,5-2kk odottelun jälkeen. Päätin etten odota enää päivääkään ja varasin ajan yksityiselle lääkäriasemalle, missä lääkäri ensin katsoi luomen ja poisti sen samalla kerralla. Hintaa poistoon tuli patologin tutkimuksen kanssa about 230€.
Luomeni oli molempien lääkäreiden mielestä ihan normaalin näköinen ja sanoivat että näyttää hyvänlaatuiselta. Oireina itsellä oli kutina, hilseily ja luomen "turpoaminen" minkä takia halusin luomen poistettavaksi. Myöskään luomeni ei muistuttanut netistä nähtyjä kuvia melanooma luomista.
Omalla kohdalla luomestani kuitenkin löytyi melanooma.
Ehdottomasti kannattaa poistattaa vähäänkään epäilyttävä luomi!
varasin lääkärille ajan, ja sain ensin ajan pelkkään arvioon. Sitten arvion jälkeen vasta varattiin aika varsinaiseen poistoon.
Mulla oli samantyyppiset oireet kun sulla, kutinaa ja pistelyä ja värin muutosta. Hyvänlaatuinen oli kuitenkin.
Ihan mahdotonta sanoa, suurin osa noista on hyviä mutta aina mahtuu joukkoon ne pahatkin. Muuta ei voi sanoa kuin että älä panikoi, vaikka olisi pahakin (johon siis kuitenkin vain pieni todennäköisyys) on senkin ennuste todennäköisesti todella hyvä.
Pyydä erikseen muuten että lääkäri lähettää sen luomen patologille, automaattisesti eivät välttämättä lähetä.
luomia on ollut jo vuosia ja ne on vaivanneet jatkuvasti. Nyt vihdoin siis tilasin lääkäriajan. AP
Enkä nyt sentäs joka päivä viitsi lekurilla ravata
oli pari tuollaista jotka oli muuttaneet väriä, niissä ei ollut mitään. Mulle ei ainakaan lekuri paljoa kommentoinut, lähetti vaan sinne patologille. Siis ne luomet.
ensin käydä näyttämässä ja toisella kertaa poistaa.
Omasta mielestäni ne ovat täyttäneet kaikki melanooman tunnusmerkit, mutta lääkärit ovat heti sanoneet, että ihan siistejähän ne ovat.
Omasta mielestäni ne ovat täyttäneet kaikki melanooman tunnusmerkit, mutta lääkärit ovat heti sanoneet, että ihan siistejähän ne ovat.
Mulla on siis pari semmoista ihan epämääräisen muotoista ja moniväristä, joissa on pienempiä ympärillä. Lisäksi toisessa niistä tuntuu välillä kutinaa ja välillä siihen "pistää"... edelleen paniikissa oleva AP
sanoo vaan että haluaa pois, jokin hankaa tms...ei ne lääkäritkään kaikkea luomen päältä näe....
ja totesi vain, että siistejä ovat. Olin huolissani, koska paloin auringossa ja sen jälkeen on mielestäni noussut uusia luomia ja paria kutittanut. Lääkäri sanoi, että silloin voi huolestua, jos jossakin kehossa jo olleessa luomessa tapahtuu äkillisiä muutoksia.
Sanoi myös, että kun soittaa ajan luomen poistoon, niin tekevät niitä aika rutiinina terv.keskuksessa. Toisaalta jos jonkun poistais, niin silloin kai niitä tutkittaskin, mutta tyydyin siihen et näyttävät siisteiltä lääkäristä vaikka itseä siis vaivasivat.
Mutta siis tietääkö kukaan poistetaanko niitä samantien vai pitääkö varata erikseen aika? AP
luomet poistetaan ja läheteään patologille tutkittavaksi, vastausten tulo kestää yleensä pari viikkoa!