Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyksen lopettaminen.

Vierailija
15.02.2011 |

Hei kertokaa tarinoita imetyksen lopettamisesta. Tyttöni on nyt 9,5kk ja mietin imetyksen lopettamista. MUTTA eikö tuon ikäinen vauva tarvitse vähintään 5-6 desiä maitoa joka tapauksessa per päivä. Eli siis tarkoittaako imetyksen lopetukseni tässä vaiheessa sitä, että tutteliin siirryttäisiin? Siis vaikka vauva kylläkin syö 5 kiinteätä ateriaa päivässä. Ei nälkään kyllä kuole. Kertokaa miten te olette imetyksen lopettaneet ja oletteko tutteliin siirtyneet?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kamala ajatus, että olisin imettänyt vielä 1,5-vuotiasta. Lapseni puhui jo silloin täysin. En olisi kestänyt sitä, että hän olisi lörpötellyt kaupassa jne. että "äiti antaa X:lle rintamaitoa". Hän nimittäin puhuu juuri nyt noin serkku-vauvastaan ja on 1 v 6 kk.

Miten kamala ajatus että olisit tarjonnut lapsellesi luonnollista, steriiliä ja monin tavoin terveyttä edistävää maitoa purkkien sijaan! Ja ajatella, että lapsesi olisi oikein puhunut siitä.

Jos maitoa vaan tulee niin parasta lapselle on sitä antaa niin kauan kuin pystyy. Kyllä näin on tehty maailman sivu eikä sitä tarvi hävetä. Häpeisit sitä että lapsesi oppii ennakkoluuloiseksi ja pelkuriksi kun näytät tuollaista mallia.

Luonnollisuus kunniaan!

Vierailija
2/16 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kamala ajatus, että olisin imettänyt vielä 1,5-vuotiasta. Lapseni puhui jo silloin täysin. En olisi kestänyt sitä, että hän olisi lörpötellyt kaupassa jne. että "äiti antaa X:lle rintamaitoa". Hän nimittäin puhuu juuri nyt noin serkku-vauvastaan ja on 1 v 6 kk.

Miten kamala ajatus että olisit tarjonnut lapsellesi luonnollista, steriiliä ja monin tavoin terveyttä edistävää maitoa purkkien sijaan! Ja ajatella, että lapsesi olisi oikein puhunut siitä.

Jos maitoa vaan tulee niin parasta lapselle on sitä antaa niin kauan kuin pystyy. Kyllä näin on tehty maailman sivu eikä sitä tarvi hävetä. Häpeisit sitä että lapsesi oppii ennakkoluuloiseksi ja pelkuriksi kun näytät tuollaista mallia.

Luonnollisuus kunniaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan ei tykkää imettää enää lasta joka osaa sanoin pyytää tissiä. Tämä lienee ihan äidistä kiinni ja eikai sitä(kään) pitäisi tuomita?!? Jos ei kerta saa tuomita äitejä jotka imettävät vielä taaperoitaan....Kaikki kun tekee tyylillään. Ja osan äideistä kun pitää palata töihin jo kun vauva 10kk ja joutuvat siksi lopettamaan tai ainakin rajusti vähentämään imetystä. Kaikki suomalaiset äidit kun eivät ole kotona siihen asti kun lapsi on 3v :)

Vierailija
4/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin imetyksen vasta kun lapset joivat jo lehmänmaitoa ja muutenkin söivät normaalia ruokaa. Noin puolentoista vuoden paikkeilla molempien kohdalla.

Vierailija
5/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei kokemusta kun imetän yli vuosikasta vaikka hänellekin kyllä tuossa iässä toki tarjottiin jos se viisi kiinteäkin ateriaa päivässä kuten suositus sanoo.

Mutta siis kyllä virallinen ohje on, että vuoden ikään joko äidinmaito tai äidinmaidonkorvike olisi pääasiallinen ravinnonlähde. Ehkä mitään skandaalia ei tapahdu vaikka siirtyisit suoraan hapanmaitotuotteiden kautta maitoon jo ennen vuoden ikää mutta en ainakaan itse lähtisi kokeilemaan moista vaan imettäisin tai sitten alkaisin antamaan sitä korviketta jos imettää nyt ei jostakin syystä voi (ja mieluiten vähitellen tämä siirtymä). Tokihan tähän varmaan vaikuttaa esim. sekin saako korviketta puuroissa jne. Luulen, että kun itse olen noin 10 kk iässä vieroittunut itsekseni (tai vieroitettu varmaan oikeasti pikemmin) on vaan alettu antaa tavan maitoa. Näin äiti ainakin muistelee. Mulla on tullut ainakin aivan hurja romahdus kasvussa neuvolakortin mukaan tuossa vaiheessa. Tosin olin kehno myös syömään kiinteitä.

Vierailija
6/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lopetinkin imettämisen 8kk iässä.

Eikös 10kk iässä saa alkaa antamaan maitotuotteita?

Vierailija
7/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopusta vielä imetän, mutta esikoisen imetyksen lopetin tasan 1-vuotiaana siten, että ei tarvittu korvikkeita. Tuntui helpommalta niin, ettei tarvinnut korvikkeiden kanssa alkaa pelaamaan.

Aloitin imetyksen lopettelun juurikin lapsen ollessa n. 9,5 kk jättämällä yhden imetyskerran päivässä pois. Vähensin imetyskertoja pikkuhiljaa siten, että lopulta oli jäljellä illan vika imetys, jonka lopetin senkin lapsen ollessa 1-vuotias.

Maidon tarpeen tyydytin aloittamalla hapanmaitotuotteet samanaikaisesti kuin imetystä aloin vähentää. Jogurtti, raejuusto, kerma- ja maitopohjaiset ruuat ym. alkoivat aika nopeasti upota hyvin, lisäksi aamuisin ja iltaisin puurosta sai maitoa (siirtymävaiheessa tarkoituksella annoin "vauvapuuroja" kalsiumin vuoksi, vaikka muuten mentiinkin tavallisilla puuroilla). Noin 11 kk ikäisenä aloin totuttaa tavalliseen maitoon pikkuhiljaa. Kun oli vuoden ikäinen ja kun imetys kokonaan loppui, meni siis jo tavallinen maito aterioilla. Samaan tapaan suunnittelin kuopuksenkin kohdalla imetyksen lopettaa, kun sen aika kesällä tulee.

Vierailija
8/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin imetyksen vähitellen. Aloitin vieroituksen kun lapsi oli 11,5 kk ja lopetin noin kuukausi siitä eli lapsen ollessa 1 v 2 viikkoa vanha. Noin kuukausi siihen meni. Meillä siirryttiin siis ihan tavalliseen luomumaitoon tutteleiden sijaan.

Vierailija
9/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alk. 10 kk ->

Vierailija
10/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan imettää vuoden ikään asti. Ja nyt alan vaan päiväimetyskertoja vähentämään ja lehmänmaitoon ("tavan" maitoon) totuttamaan. En halua siirtyä tutteliin. Tänään vaan niin kivasti meni tytön kanssa päivä ilman imetystä ja siitä ajattelin jospa se lopettaminen nyt siitä lähtisi. Siis tyttö tosin sai tissimaitoa 5.30 aamulla ja seuraavan kerran illalla 18.00. ap

Vierailija
11/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että TAVALLISTA maitoa...

Mä lopetin vuoden ikäisen lapseni imettämisen kertaheitolla, jouduin onnettomuuteen ja olin muutaman yön sairaalassa, joten tuli sitten lopetettua siihen.

Lapsi sai kuitenkin jo tavallista maitoa ja nanin sekoitusta sillon tällöin.

Vierailija
13/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoa käyttää puuroihinkin. Jos kaksi puuroa päivässä, niin siitähän se melkein jo tuleekin. Ja pikkuhiljaa voisi ihan perusmaidosta kokeilla.

Vierailija
14/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että TAVALLISTA maitoa...

Vierailija
15/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys juuri 9kk iässä koska vauva vieroitti itse itsensä. Sitä ennen joi korveketta max 2dl päivässä ja tissistä loput. Tissittelyn loputtua juo 6-8 dl korveketta päivässä nokkamukista ja pullosta, pulloa ei edes ennen huolinut! Normaalia maitoa annetaan vasta meillä 1v iässä..

Vierailija
16/16 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan antamassa tämän hetkisessä esittessä oli, että maitotuotteet 10 kk ja lehmän maitoa itsessään 12 kk.

Annoin 10 kk:lle ruokaillessa juomapulloon piimää. Aluksi ehkä viikon verran vain maisteli, mutta tottuikin sit makuun ja nyt juo hyvin. Imetän edelleen aina nukkumaan laittaes päivällä ja illalla. Taaperokin pyytää äitin maitoa vain sillon.

Olen ajatellut, että kun 12 kk, niin alan antaa juomapullossa maitoa ennen nukkumaan menoja ja yritän jättää imetyksen siinä kokonaan pois. Vähän ennen 12 kk voisi kai kokeilla laktoosittomalla maidolla.

Mulla tulee maitoa niin paljon, että epäillyttää vähän, onnistuuko imetyksen lopetus. Töihin pitää lähteä, joten siksi on lopetettava. Vaikka olen siis vähentänyt imetystä jo reilusti, niin maidon tulo ei rauhotu. Välillä tulee oikein sellaisia purkauksia(kaikki vaatekerrat kastuu), että tulee kiire alkaan imettää. Vaikea lopettaa, kun maidontuotanto ei hiivu. Jos pidätän imetystä, rinnoista tulee kovat, raskaat ja kipeät. Pitäskö alkaa mieluummin pumpata pois. Miten kokeneemmat neuvois tähän ???